Sida 1 av 3

Vit fläck - Drylo

Postat: 2007-10-24 22:34
av Mikael
Har ni idéer och förslag?

Postat: 2007-10-24 22:48
av Mikael
Psipo skrev:- De vita områden som flankerar Staden O har även de en gång i tiden koloniserats av det klvykiska imperiet. Trakorien blir lätt ett myller av folkslag och regioner på väldigt liten yta och inverkan på övriga Ereb väligt liten. Den kan vi gott utöka och ett steg i det är att slänga in ett gammalt klvykiskt lydrike, en gång fullproppat med fräna klavykiska borgar och annat som idag förfallit. Hela riket förföll och utgörs idag av en löst sammanhållen region där kejsar Zharatustra av Nanshushus ätt utropat sig till härskare. Detta gäller den större halvön. Kikar man på den topografiska kartan utgörs största delen av höga berg vilket ger en atmosfär inte olik den skotska med högländer. Dock inte alls med kiltbärande barabrer utan ättlingar till klavykerna och moskoriska ädlingar i exil. Regionen saknar större inflytande. Arkitekturen påminner om den i Torilla som koloniserades samtidigt.

Postat: 2007-10-25 12:02
av Spelknepe
Områden har ju en väldigt central och viktig position, så det kan ju inte precis vara något som närmsta granne kan köra över. Psipos förslag låter bra. Tycker också den skotska geografin hade gjort sig bra, med höga klippor med grådassiga borgar. Ständigt dåligt väder p.g.a. västerhavsklimatet...

Vore häftigt om "regionen" skulle styras av en något "mörk" riddare. Där Lysande vägen, då framförallt från Zorakin, Magilre skickar solriddare för att "sprida ljus åt hedningarna". Lite klassisk Morgana Le fay inspiration.

Postat: 2007-10-25 14:22
av birkebeineren
Att området inte satt så stora spor i historien och haft den betydelse som läget kanske tillsäger, skulle kunna förklaras med en mycket otillgänglig kust?
Magilres kust mot Västerhavet består huvudsakligeg av höga klippor och dessa skulle kunna bli ännu högre och brantare rundt nordöstra Drylo och gjort det avspärrad mot havet? Det "skotska höglandet" stupar hundratals meter ner i havet och havsdimman sveper in bland kullarna...

Postat: 2008-02-17 17:31
av mikulur
Något sånt här kanske kan vara åt rätt håll?

Bild

Bild

Bild

högländernas bitande kyla kröp in under våra ylletunikor och den allorstädes påtagliga dimman svepte in oss i ett töcken och vi fick svårt att finna stigen genom den fuktiga höga gräset. Hade det inte varit för stigfinnaren som erbjudit sina tjänster i den förra byn hade vi nog aldrig hittat vår väg fram till Crannocklippan och den omtalade Bergsörnens näste.

Postat: 2008-02-17 21:29
av Regil
birkebeineren skrev:Att området inte satt så stora spor i historien och haft den betydelse som läget kanske tillsäger, skulle kunna förklaras med en mycket otillgänglig kust?
Magilres kust mot Västerhavet består huvudsakligeg av höga klippor och dessa skulle kunna bli ännu högre och brantare rundt nordöstra Drylo och gjort det avspärrad mot havet? Det "skotska höglandet" stupar hundratals meter ner i havet och havsdimman sveper in bland kullarna...
Kan vi inte låte kusten vara riktigt otillgänglig? 100 meter höga stup på de lägsta ställena, med endast ett fåtal undantag (om något). Klipporna höll de länge isolerade, men de fick så kontakt med klavykerna. Man har byggt en hamnstad som ligger längst in i en vik som ger skydd mot stormarna. Här är dock inte mindre brant än någon annanstans, klippan stupar 150 meter ner mot viken. Staden ligger upp på klipans kant. Skepen lägger till vid kajer som är utthuggna ur gråberget. Lasten lossas och vinchas sedan upp till staden ovanför med jättelika kranar som drivs av hästkraft (eller något fräckare om någon har en bra ide). För att komma ner till hamnen följer man antingen med vincshcen eller vandrar uppför trappan som är utthuggen i berget.

Staden är områdets enda hamnstad och därigenom oerhört viktig för dess ekonomi. Den kontrolleras inte av kejsaren själv (för att skapa mer dynamik) utan av... nån annan.

Transporter i övrigt sker med klövjedjur längs ett ganska väl utbyggt stenlagt vägnät. Dessa vägar korsar ibland djupa raviner meddelst elegant konstruerade broar som våghalsigt slår sina smäckra bågar över bråddjupen. Som brokonstruktörer står man ingen efter.

Andra tankar:
* Fortsätta spåna på bergigt och relativt högstående kultur. Terassodlingar? Behöver inte vara exotiska grödor för det...
* Kejsarstad någonstans mitt i bergsområdet?
* Låta politiska kartan inspireras av Trakorien - lydfurstar, krigsherrar, vilda områden, självständiga lydriken? Inte politiskt enhetligt i alla fall, det har vi så det räcker i ereb.
* Alungruvor? (mineral som används vid betning av ylle i samband med färgning)
* Andra intressanta produkter?
* Albadorernas hemvist?

Postat: 2008-02-18 09:36
av mikulur
Regil skrev :
Kan vi inte låte kusten vara riktigt otillgänglig? 100 meter höga stup på de lägsta ställena, med endast ett fåtal undantag (om något). Klipporna höll de länge isolerade, men de fick så kontakt med klavykerna. Man har byggt en hamnstad som ligger längst in i en vik som ger skydd mot stormarna.
Jag vet inte hur du gjorde men det var som att läsa sina egna tankar. Du tog orden ur munnen på mig. För jg tänkte också på att det bara skulle finnas en enda hamnstad på den svårtillgängliga kusten men det här med vinschar och kranar var mycket coolare än det jag tänkte mig!

Däremot var jag i mina tankar inte så inne på någon mer högstående kultur i det bergiga och svåra klimatet utan mer jordnära och med större klaner och ätter som slåss inbördes kring gamla oförätter. Inte politiskt enhetligt: absolut! Ingen lättare uppgift att samla ihop det bistra och stolta folket som lever bland högländerna.

Andra tankar (som vi i viss mån redan varit inne på):
* Vindpinade, dimmiga otillgängliga bergstrakter, avlägsna gårdar och mindre byar med herdefolk, jordbrukare. Tänk skotska höglandet (miljön) med klaner och borgar på bergssluttningar. Uthuggna trappsteg i berget och särskilda stigfinnare som visar vägarna. Tänk The Earie i Song of Ice And Fire.

*Klanerna lever i viss harmoni med varandra vissa i fejd . Kanske kan enas mot ett yttre hot. (ättlingar till klavyker? Högmän?) Ett stolt traditionsbundet folk. Vakna och med goda fysiska egenskaper.

* De höga kuststräckorna som omöjliggör landsättningar.

* Dimmornas dal. Ett väsen som lever i dimman och jagar sina villebråd i skydd av den. Vandrare gör bäst i att följa de utmärkta stigarna och söka skydd i de särskilt uppförda stentorn som finns med jämna mellanrum efter vägen när mörkret faller.

* Jätte Bergsörnar som vakar och har sina nästen på de högsta bergstopparna. Inte ovanligt att de rövar bort någon människa då och då.

Postat: 2008-02-18 09:46
av Regil
mikulur skrev: Jag vet inte hur du gjorde men det var som att läsa sina egna tankar. Du tog orden ur munnen på mig. För jg tänkte också på att det bara skulle finnas en enda hamnstad på den svårtillgängliga kusten men det här med vinschar och kranar var mycket coolare än det jag tänkte mig!

Däremot var jag i mina tankar inte så inne på någon mer högstående kultur i det bergiga och svåra klimatet utan mer jordnära och med större klaner och ätter som slåss inbördes kring gamla oförätter. Inte politiskt enhetligt: absolut! Ingen lättare uppgift att samla ihop det bistra och stolta folket som lever bland högländerna.
Höstående, nåja. Vad jag är ute efter är att det inte skall vara en mycket glest befolkad byggd med endast herdar osv. Jag vill ha jorbruk i dalarna, en hyfsad befolkningstäthet (fortfarande låg jämfört med bördig slätt), herdar på höglandet och på bergssluttningarna.

Sen vill jag slå ett slag för att inte fortsätta för lång på skottlands-vibbarna. Om vi snor klimat, natur och så, så kanske vi inte bör ta klaner, kiltar, whiskey och golf oxå. Om de har varit en del av det klavyskiska väldet (lydstat i alla fall) så tycker jag att olika typer av furstar skulle vara roligare. Sedan kan ätt och släkt fortfarande vara oerhört viktigt om vi vill, men jag vill helst inte ha den där kiltkänslan (vi har redan Ransard).

I övrigt verkar vi dra åt samma håll.

Postat: 2008-02-18 09:51
av Mikael
Jag tycker höga kuster låter bra, men är väldigt vanligt som ursäkt för varför ingen kunnat invadera ett område (har ju själv lagt fram det förslaget för halvön Vit fläck - Jorpur som är i än större behov av förklaring till varför halvön inte är del av något grannland). Skulle vilja begränsa den höga kusten till västsidan som en fortsättning på Magilres höga kust (?), för det är väl så det ser ut i det sluttande platta landet? Istället ser jag hellre en nyskapande tanke på varför kusten är otillgänglig? Förslag: OTROLIGT grund och långgrund; livsfarliga rev; något neutraliserar vattnets bärförmåga; Drylkustormen (ormarna) vakar ständigt över kusten och det tar inte många dygn innan en armada sänkts...?

Kranar (som i Krilloan och mitt förslag på Torilia (viewtopic.php?t=13&postdays=0&postorder=asc&start=495 (jag skall fila på texten enligt Regils förslag när jag får tid och kommer ihåg)) fungerar även här och kan ju mkt väl vara en Klavykisk "uppfinning"...kanske detsamma för strategin att lägga kolonier på branta kuster? är en bra lösning.

Högland, örnar, scottlandinspiration, kopplingar till Ransard!? Hur är kopplingen till Trakorien idag? Berg med kejsarstad! Terassodlingar! I sydväst kanske några Ziploditer :P ? Albadorer (vad är det)?

Postat: 2008-02-18 10:26
av birkebeineren
Mycket interessant här, och roligt med bilder som inspiration. :)

Kolla bara med Mirel så att det går att jämka ihop.

Tycker också jag att det kan gå inflation i "höga otillgängliga kuster" men just här känns det helt rätt, och vi har redan Magilres kust att bygga vidare på. Kranstaden kanske kan vara bebott av dvärgar, antingen helt och hållet eller delvis?

Ett namn på området?

Postat: 2008-02-18 10:59
av mikulur
Regil skrev:
Sen vill jag slå ett slag för att inte fortsätta för lång på skottlands-vibbarna. Om vi snor klimat, natur och så, så kanske vi inte bör ta klaner, kiltar, whiskey och golf oxå
Hmm, fantasygolf skulle kunna bli en nationalsport. :wink:

Nej, jag vill inte att det skall framstå som att det skall vara en kopia av hur vi ser skottsk kultur, absolut inte, även om jag med bilderna därifrån ger en härlig rollspelsbar stämning. Och det är just miljöerna som jag vill åt inget annat.

Birke: Ett dvärgfäste med hård tull och anordningar som bara de kan tänkas tillhandaha. :D Men vi bör nog hitta någon värdefull resurs som anledning till varför de finns där.

Namn? Jag har bara använt mig av "vit fläck - drylo" eller "Högländerna" i mina anteckningar tillsvidare. Men självklart skall stället ha ett klatschigt namn!

Postat: 2008-02-18 11:03
av mikulur
Bild

Bild

Bild

Kunde inte låta bli! :wink:

Postat: 2008-02-18 11:40
av birkebeineren
Återigen; snygga bilder! :)

Angående namn (på denna variant av Vit fläck Drylo) så dök ett namn upp i en tidigare diskussion kring Kejsardömet Jorpagnas provinser, prefekturer och diokeser: Septentrionalis

Skulle kunna vara ett namn klavykerna återanvände när de upprättade en koloni här, och som sedan hängt med som benämning på antingen hela området eller en del av det?

Dvärgarna framställer kanske brons, i gruvor de återupptäckt från den erdirske kulturen (ni minns väl bronsrullarna? :wink: ), och handlar med den via den svårtillgängliga staden ute vid kusten?

Postat: 2008-02-18 13:07
av Regil
Dvärgar... det blir lite ryggmärgsreflexen - ingenjörskonst - dvärgar. Jag vill gärna att hamnstaden är byggd av människor. I övrigt får där gärna finnas dvärgar i bergen, jag gillar dvärgar. Tycker Mikaels tanke om kranar och klavyker var bra.

Vad gäller hög ottilgänglig kust så har den ju trots allt inte hindrat dem från att bli erövreda åtminstone en gång.

Hade en tanke om terassodlingar och majs, men det känns inte som att det går ihop med de stämningsbilder som börjar att definiera geografin.

Postat: 2008-02-18 13:12
av Mikael
Vad sägs om massa olika potäter istället för majs. Terassodladpotatis (lite mix av Irland och Anderna) :) .