Vita fläckar - Allmän diskussion

De vita fläckar som en gång i tiden lämnades på Ereb Altor fylls ut.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Vita fläckar - Allmän diskussion

Inlägg av Psipo »

Ja, vad gör vi med dom. Jag har fått för mig att konsensus är att de gärna får beskrivas men löst och kanske ska det hellre röra sig om forna riken. Så här kommer lite förslag:

- De vita områden som flankerar Staden O har även de en gång i tiden koloniserats av det klvykiska imperiet. Trakorien blir lätt ett myller av folkslag och regioner på väldigt liten yta och inverkan på övriga Ereb väligt liten. Den kan vi gott utöka och ett steg i det är att slänga in ett gammalt klvykiskt lydrike, en gång fullproppat med fräna klavykiska borgar och annat som idag förfallit. Hela riket förföll och utgörs idag av en löst sammanhållen region där kejsar Zharatustra av Nanshushus ätt utropat sig till härskare. Detta gäller den större halvön. Kikar man på den topografiska kartan utgörs största delen av höga berg vilket ger en atmosfär inte olik den skotska med högländer. Dock inte alls med kiltbärande barabrer utan ättlingar till klavykerna och moskoriska ädlingar i exil. Regionen saknar större inflytande. Arkitekturen påminner om den i Torilla som koloniserades samtidigt.

Funkar?

Den flacka inlandsfläcken var även den en gång i tiden starkt influerad av klavykerna, men sedan de övergav Satden O förföll även detta rike. Det utgörs idag av..Vadå?

- Mellan Zorakin och Jorpagna lever halvlängdsmännen. Inte hela regionen men väl en liten del av den. Området runt omkring kan bestå av...Vadå?

- Öster om Nidland ligger en sorglig region. Drakarna i Cerbergen brandhärjade regionen och än idag pyr askslätterna av sjuk glöd.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låter bra, bra och bra...
Låt många människor, kanske t.o.m. grannarna till de "vita" områdena vara osäkra eller inte veta vad som finns där.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Dina indéer kring områdena låter bra. Angående området nordost om Nidland ställer jag mig frågan varför nidlänningarna valt att bygga en mur mot området om det bara är ett område som brandhärjats av drakar, det måste finnas något där som är värt att lägga så mycket arbete som en mur är för att skydda sig emot.

En liten tanke som slått mig är, och då bygger jag vidare på det som du skrev i en annan tråd att området kanske behöver knytas till den tidigare krunska historian. Om området tidigare tillhörde det krunska riket och i förlängningen det jorpagniska riket så kan det genom sitt något isolerade läge varit ett tillhål för tillbedjare av Luvena, månens och sjukdomarnas gudinna. Närheten till Kalmurri kanske också stärker möjlighetern för ett sådannt upplägg. Iaf så kan jorpagnas fall iom den tredje konfluxen ha lett till en ökad aktivitet hos dessa luvenadyrkare så till den grad att drakarna i Cereval såg sig nödgade att bränna området. Än idag ser man med oro på området då man inte vet vad som väntar där ute bland de pyrande ruinerna på halvöns askslätter och för att känna sig säkrare byggde man muren mot området. Detta är ju ett möjligt upplägg, men det behöver ju arbetas igenom mer om vi väljer någon liknande historia för området.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:Dina indéer kring områdena låter bra. Angående området nordost om Nidland ställer jag mig frågan varför nidlänningarna valt att bygga en mur mot området om det bara är ett område som brandhärjats av drakar, det måste finnas något där som är värt att lägga så mycket arbete som en mur är för att skydda sig emot.

En liten tanke som slått mig är, och då bygger jag vidare på det som du skrev i en annan tråd att området kanske behöver knytas till den tidigare krunska historian. Om området tidigare tillhörde det krunska riket och i förlängningen det jorpagniska riket så kan det genom sitt något isolerade läge varit ett tillhål för tillbedjare av Luvena, månens och sjukdomarnas gudinna. Närheten till Kalmurri kanske också stärker möjlighetern för ett sådannt upplägg. Iaf så kan jorpagnas fall iom den tredje konfluxen ha lett till en ökad aktivitet hos dessa luvenadyrkare så till den grad att drakarna i Cereval såg sig nödgade att bränna området. Än idag ser man med oro på området då man inte vet vad som väntar där ute bland de pyrande ruinerna på halvöns askslätter och för att känna sig säkrare byggde man muren mot området. Detta är ju ett möjligt upplägg, men det behöver ju arbetas igenom mer om vi väljer någon liknande historia för området.
Absolut. Ja, att bara vara bränt kanske inte är så kul, men om drakarna brände bort något dåligt blir det mer intrssant. Keep em coming!
Tistalion
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-03-14 09:31
Ort: Norrköping

Inlägg av Tistalion »

Att använda drakar för att förklara en ödeläggning kan vara lite riskabelt, då det redan finns en plats där drakarna har bränt bort stora områden kan de tyckas tillräckligt!?

Om jag minns rätt är det nedanför Soluna, tror att de stor i drakar boken i alla fall


//Tistalion
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Dina indéer kring områdena låter bra. Angående området nordost om Nidland ställer jag mig frågan varför nidlänningarna valt att bygga en mur mot området om det bara är ett område som brandhärjats av drakar, det måste finnas något där som är värt att lägga så mycket arbete som en mur är för att skydda sig emot.

En liten tanke som slått mig är, och då bygger jag vidare på det som du skrev i en annan tråd att området kanske behöver knytas till den tidigare krunska historian. Om området tidigare tillhörde det krunska riket och i förlängningen det jorpagniska riket så kan det genom sitt något isolerade läge varit ett tillhål för tillbedjare av Luvena, månens och sjukdomarnas gudinna. Närheten till Kalmurri kanske också stärker möjlighetern för ett sådannt upplägg. Iaf så kan jorpagnas fall iom den tredje konfluxen ha lett till en ökad aktivitet hos dessa luvenadyrkare så till den grad att drakarna i Cereval såg sig nödgade att bränna området. Än idag ser man med oro på området då man inte vet vad som väntar där ute bland de pyrande ruinerna på halvöns askslätter och för att känna sig säkrare byggde man muren mot området. Detta är ju ett möjligt upplägg, men det behöver ju arbetas igenom mer om vi väljer någon liknande historia för området.
Idén liknar den jag gett för området utan liv efter Moder Jord tog sin hand från det, ta en titt i historien år 710 f.O. Kanske kan man kombinera dessa idéer?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Idén liknar den jag gett för området utan liv efter Moder Jord tog sin hand från det, ta en titt i historien år 710 f.O. Kanske kan man kombinera dessa idéer?
Jag skulle vilja stryka delar av den händelsen. Den Moder Jord jag har beskrivit skulle inte ta sin hand från ett område. Hon skulle hellre förgås. Kanske kan någon annan gud ha orsakat förödelsen?
Tistalion skrev:Att använda drakar för att förklara en ödeläggning kan vara lite riskabelt, då det redan finns en plats där drakarna har bränt bort stora områden kan de tyckas tillräckligt!?

Om jag minns rätt är det nedanför Soluna, tror att de stor i drakar boken i alla fall
Vilken bok? Jag känner inte till det här.
Tistalion
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-03-14 09:31
Ort: Norrköping

Inlägg av Tistalion »

Psipo skrev:
Mikael skrev: Idén liknar den jag gett för området utan liv efter Moder Jord tog sin hand från det, ta en titt i historien år 710 f.O. Kanske kan man kombinera dessa idéer?
Jag skulle vilja stryka delar av den händelsen. Den Moder Jord jag har beskrivit skulle inte ta sin hand från ett område. Hon skulle hellre förgås. Kanske kan någon annan gud ha orsakat förödelsen?
Tistalion skrev:Att använda drakar för att förklara en ödeläggning kan vara lite riskabelt, då det redan finns en plats där drakarna har bränt bort stora områden kan de tyckas tillräckligt!?

Om jag minns rätt är det nedanför Soluna, tror att de stor i drakar boken i alla fall
Vilken bok? Jag känner inte till det här.

Behöver lite tid att kolla upp, men som sagt tror jag de är i drakar! Något med en plats ditt drakarna färdas för att död, tror jag de var!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Tistalion skrev: Behöver lite tid att kolla upp, men som sagt tror jag de är i drakar! Något med en plats ditt drakarna färdas för att död, tror jag de var!
Aha. Jag har aldrig läst Drakarboken. Jag visste faktiskt inte ens att den fanns. Jag vågar dock sätta mitt användarkonto på att den frångår Sthålhandskes teorier varför det kan finnas anledning att ifrågasätta den. :) Allt för många av de senare modulerna vände upp och ner på Ereb.

Men nu är jag onödigt bitter. Kolla gärna upp det så tar vi det därifrån.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergendal skrev:
Dina indéer kring områdena låter bra. Angående området nordost om Nidland ställer jag mig frågan varför nidlänningarna valt att bygga en mur mot området om det bara är ett område som brandhärjats av drakar, det måste finnas något där som är värt att lägga så mycket arbete som en mur är för att skydda sig emot.

En liten tanke som slått mig är, och då bygger jag vidare på det som du skrev i en annan tråd att området kanske behöver knytas till den tidigare krunska historian. Om området tidigare tillhörde det krunska riket och i förlängningen det jorpagniska riket så kan det genom sitt något isolerade läge varit ett tillhål för tillbedjare av Luvena, månens och sjukdomarnas gudinna. Närheten till Kalmurri kanske också stärker möjlighetern för ett sådannt upplägg. Iaf så kan jorpagnas fall iom den tredje konfluxen ha lett till en ökad aktivitet hos dessa luvenadyrkare så till den grad att drakarna i Cereval såg sig nödgade att bränna området. Än idag ser man med oro på området då man inte vet vad som väntar där ute bland de pyrande ruinerna på halvöns askslätter och för att känna sig säkrare byggde man muren mot området. Detta är ju ett möjligt upplägg, men det behöver ju arbetas igenom mer om vi väljer någon liknande historia för området.
Psipo skrev:
Mikael skrev: Idén liknar den jag gett för området utan liv efter Moder Jord tog sin hand från det, ta en titt i historien år 710 f.O. Kanske kan man kombinera dessa idéer?
Jag skulle vilja stryka delar av den händelsen. Den Moder Jord jag har beskrivit skulle inte ta sin hand från ett område. Hon skulle hellre förgås. Kanske kan någon annan gud ha orsakat förödelsen?
OK, Moder Jord tog inte bort livet från halvön. Sjukdom kom, kanske ledde dyrkan av månen till dyrkan av fel måne vilket i sin tur ledde till sjukdomen. RÖDA månen och dess oktagonbroder sprider ju sjukdom. Här skall vi väl kunna sy ihop något.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ca. 710 / 355
En mäktig jorisk svartkonstnär anlände till älvfolkets Laursiënta och förförde örnfolket. Han var av det måndyrkande folket på slätten men hade lärt sig svartkonst och annan mörkrets hemlgheter i de Trognas stad. Inom endast ett par år hade de vackra bergen i denna del av Ereb blivit en mörk och ond plats. Männiksorna på halvön som redan var av samma tro flockade til bergens fot för dyrkan av Trollkarlen. De unga bland skogsalverna organiserade dock en expedition för att rensa bergen från det onda. Trollkarlen skickade då bud till Lasutypprovinsens legioner, och krävde det stöd som alliansen från Zenobias tid innebar. För att vinna tid frammanade Trollkarlen Luvenas och Raukrs sjuka krafter. Skogsalverna hade knappt hunnit till bergens fot innan de Jorpagniska styrkorna gensköt dem och med Örnfolket från luften och trollkarlens svarta magi, krossades älvfolksexpeditionen till siste man. När detta skedde blev Moder Jords sorg för stor och hon drog sig undan från ön. Skogarna vissnade på ett par dagar, den gröna slätten blev torr och bergen sänktes i mörker. Veckan därpå drabbades Kejsarens här av en mycket dödlig pest och endast några hundra legionärer lämnade landet levande, för att dö förtida inom några år. Sjukdomen levde kvar på halvön under lång tid. Örnfolket drabbades hårdast. Då deras rike bland bergen mörknat, dog deras folk och historia. Några få godhjärtade som isolerat sig från Trollkarlens ränkor flydde till andra berg i Ereb. Trollkarlen gav inte upp och i ilska över vad som skett svor han en förtrollning som tvingade örnfolket att stanna. Till slut blev örnfolkets kung tokig och drog sitt svärd mot trollkarlen. Magikern försökte med magi hindra kungen men svärdet skar rakt igenom hans magi och dödade trollkarlen på fläcken. Kungen var dock dödligt sårad och hans folk byggde honom därför en grandios grav i en djup dal. Ett mausoleum med en vacker sarkofag. Den dalens namn är Khab-Nemi, ”Bitterhetens Kittel”. Örnarna hade flytt eller dött, så Örnfolket kunde inte längre färdas genom luften utan blev bundna till marken. De som inte dog degenererade till mörka varelser. Älvfolken hade lämnat platsen och ingen hörde någonsin från örnfolket eller deras svarta trollkarl. Området blev sjukt för alla även långt efter Imperiet upphört. …drakherrar från Cereval beslutar bränna området…för att få slut på den smittsamma sjukan.

Något sådant fast bättre berättat.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael: Jag är inte helförtjust i ditt koncept för halvön och det kanske jag är ensam om, och då är det ju bara att bortse från min negativa inställning. :P

Iaf. jag ser hellre att halvön inte är så färdig så att säga, att man lämnar mer till den enskilde spelledaren.
Ett sätt att göra detta på är att låta halvön under det antika krun ha varit en perifier tillflyktsort för Luvenadyrkare som där slapp det övriga samhällets misstänksamhet/förakt. Man byggde med tiden upp städer och tempel tillägnade sin Luvena, månen och sjukdomarnas gudinna. När Krun övergick i kejsardömmet Jorpagna påverkades inte halvön och dess befolkning nämnvärt utan man kunde fortsätta leva precis som innan, även om det blev lite mer aktivitet i Lasutyp.
När då tredjekonfluxen kom hände något i området eller om det bara var en ödets spratt som fick drakar från Cereval att bränna området till oigenkänlighet, så till den grad att det i området än idag pyr bland ruinerna. Befolkningen i Lasutyp och sedermera Nidland, kom att se på området med olust, man såg det som förbannat, en hemvist för sjukdomar och hemskheter, och var man i närheten såg man sig en gång extra över axeln eller bad beskyddande ramsor. När Vicotnik anlände till till Lasutyp lät han uppföra den stora muren så att den även skyddade mot den brända halvön, till ortsbefolkningens stora lättnadd. Om detta berodde på att han såg något värt att skydda sig mot på halvön eller om det bara berodde på sägnerna om området är det ingen som vet....

Ja, något sådant skulle jag kunna tänka mig, det lämnar en hel del öppet för vad som kan ha hänt i området och hur det ser ut idag och det blir fritt fram för spelledarna där ute i landet att själva bestämma detta med lite hjälp på traven från områdets historia.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Mikael: Jag är inte helförtjust i ditt koncept för halvön och det kanske jag är ensam om, och då är det ju bara att bortse från min negativa inställning. :P

Iaf. jag ser hellre att halvön inte är så färdig så att säga, att man lämnar mer till den enskilde spelledaren.
Ett sätt att göra detta på är att låta halvön under det antika krun ha varit en perifier tillflyktsort för Luvenadyrkare som där slapp det övriga samhällets misstänksamhet/förakt. Man byggde med tiden upp städer och tempel tillägnade sin Luvena, månen och sjukdomarnas gudinna. När Krun övergick i kejsardömmet Jorpagna påverkades inte halvön och dess befolkning nämnvärt utan man kunde fortsätta leva precis som innan, även om det blev lite mer aktivitet i Lasutyp.
När då tredjekonfluxen kom hände något i området eller om det bara var en ödets spratt som fick drakar från Cereval att bränna området till oigenkänlighet, så till den grad att det i området än idag pyr bland ruinerna. Befolkningen i Lasutyp och sedermera Nidland, kom att se på området med olust, man såg det som förbannat, en hemvist för sjukdomar och hemskheter, och var man i närheten såg man sig en gång extra över axeln eller bad beskyddande ramsor. När Vicotnik anlände till till Lasutyp lät han uppföra den stora muren så att den även skyddade mot den brända halvön, till ortsbefolkningens stora lättnadd. Om detta berodde på att han såg något värt att skydda sig mot på halvön eller om det bara berodde på sägnerna om området är det ingen som vet....

Ja, något sådant skulle jag kunna tänka mig, det lämnar en hel del öppet för vad som kan ha hänt i området och hur det ser ut idag och det blir fritt fram för spelledarna där ute i landet att själva bestämma detta med lite hjälp på traven från områdets historia.
OK förstår. Jag får suga på detta och så kan vi diskutera vidare. (Jag gillar mina alver på stora Örnar som inte längre finns! :cry: ). Vi hörs.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:Mikael: Jag är inte helförtjust i ditt koncept för halvön och det kanske jag är ensam om, och då är det ju bara att bortse från min negativa inställning. :P

Iaf. jag ser hellre att halvön inte är så färdig så att säga, att man lämnar mer till den enskilde spelledaren.
Ett sätt att göra detta på är att låta halvön under det antika krun ha varit en perifier tillflyktsort för Luvenadyrkare som där slapp det övriga samhällets misstänksamhet/förakt. Man byggde med tiden upp städer och tempel tillägnade sin Luvena, månen och sjukdomarnas gudinna. När Krun övergick i kejsardömmet Jorpagna påverkades inte halvön och dess befolkning nämnvärt utan man kunde fortsätta leva precis som innan, även om det blev lite mer aktivitet i Lasutyp.
När då tredjekonfluxen kom hände något i området eller om det bara var en ödets spratt som fick drakar från Cereval att bränna området till oigenkänlighet, så till den grad att det i området än idag pyr bland ruinerna. Befolkningen i Lasutyp och sedermera Nidland, kom att se på området med olust, man såg det som förbannat, en hemvist för sjukdomar och hemskheter, och var man i närheten såg man sig en gång extra över axeln eller bad beskyddande ramsor. När Vicotnik anlände till till Lasutyp lät han uppföra den stora muren så att den även skyddade mot den brända halvön, till ortsbefolkningens stora lättnadd. Om detta berodde på att han såg något värt att skydda sig mot på halvön eller om det bara berodde på sägnerna om området är det ingen som vet....

Ja, något sådant skulle jag kunna tänka mig, det lämnar en hel del öppet för vad som kan ha hänt i området och hur det ser ut idag och det blir fritt fram för spelledarna där ute i landet att själva bestämma detta med lite hjälp på traven från områdets historia.
Just så :) Lasutyp, korsvägarnas rike! Och för den som vågar ge sig ut på den döda stäppen ligger gamla måndyrkarskatter dolda i askan och sotet, liksom uråldriga förbannelser och kryptor...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Just så :) Lasutyp, korsvägarnas rike! Och för den som vågar ge sig ut på den döda stäppen ligger gamla måndyrkarskatter dolda i askan och sotet, liksom uråldriga förbannelser och kryptor...
Konceptet känns lagom. Och om man vill kan man ju tona ner sotmarkerna till att vara begränsade till olika områden medan naturen sakta håller på att återhämta sig på andra håll. Men drakeld är ett gift och träd som bryter upp ur marken är knotiga, krumma och eländiga.

Korsvägarnas rike låter oerhört inspirerande. Kan området än idag kallas Lasutyp? Jag tycker att det håller.
Skriv svar