* Multiversum

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Shaitan eller Hemaquiel dömer inte budbrytarna, det gör solserafen Angarion.
Kerubiterna var ett skitbra namn. Hur förhåller de sig till Avgrunden/Limbos Dödskeruber?
Vad är en "fallen kerubit"? Fallen från vad? Varför?
Jag ser framför mig att det finns kerubiter som antingen är neutrala mellan gudarna och övervakar de himmelska fälten, eller som är ett slags ljusandar. Det senare förutsätter givetvis att LV:s syn är "sann" så jag försöker glida lite på formuleringar om vad det är. En fallen kerubit skulle då vara en kerubit som inte längre vill fullgöra sitt uppdrag. Antagligen blev de lockade, osagt av vem, till att vilja styra och ställa i Inferno istf att övervaka det som där sker...

Jag tänker mig att solserafen Angarion kanske dömer om man skall till Inferno eller ej, men att Shahelathan kanske dömer vad som faktiskt händer med den döde, när han/hon väl hamnar där?

EDIT: Jag anser inte att Hemaquiels plan är et paraplan till Limbo, utan en egen dimension - separat från Inferno! Hans eget mörkerrike är så långt från Etins ljusrike man kan komma.

EDIT 2: Skulle man kunna lägga till en tionde krets (innan "den inre kretsen")? Vi vinner två saker på detta; för det första får då de tio solseraferna tio mörka motsvarigheter, och för det andra arbetar vi oss bort en bit från Divina Commedia.
Paraplanet ifråga kanske bara är ETT av hans hemexistenser :?:

För det första är det väl ändå väldigt, väldigt ovanligt att magiker färdas mellan planen, och inte minst till Inferno.
Så tänker jag med. Den förklaring jag ser till det ,är att färdvägen är så förbaskad invecklad, över kaosplan, och in igenom förbindelselänkar och över Drömvärlden och allt vad det nu blir, beroende på magiskola. Nä, jag är helt med på tanken att vissa magiskolr inte ens kan färdas mellan planen. Skall vi låta bli att lista vilken skola som kan eller inte kan det, så får SL avgöra efter eget huvud om den ena eller andra skolan är Drömmagi, astralmagi, etermagi eller ginnungagapsmag? (Fast i vissa regler typ Expert är i vart fall TRANSFER allmän...)
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Hemaquiels eget mörkerrike, Rodomelantus, är inte detsamma som Inferno utan är motsatsen till Etins ljusrike och ligger så långt ifrån de himmelska sfärerna man kan komma.
Maje, jag håller nog inte med. Svarta Rosens Brödraskap tog ju sig med relativt enkla medel dit, mycket enklare än att kasta en PORTAL till kaosplanen.
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag vill bara påminna om att vad jag skrev är den Lysande Vägens syn på Inferno - inte vad som nödvändigtvis är helt och hållet korrekt. Däremot har jag tidigare tagit avstånd från flera saker i Krilloan (se LV-tråden) då jag tycker att den modulen gjorde den Lysande Vägen till en parodi av Katolicismen, och Ereb Altor till en fantasyversion av Kult. En omarbetning sker här då vi tillsammans skapar ett Ereb Altor 2.0.

Poängen med vad jag skrev om Hemaquiels hemvist är att den inte är detsamma som Inferno - och det tror jag vi kan enas om är sant.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Efter att ha läst lite mer i Kaos Väktare och Monterboxen (Kaos) tycker jag att vi kallar Infernos furste för Zahmet, precis som det står. Detta namn använder även den Lysande Vägen. Zahmet och hans åtta demonfurstar blir således solserafernas mörka motsvarigheter i Inferno. Den Lysande Vägen talar även om en tionde demonfurste, Meheloth, som enligt Odos uppenbarelser förgjordes av solserafen Gavarion för länge sedan.

Jag kan hålla med om att det är Angarion som dömer en person till Inferno, och hur länge denne kommer stanna där - men det är Zahmet och hans domare som bedömer vad straffet skall vara och hur det skall utdelas.

Jag ändrar i texten ovan enligt vad jag just skrivit.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Då tänker vi precis lika om Angarion och Zamet. :D

Sen kan man ju tänka sig att kerubiterna är de som hämtar själarna, eftresom zamet aldrig skulle släppa dem. Utom de fallna då förstås, för de har bytt sida. Fukar det för LV oficielt?
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag kan hålla med om att det är Angarion som dömer en person till Inferno, och hur länge denne kommer stanna där - men det är Zahmet och hans domare som bedömer vad straffet skall vara och hur det skall utdelas.
Finns det något avtal eller förbund mellan Etin och Zahmet eller är Zahmet en lydfurste under Etin. Jag tycker inte att Etin skall ha skapat inferno och dess demoner (även om LV:s riarker kanske hävdar det). Inferno kan gärna ha ett förbund med Etins himelska sfär. Zahmet behöver då inte vara Etins onda motsatts utan denna post kan helt lämmnas åt Hemquiel.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Snibben: Den Lysande Vägen gör inga anspråk på att Etin skapat Inferno. Inferno finns därför att det finns ondska. Ondska måste straffas och begränsas - så Inferno fyller helt enkelt en roll i den kosmiska (gudomliga) ordningen. Inte heller talas det om ett bokstavligt "förbund" mellan Etin och Zahmet, då Zahmet (i alla fall enligt LV) lyder under Hemaquiel. Men Etin låter honom hållas då han fyller sin funktion som Bestraffare.

Mikael Aa: Visst kan kerubiterna hämta åter de själar som är redo för återfödelse. Det är coolt. Däremot tycker jag att det bara skall finnas en handfull fallna kerubiter (och dödskeruberna kan vara dessas avkomma), inte hela härer. Det kan funka officiellt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

[quote]Om och när Anders skrivit ihop LVs syn på Multiversum, Inferno och dess olika demoner i relation till Hemaqueil och LV, då kan Mikael Aa ta bort LV referenser i sitt material för att göra det mer religionsneutralt. Låter det bra? "

Låter utmärkt. Nu verkar dessutom Anders och jag se ungefär samma sak inför våra inre ögon så det verkar inte blii några problem alls med det här.


Jo, Anders: Ett fåtal fallna kerubiter. Nu är vi nog helt överens i allt väsentligt om kerubiterna. Jag funderade dessutom på Meheloth, i kombination med din tanke på att ha en tionde krets:

Den yttre kretsen
Denna krets saknar kretshärskare
Jämsides med den nionde, inre, kretsen finns en tionde, yttre, krets. Kretsens ursprunglige kretsherre var Meheloth som dräptes av solserafen Gavarion. Titeln/funktionen som kretsherre är sedan dess obesatt.

I denna krets råder fullständig tomhemt och tysnad. De döda som sänds hit utsätts för ensamhetens lidande i dess djupaste bemärkelse. Här finns varken sol eller stjärnor eller vind. De enda som existerar långt borta från de dödas själar är Sharmawet, den blå månen. Sharmawet kallas ibland för "den fjärde sfärer" eftersom den ingår som en fjärde, föga känd, sfär i Hemaquiels paraplan. Sharmawet existerar simultat i den yttre kretsen/i Hemaquiels paraplan och på kaosplanen, på ungefär samma sätt som Raukra existerar simultant på Altor och i Oktagonens mörka fäste.


Härigenom ges Hemaquiel en kosmologisk tydligt antyd koppling till "mörkret bortom Altor" som Zamet inte uttryckligen erkänns. Kanhända är Sharmawet den punkt där "Hemaquiel det stora mörkret" tagit sig in i Inferno för att närma sig Altor? Eller kanske Sharmawet bara är den plats där "den behornade befruktare Hemaquiel" vilar upp sig mellan sina häxsabbater? Vem vet? Kosmologin blir religionsneutral och LV:s officiella syn får grund för sig, men det går även att finna grund för alternativa, heretiska tolkningar åt alla möjliga håll.

Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Mitt internet har kajkat ihop (befinnner mig just nu i mitt politiska partis föreningslokal) men mot slutet av helgen/början av nästa vecka kan jag få ut min dator på nätet igen. Då kommer en justerad version av kosmologin, utan LV-referenser, som jag tror/hoppas alla är överens om...
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael_Aa skrev:Mitt internet har kajkat ihop (befinnner mig just nu i mitt politiska partis föreningslokal) men mot slutet av helgen/början av nästa vecka kan jag få ut min dator på nätet igen. Då kommer en justerad version av kosmologin, utan LV-referenser, som jag tror/hoppas alla är överens om...
Det kan nog bli lite finjusteringar, men på det hela taget börjar vi nog närma oss konsensus. Lägg upp vad du har så tycker vi andra till innan vi lägger upp det på wikin.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag ser gärna att Mikael Aas "geografi" och "polituska" beskrivning av Multiversum är den närmast sanningen, dvs den skull bli en del av en SL-pdf, Encyclopedia Altoria eller så. På något sätt kanske detta markeras men det gör vi senare.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Jag ser gärna att Mikael Aas "geografi" och "polituska" beskrivning av Multiversum är den närmast sanningen, dvs den skull bli en del av en SL-pdf, Encyclopedia Altoria eller så. På något sätt kanske detta markeras men det gör vi senare.
Instämmer, men jag vill inte att LV:s syn skall ligga allt för långt från sanningen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Problemet med en allt för detaljerad och sann beskrivning av multiversum är ju att vi får en måttstock att bedöma religionernas riktighet efter och jag tror inte att det alltid är något eftersträvansvärt. Så för min del får även "sanningen" vara lite luddig... :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Instämmer även med Bergdahl. Ju mer som lämnas öppet till SL desto bättre - även om en beskrivning av multiversoms uppbyggnad och "geografi" nuturligtvis kan vara mycket användbart. Jag föreslår därför att vi presenterar en beskrivning av multiversum, Inferno etc. från en erfaren dimensionsvandrares perspektiv (dvs. att det fortfarande är möjligt att han har fel på vissa punkter).

"Vad jag förstår..."
"Min teori är..."
"Under mina resor har jag förstått..."
"Vad jag förstår av Väktarens ord så..."

Eller?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Instämmer även med Bergdahl. Ju mer som lämnas öppet till SL desto bättre - även om en beskrivning av multiversoms uppbyggnad och "geografi" nuturligtvis kan vara mycket användbart. Jag föreslår därför att vi presenterar en beskrivning av multiversum, Inferno etc. från en erfaren dimensionsvandrares perspektiv (dvs. att det fortfarande är möjligt att han har fel på vissa punkter).

"Vad jag förstår..."
"Min teori är..."
"Under mina resor har jag förstått..."
"Vad jag förstår av Väktarens ord så..."

Eller?
Precis så. Normalt sett har väl vi låtit Mandelmunkarna vara de som står för den "sannaste" versionen, dvs SL versionen, och eftersom ordens bröder kan ha fel så "...", tex så har jag använt orden i Historia.
Just för Multiversum och inferno känns dock Mandelorden fel, hellre en erfaren dimensionsresenär. Siratsias Memoarer :roll:
Skriv svar