* Multiversum

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

WOW :shock: Mikael Aa, jag får ta och läsa det där vid senare tillfälle.
anders skrev:Mikael, när menar du att Etin och hans anhängare gjorde rent hus? Själv aser jag nog att detta varket skett, eller (enligt LV) ska ske. De har en mer hinduistisk/buudhistisk syn på tiden (cirkulär), och "tidens slut" är inte riktigt något stort koncept - även om det finns både sekter och profeter som talar mycket om "Etins dom". Däremot ser man många tidpunkter där den "himmelska" konflikten eskalerar och Altors framtid liger i vågskålen - men det har skett flera gånger i historien (konfluxerna ses som sådana tillfällen) och är inte bara en sista "domedag".

Vilka är källorna till Rodomelantos, Svarta Biblioteket och Yflasefug i relation med Hemaquiel? Skulle gärna läsa på lite innan jag kommenterar mer om det.... :)
Har för mig något om att H fördrevs/flydde när Etins ljus kom, det var isf allt jag menade?

H och hans världar beskrivs i Krilloan.

Edit: Beskrivs också en del i Krilloanäventyret.

Mikael Aa, efter attt snabbt ha läst igenom förslaget så ser det mycket bra ut. Då vi inte har regelreferenser får det skrivas om, och det finns lite för många kristna referenser, men de hjälper säkert Anders dig att justera och så. Jag har tidigare inte tänkt mig Oktagonens som att de har egna sfärer (bara väntandes i mörkret bortom Altor), men varför inte. Annars toppen.
Senast redigerad av Mikael den 2008-07-06 12:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Cool. 8) Jag sätter mig och pillar bort så mycket regelreferenser jag kan.

Um... var går gränsen för "regelreferens"? Att jag skrev saker som "det krävs DV 13+ vid KS för FV Svart Mässa med CL -6" är uppenbarligen en regelreferens som jag omformulerar... men är det en regelreferens att säga exempelvis "Svarta Mässor är inte magi men liknar magi"? :?:

Jag fixar gärna bort lite överdrivet kristna referenser. Ibland har jag lite svårt att se dem själv, bara :oops: Skall Änglarnas utposter bort helt tycker ni?
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket interessant lasning Mikael_Aa! :)

Hinner tyvarr ingen mer konstruktiv bedomning men jag tycker vi i stor grad kan anvande dina tankar till "vårat" primärmateriella Altor, dock med den finputs rorande kristna termer som navnts. Sarskilt bitarna om de olika planen och hur de forhåller sig till varandra var bra, ger ett slags inre logik som samtidig ar mycket flexibel.

Angående undvikandet av regeltermer så ar det ju inget som hindrar dig i att gora några tillagg till den neutrala texten dar du ger de olika FV, CL +/-, osv som du tankt dig. Många vill sakeret garna ha dessa, som ett utgångspunkt att sjalv modifiera om inte annat, Samtidigt så ar formodligen de flesta av oss ganska insatta i de gamla Expert och DD 91 reglerna och kan således hjalpa ossa att forstå hur du tanker.

Kul med nytt blod till projektet! :D
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Jag kommer att trivas på det här forumet. Arbetlös och långtidssjukskriven har jag för mycket fritid, och nu har jag träffat människor som uppskattar mina litterära förehavanden. :D

Jag har nästan fått bort de flesta regelreferenser genom omskrivningar av typen "mycket viljestarka personer kan med lite tur" i stället för "detta kräver att X övervinner Y:s PSY med sin egen." Jag tror min själ att detta faktiskt ökar textens rena läsvärde :o :)

Nå - jag lyckas inte riktigt fullt ut hur mycket jag än brottas med texten. En magiker antingen kan eller kan inte förflytta sig till en viss värld, och jag tänker mig att TRANSFER används mellan sfärer på samma plan och den svårare PORTAL för resor mellan olika plan. Detta är emellertid både en regelreferens och en kosmologisk utsaga... Jag kanske löser det med kommentarer i texten som birkebeineren föreslår.

De kristna referenser behöver jag nog däremot hjälp att peka ut. Jag ändrar gärna, men jag ser de inte. Eller alltså - jag ser ju dem naturligtvis, men jag är så influerad av både Bibeln/den kristna traditionen, och samtidigt av alla möjliga och omöjliga böcker som jag har läst om "riktig" new-age, esoterik och allt sådant mojs, att jag ibland har svårt att avgöra när jag blir överdrivet kristen i mina alster. Mina spelare tycker snarare att jag drar iväg för mycket år ren ockultism... :?
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Jag har alltid tolkat Oktagonen som altoriska "demoner", alltså demoner som inte nedkallas utan som har Altor som hemvärld (egentligen Raukhra, den blodröda månen, antar jag). Jag har även låtit Oktagonen vara motpolen till de drakar och drakvarelser som fortfarande bebor Altor (Stenväktarna).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael_Aa skrev:men är det en regelreferens att säga exempelvis "Svarta Mässor är inte magi men liknar magi"? :?:
Nej, precis så kan man hänvisa till regler, bara undvika minus x, FV siså osv. Bra. Och sedan är det så att texten på forumet kan ha regler, hjälper för vissa att förstå, men sedan i wikin och den framtida pdf:n unviker vi dem.
Jag fixar gärna bort lite överdrivet kristna referenser. Ibland har jag lite svårt att se dem själv, bara :oops: Skall Änglarnas utposter bort helt tycker ni?
Jag ber Anders sätta nivån, han kan och brukar peka ut mina blindspots och hänvisningar mkt konstruktivt.
Kaigon skrev:Jag har alltid tolkat Oktagonen som altoriska "demoner", alltså demoner som inte nedkallas utan som har Altor som hemvärld (egentligen Raukhra, den blodröda månen, antar jag).
Så har jag också sett det inser jag nu. Vad tycker ni är det en variant?
Senast redigerad av Mikael den 2008-07-06 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mikael skrev:
Kaigon skrev:Jag har alltid tolkat Oktagonen som altoriska "demoner", alltså demoner som inte nedkallas utan som har Altor som hemvärld (egentligen Raukhra, den blodröda månen, antar jag).
Så har jag också sett det inser jag nu. Vad tycker ni är det en variant?
Jag är också inne på Kaigons linje även om det inte heller riktigt stämmer med det officiella. I Krilloan kampanj står följande:
Oktagoonens demonfurstar har ingenting med Infernos demonfurstar att göra - de existerar i en helt annan dimension
Man skulle ju kunna tänka sig att Raukhra är en länk till denna dimension och månen därför är knuten till samtliga av oktagoonens demoner. Det skulle ju förklara varför oktagoonens demonfurstar får ökat inflytande över altor när Raukhra är nära Altor.

Vidare står i Krilloan:
De är inte lika kraftfulla som Infernos herrar, utan kan snarare jämställas med Infernos demonädlingar vad gäller förmågor och egenskaper (ett viktigt undantag är dock att Oktagoonens demonfurstar av egen kraft kan flytta sig till den mänskliga världen.
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Jag får en idé, är jag tänker på det ni skriver om Ruhkra:

Oktagonens edsvurna har också sina respektive fästen i Limbos utkanter såsom distinkta sfärer inom ett och samma paraplan. Paraplanet kallas vanligen kallas Oktagonens mörka hemvist. Oktagonens mörka hemvist ligger beläget på Limbos ”yta”, alltså alldelse invid det primärmateriella planet där Altor är beläget. "Väggen" mellan Altor och Oktagonens mörka hemvist är lävtunn - det sägs att ibland kan man rentav höra ljud igenom väggen...

Ibland händer det sponant att denna "yta" krusar sig och rent av spricker upp, vilket i så fall kan ge oktagonens edsvurna oanande möjligheter att manifestera sin makt på Altor. En av de företeelser på det primärmateriella planet som sägs kunna orsaka sådana krusningar är Rukhra, den blodröda månen. Möjligen är Ruhkra rent fysiskt beläget både i Altor och på något plats i oktagonens mörka hemvist. Ruhkra skulle då utgöre en Förbindelselänk liknande de som förbinder Inferno med de himmelska planen och kaosplanen.
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

OK, här kommer några snabba tankar efter att ha läst igenom texten en gång.

"Jämfört med de demoner, solserafer och allt vad det nu är som existerar i de grå hallarna och på kaosplanen." - Säg ljusandar istället för solserafer.

Gillar inte frasen "New-Age magi" och skulle inte vilja se den i något officiellt dokument. Föreslår istället "den unga magin" eller "de nya skolorna".

Kan man kalla de Svarta Mässorna för "Svarta Riter" i stället? Mässa (från latinets "missa") är ju namnet på en nattvardsgudstjänst och har ingen direkt motsvarighet på Altor. Man kan alternativt kalla den för "nattceremoni" i motsats till "solceremoni".

Jag gillar inte alls beteckningen "änglar" och "fallna änglar" då dessa är direkt tagna från kristen/judisk tro. Vad som än omnämns i Krilloan (en modul jag önskar aldrig producerats :wink: ) finns inte "änglar" och i synnerhet inte "fallna änglar" inom den Lysande Vägen. Demoner är mörkerväsen, av Etins motsatta essens. De har skapats ur de skuggor där Etins ljus inte lyser. "Änglar" kan lite löst översättas till "ljusandar" medan ärkeänglar motsvaras av "solserafer", men det finns ingen motsvarighet till fallna änglar. Undvik ordet "ängel" över huvudtaget.

Keruber är OK, men har i så fall inget med LV att göra, och bör inte kallas "änglaväsen". Jag skulle helst kalla keruberna något annat (kerubiter?) och låta dem vara en typ av ljusandar.

Använd inte ordet "syndare" utan säg istället "budbrytare".

Annars gillar jag hur du lämnat det oklart över hur Shaitan (kaaaaan vi inte byta namnet?) och Hamaquiel är relaterade till varandra och de olika demonsfurstarna. Ger SL stor frihet och betyder inte automatiskt att LV har "fel".

Ledsen om jag låter abrubt... ont om tid... :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Svart Rit låter utmärkt i mina öron, precis som termen budbrytare. Kerubit låter också utmärkt.

Fast jag tänker mig dessa kerubiter skall kunna vara något delvis annat än Etins ljusandar. För att hålla det så öppet som möjligt vilka religioner som är "sanna" på Altor så tänker jag mig att de "reellt existerande" gudarna (SL avgör vilka) har sina respektive himmelriken på de himmelska planen, och att kerubiterna så att säga utgör ett slags fredsbevarande FN-trupper i en demilitariserad zon (förslagsvis kallad De stilla fälten) mellan dessa himmelriken. Av neutralitetsskäl gudarna emellan är det dessa kerubiter som tjänsthör i Inferno.

De SL som endast låter LV har rätt i sina religiösa utsagor kan naturligtvis, i så fall, i praktiken behandla kerubiterna som ett slags ljusandar. Hur som helst använder jag mig av namnet Metatron på kerubiternas ledare - huruvida denne Metatron är en ljusande eller ej blir således även det upp till varje SL själv att avgöra.

Jag tror jag formulerar mig mer övergripande om astralmagi, etermagi, och så vidare i avsnittet om dimensionsresor. På så vis lämnar jag det mer öppet vilka magiskolor som faktiskt existerar. Det enda man behöver avgöra som SL blir då till vilket subplan den ena eller andra magiskolan kan öppna PORTALER.


P.S.
I min spelvärld delar vi in de olika magiskolorna i kategorierna Svart magi, Vit magi och Gammal (eller Röd) magi. Detta är en paralel indelning som inte har något att göra med vilka subplan magiskolorna kan öppna PORTALER till.

I den röda, eller gamla, magin ingår Drakmagi, Svartkonster (dvs Benmagi+Häxkonster) samt "New Age-magi" som innefattar Symbolism, Harmonism, Röstmagi och Krigsmagi. Upptäckten av "New Age-magi" markerade övergången från den gamla tiden till den nya tiden och kallas av det skälet för "New Age", den nya tidens magi. Jag anspelar som synes helt skamlöst diverse "verkliga" ockultistiska föreställningar om "Vattumannens ålder" och allt vad det nu är. 8) Hur som helst blir nog begreppet "Ung magi" lite missledande, utifrån denna tankegång...

P.P.S.
Jag förespråkar namnet Shemhazai på Shaitan. Iofs är namnet hämtat från judiskt/kristen (mest judisk, tror jag) esoterik) men i alla fall...
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Uppdaterad/Justerad version, del 1

De många planens värld
I vår sagovärld värld existerar det flera olika dimensioner, eller plan som de också kallas, där såväl de dödliga som de olika makterna existerar. Varje plan är ett separat universum som befolkas av olika varelser och styrs av skilda naturlagar. Inom varje plan kan det också finnas flera närbesläktade eller närliggande världar som i så fall brukar kallas för sfärer.


Huvudplan
Det finns fyra huvudplan i det kosmos där Altor ingår:

* Det primärmateriella planet, där människorna föds, lever och dör.
* De himelska planen, där gudarna under normala omständigheter befinner sig
* Kaosplanen, där kaosdemonerna härskar och härjar
* Elementplanen, där olika elementvarelser föds, lever och dör.

Det förtjänar att understrykas att det endast finns ett primärmateriellt plan, i vilket det dock existerar flera olika sfärer. Varje sfär styrs av unika naturlagar och befolkas av unika varelser. De flesta äventyr i vår sagovärld utspelar sig i en sfär som kallas Altor. Vad som eventuellt finns mellan de olika sfärerna är okänt, men klart är att det med relativt enkla magiska metoder (nåja, men allt är ju relativt) går att ”hoppa”, eller transferera sig, mellan olika sfärer.

De olika planen skiljs åt av Källväggen, som förhindrar normalt passage planen emellan. Källväggen är en för vanliga dödliga obegriplig företeelse, vars praktiska verkningar dock är synnerligen konkreta; den separerar de olika planen helt från varandra. Ingen vet hur källväggen uppkommit, vad den består av, eller om den fyller någon annat syfte eller har några andra effekter än att förhindra normal passage mellan de olika planen. Källväggen är normalt sett omöjlig att upptäcka eller påverka, men genom mäktig magi går det att riva tillfälliga ”hål” i den, vilket i så fall kan göra det möjligt att lämna det plan man beinner sig på. Sådan magi är dock betydligt mer komplicerad än den jämförelsevis enkla magi som används för resor mellan olika sfärer på samma plan. De hål man river upp i källväggen är alltid kortvariga, (källvägen ”läker sig” med en häpnadsväckande hastighet) och leder in på något av subplanen. Väl på ett subplan får man leta reda på någon lämpligt plats för att riva upp ett nytt hål, om och när man vill tillbaka till något huvudplan (det man kom ifrån eller något annat).


Subplan
Subplan är särskilda ickemateriella dimensioner som binder samman de olika planen med varandra. Det är via subplanen de flesta magiker färdas när de är ute på dimensionsresor, någon allmänt känd metod för att med magi förflytta sig direkt mellan huvudplanen finns inte. (Se dock nedan om Drömvärlden.) Följande subplan existerar:

Astralplanet länkar samman det primärmateriella planet med de himmelska planen. För att kunna befinna sig på astralplanet måste man antingen vara en ande eller på något sätt ha lösgjort sin astralkropp från den materiella kroppen. Det är normalt sett via astralplanet som den döda själen från en avliden färdas till de himmelska planen. Vid dödsögonblicket (eller möjligen en tid därefter) stöts den dödes själ ut ur kroppen, och slungas spontant in på astralplanet. Vissa varelser, företrädesvis de som fruktar gudarna, kan dock ibland lyckas klamra sig fast på det primärmateriella planet som odöda andar eller gastar...

Även när någon reinkarneras går färden via astralplanet, då går resan givetvis från de himmelska planen ner till det primärmateriella planet. Vidare kan själarna från somliga shamaner bosätta sig permanent på astralplanet, och astralplanet är den naturliga hemvisten för allehanda totemandar och naturandar. Observera att ibland – inte alltid – kan även utomaltorianska varelser som dör på det primärmateriella planet råka slungas in på astralplanet. Det är därför vissa demonandar ibland kan råka fastna på astralplanet utan möjlighet att återvända till kaosplanen, när deras fysiska materialisation förgörs på Altor.

De grå hallarna länkar samman det primärmateriella planet med kaosplanen. Här existerar man som ett fritt minne, om man inte skapar sig en kaoskropp (vilket det mycket sällan är särskilt klok att göra...) När man så småningom lämnar De grå hallarna bakom sig och åter träder in på ett huvudplan återskapas kroppen. Har man stått i förbund med kaosmakterna när man levde, är det via De grå hallarna man ångerfull och skrikandes släpas bort från det primärmateriella planet för att hamna på kaosplanen. Utsikterna att få reinkarneras genom att färdas den omvända vägen – från kaos till Altor – är vanligen inte särskilt goda...

Etern länkar samman det primärmateriella planet och de åtta elementplanen. En förutsättning för att kunna befinna sig i etern är att man ikläder sig en eterkropp. Jämfört med de demoner, ljusandar och allt vad det nu är som existerar i de grå hallarna och på kaosplanen, respektive på astralplanet och de himmelska planen, så är de varelser som lever i etern ganska mänskliga. Här bor exempelvis en del intelligenta elementarer, och diverse elementvarelser såsom exempelvis eldhästar och frostvargar. Det antas allmänt bland de lärde, att förklaringen till eterns likhet med det primärmateriella planet står finna i att både etern och primärmaterian är olika yttringar av ORDNING – i motsats till kaos och delvis skilt från de himmelska energierna.

Inferno slutligen, förbinder de himmelska planen med kaosplanen. I Inferno existerar man i materiell form, astralform eller i en kaoskropp, beroende på hur man tog sig till Inferno och exakt var i Inferno man befinner sig. Och varför... Jag återkommer till Inferno senare.


Drömvärlden
Drömvärlden är varken ett huvudplan eller ett subplan, utan något annat, oklart vad. Drömvärlden sammanbinder hur som helst subplanen med varandra. I Drömvärlden existerar man i form av sitt drömjag. Det går utmärkt att ta sig från ett subplan till ett huvudplan via Drömvärlden, om man vet hur man gör, se nedan under avsnittet Dimensionsresor.


Särskilda företeelser

Paraplan och kretsar
Ett paraplan är ett specifika dimensionsplan som uppvisar alla karakteristika för att vara just ett unikt plan, men som existerar inom ett eller flera andra plan, snarare än att existera mellan dem. På sätt och vis kan ett paraplan sägas utgöra ett plan som ”nästan bara” en sfär inom ett plan. Även en krets är ett specifikt plan som existerar inom ett annat plan, men begreppet avser främst de dimensioner som så att säga ”nästan” utgör ett eget plan.

Någon skarp gräns mellan paraplan och kretsar finns egentligen inte. Det har spekulerats om att paraplan och kretsar kanske egentligen är ett slags övergångsfaser för de sfärer som är på väg att växa till ett plan, och/eller för de plan som är på väg att krympa ihop till en sfär.


Deonoder
En deonod – eller en helig plats för att använda lekmannatermen – är en plats på det primärmateriella planet där källväggen är ovanligt svag, vilket möjliggör för olika gudar att mera varaktigt och påtagligt kanalisera sin makt på just den platsen, utan att på något avgörande sätt rubba tingens rätta ordning. Heliga föremål som tillverkas på en deonod blir exempelvis ”extra heliga”. Vissa deonoder är ”präglade” till en viss gud, men det finns även generiska deonoder som kan användas av vilken gud som helst, så länge dess tillbedjare kontrollerar deonoden på det primärmateriella planet. Härav de många religionskrigen...


Vortexar
En vortex är en naturlig företeelse som skapar gångar mellan det primärmateriella planet och något elementplan, och på så sätt direkt förbinder dessa. Vortexar uppträder spontant på det primärmateriella planet på platser där ett visst grundelement har nästintill fullständig dominans – exempelvis kan en jordvortex finnas långt under markytan eller en eldvortex uppstå i en tillräckligt omfångsrik, kraftig och långlivad eldslåga. För att kunna färdas via en vortex krävs egentligen bara att man lyckas hitta den, och vidtar eventuella skyddsåtgärder. Notera att det går att använda sig av en vortex även om man inte behärskar magi över huvud taget.


Dimensionsresor
Det vanligaste sättet att färdas mellan planen medan man ännu är vid liv, är att genom olika magiska besvärjelser skapa en tillfällig öppning i Källväggen som leder till något av subplanen. Väl på subplanet öppnar magikern sedan ytterligare en öppning i Källväggen som leder till det plan magikern avser besöka. Observera dock att olika magiker har lärt sig att skapa oppningar som leder till olika subplan.

Rent språkligt brukar de lärda dela in magi i följande huvudtyper:

Astralmagi - magi som skapar öppningar till astralplanet.
Ginnungagapsmagi - magi som skapar öppningar till De grå hallarna.
Etermagi - magi som skapar öppningar till etern.
Drömmagi - magi som under någorlunda kontrollerade former kan skapa öppningar in i och ur Drömplanet från vilket annat plan som helst.

Det förtjänar emellertid att understrykas att vilken magiker som helst (med i sammanhanget komplicerade metoder) alltid kan ta sig till Drömvärlden från ett subplan, och från Drömvärlden till ett huvudplan. Däremot är det alltså endast fullfjädrade drömmagiker som kan ta sig till Drömvärlden från ett huvudplan, eller från drömvärlden till ett subplan.

Vilken magiker som helst, och vad den saken anbelangar även vilken icke-magiker som helst, kan i princip befinna sig på vilket plan som helst, både på grundplan och subplan. (Det finns vissa undantag för vissa varelser, dock. Odöda utan kropp kan exempelvis inte existera i etern.) Men de kan alltså inte med egna medel ta sig in på/ut ur vilket subplan eller huvudplan som helst. Mest viktigt att tänka på är att man med magi bara kan färdas mellan plan som är direkt sammanlänkade. Det är exempelvis helt omöjligt att ta sig in i De grå hallarna om man befinner sig på de himmelska planen, såvida man inte är Drömmagiker.

Exempel: Neofrit Surt, den ökände nekromantikern, kan lämna det primärmateriella planet och träda in i astralplanet för att via detta ta sig till något av de himmelska planen. Däremot kan han inte färdas direkt från det primärmatriella planet till ljusets elementplan. Detta eftersom en nekromantiker inte kan ta sig till etern från det primärmateriella planet, och astralplanet inte står i kontakt med elementplanen.

Somliga magiker använder sig av en magisk teknik när de förflyttar sig mellan huvudplanen som går ut på vibrationell anpassning av kroppen, vilket gör att de inte behöver (eller ens kan) förflytta sig till, via, eller ut ur, något subplan. Däremot kan de i dessa fall ta sig till vilket huvudplan som helst, oavsett vilket huvudplan de befinner sig på.

Genom nogrann planering går det alltså att ta sig till de flesta platser. I exemplet ovan skulle Neofrit Surt kunna ta sig till ljusets elementplan via ruttena primärmateriella planet – astralplanet – Drömvärlden – ljusets elementplan. Dessvärre skulle han inte kunna ta sig därifrån eftersom ljusets elementplan inte står i kontakt med astralplanet, han själv inte kan träda in i etern, och han inte kan träda in i Drömvärlden från elementplanet. Resor mellan olika plan bör alltså planeras och förberedas noggrant, om man vill undvika att ”stranda”.


Att frambesvärja varelser
Vill man kommunicera med varelser från andra plan, men är klok nog att inte ge sig ut på irrfärder (fler än en dåraktig magiker har gått vilse, och fastnat någon stans där han inte ville vara) så kan man vända på salladsbladet – och försöka frambesvärja någon varelse till Altor. Då gäller det emellertid att veta vem man letar efter och var denne befinner. De som ägnar sig åt att katalogisera de många olika planen har utvecklat en speciell metafysisk begreppsapparat enligt följande, som beskriver hur det hela hänger ihop:

Frammanade varelser
Varelser som befinner sig på något av subplanen kan, med enkla magiska metoder, frammanas till det primärmateriella planet, (eller till något annat huvudplan som man befinner sig på.) En frammanad varelse vars fysiska manifestation förgörs på det primärmateriella planet återvänder endera till sitt huvudplan eller fastnar på astralplanet i astralform. Vilket som blir fallet beror på omständigheterna och vilken varelse det hela rör sig om.

En förutsättning för att på magisk väg frammana en varelse är emellertid att den befinner sig på ett subplan som står i kontakt med det plan man själv befinner sig, vilket vanligen är det primärmateriella planet. Det subplan som inte står i kontakt med det primärmateriella planet är Inferno. Eftersom Drömvärlden inte är ett subplan går det heller inte att ”frammana” varelser därifrån. Vill man från det primärmateriella planet sätta sig i kontakt med varelser som befinner sig där, eller frambesvärja dessa varelser, krävs således andra metoder.

Nedkallade varelser
Magiker, vissa präster och en del andra personer, kan även nedkalla varelser till det plan de befinner sig på, direkt från något av de andra huvudplanen. Med lite tur och skicklighet kan man kanske även kontrollera dessa varelser. För nedkallade varelser vars fysiska manifestation förgörs på det primärmateriella planet gäller detsamma som för frammanade varelser – antingen återvänder de hem eller också fastnar de på astralplanet.

Är man ute efter att få tag i en viss specifik individ är det alltså högst relevant att ha klart för sig exakt var denne befinner sig. Notera att nedkallande och frammanande besvärjelser arbetar med olika energiflöden och att begreppen alltså inte är utbytbara. Det går exempelvis inte ”nedkalla” en demonande som råkar befinna sig på astralplanet bara för att demoner vanligen kan ”nedkallas” från sina kaosplan. Den som vill ”frammana” en demonande från astralplanet måste naturligtvis även behärska astralmagi, snarare än ginnungagapsmagi.

Åkallade varelser
Skillnaden mellan nedkallade och åkallade varelser består kanske främst i varelsens allmänna grad av mäktighet. Under normala omständigheter är det nämligen helt omöjligt att kontrollera en åkallad varelse, de kan endast bevekas. I den högst osannolika situationen att en åkallad varelse skulle få sin fysiska manifestation förgjord på det primärmateriella planet återvände den alltid hem till sitt ursprungsplan och löper alltså ingen risk att råka fastna på astralplanet. Specifika individer kan dessutom endast åkallas om de befinner sig på sitt ursprungsplan, inte när de befinner sig på resa genom multiversum.

På andra plan
Resonemangen om frammanande, nedkallande och åkallande besvärjelser är direkt överförbart till situationen på andra huvudplan än det primärmateriella planet. Om exempelvis en elementarmagiker skulle befinna sig på något av kaosplanen kommer han snart att upptäcka att hans frammanande besvärjelserna är helt verkningslösa. Att nedkalla elementarer till något kaosplan går däremot utmärkt, men det förutsätter att man forskar fram sådana besvärjelser.


För Inferno innebär detta följande:
De magiker som ägnar sig åt drömmagi kan för egen maskin ta sig till och från Inferno efter eget tycke och smak. Detta gör inte direkt gott för deras rykte bland dem som följer den Lysande Vägen...

Magiker som förflyttar sig mellan huvudplan genom vibrationell kroppsanpassning kan inte för egen maskin ta sig varken till eller från Inferno direkt från Altor. Däremot kan de med ungefär samma metoder som resterande magiker ta sig till Inferno via omvägar, se nedan.

Övriga magiker kan inte ta sig till ett subplan från Drömvärlden eller från ett huvudplan till Drömvärlden. De kan således inte förflytta sig från Altor till Inferno den vägen. Däremot kan de ta sig från ett subplan och/eller till ett huvudplan via Drömvärlden. Således kan alla magiker ta sig från Inferno till Altor. De måste dock följa en tämligen snirklig reserutt mellan planen för att över huvud taget kunna ta sig till Inferno från Altor, se nedan

Eftersom Infernos invånare befinner sig på ett subplan som inte står i kontakt med Altor kan de inte ”frammanas” och eftersom Inferno inte är ett huvudplan kan de inte heller ”nedkallas”. Möjligen men osäkert kan de ”åkallas”, men åkallade varelser kan ju å andra sidan inte kontrolleras... Infernos invånare kontaktas således företrädesvis medelst en Svart Rit, se nedan.


Att färdas till/från Inferno
Det absolut enklaste sättet att ta sig till Inferno torde onekligen vara att först begå något särskilt grovt budbrott, och därefter omgående hänga sig. Vill man däremot endast besöka Inferno tillfälligt, krävs bruk av magi eller förättandet av en Svart Rit, se nedan.


Magi

Drömmagi
De magiker som lärt sig hantera så kallad drömmagi kan för egen maskin ta sig till och från Inferno efter eget tycke och smak.

Etermagi
De magiker som utövar etermagi kan för egen maskin ta sig till Inferno, genom att från etern träda in i Drömvärlden, och därifrån kliva ut på något kaosplan eller de himmelska planen. Väl där fortsätter de färden enligt samma metoder "övriga magiker" nedan.

Övrig magi
Övriga magiker kan INTE ta sig TILL Inferno från astralplanet, grå hallarna (eller etern) genom att färdas via Drömvärlden, eftersom Inferno inte är ett huvudplan. Däremot kan de ta sig till Inferno från kaosplanen/de himmelska planen, om de tar sig dit först. När de väl befinner sig i Inferno kan de dock ta sig DÄRIFRÅN, genom att förflytta sig till Drömvärlden och därifrån ta sig vidare till något huvudplan, företrädesvis Altor. Det går emellertid inte att förflytta sig till Drömvärlden genom vibrationell kroppsanpassning, eftersom Drömvärlden inte är ett huvudplan. Använder man sig av vibrationell kroppsanpassning som metod för dimensionsresor måste man färdas samma väg tillbaka som man använde sig av när man tog sig till Inferno.

För att kunna färdas till Inferno måste man alltså först av allt befinna sig antingen på de himmelska planen eller kaosplanen. Väl där måste magikern använda sig av sådan magi som möjliggör förflyttning mellan olika sfärer, för att ta sig vidare till Inferno. Det kan verka ologiskt att man använder sig av sfärförflyttning och inte planförflyttning mellan himlen/kaos och Inferno, men kosmologi är inte alltid formallogiskt. Den aktuella magin fungerar hur som helst lite annorlunda på de himmelsa planen och kaosplanen, än vad den gör på det primärmateriella planet. Den kan till att börja med inte utövas var som helst, om målet är Inferno, och dess praktiska verkningar är annorlunda från det normala. Se nedan om förbindelselänkar.


Förbindelselänkar
I höjden, såväl som i djupen, existerar det särskilda områden som rent fysiskt förbinder platsen med Inferno. Det kan t. ex. vara en ranglig hängbro eller en massiv stenbro av orimligt stora dimensioner, en gigantisk järnbeslagen port eller en trång svavelosande tunnel. Kunskap om var dessa platser befinner sig ingår gåt att ta reda på, genom att konsultera någon lärd person i förväg, eller genom normala studier. Förbindelselänkarna gör det möjligt för såväl kerubiter som demoner att utan några större problem ta sig till Inferno närhelst de önskar genom att helt enkelt gå dit. I ändarna av förbindelselänkarna vilar dock ett energifält som gör det omöjligt för andra än kerubiter och demoner att passera, såvida de inte kastar sådan magi som möjliggör förflyttning mellan sfärer. Detta gör det nämligen möjligt att passera energifältet utan att ta någon skada. De allra flesta förbindelselänkar (men inte alla!) är dock nogsamt bevakade av kerubiter och/eller demoner som har till uppgift att förhindra oauktoriserat passage...

Väl i Inferno kan magikern sedan, med lämplig magi,, skyndsamt ta sig till Drömvärlden när tiden börjar lida och han längtar hem till Altor igen. Eller så färdas han samma väg tillbaka som han tog till Inferno om detta är nödvändigt (se ovan), eller om han av något skäl föredrar det.


Svarta Riter
Det går att sätta sig i kontakt med Infernos varelser, och att frambesvärja dem till Altor, genom att förätta en Svart Rit. Observera att Svarta Riter visserligen liknar magi, men inte egentligen är magi utan ett slags pseudoreligiösa cermonier. Det går av detta skäl alldelse utmärkt att förflytta sig mellan det primärmateriella planet och Inferno genom att utföra en Svart Rit a la Svarta Rosens Brödraskap. Det finne en uppsjö av olika Svarta Riter, allt beroende på vem eller vad man försöker kontakta/frambesvärje eller vart i Inferno man vill ta sig. Svarta Riter beskrivs närmare nedan.


EDIT: Gjorde urspringligen en tankevurpa om etermagi (elementarmagiker) som jag nu rättat till. Dessa kan givetvis ta sig till Inferno de också, enligt den färdrutt som nu beskrivs i texten.

Senast redigerad av Mikael_Aa den 2008-07-07 00:28, redigerad totalt 1 gånger.
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Uppdaterad/Justerad version, del 2

Inferno
Inferno förbinder de himmelska planen med kaosplanen, men står inte i direkt förbindelse med det primärmateriella planet, där Altor finns. Trots det befinner sig delar av Inferno mycket nära Altor. Det hela påminner om två lägenheter med tunna väggar i ett och samma hyreshus - trots att lägenheterna ligger så tätt intill varandra att man ibland kan höra vad som försegår hos grannen, kan lägenheternas dörrar befinna sig långt ifrån varandra. I Infernos fall kan man säga att dessa ”dörrar” vätter mot de himmelska planen i ena änden och mot Kaos i den andra, men att den på sina håll lövtunna ”väggen” vätter direkt mot Altor.

Somliga gudapanteoner förvisar sina budbrytare till Inferno efter döden, antingen för en viss tid eller för evigt, så det finns många mänskliga själar som plågas på denna hemska plats. Många stora slag har genom tiderna stått mellan kerubiter och demoner i Inferno, och mindre stridigheter blossar fortfarande upp när en kerubitskara ger sig ner i djupen för att hämta hem en mänsklig själ efter fulltjänat pinostraff. På en del avlägset belägna platser i Inferno finns även några synnerligen välbefästa borgar, de så kallade Kerubiterna utposter, där särskilda utvalada och mäktiga stridskerubiter övervakar vad som försegår på denna ondskans plats.

Inferno kontrolleras huvudsakligen av en särskild slags demoner. Dessa demoner kallas ibland för djävlar för att språkligt särskilja dem från de demoner som håller till på kaosplanen. Det kan finns vissa fysiska skilnader mellan de olika demonslagen, men till sätt och sinne skiljer sig inte Infernos demoner nämnvärt från kaosdemoner. Möjligen är kaosdemoner något mer renodlat destruktiva, medan Infrenos demoner har ett mer lömskt och utstuderat sinne för ondskefull finess. Värt att notera är däremot att demoner från Inferno inte kan nedkallas med sådana magiska ritualer som kanaliserar de magiska energierna via De grå hallarna eftersom Inferno inte står i direkt förbindelse med det primärmateriella planet. Särskilt utarbetade cermonier – Svarta Riter – är nödvändiga för att få kontakt med någon av varelserna i Inferno. Dessa riter beskrivs nedan i texten.


Infernos uppbyggnad
Inferno består av en gigantisk Avgrund, som är förbunden med ett stort antal kretsar i vilka det råder vitt skida naturlagar. Dessa kretsar kan i sin tur indelas i olika sfärer som lyder under olika härskare. I Infeno hamnar företrädesvis själarna från obotliga budbrytare, dvs de döda som inte tillåts komma in något himmelrike efter sin död. Vilka gärningar dessa budbrytare gjort sig skyldiga till för att förtjäna en plats i Inferno beror huvudsakligen på vad ansvarige guden/gudapanteonen har för åsikter om rätt & moral. Alla döda själar som hamnar i Inferno ställs inför Shaitan och hans nio domare som dömer dem till straff och pina i någon av de nio kretsarna. I de nio kretsarna övervakas budbrytarna sedan av avgrundsdemoner som torterar dem i enlighet med de olika kretsfurstarnas önskemål.

Undantagna härvidlag är de som under sin levnad dyrkade de Stygiska gudarna, Hemaquil eller någon av Oktagonens edsvurna – dessa ställs inför föremålet för sin dyrkan och döms av honom eller henne. Vad detta innebär för den dödes eviga ofrid skiljer sig åt beroende på var själen hamnat.


Avgrunden
Avgrunden styrs av Antraxhus, en fallen stridskerubit.

Avgrunden är ingen egen krets, utan den eldfyllda klyfta som förbinder alla kretsarna och sfärerna med varandra. Det är till själva Avgrunden de flesta förbindelselänkar från himlen/kaos leder (se ovan om förbindelselänkar). Avgrunden och de nio kretsarna är vad som vanligen avses med begreppet Inferno. De nio kretsfurstarnas existens erkänns av Lysande Vägen som betraktar dem som Etins verktyg till budbrottens straff. Övriga dimensioner anses vara Shaitans misslyckade försök att på egen hand och i uppror mot Etin skapa befolkade världar. Se dock nedan om Hemaquiel kontra Shaitan.

De stygiska gudarna
De stygiska gudarna, svartfolkens många gudar, har sina ”himmelska” sfärer placerade direkt i själva Avgrunden, i De stygiska djupen. Varför de valt att bosätta sig här i stället för på de himmelska planen är det ingen som vet. Kanske blev de utkastade i något uråldrigt slag, kanske valde de frivilligt att bosätta sig i Avgrunden för att platsen tilltalade dem.

Kerubiternas utposter
Kerubiternas utposter, väl befästa borgar där himlarnas sändebud håller ett vakande öga över vad som sker i Inferno, är också de placerade i själva Avgrunden. De kerubiter som finns i Avgrunden är stidskerubiterna, särskilt mäktiga kerubiter som alla lyder direkt under Metatron – gudarnas röst. Det bör noteras att det är fullt möjligt att med en Svart Rit nedkalla och betvinga även de kerubiter (både de trofasta och de fallna) som befinner sig i Inferno. Att göra något sådant torde dock, av varje varelse med ett minimum av anständighet och religiös läggning, betraktas som tusenfaldigt mer vanheligt än att ”bara” nedkalla en ”vanlig” demon...


Limbo
Limbo styrs av fust Nahema.

Limbo är en grå skuggvärld som närmast påminner om astralplanet. Här kan vilsegångna själar hamna utan att nödvändigtvis vara fördömda, om de gett sig ut på dimensionsresor utan att vara ordentligt förberedda eller om de blivit besatta när de befann sig på ett annat plan än sitt ursprungsplan. Kropp och själ är lite ur fas med varandra och med omgivningen när man befinner sig på dimnsionsvandring; den som blir besatt när han befinner sig någon annan stans än på sitt ursprungsplan löper därför risken att kroppen stöter ut ursprungssjälen. Om detta inträffar slungas själen omedelbart rakt in i Limbo där den får klara sig så gott det nu går. De enda fasta punkterna i Limbo är områdena Stymfalien och Friesenland, samt de nahemiska fångcellerna och de limboitiska flytöarna.

Furst Nahema är en lat och depraverad kretsfurste, som inte är särskilt intresserad av något annat än att vräka sig i annanas och hjärpe i sitt slott på Stymfalien, samt att att förnedra och plåga slumpmässigt utvalda fördömda budbrytare. Nahema är inte ens särskilt inovativ, hans tortyr/förnedrings-seanserna är inte värre än vad fullt normalt ondsinta dödliga skulle kunna hitta på, på egen hand. Fast på Stymfalien tar det aldrig slut utan pågår i evigheters evighet...

Nahemiska demoner
Furst Nahema omger sig med två slags egenhändigt konstruerade otursdemoner, praexis och lukahimer. Praexis, som är det lägre slaget av demon, ser ut som små feta barn med smutsgrön hud, ödleliknande anletsdrag och huggtänder. Det högre slaget av demoner, lukahimerna, ser ut som grå pterodakyler med vagt humanoida anletsdrag och kraftiga huggtänder. SL avgör utifrån sin egen känsla för lämplig spelbalans hur mäktiga lägre respektive högre demoner lämpligen bör vara. Limbo är emellertid den minst helvetiska kretsen i Inferno, så alltför mäktiga bör de kanske inte vara, jämfört med ”genomsnittliga” demoner.

Limbos fördömda
Dessutom finns det två slag av fördömda i Limbo, cellfångar och fritt svävande själar.

Cellfångar lever i en klonkropp som under normala omständigheter är identisk med den kropp de hade när de levde, men som kan ha påverkats av eventuellt långdragen vistelse i Limbo. Cellfångar tar i allmänhet varje chans att fly från Limbo om de åkallas från Altor såsom Budbrytare genom en Svart Rit, se nedan.

Fritt svävande själar ser i allt väsentligt ut som konturlösa spöken. De kan inte spärras in i nahemiska fångceller, så en del fördömda väljer att förbli en fritt svävande själ för gott, om de inte lyckas fly från Limbo. Första gången man dör i Limbo har man en viss chans att bli en fritt svävande själ om man är tilräckligt viljestark, det är inte svårare än att bli ett spöke på det primärmateriella planet. En fritt svävande själ är per definition levande, ehuru helt kroppslös. Även cellfångar kan bli fritt svävande själar, dessa räknas dock som odöd andar. I båda fallen kan man fortfarande kasta magi. Som fritt svävande själ har man förmågan att besätta varelser genom att fästa sin silversträng i någon varelses kropp, om man är viljestark nog att betvinga kroppens ursprunglige ägare. Detta kan man emelertid bara lyckas med en gång. Nästa gång man dör i Limbo skapas oundvikligen en astralklon som ser ut som ett mellanting mellan ursprungskroppen och den kropp man dog i. Där ens själ tar sin boning, döden är ingen flyktväg från Limbo...

Stymfalien
Stymfalien, där Furst Nahema själv bor, räknas som ett distinkt paraplan inom Limbo. Stymfalien är dock omgärdat av 13 förbindelselänkar i form av ett slags hängbroar byggda av sammansydda fördömda budbrytare. Dessa likbroar leder direkt in i Limbo, från själva den stymfaliska flytön (se nedan om flytöar) så det är hyfsat enkelt att förflytta sig mellan Stymfalien och övriga Limbo.

På Stymfalien bor, förutom Furst Nahema själv, en del lukahimiska höjdare, ett hundratal fritt svävande själar och ett tjugotal förtappade magikerpräster. De sistnämnda borde egentligen sitta inlåsta i någon nahemisk fångcell, men har lyckats göra sig nyttiga för lukahimerna som spåmän, och bistår dem även med magiska ritualer och Svarta Riter när de känner för att smita iväg någonstans bakom ryggen på Furst Nahema.

Friesenland
Mellan Avgrunden och Limbo finns en förbindelselänk i form av en hängbro. Det område som hängbron från Avgrunden är förankrad i kallas Friesenland. Friesenland styrs av den fallne kerubiten Armaros, kallad De förbjudna besvärjelsernas kerubit, och består huvudsakligen av en stor mässingperrong som svävar fritt i luften. Där tar beväpnade lukahimer emot de fördömdas själar från Avgrunden. Det första lukahimerna gör är alltid att använda sina magiska förmågr för att prägla den fördömds själ till Limbo för gott. På perrongen finns även Armaros personliga slott, där han ständigt bedriver magisk forskning. Armaros är en vresig typ, som blir personligt förolämpad om något händer på perrongen som tvingar honom att ingripa, och därmed tillfälligt måste överge sina magistudier.

Nahemiska fångceller
I de nahemiska fångcellerna sitter de fördömda inlåsta, övervakade av praexis. Övriga som anländer till Limbo placeras i fångceller de också, i den mån de fångas in av lukahimer. De nahemiska fångcellerna är fritt svävande gallerburar av järn, i vilka de fördömda är väl inlåsta, nakna och hjälplösa. Allting är ju som bekant relativt; att hamna i en nahemisk fångcell torde vara det mest humana ’eviga straff’ Inferno kan hota med. Tristesen torde dock bli något påfrestande efter några årtusenden...

Limboitiska flytöar
Lite här och var i Limbo flyter det omkring fritt svävande öar i luften. Dessa så kallade limboitiska flytöar utgörs av ansamlingar av likdelar från de varelser som dött i Limbo. ”Marken” på öarna består av dött kött, och det finnas både ”sjöar” och ”floder” av mer eller mindre koagulerat blod. Köttet ifråga kan stekas och ätas, blodet går alldeles utmärkt att dricka. Limboitiska flytöar besitter en rudimentär förmåga att ’regenerera’ sig, så det är fullt möjligt att bosätta sig på ön för en längre eller kortare period, varvid man kan livnära sig genom att äta av ön. Viss risk för matförgiftning föreligger dock...

Det händer att det uppstår små samhällen av förrymda cellfångar (och andra som råkat förirra sig in i Limbo) på större limboitiska flytöar. Om någon magiker med jämna mellanrum kastar någon lämplig besvärjelse på den limboitiska flytön kan ett sådant samhälle hålla sig oupptäckt för alla de lukahimer som ständigt genomsöker Limbo på jakt efter varelser att kasta in i de nahemiska fångcellerna. Umgängesklimatet mellan de som lever på en limboitisk flytö är av naturliga skäl inte särskilt vänligt. Det finns trots allt ett skäl till att man hamnar i Inferno efter sin död. Å andra sidan är det ju de, relativt sett, minst förhärdade budbrytarna som hamnar just i Limbo, så helt psykopat-hatiskt är inte dessa små samhällen. Mer än något annat vill dessa samhällen förbli oupptäckta av lukahimerna, så länge man inte utgör ett direkt hot mot detta, eller mot någon invånare, kan man i allmänhet räkna med att bli lämnad i fred. Någon hjälp med något lär man dock inte bli erbjuden.


Hemaquiels paraplan
Hemaquiel och hans demonvärld är belägna i Limbo, där den utgör ett enhetligt paraplan som består av sfärerna Rodomelanus, Yflasefugh och Svarta Biblioteket. Själarna efter de som tillbett Hemaquiel uppstår på Rodomelantus som diaboliner, såvida de inte förargat Hemaquiel. I det senare fallet förpassa vederbörande till Yflasefugh. Särskilt begåvade diaboliner kan ibland få tjänstgöra i Svarta Biblioteket där de i så fall övervakas av Jazeriel – Bibliotikarien.

Eftersom Limbo ligger allra närmast Altor av Infernos kretsar är det relativt lätt att komma i kontakt med Hemaquiel från det primärmateriella planet, eller att ta sig till Rodomelantus, genom att förrätta en Svart Rit (se nedan.) Dock skall det noteras att med en Svart Rit kan man endast ta sig till Rodomelantus, inte till Yflasefugh eller Svarta Biblioteket. Yflasefugh är nämligen beläget i Smärtornas krets och Svarta Biblioteket befinner sig rent kosmologiskt vägg i vägg med de Grå Hallarna, dvs på betydligt längre avstånd från Altor. Eftersom alla tre sfärer trots detta ingår i ett och samma paraplan går det emellertid att förflytta sig mellan Hemaquiels tre världar med sedvanliga magiska metoder, om och när man väl tagit sig dit.


Oktagonens paraplan
Oktagonens edsvurna har också de sina respektive fästen i Limbos utkanter såsom distinkta sfärer inom ett och samma paraplan. Paraplanet kallas vanligen Oktagonens mörka hemvist. Oktagonens mörka hemvist ligger beläget på Limbos ”yta”, alltså alldelse invid det primärmateriella planet där Altor är beläget. ”Väggen” mellan Oktagonens mörka hemvist och Altor är lövtunn - det sägs att ibland kan man rentav höra ljud genom väggen.

Ibland händer det sponant att ”ytan” krusar sig och spricker upp, vilket i så fall kan ge Oktagonens edsvurna oanande möjligheter att manifestera sin makt på Altor. En av de företeelser på det primärmateriella planet som sägs kunna orsaka sådana krusningar är Rukhra, den blodröda månen. Möjligen är Ruhkra rent fysiskt beläget både i Altor och på något plats i Oktagonens mörka hemvist. Ruhkra skulle då utgöra en Förbindelselänk liknande de förbimndelselänkar som förbinder Inferno med de himmelska planen och kaosplanen.

Imârias värld – Necropolis – ser ut som en oändligt vidsträckt kyrkogård med ett oräkneligt antal kryptor och katedraler. Det förtjänar att nämnas att Imâria och Hemaquiel står i nära förbund med varandra. Imârias värld befolkas av en särskild sorts odöda, så kallade imâriotiska odöda. Dessa sänder hon regelmässigt iväg till Altor för att sprida odödhet och plåga. Hennes efterföljare från Altor får status som imârotianska zombier eller imârotianska vampyrer beroende på hur väl de skött sig under sin levnad. Är Imâria missnöjd med vad någon av hennes trogna uppnått under sin levnadstid sliter hon huvudet av kroppen på det stackars kräket och sätter upp det på en glödande järnstång, varvid varelsen omvandlas till en Imâriotisk skalle, för att plågas i evigheters evighet. Antagligen rätt åt vederbörande...

Onaabys värld – Keryn – befolkas av Onaabys egenhändigt formade pestdemoner. Alla Onaabys trogna som gjort vad som ålåg dem under livet återuppstår som den lägsta rangens pestdemon när de anländer hit. Därefter kan de stiga i graderna om de sköter sig väl. Själarnana efter dem som Onaabys är missnöjd med sparkar han helt sonika ut ur Keryn, för att klara sig bäst de kan i Limbo. Det brukar gå sisådär...

Utöver Imâria och Onaabys ingår även Khergoll den kaotiske, Maal - Smärtans furste, Zinn ökenherren, Tupagon - Insekternas drottning, Hasitaal - de Köttsliga hängivelsernas furstinna och Gendilj avfällingen i Oktagonen. Hur deras respektive domvärjor är konstruerade, och vilka lagar som gäller där är för närvarande okänt. Gemensamt för samtliga av Oktagonens edsvurna är dock att det går att förflytta sig till någon deras världar genom att förätta en Svart Rit, och att man kan förflytta sig mellan deras sfärer genom sedvanligt bruk av magiska besvärjelser.


Resor mellan Limbos paraplan
Vill man ta sig in i något av Limbos paraplan när man befinner sig i Limbo, dvs om man vill till Stymfalien, Rodomelantus eller någon av Oktagonens edsvurna, måste man göra bruk av lämpliga magiska ritualer på lämplig plats i själva Limbo. Förbindelselänkarna till Stymfalieb går att hitta genom sedvanligt letande, övriga ”lämpliga platser” får man använda mer esoteriska metoder för att upptäcka. Dessutom bör man hitta denna ”lämpliga plats” innan man blir upptäckt av någon lukahim. Risken för detta är visserligen liten men den ökar ju längre man uppehåller sig i Limbo.

Väl på plats i ett av Limbos paraplan går det att förätta en Svart Rit för att ta sig hem till det primärmateriella planet. Däremot kan man alltså inte ta sig direkt från Limbo till det primärmateriella planet medelst en Svart Rit. Det går inte heller att förflytta sig direkt mellan de olika paraplanen i Limbo, förflyttning sker alltid via Limbo.


Furst Nahema och Hemaquiel/Shaitan/Oktagonen
Furst Nahema är, som nämnts tidigare, en föga uppfinningsrik kretsfurste med låg ambitionsnivå. Trots detta befinner han sig i den avgrundskrets som ligger närmast Altor. De inom LV som menar att Hemaquiel är Etins onda motsvarighet antar att Nahema har givit upp alla egna ambitioner i skuggan och närheten av Hemaquiels väldiga ondska. De inom LV som däremot hävdar att Shaitan är Etins onda motsvarighet gör gällande att Nahema givetvis är ”minst ond” av kretsfurstarna då han befinner sig längst bort från Shaitan...

Hur det nu än förhåller sig med den saken låter Nahema både Hemaquiel och Oktagonen hållas, utan att bry sig så särskilt mycket om vad de har för sig. Nahema är utmärkt nöjd med att i lugn och ro vräka sig på Stymfalien och tortera de som råkar hamna i hans klor...


Köldens krets
Köldens krets styrs av furst Boral.
Köldens krets har formen av oändliga, snöklädda vidder där isande vindar piskar de plågade själarna.


Vilddjurets krets
Vilddjurets krets styrs av fustinnan Lilith.
I Vilddjurets krets plågas de dödas själar i fuktdrypande, ångande djungler fyllda med fasansfulla väsen.


Skuggornas krets
I Skuggornas krets råder fullt inbördeskrig.
Skuggornas krets är ett orörligt landskap av djupa klyftor, lava och sten. Damm som piskas upp av ständigt vinande blåst och en evigt brännande sol plågar både landskapet och de dödas kroppar.

Tills för några hundra år sedan styrdes Skuggornas krets av Baalcepher. På uppdrag av Asmodeus, som vid tillfället övertagit styret över Krigets krets från Caradocus genom en palatskupp, invaderades dock Skuggornas krets av en av Asmodeus härförare, Târg, varvid Baalcepher drevs i landsflykt. Târg utnämde sig själv till härskare över Skuggornas krets och bröt med Asmodeus. Asmodeus blev, föga överraskande, rasande över Târgs förräderi.

Helt nyligen lät Târg, genom obetänksamma äventyrares aktiva men omedvetna bistånd, detronisera Malkûth, dåvarande härskare över Kaos krets, och installerade sin son Târgkrizt som härskare. Mâlkuth antogs allmänt ha avlidit i sviterna av detta.

Med stora delar av sina styrkor placerade i Kaos krets – för att säkerställa Târgkrizt fortsatta maktinnehav – låg emellertid fältet öppet för förräderi i Skuggornas krets. Såväl Nimloth som duon Mara & Kirian inledde, var för sig, öppna revolutionsförsök mot Târgs sedan tidigare omstridda maktinnehav.

Târg hade säkerligen kunnat slå ned upproren från såväl Nimlot som Mara & Kirian, om inte Baalcepher tagit tillfället i akt att inleda en återerövringsförsök av Skuggornas krets tillsammans med Caradocus. Baalcepher & Caradocus har för avsikt att först lägga Skuggornas krets under sig, för att sedan återerövra Krigets krets från Asmodeus. Härigenom skulle den uråldriga ordningen kunna återställas.

Asmodeus har dock inte suttit overksam, utan har lyckats knyta Mâlkuth till sig (Kretshärskare är mer svårdräpta än vad skenet antyder) och har försett honom med stora mängder demonsoldater med syftet att erövra Skuggornas krets för egen del. Asmodeus har inte glömt Târgs svek, och Mâlkuth är inte i en position då han kan förråda Asmodeus med samma enkelhet som Târg en gång gjorde.

Fullt krig råder således mellan Târg, Mâlkuth, Nimloth, Mara & Kirian samt Baalcepher & Caradocus, där alla bekämpar alla, Târg med stöd från Kaos krets och Mâlkuth med stöd från Krigets krets. Övriga deltagare i kriget, Nimloth, Mara & Kirian samt Baalcepher & Caradocus, har begränsade resurser till sitt förfogande (räknat i demonsoldater) men har intensifierat sin närvaro på det primärmateriella planet där de via ombud lejer legoknektar att delta i striderna. I ren desperation har de tvingats gå så långt att de inte ens försöker lägga vantarna på legoknektarnas själar utan faktiskt betalar hederligt för kompetent bistånd från samvetslösa äventyrare...

Skuggornas hus
Nimloth, Mara & Kirian och Baalcepher & Caradocus har med gemensamma ansträngningar lyckats skapa ett deofokus i form av ett värdshus som kallas Skuggornas hus, och befinner sig på det primärmateriela planet. Skuggornas hus dyker upp lite varstans där det finns intelligenta varelser, stannar på platsen omkring en vecka för att sedan försvinna och dyka upp någon annan stans. Värdshuset fungerar som ett helt normalt värdshus, men är bemannat av avgrundsdemoner i mänsklig skepnad. Skuggornas hus fungerar som ägarnas gemensamma värvningscentral av soldater till inbördeskriget i Skuggornas krets (här råder vapenstillestånd mellan husets ägare). Alla som tar in på värdshuset kommer att erbjudas värvning i kriget för bestämd tid mot förhandlingsbar ersättning av någon av de tre stridande parternas ombud.


Farsoternas krets
Farsoternas krets styrs av furst Belfegor.
I dessa stinkande träskmarker pinas de dömda av alla sorters upptänkliga sjukdomar.


Krigets krets
Krigets krets styrs av furst Asmodeus. Se även Skuggornas krets.
I Krigets krets ställs väldiga arméer ständigt upp för att strida mot varandra, men ingen tillåts någonsin finna dödens vila. Krigets krets är indraget i inbördeskriget i Skuggornas krets.


Smärtornas krets
Smärtornas krets styrs av furst Astarot.
Smärtornas krets är en oändlig tortyrkammare som befolkas av sadistiska demoner och djävulska tortyrmaskiner. I vad som närmast kan kallas för kretsens djupa källarvalv är dessutom Yflasefugh, en av de sfärer som ingår i Hemaquiels paraplan, beläget. Vad furst Astarot anser om detta får i nuläget anses högst oklart.


Kaos krets
Kaos krets styrs av furst Târgkrizt, son till furst Târg. Se även Skuggornas krets.
I Kaos krets flyter allt samman, och inga beständiga naturlagar gäller. Här härskar vansinnet i sin renaste form. Kaos krets är indraget i inbördeskriget i Skuggornas krets.


Den inre kretsen
Detta är den nedersta av de nio kretsarna, där Shaitan själv i egen hög person håller hov över de fördömda i sina fyra citadell Caina, Antenora, Ptolemea och Giudecca.


Svarta Riter
Genom att förätta en Svart Rit kan man påkalla uppmärksamheten från någon av Avgrundens åtta lägre kretsfurstar (alla utom Shaitan), från Hemaquil eller från någon av Oktagonens edsvurna. Detta syftar vanligen till att sluta någon form av förbund med vederbörande. Genom en Svart Rit kan man även nedkalla, och eventuellt betvinga någon av de varelser som hör hemma i Inferno, eller rent fysiskt förflytta sig till vissa platser i Inferno.

Att förätta en Svart Rit räknas inte som magi, så vem som helst kan i teorin utföra detta, om man vet hur det rätteligen skall gå till. Somliga magiker sägs regelmässigt lära sig hur detta går till, men den allmäna meningen är att vem som helst kan lära sig dessa onda konster. Som var och en förstår, är det naturligtvis djupt hedniskt och ett mycket svår budbrott att förätta, eller delta i, en Svart Rit. Genom extra vanheligt bruk av heliga föremål, helgonreliker och annan liknande parafernalia kan den som förättar riten – cermonimästaren – ibland lyckas över förväntan.


Furst Nehema
En Svart Rit som firas till furst Nahemas ära innefattar alltid ett moment där cermoniledaren förtär 1 dos avföring från någon intelligent varelse, och måste utföras vid midnatt. Beroende på hur väl cermonimästaren lyckas med sitt företag kan han uppnå följande:

Lägre materialisation
Cermonimästaren materialiserar en praexis på det primärmateriella planet

Högre materialisation
Cermonimästaren materialiserar en lukahim på det primärmateriella planet

Förflyttning
Cermonimästaren förflyttar sig och eventuellt övriga cermonideltagare till eller från Furst Nahemas paraplan Stymfalien. Det har påståtts att det är möjligt för viljestarka cermonimästare att tvinga med även ovilliga cermonideltagare till Stymfalien.


Hemaquiel
En Svart Rit där Hemaquil åkallas måste utföras en fredag efter solnedgången, och en svart pudel måste offras rituellt. Det är relativt enkelt att med en Svart Mässa förmå någon av Hemaquiels tjänare - diabolinerna - att uppstiga till Altor. Dessa är i allt väsentligt att betrakta som lågrankade demoner när de väl är på Altor.

Det går även att förflytta sig själv (och övriga cermoniedeltagare) till Hemaquiels hemvärld Rodomelantus. Det har påståtts att det är möjligt för viljestarka cermonimästare att tvinga med även ovilliga cermonideltagare till Rodomelantus. Väl i Rodomelantus kan man bland annat kommunicera direkt med Hemaquil. Med en Svart Rit kan man endast ta sig till Rodomelantus, inte till Hemquiels straffdimension Yflasefugh eller hans Svarta Bibliotek. Yflasefugh och Svarta Biblioteket är nämligen inte belägna i Limbo, även om de förvisso utgör distinkta sfärer inom Hemaquiels enhetliga paraplan. Yflasefugh är beläget i Smärtornas krets och Svarta Biblioteket befinner sig rent kosmologiskt vägg i vägg med de Grå Hallarna. Eftersom alla tre sfärer ingår i ett och samma paraplan går det emellertid att förflytta sig mellan Hemaquiels tre världar med sedvanliga magiska metoder.


Budbrytare
För att framgångsrikt kunna åkalla en budbrytare från någon av Infernos många kretsar och sfärer måste cermonimästaren känna denne till namnet samt ha tillgång till antingen en del av dennes döda kropp eller till jord från dennes grav. Beroende på hur väl cermonimästaren lyckas med sitt företag kan han uppnå följande:

Kommunikation
Den döde uppenbarar sig och det går att kommunicera fritt med honom. Huruvida den döde är särskilt intresserad av att vara cermonimästaren behjälplig är naturligtvis en annan fråga. Skickliga och viljestarka cermonimästare brukar dock kunna tvinga även förhärdade budbrytare till samarbete.

Materialisation
Budbrytaren, oavsett vad han eventuellt fått utstå och blivit tvingad till i Inferno, kan nu undfly sitt rättmätiga straff genom att materialisera sig på Altor. Dessa kallas vanligen Förlupna budbrytare, och kan ha utvecklat allehanda särskilda förmågor. Väl på Altor är den förlupne budbrytaren vanligen fri att agera efter eget huvud så länge hans eller hennes fysiska kropp inte förgörs.


Imâriotiska odöda
För att framgångsrikt kunna åkalla en imâriotisk odöd måste cermonimästaren känna denne till namnet samt ha tillgång till någon ägodel som tillhört den döde. Beroende på hur väl cermonimästaren lyckas med sitt företag kan han uppnå följande:

Kommunikation
Se ovan.

Lägre materialisation
Cermonimästaren materialiserar en imâriotisk skalle på det primärmateriella planet

Högre materialisation
Cermonimästaren materialiserar en imâriotisk zombie eller vampyr på det primärmateriella planet

Förflyttning
Cermonimästaren förflyttar sig till eller från Imârias paraplan Necropolis. Det har påståtts att det är möjligt för viljestarka cermonimästare att tvinga med även ovilliga cermonideltagare till Necropolis.


Avgundsdemoner och Onaabys pestlegioner
För att framgångsrikt kunna åkalla någon av Infernos många demoner måste cermonimästaren känna den till namnet. Beroende på hur väl cermonimästaren lyckas med sitt företag kan han uppnå följande:

Kommunikation
Se ovan.

Kanalisering
Någorlunda framgångsrika cermonimästare kan tilltvinga sig någon av avgrundsdemonens eller pestdemonens förmågor för en viss tid. Vilka förmågor det i så fall rör sig om mer konkret beror givetvis på exakt vilken demon det handlar om.

Materialisation
Se ovan. Typiskt sett krävs det att cermonien utförs med stor finess för att kunna materialisera den, allt större finess ju mäktigare demon man försöker materialisera

Förflyttning
Cermonimästaren förflyttar sig till eller från Onaabys paraplan Keryn. Däremot finns det ingen känd cermoni för att genom en Svart Rit ta sig direkt till själva Avgrunden.


Infernos kerubiter
Det går att nedkalla och materialisera de kerubiter som befinner sig i Inferno, såväl de fallna som de trofasta, genom en Svart Rit. Detta är emellertid synnerligen svårt, och den Svarta Riten måste typiskt sett dessutom förättas i en kyrkobyggnad eller på någon liknande helig plats. Hur allt detta lämpligen går till rent regeltekniskt får SL avgöra utifrån de regler han använder, utgå dock från att en kerubit är minst lika mäktig som en riktigt mäktig demon. Rimligen mer...

Tillräckligt väl utförda Svarta Riter gör det möjligt att utdela order till en kerubit som denne måste följa. Att dräpa en namngiven budbrytare strider inte mot en trofast kerubits natur, förutsatt att budbrottet är verkligt (att försöka bluffa är meningslöst) och att cermonimästaren kan redogöra för budbrottet. Ordergivning som faller inom en moralisk gråzon kan, med lite tur och skicklighet, formuleras på ett sådant sätt att ordern blir möjliga för kerubiten att åtlyda. En budbrytande order befriar dock omgående kerubiten från all eventuell kontroll, så viss försiktighet vid ordergivningen är påkallad...

Fallna kerubiter är visserligen kapabla att följa vilken order som helst (eftersom de fallit från sin rättfärdighet) men de är inte sällan (läs: alltid) betydligt mer hämndgiriga än de trofasta kerubiterna. Pick your poision... En nedkallad kerubit som fullgjort sitt uppdrag kommer omgående att meddela cermonimästaren detta, och är sedan fri att återvända till sin hemvist om den så önskar.


Mörkerpakter
Genom att förätta en en Svart Rit går det att sälja sin själ till någon av Oktagonens edsvurna, eller till någon av de åtta lägre kretsfurstarna. Shaitan själv nedlåter sig inte till billig köpslagan med enskilda individer, alternativt får inte lov att själv ingå mörkerpakter, se nedan. Vad en mörkerpakt innebär i praktiken torde vara upp till SL att avgör efter att han sett på ett antal skräckfilmer.


Hemaquiel kontra Shaitan
Det råder vitt skilda meningar bland de lärde om relationen mellan Shaitan och Hemaquiel. Somliga menar att Shaitan, som befinner sig längst ner i Avgrunden – och alltså längst bort från Etin och närmast Kaos – är Etins onda motsvarighet. Hemaquiel ses av dessa som en lågrankad medhjälpare till Shaitan. Andra menar tvärtom att Hemaquiel – just för att han lever närmast Altor och alltså är den mest lömske av alla demoniska väsen – är Etins onda motsvarighet. Shaitan betraktas med denna utgångspunkt som inget annat än en ovanligt brutal demon som Hemaquiel förvisat långt bort från Altor för att lättare kunna förleda de dödliga.

Båda sidor i meningskonflikten anser sig få stöd för sin respektive tes av att Shaitan är den som dömer syndarna – frågan är om själva den dömande verksamheten skall ses som ett det mest ärofulla uppdrag i Inferno eller som ett rent tjänstemannauppdrag.. Båda sidor anser sig dessutom få stöd för sin uppfattning av det faktum att Shaitan själv inte ingår några mörkerpakter med enskilda individer – frågan är om Shaitan blivit förbjuden från detta av Hemaquiel, eller om småsaker som avtal med enskilda individer är under den väldige Shaitans värdighet...


Kaosfurstarna
Vilken relation Hemaquiel och Shaitan har med de demonfurstar som huserar på kaosplanen är i ännu högre grad oklart. Vissa menar att de befinner sig i konflikt med varanda i ondsint tävlan om mänskliga själar att plåga, andra menar att de har en närmast vänskaplig arbetsfördelning sinsemellan. Åter andra går så längt att de hävdar att Shaitan (eller Hemaquiel, beroende på vem de betraktar som värst) är densamme som den ene eller andre kaosfursten. Den som vågar kan ju alltid försöka reda ut hur det ligger till med detta...
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Magi och Subplan
Olika magiskolorna arbetar med olika typer av magiska energiflöden. Beroende på vilken typ av energiflöde det rör sig om, företas och möjliggörs olika former av förflyttning mellan planen enligt följande:

Astralmagi
Animism
Nekromanti
New Age-magi
Spiritism
Dessa magiskolor kan skapa öppningar i Källväggen som leder in i och ut ut astralplanet. De kan även ta sig in i Drömvärlden från ett subplan, och ut ur Drömvärlden till ett huvudplan. Däremot inte in i Drömvärlden från ett huvudplan, eller ut ur Drömvärlden till ett subplan.

Ginnungagapsmagi
Demonologi
Mörkermagi
Svartkonster
Dessa magiskolor kan skapa öppningar i Källväggen som leder in i och ut ut De grå hallarna. De kan även ta sig in i Drömvärlden från ett subplan, och ut ur Drömvärlden till ett huvudplan. Däremot inte in i Drömvärlden från ett huvudplan, eller ut ur Drömvärlden till ett subplan.

Etermagi
Elementarmagi
Dessa magiskolor kan skapa öppningar i Källväggen som leder in i och ut ut etern. De kan även ta sig in i Drömvärlden från ett subplan, och ut ur Drömvärlden till ett huvudplan. Däremot inte in i Drömvärlden från ett huvudplan, eller ut ur Drömvärlden till ett subplan.

Vibrationell kroppsanpassning
Mentalism
Mentalister kan förflytta sig fritt mellan huvudplan. Däremot kan de inte förflytta sig in i, eller ut ur, subplanen eller Drömvärlden. Särskilda omständigheter rörande den kosmologiska kopplingen mellan Inferno, kaos och de himmelska planen möjliggör emellertid förflyttning mellan Inferno och kaos/de himmelska planen, se nedan.

Drömmagi
Drakmagi
Illusionism
Drömmagiker kan förflytta sig in i och ut ur Drömplanet från/till vilket plan som helst.


Några små frågor till forumet:
Är texten ovan regelreferenser som bör hållas borta, eller övergripande referenser som bör in i den övriga texten? Jag föreslår det senare (in i huvudtexten) men jag har försökt formulera huvudtexten på ett sätt som gör huvudtexten begriplig även om avsnittet ”Magi och subplan” inte inkluderas. Så vad är det mest lämpliga?

Jag har även tagit mig tid att läsa igenom ”En magikers perspektiv” i wikin. Detta föranleder föjande frågor från mig:

A Är ”shamanism” liktydigt med det ÄS (och jag) kallar ”spiritism?
B Har harmonism, röstmagi och krigsmagi blivit avskaffat? Jag och min spelgrupp har knött in dessa skolor under symbolism och kallat hela klabbet New Age-magi. För min del kan vi gärna kalla allihop något annat, Anders gillar inte begreppet New Age-magi, jag antar att vi helt enkelt kan kalla alltihop för ”symbolism”, det vore onekligen enklast kanske... Jag undrar egentligen mest över hur vi gör med harmonism, röstmagi och krigsmagi...
C Existerar inte ”Mörkermagi” längre? Jag/min spelgrupp gjorde om mörkermagi till vanlig magi, öppen för de som ville lära sig den, efter Vicotnics fall...
D Med ”Svartkonst” menar jag svartfolkens benmagi plus häxkonster, vilket numera är en och samma magiskola i våran kampanj, öppen för alla de som tidigare kunde lära sig någon av dem. Funkar det för er övriga att slå ihop dem på det sättet?
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael_Aa skrev: A Är ”shamanism” liktydigt med det ÄS (och jag) kallar ”spiritism?
B Har harmonism, röstmagi och krigsmagi blivit avskaffat? Jag och min spelgrupp har knött in dessa skolor under symbolism och kallat hela klabbet New Age-magi. För min del kan vi gärna kalla allihop något annat, Anders gillar inte begreppet New Age-magi, jag antar att vi helt enkelt kan kalla alltihop för ”symbolism”, det vore onekligen enklast kanske... Jag undrar egentligen mest över hur vi gör med harmonism, röstmagi och krigsmagi...
C Existerar inte ”Mörkermagi” längre? Jag/min spelgrupp gjorde om mörkermagi till vanlig magi, öppen för de som ville lära sig den, efter Vicotnics fall...
D Med ”Svartkonst” menar jag svartfolkens benmagi plus häxkonster, vilket numera är en och samma magiskola i våran kampanj, öppen för alla de som tidigare kunde lära sig någon av dem. Funkar det för er övriga att slå ihop dem på det sättet?
A. Shamanismen beskrivs främst i Drakar och Demoner Gigant och är separat från spiritismen (som troligtvis utvecklats ur nekromantin, eftersom båda skolor hade ursprung i Yndarkulturen). Det finns naturligtvis likheter, även om shamanismen verkar ha uppstått separat från spiritismen (se t ex Magi-boxen, regelboken s. 20).

B. Harmonism (en ganska skön skola i mitt tycke) och röstmagi bygger båda på Sfärernas harmoni och Ordningsaspekten, även om de är i motsatsförhållanden då röstmagi egentligen är disharmonism. Se Magi-boxen, regelboken s.20. Det är lite oklart var krigsmagin kommer in i bilden, men det vore nog tänkbart att den är tätt sammanknippad med symbolismen.

C. För mig är det självklart att mörkermagin existerar även efter Vicotniks fall.

D. Om man ska gå efter officiellt material, så inordnas häxkonster under Livets väg och drar kraft ur både ordning och kaos (Magi-boxen, s.20). Personligen tycker jag benmagi har mer med shamanism att göra än med häxkonster.


PS. Glöm inte bort portalmagin som beskrivs i modulen Kaos väktare och havsmagin som beskrivs i Kopparhavets kapare.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Att kalla harmonism, röstmagi och krigsmagi för "symbolism" blir både förvirrande och missvisande. Jag skulle hellre kalla dessa tre skolor "de unga skolorna", "de nya skolorna" eller dylikt - om de nu behöver ett samlingsnamn över huvud taget.

Jag tycker nog krigsmagi har mer gemensamt med mentalism än sybolism, men jag är kanske ute och seglar. På övriga punkter håller jag till 100% med Grisodlar'n.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar