* Multiversum

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

anders skrev:Jupp, latin:
http://www.etymonline.com/index.php?sea ... hmode=none

Aesir-dyrkan kommer nog få samma omarbetning som den Lysande Vägen för att inte bli en kopia på den nordiska asa-tron. Skulle bli förvånad om namnen Ginnungagap ens kommer med. Nej, använd hellre ett annat namn.

Gisodlar'n: Kan vi komma överens om Azhumot? Mikael_Aa?
Azhumot låter helt ok. :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:Ett vortex, flera vortex, det vortexet, de vortexen heter det...
http://sv.wiktionary.org/wiki/vortex
Då så, fritt fram att använda vortex på rätt sätt om du vill, Mikael_Aa - även om jag personligen gillar malström bättre. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Då tar jag vortex, mest för min (antagligen högst subjektiva) känsla är att ett vortex är något neutralt, men en malström är något hemskt. Antagligen accosierar jag " malström" med maliciösa företeelser.
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Måste bara sticka in mitt fula tryne och säga att jag också föredrar malström. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vare sig det blir Vortex eller Malstrom så kan båda kanske forekomma men av olika anvandare?

Exempelvis så foredrar Ordo Magica och de som gillar deras satt att anvanda Vortex, medans Malstrom varit den traditionella defineringen i Ereb sedan sen Morkertid? LVs magikunninga praster och larde inriktade på sadan kunskap anvander Malstrom, medans många magiker som inte skolats enligt den joriska traditionen (kan navnas att dagens mentalister sallan ar det numera) garna foredrar Vortex? Demonologerna tillhorande sallskapet "Till de gronskimrande balustrernas besvurna" anvander varianten Kaosmalstrom, medans Efaros portalmagiker alltid anvandt Ebe-vortex?

Forslagsvis! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En bra lösning, mäster birke. Vortex kan alltså användas i artikeln, medan alternativa namn också omnämns.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Mikael_Aa
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-06-22 21:03
Ort: Horred, Mark

Inlägg av Mikael_Aa »

Det låter utmärkt det här, tycker jag.

Då har jag en ordningsfråga, eller något åt det hållet. Nu när alla verkar vara överens och med texten färdigjusterad - skall jag maila den till någon eller lägga ut den igen ellr hur brukar det hanteras?


Å så en annan fråga: Går nämligen omkring och klurar lite på ett av de andra subplanen, astralplanet närmare bestämt . Bor solandar på astralplanet?
Du försöker göra VAD? Det finns det inga regler för...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael_Aa skrev:Då har jag en ordningsfråga, eller något åt det hållet. Nu när alla verkar vara överens och med texten färdigjusterad - skall jag maila den till någon eller lägga ut den igen ellr hur brukar det hanteras?
Vanlig praxis brukar vara att du har i forumstråden postar den fardiga texten rodmarkared, några eventuella sista korrigeringar gors, och så lagger du eller någon annan av oss den ut i wikin.

Ett forslag från en som inte lyckats folja denna mycket interessanta tråd så noggrant (las: Mig) ar att du tar ett och ett amne då det ar MYCKET text och således gor det lite lattare att ha oversikt over. De många planens varld, Dimensionsresor och Inferno kanns som bra indelningar, men jag ser personligen garna att information om Hemaquiel och Oktagonen hamnar i egna artiklar.

Sen vore det också trevligt att få en artikel från LVs perspektiv så att skilnaderna mellan de Etintrognas syn på den Morka Frestaren och den mera "neutrala" demonen Hemaquiel blir tydliga. Aven prasternas tolkning av de många planens varld vore fint, något mer kortfattat lampligtvis!
Master anders? :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Birke: Jag har ju skrivit om LV: syn på mycket av detta... Se "Inferno" under den Lysande Vägen i wikin. Just de många planernas värld har den Lysande Vägen ingen dogmatisk syn på (även om det säkert finns tänkare som tycker si och så). För den Aidniska Vägen vore det lite som att ha en dogmatisk synpunkt på båtfärder eller bergsklättring - visst kan det vara farligt, men det är helt enkelt olika färdsätt, och Etin har skapat multiversum med många lager. Inget konstigt med det. På Caddo är man naturligtvis mer försiktig, då magi och ockulta riter båda är förbjudna av exarken och kyrkans lära. Där menar man att vissa saker skall helt enkelt inte forskas i!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael_Aa skrev:Å så en annan fråga: Går nämligen omkring och klurar lite på ett av de andra subplanen, astralplanet närmare bestämt . Bor solandar på astralplanet?
Nej, solandar härstammar från de himmelska sfärerna (hemvist), men befinner sig på långt fler plan än t.ex. ljusandar och solserafer - och kan även manifestara sig permanent på det primärmateriella planet. Se LV i wikin.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Birke: Jag har ju skrivit om LV: syn på mycket av detta... Se "Inferno" under den Lysande Vägen i wikin. Just de många planernas värld har den Lysande Vägen ingen dogmatisk syn på (även om det säkert finns tänkare som tycker si och så). För den Aidniska Vägen vore det lite som att ha en dogmatisk synpunkt på båtfärder eller bergsklättring - visst kan det vara farligt, men det är helt enkelt olika färdsätt, och Etin har skapat multiversum med många lager. Inget konstigt med det. På Caddo är man naturligtvis mer försiktig, då magi och ockulta riter båda är förbjudna av exarken och kyrkans lära. Där menar man att vissa saker skall helt enkelt inte forskas i!
Informationen under LV i wikin racker nog, hade glomt bort den. Vad jag nog mera ville få fram nar jag tanker efter var inte de Etinstrognas syn på Multiversum utan mera att informatonen om Hemaquiel under Metafysik innehåller ett minimum av LVs syn på honnom, mera neutralt på ett vis.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Birke: Jag har ju skrivit om LV: syn på mycket av detta... Se "Inferno" under den Lysande Vägen i wikin. Just de många planernas värld har den Lysande Vägen ingen dogmatisk syn på (även om det säkert finns tänkare som tycker si och så). För den Aidniska Vägen vore det lite som att ha en dogmatisk synpunkt på båtfärder eller bergsklättring - visst kan det vara farligt, men det är helt enkelt olika färdsätt, och Etin har skapat multiversum med många lager. Inget konstigt med det. På Caddo är man naturligtvis mer försiktig, då magi och ockulta riter båda är förbjudna av exarken och kyrkans lära. Där menar man att vissa saker skall helt enkelt inte forskas i!
Informationen under LV i wikin racker nog, hade glomt bort den. Vad jag nog mera ville få fram nar jag tanker efter var inte de Etinstrognas syn på Multiversum utan mera att informatonen om Hemaquiel under Metafysik innehåller ett minimum av LVs syn på honnom, mera neutralt på ett vis.
Tja... Jag kan nog brodera ut lite mer om Hemaquiel när jag får tid. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag uttryckte mig lite fel tror jag... :oops:
Vad jag menade var att det som skrivs under Metafysik om demonen Hemaquiel och hans dimensioner (paraplan om jag förstått rätt?) INTE görs ur LVs perspektiv utan från ett neutralt synssätt. Självklart bör det nämnas att olika trossystem har olika uppfattningar om "guddomen" ifråga, och då med både LVs variant och Svarta Rosens Brödraskap som exempel.

Men som sagt; jag klänner mig inte helt insatt i allt material så detta kanske blir fel?

Dock kan kanske biten om Hemaquiel i LV-artikeln uppdateras något nu när allt detta nya fina anammas! :)

Edit: Något jag ser att du redan gjort. :oops: :oops: (dubbelskams)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Inte behöver du skämmas, mäster birke. Det är inte lätt att hänga med när man varit frånvarande en stund.

Nu ställer jag ju mig lite frågande inför just det här med en "neutral" eller "objektiv" beskrivning av dessa frågor. Alla perspektiv blir ju ett ställningstagande om hur det egentligen ligger till. Därför menar jag att metafysik-artiklarna borde skrivas ur ett visst perspektiv, vare sig det är "den lille metafysikern", "mandemunkarna" eller "den erfarne dimensionsvandraren". Det ger ju SL frihet att säga "Här hade metafysikern fel!" Om man däremot skriver det som "Text till SL" så blir det ju... ja... lite begränsande? Och då sitter man där med objektiv information, medan alla religioner (läs LV) är bakåtsträvande, trångsynt och rent av bedragen. Blir omedelbart en tråkig stereotyp a'la Kult eller Da Vinci-koden.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag ar kanske lite overkanslig nar det galler LV men det ar endast for att det ar så latt att glomma bort att det inte ar någon katolsk kyrka det ror sig om (du gor dock LV mer och mer unik master anders! :) ).

Olika perspektiv låter bra tycker jag, inga som ar helt ratt men alla innehåller delar av sanningen (som ju också ar en tolkningsfråga). Vissa fakta kan anses som multiversella och ges som bakgrundstext till SL; som att det existerar fyra huvudplan, beskrivningen av sarskilda foreteelser, hur Altors magiker och dimensionsfardare hanterar energifloderna osv. Sen kan kanske olika "perspektiv" få uttala sig om olika saker; "Den lille metafysikern", "Mandelmunkarna" och "Den erfarne dimensionsvandraren" låter som kunniga auktoriteter, och kompleterad av "Lysande Vagens prasterskap", "Svarta Ros haxan" eller varfor inte "Kartovs munkpraster" får vi både ytterligare informasion och god krydda.

Att få ett utlåtande från Hemaquiel sjalv vore sjalvklart det basta men frågan ar om vi vågar fråga? :shock:
Skriv svar