Änglar i Ereb Altor

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Post Reply
Legaby
Jordakisk Bärsärk

Änglar i Ereb Altor

Post by Legaby »

Inom judendom, kristendom och islam finns änglar som besöker människorna i gudens tjänst. Finns det några liknande varelser med detta uppdrag till någon/några av Ereb Altors gudar/gudinnor?
Gabriel
Magillersk Fogde

Re: Änglar i Ereb Altor

Post by Gabriel »

Läs den vackra pdf som producerats om Caddo. Inom Etin dyrkan finns solandar eller liknande som kan ha en liknande roll?
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare

Post by skaraborgarn »

Bevingade väsen finns det ju gott av ändå så änglar i jordisk mening är nog ingen bra idé.
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl

Post by Grisodlar'n »

Det finns ju solandar i den dalkiska grenen av Lysande vägen. Och i ett av äventyren i Krilloanboxen (Vredens dag) förekom ett ärkeängel vid namn Angarion.
birkebeineren
Admin

Post by birkebeineren »

De mäktigaste av Lysande Vägens solandar kallas solserafer men omtalas ibland felaktigt för änglar eller ärkeänglar:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Solserafer
Fafnir
Vortiger

Post by Fafnir »

I magikerns handbok fanns nån äventyrsplats befolkad av änglar vill jag minnas. Nu var väl den inte helt altorbaserad...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl

Post by Grisodlar'n »

Fafnir wrote: 2019-06-10 13:07 I magikerns handbok fanns nån äventyrsplats befolkad av änglar vill jag minnas. Nu var väl den inte helt altorbaserad...
Det är sant. Det kom jag ihåg att jag reagerade på efter att ha köpt boken när det begav sig. Jag kände inte igen platsnamnen och undrade om de skulle börja med Akrogal och länderna bortom.
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare

Post by skaraborgarn »

Med tanke på att det finns silveralver så hoppas jag änglarna inte ser ut som humanoider med vingar.
Mikael
Admin

Post by Mikael »

skaraborgarn wrote: 2020-03-18 14:51 Med tanke på att det finns silveralver så hoppas jag änglarna inte ser ut som humanoider med vingar.
Varför inte?
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl

Post by Grisodlar'n »

skaraborgarn wrote: 2020-03-18 14:51 Med tanke på att det finns silveralver så hoppas jag änglarna inte ser ut som humanoider med vingar.
De är väl mer lysande och har en helt annan utstrålning än silveralver, kan tänkas? De kanske känns rentutav farliga, som änglarna i God's Army med Christopher Walken? Ängeln/solserafen i det krilloanska äventyret är ju inte någon knubbig och kärleksfull kerub direkt.
Post Reply