Uträkningshjälpmedel vid karaktärsskapande

Övriga diskussioner som rör regler
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Inlägg av carlaronsson »

Ursäkta en datoranalfabet men min winzip evaluation version har gått ut.

Hur kommer man runt detta?

Finns ngt gratisprogram som öppnar zippade filer?

Vore spännande att testa!

PS

Lat verkar du inte vara, måste tagit en del tid att skriva programmet

DS
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Trodde windows hade möjlighet att öppna zip-filer inbyggt numera?

Använder själv Winrar och trivs bra med det.
Lat verkar du inte vara, måste tagit en del tid att skriva programmet
Tack! :) Jo det har förvisso tagit lite tid... förhoppningsvis sparar det i slutändan totalt sett mer tid än det tagit att skriva det dock! :)

PS: Den senaste versionen är inte inlagd här än, men kommer säkert upp snart.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Tack Spelknepe! :)

Ville bara meddela att det verkar vara något knasigt med den faktiska utskriften för mig iaf när jag försöker skriva ut på formulär.

Oavsett vad som visas i print preview så skriver den endast ut första sidan för mig. Ska försöka klura ut vad som är fel och rätta till det så fort som möjligt.

Bara så folk vet att det kanske inte fungerar som det ska när man väl skriver ut.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Så... har mailat iväg version 1.7 precis, där utskriften bör fungera som den ska.

Har fixat till felet (så vitt jag kan se) och kunnat testa lite (tills pappret tog slut) och det verkade fungera som det skulle här iaf.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Hej igen!

Tänkte bara peta lite på denna tråden igen, varit väldigt tyst här. :)

Nyfiken på att höra om någon haft möjlighet att testa senaste versionen och höra om den funkar för som den ska för de som testat.
Användarens profilbild
arkemiffo
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-11-11 14:33
Ort: Cork
Kontakt:

Inlägg av arkemiffo »

Först och främst, Superbra applikation. Har svårt att se hur man kan göra den så mycket bättre (förutom möjligen buggfixar om det finns sådana och smådetaljer).
P.g.a. detta dock så måste jag häva ur mig en hel radda besvärande och censurerade ord (IRL dock, tänker inte skriva ut dom här). Jag har själv suttit och knåpat ihop ett program för att göra det du har gjort redan, och eftersom jag bara har kommit halvvägs så känns det ganska meningslöst att fortsätta nu. :)

Har bara kollat lite grann på din skapelse, och måste säga att den fungerar väldigt bra. Det finns ett par småsaker som jag hade tänkt lägga till i mitt program, men i övrigt så överträffar du min ide med 100%.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Kul att höra! :)

Förstår att det måste kännas jobbigt om man börjat med något och någon annan redan gjort samma sak. Hade en sådan upplevelse för ett tag sedan faktiskt! Verkar vara mer av en regel än undantag att man inser det först efter man lagt ner arbete på det... :(

Det är bara att dela med dig av idéerna, är det inte för tidskrävande kan jag eventuellt uppdatera applikationen.
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Sl special

Inlägg av Oden »

Går det att lägga in ett "Spelledarläge" där man inte är begränsad på samma sätt som spelarna är vad gäller kostnader, värdetak etc?
Användarens profilbild
arkemiffo
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-11-11 14:33
Ort: Cork
Kontakt:

Inlägg av arkemiffo »

Visst. :)
När jag kommer hem ska jag dra lite screenshots av det jag gjort så får du se hur jag hade tänkt det iaf.
Jag hade visserligen inte kunnat släppa min applikation publikt iaf, för jag tror jag hade trampat lite för många på tårna upphovsrättsmässigt.
Jag tog bara scanningar av ett rollformulär som jag la som bakgrund och sen en himla massa Labels på det som visar informationen. Om man dubbelklickar på en label så får man fram fält man kan ändra på informationen på olika sätt (Namn är t.ex. bara en Input boc och en Ok och Cancel knapp, Ras är en dropdown, Grundegenskaper och färdigeter och sånt blev lite mer komplicerade fält).

Ska leka lite mer med din applikation och se om jag ge lite mer feedback också.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

De flesta sakerna är inte låsta utan man kan mata på så att det går på minus eller använda billigare kostnader.

Är det något speciellt som är begränsat som du tänker på?
Användarens profilbild
arkemiffo
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-11-11 14:33
Ort: Cork
Kontakt:

Inlägg av arkemiffo »

Nu har jag dragit screenshots på hur mitt program fungerade och tryckt in lite text i ett Google Doc om du är intresserad.

https://docs.google.com/document/d/1Jc8 ... hsFoI/edit

Återkommer med feedback. Nu är det dags för Dexter. :)
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Snyggt!

Jag måste säga att du har helt rätt i att din informationshantering med XML dokument och tabeller är galet mkt smidigare än min lösning. :)

Jag ångrar att jag inte tänkte igenom det på ett bra sätt... Dålig undanflykt men skyller lite på att det inte var tänkt att utvecklas till en så avancerad grej som det har blivit. Ville göra en snabb lösning på att slippa räkna på det och tänkte inte så långsiktigt... därav en lång rad ful-lösningar på tillägg... klassiskt dåligt ur programmeringssynpunkt. :)

Man skulle kunna omarbeta lösningen till extern inläsning osv och då även ge möjlighet att delegera långa listor till andra som vill hjälpa till, exempelvis att göra avgränsade lösningar på exempelvis bara godkända yrkesfärdigheter för vissa yrken osv.

Som vanligt handlar det om tid, en omarbetning till XML lösning skulle nog ta ett tag att reda ut men skulle nog göra det till en mer strömlinjeformad lösning som du säger.

Enda nackdelen jag ser med din lösning är väl om man föredrar annat rollformulär eller alla delar som inte riktigt får plats på originalformuläret, utöver de rent upphovsrättsliga anledningarna då. ;)

Men måste säga att din lösning är nog smidigare i vissa avseenden.

Vi borde synkat upp tidigare och delat på arbetsbördan... vi kan ev. uppgradera lösningen framöver.
Användarens profilbild
arkemiffo
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-11-11 14:33
Ort: Cork
Kontakt:

Inlägg av arkemiffo »

Ja, från början körde jag också med buildt in resource information, men kom på att om jag ville lägga till nåt nytt efteråt så skulle det bli så krånglingt, så jag läste på lite om XML för att testa det, så det här är samtidigt ett test med XML som format som en karaktärsskapare.

Jag kan lova att om du tittade på min kod så skulle du bli mörkrädd för alla ful lösningar jag har gjort också. :) Tror det är lite omöjligt att komma bort från när det handlar om ett system som DoD, där det alltid finns undantag i reglerna, och olika saker hanteras på olika sätt inom samma kategorier.

Det hade vart shysst om din app hade kunnat läsa in extern data som en XML fil, men det beror ju på om fördelarna med det skulle överstiga jobbet du skulle lägga ner på att ändra om systemet.
Om du gör det däremot, så hjälper jag naturligtvist till om du vill ha nån slags hjälp :)
Skriv svar