Uträkningshjälpmedel vid karaktärsskapande

Övriga diskussioner som rör regler
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Tja!

Tänkte bara slänga in en liten notis om att jag, när jag har lite tid över här och där, håller på att fixa med en uppdatering av applikationen.

Tanken är att:

1. Försöka göra den mindre stel och rak som den är nu och mer flytande. Dvs försöka undvika specifika steg som det ju bygger på just nu.

2. Att försöka fixa så att man kan spara en ofärdig karaktär och läsa in den senare. (dock inte börjat fixa med denna delen än)

3. Ska bygga på inläst data från XML-filer då det är långt mer effektivt om man eventuellt vill ändra eller uppdatera saker. Tack arkemiffo för pushen till att verkligen fixa d! :) Korkat att man var så lat från början! :)

Inte orkat sortera in yrkesfärdigheterna under respektive yrke, men byggt in funktion för att läsa in specifika yrkesfärdigheter om dessa är definierade i XML-dokumentet. Om inte läses alla färdigheter in i drop down-listorna för yrkesfärdigheter. (Självklart kan man fortfarande skriva in egna alternativ).

Har någon tid över och inte något bättre för sig så finns möjligheten att hjälpa till med detta. :)

I övrigt vet jag inte när jag hinner få klart denna uppdatering då det är en ganska massiv upprensning av koden, men är en bit på vägen iaf.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Hej igen!

Jag tror jag börjar bli närma mig slutet på detta verk! :)

Har en fråga dock och visste inte var jag skulle fråga så länger ut den här o hoppas någon ser den! :)

Jag skrev ett PM till Anders ang om d skulle vara ok för hans del att använda några av hans teckningar för att piffa upp det annars lite tråkiga utseendet. Dock så hamnar detta meddelande i Utkorgen och inte i Skickat?

Innebär det att något e fel eller e det skickat?

Vore bra om någon visste så jag inte sitter o väntar på svar på ett meddelande som inte e skickat! :)
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

En sak som vore bra vore om man kunde välja hjältedåd samt även hur många poäng de slagen genererade. För det är lite problematiskt att få till det ifall man vill ändra på en RP som är klar. Eller om SL vill ha ett visst resultat.
Förövrigt, ett enormt tack för ditt jobb med det här. Ditt program har definitivt hjälpt mig i rekryteringen med tre nya spelare. De är från en generation ovana med papper och penna och gör sina RP helt med detta program!

Mvh Magnus
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Hej Lillen!

Jag tror jag förstår hur du menar.

Du menar att kunna välja helt specifika hjältedåd samt välja mellan 1-6 på antal hjältedåd och även specifika slag på antal HP respektive BP på de hjältedåd som har tärningsslag?

Om du menar som jag förstått det så kan jag se att det skulle vara smidigt i vissa fall. Antalet hjältedåd är ju inte så svårt att få till det antal man vill, bara att slå om ett par gånger att få fram det värde man vill mellan 1 och 6 tar oftast inte mer än några försök.

Att sedan byta ut ett specifikt hjältedåd x antal gånger tills man får precis det man vill ha är ganska drygt, det förstår jag. Ytterligare ett steg in i processen dvs att få rätt tärningsslag på antal BP och/eller HP så blir det mer eller mindre omöjligt som det är strukturerat nu.

Problemet är att det blir praktiskt ganska osmidigt med kontroller och nollställningar och vart man läser värdena ifrån. Inget är omöjligt såklart, men just de eventuella tärningsslagen med antal BP/HP blir ganska komplicerat att ha inmatningar för då de bara ska gälla ibland osv.

Jag har tänkt att man vill följa idén med att inte välja allt manuellt utan att man ibland inte får exakt det man vill så att säga. Kan tycka det är lite av charmen med systemet. Men förstår att man i vissa fall vill välja, just hjältedåd ger ju HP/BP som man kanske dessutom vill ha hjälp med att räkna på så att köra den biten på papper istället är ju inte heller så smidigt. Jag ska se om jag kan klura fram någon smidig lösning som inte innebär en superklyddig lösning.

Hur viktigt är de olika önskemålen? :)

Köper du att man skippar specifika tärningsslag på BP/HP samt välja tärningsresultat på T6:an för antalet förmågor om man exempelvis kan välja att byta markerat hjältedåd mot ett man specifikt väljer? Då kan man ju välja om det några gånger och iaf få ett värde runt det man siktar på, skulle d funka?

Väldigt kul att höra att det uppskattas och används! :)
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Nu är det möjligt att byta ett markerat hjältedåd mot ett man väljer själv! Interna tärningsslag för eventuella HP och BP slumpas dock fortfarande fram.

Godkänt? Underkänt? :)

Kan lägga till valbara värden men det riskerar att bli plottrigt (plottrigare än det redan är :) ) och lite småklyddigt upplägg samt riskerar att krocka med andra värden och måste nollställas o checkas av osv som sagt.
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Det låter bra det. Problemet har varit att spelarna först slagit med vanliga tärningar och sen ska mata in siffrorna i dataformuläret. Egentligen onödigt men det har blivit så. Plus att jag som stockkonservativ vill att de ska lära sig hur man gör det "manuellt" så att säga. Jag inbillar mig att man lär sig bättre på det sättet. Men de envisas med att använda ditt program. Jag älskar själv det här programmet men jag ha å andra sidan inget behov av att lära mig reglerna från grunden så då är det OK att fuska och ta genvägar! :D

Återigen, stort tack för det här programmet, det är suveränt och så oerhört enkelt att använda.

Mvh Magnus
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Ahaa... jo det är säkert bra att de lär sig men frångår lite syftet med programmet att mata in alla tärningsslag o liknande för hand. Försöker automatisera så mkt som möjligt, och blir ohållbart att ha möjlighet att mata in allt det manuellt.

Dock finns det som vanligt alltid undantag och man vill gärna kunna ändra och mixtra lite med resultaten så det passar bra med rollpersonen så vissa sådana möjligheter kan vara vettigt att lägga in iaf! :)

hehe tack tack, gött o höra, denna nya versionen är förhoppningsvis ännu lättare! :) Samt här har man möjlighet att ändra på redan skapade rollpersoner osv ist för att behöva göra om från början igen.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

En snabb regelfråga om någon vet vore det bra!

Kostar det en PSY permanent för att skaffa sig en familiarii eller kostar det endast en PSY temporärt när man skapar den? Står inte uttryckligen permanent men alltid uppfattat det som permanent kostnad. Vid dess död osv står det permanent uttryckligen men inte vid skapandet, någon som vet vilket det bör vara?

Tack!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vi har alltid kört att det är ens mästare/lärare som väcker familiarin för RP, varför frågan aldrig har kommit upp.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Ah okej... antar det innebär en röst för ingen PSY kostnad då? :)
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Med så mycket husregler som vi olika har lär vi nog aldrig komma överrens...
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Ok, nä förstår att det mesta är efter tycke och smak men undrade lite om någon visste vad som officiellt gäller.

Då det enligt mig står lite otydligt i det avsnittet så undrade jag bara hur andra tolkat det samt om någon möjligtvis läst någon annanstans att det ska vara på ett visst vis.

Kör på att skippa det så länge så får man modifiera det manuellt isf. :)
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

erug skrev:Ok, nä förstår att det mesta är efter tycke och smak men undrade lite om någon visste vad som officiellt gäller.

Då det enligt mig står lite otydligt i det avsnittet så undrade jag bara hur andra tolkat det samt om någon möjligtvis läst någon annanstans att det ska vara på ett visst vis.

Kör på att skippa det så länge så får man modifiera det manuellt isf. :)
Bra idé! =)
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Som jag tolkade det då det begav sig så offrade man psyke permanent vid bindande av familiarin. Men är inte säker om det är 100% regelmässigt.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

gtjorgo det är så jag/vi oxå tolkat det vad jag minns, men står inte uttryckligen permanent i reglerna, därav min fråga.

Funderade på om det skulle kunna tolkas så att bindningsritualen kostar en PSY att utföra bara, utifrån att det är en besvärjelse/ritual och att den därefter regenereras på vanligt vis.
Skriv svar