Banzikan

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Banzikan

Inlägg av leinder »

Skulle uppskatta lite bollande med förslag att få in Banzikans speciella sinnesstämmning i strid i regelform.
Det gyllende snittet tex. Blott en legend från svunnen tid eller verklighet bland Banzikans mästare? HUr skulle en sådan teknik tolkas i regelbok?

Skulle vara spännande och färgglatt om man kunde få fram detta.
Sj är jag ingen djup regeltolkare utan föredrar enkelt och stiligt 8)
Så all hjälp tas tacksamt emot
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag hängde inte riktigt med men du kan alltid använda dig av berättarmässiga regler.

Kanske måste attacken beskrivas i formen av en moonlog eller så måste attacken innehålla ord och fraser som en del av beskrivningen. Detta kommer att sätta krav på spelaren men den stora nackdelen är att det blir tråkigt att strida på detta sätt längre än fem handlingar, då beskrivningarna mest känns överflödiga då de är just ... beskrivningar.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Rickard skrev:Jag hängde inte riktigt med men du kan alltid använda dig av berättarmässiga regler.

Kanske måste attacken beskrivas i formen av en moonlog eller så måste attacken innehålla ord och fraser som en del av beskrivningen. Detta kommer att sätta krav på spelaren men den stora nackdelen är att det blir tråkigt att strida på detta sätt längre än fem handlingar, då beskrivningarna mest känns överflödiga då de är just ... beskrivningar.
Ja det är nog det bästa sättet då. Svårt att få in regler i tärningstermer när det gäller Det gyllende snittet.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Om jag uttryckte mig krångligt så var det om man kunde få ner Det gyllende snittet i spelregler eller om det inte kändes aktuellt eller möjligt.

Sedan om man kunde tolka Banzikans "vapenteknik" i spelregler.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag har en hel bunt av regelidéer men dom är inte tillräckligt speltestade än.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Jag har en hel bunt av regelidéer men dom är inte tillräckligt speltestade än.
Är mycket mycket nyfiken :P
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Eftersom jag använder mig att Expert/Gigant utgåvan som bas för det system jag använder så bygger jag upp Banzikan och de flesta andra stridskonster med eller utan vapen runt idén med manövrar ifrån Gigant med vissa element även ifrån Samuraj. Själva grunden som de vanliga eleverna lär sig är färdigheterna Meditation, Ki-Svärd och Kenjutsu. DVS en färdighet för att fokusera och lära sig att utveckla sin psykiska styrka. En färdighet för att ibland kunna öka kvalitetsgraden på sina attacker med ett. Från vanlig till särskild etc. En sista färdighet med kostnad tre istället för två som vanliga vapenfärdigheter för att kunna parera och anfalla med samma vapen under en runda. Till detta kan man lägga till en mindre kampsport som innehåller stämningsmässigt passande manövrar. Personligen ser jag dessa som Fint, Intitiativbonus och Avväpna. Alla manövrarna kan utföras med svärd också men man rullar för stridskonstfärdigheten när man gör dem.

På detta kan man sedan lägga olika former av hjälteförmågor. Hjälteförmågorna är dock fortfarande under utveckling och har inte testats alls. I från de vanliga böckerna rekomenderar jag dock varmt snabbslående, projektilparering och stålblick. Dessa associeras dock förmodligen med erkända mästare och inte den vanlige eleven.

Om man vill göra dem ännu flashigare kan man köpa in enskilda besvärjelser framför allt ifrån mentalismskolan men kanske även elementarmagi. Dessa kan då köpas för Hjältepoäng till en kostad av vad de vanligtivs kostar i spelet i erf. Man behöver inte köpa själva skolan som ett förkrav men man måste fortfarande höjja och kasta besvärjelsen som en vanlig besvärjelse. För hur detta fungerar kan man ta demoniska besvärjelser som exempel. DVS det är mer enskilda magiska krafter än organiserade kategoriserade skolor.

Om man vill vara kan man även lägga in en form av gudagåvor som jag kallar för insikter. Dessa kan i andras kampanjer fungera på annat sätt men i mina så kostar även de oftast hjältepoäng så skillnaden mellan dem och andra hjälteförmågor är få mer än att de är mer tematiskt enhetliga eftersom de är bundna till en gud och dennes välsignelse av karaktären eller i det här fallet en karaktärs insikter i en filosofi. Jag kan till exempel tänka mig att banzikan som redan har behärskat att parera projektiler kan tänkas lära sig att även parera magi med tiden med sin blixtrande klinga och snabba reaktionsförmåga.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Låter mycket intressant!
Magin skulle kunna avspegla Banzikans totala sinnesnärvaro. Begränsat till de främsta av mästarna då.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Eventuellt. Själv lutar jag mest åt att hitta på lite speciella hjälteförmågor och kanske någon manöver som inte finns i något redan publicerat rollspel och nöja mig med detta. Jag är dock i allmänhet ganska villig att experimentera så det kan nog bli alla möjliga varianter om jag beslutar mig för att kasta in en banzikanutövare.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Fantastiskt! Håller med. Som Brior tidigare påpekat är ju Banzikan främst en sinnesinställning än en hoper av snittsiga vapentekniker. Men man bör ju belöna dessa stenhårda kämpar med vissa förmågor och ev då någon passande besvärjelse.

Vill man inte knåda in besvärjelser i den traditionella skolan kan man ju alltid begränsa dessa till den liberala skolan i Torilla på fastlandet och låta de konservativa på Bhannavil och Clusta Noba vara utan besvärjelser.

Detta om man nu inte gillar tanken på besvärjelser då.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Hur som helst så tänker jag mig av någon anledning mästare av Banzikan som relativt individuella. De utvecklar sina egna tekniker i sitt sökande efter den perfekta kampen. Vissa lägger tyngdpunkt på mentala och meditativa tekniker, andra på den fysiska träningsaspekten medan andra fokuserar på att kunna försvara sig genom att uppfatta allting som händer innan det händer med sitt inre öga, reagera instiktivt och träna kator tills alla rörelserna är som en del av karaktärens själ.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Vi tänker samma!
Bra. Nej nu ska jag ut i bokhandlarna och söka inspiration :D
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Jag tänker ANIMERA DÖD här.

Jag ska spela Svavelvinter med min grupp nu. En spelare vill spela en Banzikankunnig adelsman.

Vi avgjorde att han inte får börja med en sådan färdighet. Däremot kan han komma att lära sig den senare.

Min idé är att om man Sätter samman alla passande vapenkonster till en stor megafärdighet, samt lägger till yogatekniker, stridskonster och ki-grejor får mn den kompletta, fulla färdigheten en mästare behärskar.

Sedan ges varje komponent ett FVkrav. Detta innebär att man börjar med några få komponenter, och allt eftersom FV höjs lärs fler komponenter, men färdighetens kostnad ökar.

Detta går att implementera för de flesta kampkonster, då det speglar det faktum att det tar längre och längre tid att gradera.
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Skriv svar