Sida 1 av 4

Problemet yrkesförmågor

Postat: 2008-10-17 19:11
av Krille
Problemet för mig är främst att yrkena och yrkesförmågorna blir helt motstridiga när kman använder tilläggsböckerna Krigarens Handbok, Tjuvar&Lönnmördare osv....

Exempelvis Krigarens Handbok skapar en hel del funderingar. I grundrelgerna så är det inga större problem med yrkesförmågorna, varje yrke har helt enkelt en förmåga som gör att man får en fördel: exempelvis krigare får högre initiativ, helare kan hela med handpåläggning, lönnmördare gör mer skada vid en lyckad smyg-attack bakifrån osv. Det riktiga problemet kommer när man ska börja använda de nya tillägsyrkena från tilläggsböckerna när yrken som är mer specifierade helt enkelt tidigare gått under en bred kategori (såsom att en soldat är en Krigare och en inbrottjuv helt enkelt är en Tjuv) men numera fogas allt in in mindre mer specialiserade undergrupper hlea tiden. "Krigare" uppdateras med nya yrken såsom Barbar, Prisjägare, Krigarmunk, Paladin, Vapenmästare osv och "Tjuvar" Tiggare, Stråtrövare, Gravplundrare, Gentlemanstjuvar osv osv..... Detta är positivt rent rollspelsmässigt och ger ett lite mer djup till karaktärskapandet. För att komma till sak: Problemet är när exempelvis en "Soldat" har precis yrkesförmåga som en "Krigare"(i grundspelet) men sedan har ännu en förmåga, att ha kontakter och gamla soldatpolare som kan dyka upp och hjälpa RP. Detta kanske inte låter så jättefarligt men när varje nytt yrke får en specialförmåga just för att ge det nya yrket karaktär så införlivas den gamla huvudgruppens förmåga med det nya yrkets förmåga så man helt enkelt får två yrkesförmågor och helt plötlisgt blir själva grunbdspelets yrken egentligen onödiga då en Hantlangare(en typ av Tjuv som pucklar på folk åt sin arbetsgivare) får både en Krigares och en Tjuvs yrkesförmågor och i princip samma möjliga yrkesfärdigheter: Alltså så blir det alltid mycket smartare speltikniskt att välja något mer nischat som har bättre/fler förmågor. Varför nöja sig med att bara få +5 på initiativslag när man kan få både +5 på initiativ och tillika ha en Upptäcka Fara på minst 17 i cl (Prisjägare)? Varför skapa en Utbygdsjägare och endast få möjlighet för rollpersonen att senare i livet kunna lära sig Animism till lågt FV när man annars kan skapa en Stråtrövare och få både Krigarens yrkesförmåga(nämnd ovan) och +10 i cl på överlevnad och bonus gömma sig/smyga i skog? Ni förstår problematiken?

Visst man skulle kunna strunta i att de nyare yrkena äver får den äldre gruppens yrkesförmåga men då blir det ändå ett rent ologisk problematik att en "krigare" som jobbat som soldat är snabbare i strid är en Soldat(alltså underyrket) inte är lika bra krigare som Krigaren i strid. Samma problematik kommer till så gott som alla yrken. Nu kan ju någon kanske inskjuta att lättaste sättet är att helt enkelt gå över till Expert DoD(gamla) där dylika problem inte finns eller strunta i tilläggsböckerna. Fast då försvinner i princip det jag gillar med DoD4: Att yrkena är nischade och att en Lönnmördare är en god sneaker som dödar på första hugget bakifrån, Barden tjusar folk lättare, Helaren kan faktiskt hela, Riddare kan utföra heroiska hjältehugg som sänker stora monster och så vidare.

ah argh, vad göres?

Det jag tänkt hittills är att helt enkelt slopa yrkesförmågorna helt(trotts att jag gillar dom) och istället göra att sekundära färdigheter som kan väljas som yrkesfärdigheter senare i spelet också kommer räknas som yrkesfärdigheter när man köper dem( alltså är det inte bara dom första tolv från början som kostar 3 och kan höjas över GE, utan alla som är listade under yrket). En kompromiss mellan Expert DoD och DoD4. Iof så kommer skillnaderna mellan spelan bli ganska minimala men men. Sådant får ibland tålas för att spelandets egen skull.

Postat: 2008-10-17 23:12
av gtjorgo
Detta har även vår spelgrupp haft problem med skall jag inleda med att säga.

Det som mildrar problemet är att dess "extra-yrken" har ytterligare grundvärdeskrav vilket gör att man måste offra massa BP för att få skapa tex en Krigarmunk (STY 14 FYS 12 SMI 16 PSY 15 och INT 11). Det är alltså dyrare. En krigare har bara STY 14 FYS 12 kravet.

Ytterligare en sak är att man som "Krigare" är mer fri i sitt skapande av karaktären. En "vanlig" krigare kan vara både utkastare ligist härold och livvakt emedan Vapenmästaren bara är en tönt med fetish för vassa knivar.
En vanlig bard kan vara allt från dekig singer-song writer till atletisk trapets konstnär. En Bedrageare är mer låst i en viss roll.

Slutligen handlar det väl kanske mest tyvärr om inställningen till spelet som sådant. Vissa vill helt enkelt bara köra "power game" som i ett datorspel likt Diablo. Dessa väljer således att vara typ kultist eller Prisjägare, inte för att rollen är särskilt spännande att spela utan för att man får upptäcka fara 17. Detta är dock inget man kanske kan göra något åt även om jag ibland själv kan tycka att sådana infall sänker spelglädjen i gruppen.

ja du..inget riktigt svar där men en intressant fråga...vad tycker andra?

Postat: 2008-10-19 09:20
av birkebeineren
Mina erfarenheter:

Nar det begav sig och jag spelade DoD lite oftare anvande vi sallan yrkesformågor, heller inte systemet med primara och sekundara fardigheter. De formågor en Spelare ville ge sin RP kostade.

Sen brukade jag som SL ofta att ge gratis varden i lite udda fardigheter som normalt sallan vare sig koptes eller anvandes (av just den anledningen) for att underbygga karaktarens historia: Kora vagn; Språkkunskap; Potatisodlig; Dans; Geografi; Bågtilverkning osv.

Re: Problemet yrkesförmågor

Postat: 2008-10-20 11:50
av Rickard
Krille skrev: Att yrkena är nischade och att en Lönnmördare är en god sneaker som dödar på första hugget bakifrån, Barden tjusar folk lättare, Helaren kan faktiskt hela, Riddare kan utföra heroiska hjältehugg som sänker stora monster och så vidare.

ah argh, vad göres?

Det jag tänkt hittills är att helt enkelt slopa yrkesförmågorna helt(trotts att jag gillar dom) och istället göra att sekundära färdigheter som kan väljas som yrkesfärdigheter senare i spelet också kommer räknas som yrkesfärdigheter när man köper dem( alltså är det inte bara dom första tolv från början som kostar 3 och kan höjas över GE, utan alla som är listade under yrket).
Om du vill uppnå effekterna av det första stycket så tycker jag du borde ge +5 på en massa lämpliga färdigheter, beroende på vilket yrke spelarna väljer. Eftersom det finns färdigheter som Anfall bakifrån, Dra vapen och liknande så kan du lätt uppväga yrkesförmågorna. I de fall du inte tycker det finns någon vettig färdighet så kan du hitta på en ny, vilket du själv kommer med förslag.

Jag tycker annars att gtjorgo har vettiga argument till varför det är som det är. Använder ni yrkeskraven?

Ett annat förslag jag har är att varje yrkeskategori (krigare, lärda, barder, tjuvar, jägare) har runt fem yrkesförmågesval och så får spelaren välja en av dessa. För hjältepoäng kan spelaren sedan köpa fler förmågor till sin rollperson.

För lärda kan yrkesförmågorna vara något som:
× Magiker. Kan lära sig magi.
× Brett kunskapsområde. Alla INT-baserade färdigheter har dubbel BC.
× Orädd. Får dra av sin Intelligens från skräcktabellen.
× Meditation. Kan koncentrera sig 1 SR, göra ett PSY-slag och höja en valfri grundegenskap 1T6 steg. Effekten sitter i en minut eller 10 tärningsslag, vilket som går snabbast.
× Expert. Får +10 på valfri Intelligensbaserad färdighet. Kan köpas igen, men en ny färdighet måste då väljas.

Postat: 2008-10-20 19:43
av Krille
Rickard: Låter som en intressant alternativ. Skulle kunna bli roligt att göra så, får bara ta och försöka komma på ett par till som kan passa, men idén lockar.

Gjorgo&Rickard: Jo vi brukar köra med GE krav på yrken (dock så tror jag att jag eller spelarna missar det ibland). Har inte tänkt på det hela ur synvinkeln med att specialyrkena också har högre krav på sina GE och därmed också är dyrare att spela. Just nu tror jag kommer köra utan yrkesförmågorna ett tag och ser hur det går.

Postat: 2008-10-21 14:23
av Sopodlare
Att skippa yrkesförmågorna tycker jag är en lite tråkig väg att gå, eller menar du att du skippar de specialiserade yrkesförmågorna?

Postat: 2008-10-22 22:50
av Krille
Sopodlare skrev:Att skippa yrkesförmågorna tycker jag är en lite tråkig väg att gå, eller menar du att du skippar de specialiserade yrkesförmågorna?
Skulle nog kunna tänka mig att skippa de som inte är absolut nödvändiga för yrket. Exempelvis att Helare kan hela(utan att lära sig besvärjelsen) och att magiker självfallet kan magi, men att andra yrken såsom Krigare, Sjöfarare, Riddare osv inte får någon specifik yrkesförmåga. För att väga upp detta så hade jag tänkt det göras möjligt för rollpersonerna att skaffa FV i alla listade färdigheter under sitt yrke istället för att från början endast tolv som man sedan är fast med.

Däremot så är har gjorgos synpunkt gjort att det ändå kan ses som ok om man änvänder yrkesförmågorna (även dom specialiserade) då man betalar mer BP för att kunna spela yrket. Vet inte exakt än. Båda typerna är lockande.

Postat: 2008-11-06 11:53
av gtjorgo
Apropå yrkeskraven förresten. Hur lyckas någonsin en Brun Anka (krigarkasten) bli Krigare med -4 i STY och Kravet för en sådan är minst 14 STY? Det är lite som att alla människor skulle hava 18. :D
Kanske står det något i kopparhavets kapare om alternativa krigaryrken (och krav) för Bruna ankor.

Postat: 2008-11-06 13:04
av Snibben
gtjorgo skrev:Apropå yrkeskraven förresten. Hur lyckas någonsin en Brun Anka (krigarkasten) bli Krigare med -4 i STY och Kravet för en sådan är minst 14 STY? Det är lite som att alla människor skulle hava 18. :D
Kanske står det något i kopparhavets kapare om alternativa krigaryrken (och krav) för Bruna ankor.
Kopparhavets Kapare beskriver bara de svarta ankorna. Jag föreslår att du sänker kravet för krigare till 10 för bruna ankor.

Postat: 2008-11-06 15:20
av gtjorgo
låter sunt borde jag då kanske höja någon annan färdighet? t ex kanske krav på 10 eller 12 i smidighet för bruna ankor?

Postat: 2008-11-06 15:30
av Snibben
Jga spelar själv mest EDD så jag kanske inte är kvalificerad att svara men ta de plus som ankor har jämfört med människor respektive minus på kraven. Det borde balansera ut ankan till att vara en krigare för sin ras.

Postat: 2008-11-10 00:39
av Krille
Vad skulle man kunna ersätta Utbygdsjägarens yrkesförmåga med om man inte vill ha animism som färdighet? Jag har själv funderat på om Tjuvens eller krigarens skulle kunna funka istället-, alternativt låta Stråtrövarens yrkesförmåga gälla(plus på överlevand och smyga i skog). Några förslag?

Postat: 2008-11-10 08:01
av Grisodlar'n
Plus på överlevnad och smyga i skog låter ju rätt logiskt. Annars kan ju plus på CL för t ex Jaga (färdigheten finns bara i EDD däremot), Spåra, Hantera fällor etc vara tänkbart.

Postat: 2008-11-10 13:37
av Krille
Grisodlar'n skrev:Plus på överlevnad och smyga i skog låter ju rätt logiskt. Annars kan ju plus på CL för t ex Jaga (färdigheten finns bara i EDD däremot), Spåra, Hantera fällor etc vara tänkbart.
Jo det har jag också tänkt.Eller kanske att genom att spendera 5 psy så kan en Utbygdsjägare höja c... med säg 3... på någon typ av färdighet kopplad till naturen: jaga, spåra, gömma sig i skog osv.....


Även om jag kör 91 just nu så använder jag en del grejer från Expert såsom Jaga. Fast jag lägger ihop spåra+hantera fällor/vapen+zoologi och dividerar på 2 vilket blir cl för att jaga och fungerar efter EDD. Alternativt så kan man först slå för zoologi. Lyckat(hemligt slag) gör att rp vet vilken typ av fälla denna ska rigga för djur i det området. Sedan slår man för Hantera Fällor och sedan får SL bestämma chansen för fångst (bonus för god differens).
Jagar man med vapen såsom båge kan man lägga ihop spåra/vapen/smyga/gömma sig och dividera på 4 och lyckas slaget har man fällt ett djur. Ska man fälla något större som en björn utan att rigga fälla så får det bli att man helt enkelt lyckas språra djuret och dödar det i strid.

Postat: 2009-05-18 14:20
av gtjorgo
Har försökt skapa yrket "bonde" men har svårt att hitta en rolig och passande yrkesförmåga. Jag vet att man egentligen borde sno en från andra yrken (tex tjuv eller lärd) men jag vill helst finna på en egen.
Har funderat på att låta han/hon starta utan för att senare få ett extra HP per var 4:e som utdelas (folkets man liksom eller dyl.). Skulle detta göra Bonden för bra eller för svag (om detta nu ens är viktigt).

Vill även finna på bra yrkesförmågor för Köpmän (de som färdas på vattnet har hittils fått sjöfararens men det är ju lite trist), Hantverkare (lärda mannens fram tills nu) samt tjänare (pager, ammor, uppassare etc).
Någon som har bra förslag?

Andra hittills icke existerande yrken och förmågor som kunde ses över?