Problemet yrkesförmågor
Postat: 2008-10-17 19:11
Problemet för mig är främst att yrkena och yrkesförmågorna blir helt motstridiga när kman använder tilläggsböckerna Krigarens Handbok, Tjuvar&Lönnmördare osv....
Exempelvis Krigarens Handbok skapar en hel del funderingar. I grundrelgerna så är det inga större problem med yrkesförmågorna, varje yrke har helt enkelt en förmåga som gör att man får en fördel: exempelvis krigare får högre initiativ, helare kan hela med handpåläggning, lönnmördare gör mer skada vid en lyckad smyg-attack bakifrån osv. Det riktiga problemet kommer när man ska börja använda de nya tillägsyrkena från tilläggsböckerna när yrken som är mer specifierade helt enkelt tidigare gått under en bred kategori (såsom att en soldat är en Krigare och en inbrottjuv helt enkelt är en Tjuv) men numera fogas allt in in mindre mer specialiserade undergrupper hlea tiden. "Krigare" uppdateras med nya yrken såsom Barbar, Prisjägare, Krigarmunk, Paladin, Vapenmästare osv och "Tjuvar" Tiggare, Stråtrövare, Gravplundrare, Gentlemanstjuvar osv osv..... Detta är positivt rent rollspelsmässigt och ger ett lite mer djup till karaktärskapandet. För att komma till sak: Problemet är när exempelvis en "Soldat" har precis yrkesförmåga som en "Krigare"(i grundspelet) men sedan har ännu en förmåga, att ha kontakter och gamla soldatpolare som kan dyka upp och hjälpa RP. Detta kanske inte låter så jättefarligt men när varje nytt yrke får en specialförmåga just för att ge det nya yrket karaktär så införlivas den gamla huvudgruppens förmåga med det nya yrkets förmåga så man helt enkelt får två yrkesförmågor och helt plötlisgt blir själva grunbdspelets yrken egentligen onödiga då en Hantlangare(en typ av Tjuv som pucklar på folk åt sin arbetsgivare) får både en Krigares och en Tjuvs yrkesförmågor och i princip samma möjliga yrkesfärdigheter: Alltså så blir det alltid mycket smartare speltikniskt att välja något mer nischat som har bättre/fler förmågor. Varför nöja sig med att bara få +5 på initiativslag när man kan få både +5 på initiativ och tillika ha en Upptäcka Fara på minst 17 i cl (Prisjägare)? Varför skapa en Utbygdsjägare och endast få möjlighet för rollpersonen att senare i livet kunna lära sig Animism till lågt FV när man annars kan skapa en Stråtrövare och få både Krigarens yrkesförmåga(nämnd ovan) och +10 i cl på överlevnad och bonus gömma sig/smyga i skog? Ni förstår problematiken?
Visst man skulle kunna strunta i att de nyare yrkena äver får den äldre gruppens yrkesförmåga men då blir det ändå ett rent ologisk problematik att en "krigare" som jobbat som soldat är snabbare i strid är en Soldat(alltså underyrket) inte är lika bra krigare som Krigaren i strid. Samma problematik kommer till så gott som alla yrken. Nu kan ju någon kanske inskjuta att lättaste sättet är att helt enkelt gå över till Expert DoD(gamla) där dylika problem inte finns eller strunta i tilläggsböckerna. Fast då försvinner i princip det jag gillar med DoD4: Att yrkena är nischade och att en Lönnmördare är en god sneaker som dödar på första hugget bakifrån, Barden tjusar folk lättare, Helaren kan faktiskt hela, Riddare kan utföra heroiska hjältehugg som sänker stora monster och så vidare.
ah argh, vad göres?
Det jag tänkt hittills är att helt enkelt slopa yrkesförmågorna helt(trotts att jag gillar dom) och istället göra att sekundära färdigheter som kan väljas som yrkesfärdigheter senare i spelet också kommer räknas som yrkesfärdigheter när man köper dem( alltså är det inte bara dom första tolv från början som kostar 3 och kan höjas över GE, utan alla som är listade under yrket). En kompromiss mellan Expert DoD och DoD4. Iof så kommer skillnaderna mellan spelan bli ganska minimala men men. Sådant får ibland tålas för att spelandets egen skull.
Exempelvis Krigarens Handbok skapar en hel del funderingar. I grundrelgerna så är det inga större problem med yrkesförmågorna, varje yrke har helt enkelt en förmåga som gör att man får en fördel: exempelvis krigare får högre initiativ, helare kan hela med handpåläggning, lönnmördare gör mer skada vid en lyckad smyg-attack bakifrån osv. Det riktiga problemet kommer när man ska börja använda de nya tillägsyrkena från tilläggsböckerna när yrken som är mer specifierade helt enkelt tidigare gått under en bred kategori (såsom att en soldat är en Krigare och en inbrottjuv helt enkelt är en Tjuv) men numera fogas allt in in mindre mer specialiserade undergrupper hlea tiden. "Krigare" uppdateras med nya yrken såsom Barbar, Prisjägare, Krigarmunk, Paladin, Vapenmästare osv och "Tjuvar" Tiggare, Stråtrövare, Gravplundrare, Gentlemanstjuvar osv osv..... Detta är positivt rent rollspelsmässigt och ger ett lite mer djup till karaktärskapandet. För att komma till sak: Problemet är när exempelvis en "Soldat" har precis yrkesförmåga som en "Krigare"(i grundspelet) men sedan har ännu en förmåga, att ha kontakter och gamla soldatpolare som kan dyka upp och hjälpa RP. Detta kanske inte låter så jättefarligt men när varje nytt yrke får en specialförmåga just för att ge det nya yrket karaktär så införlivas den gamla huvudgruppens förmåga med det nya yrkets förmåga så man helt enkelt får två yrkesförmågor och helt plötlisgt blir själva grunbdspelets yrken egentligen onödiga då en Hantlangare(en typ av Tjuv som pucklar på folk åt sin arbetsgivare) får både en Krigares och en Tjuvs yrkesförmågor och i princip samma möjliga yrkesfärdigheter: Alltså så blir det alltid mycket smartare speltikniskt att välja något mer nischat som har bättre/fler förmågor. Varför nöja sig med att bara få +5 på initiativslag när man kan få både +5 på initiativ och tillika ha en Upptäcka Fara på minst 17 i cl (Prisjägare)? Varför skapa en Utbygdsjägare och endast få möjlighet för rollpersonen att senare i livet kunna lära sig Animism till lågt FV när man annars kan skapa en Stråtrövare och få både Krigarens yrkesförmåga(nämnd ovan) och +10 i cl på överlevnad och bonus gömma sig/smyga i skog? Ni förstår problematiken?
Visst man skulle kunna strunta i att de nyare yrkena äver får den äldre gruppens yrkesförmåga men då blir det ändå ett rent ologisk problematik att en "krigare" som jobbat som soldat är snabbare i strid är en Soldat(alltså underyrket) inte är lika bra krigare som Krigaren i strid. Samma problematik kommer till så gott som alla yrken. Nu kan ju någon kanske inskjuta att lättaste sättet är att helt enkelt gå över till Expert DoD(gamla) där dylika problem inte finns eller strunta i tilläggsböckerna. Fast då försvinner i princip det jag gillar med DoD4: Att yrkena är nischade och att en Lönnmördare är en god sneaker som dödar på första hugget bakifrån, Barden tjusar folk lättare, Helaren kan faktiskt hela, Riddare kan utföra heroiska hjältehugg som sänker stora monster och så vidare.
ah argh, vad göres?
Det jag tänkt hittills är att helt enkelt slopa yrkesförmågorna helt(trotts att jag gillar dom) och istället göra att sekundära färdigheter som kan väljas som yrkesfärdigheter senare i spelet också kommer räknas som yrkesfärdigheter när man köper dem( alltså är det inte bara dom första tolv från början som kostar 3 och kan höjas över GE, utan alla som är listade under yrket). En kompromiss mellan Expert DoD och DoD4. Iof så kommer skillnaderna mellan spelan bli ganska minimala men men. Sådant får ibland tålas för att spelandets egen skull.