Moral

Övriga diskussioner som rör regler
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Gällande stridsmoral har jag endast använt reglerna i EDD som de flesta regler är tämligen begränsade i sin omfattning. Dock har jag alltid undantaget rollpersonerna och viktiga motståndare.

Om man vore duktig så skulle man konstruera mer ingående riktlinjer på fördelar och nackdelar. Jag kan tänka sig iniativbonus, viss skadereducering för överlägsen moral och minus på vapenfärdigheter och vissa grundegenskaper på den förlorade sidan. Dock har jag aldrig gjort detta.

Vilken Keegans böcker är du läser? Jag har själv endast läst delar Face of Battle (om Agincourt).
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Moral

Inlägg av Rickard »

Sopodlare skrev:Hur gör ni med detta?

Sitter just nu och läser Keegans bok om krig och kultur och för varje strid han tar upp så verkar det som att moralen fäller avgörandet.

Hur avspeglar ni detta då ni spelar rollspel?
Det här är inte direkt svaret du är ute efter, men jag skulle säga att det är inbakat i färdighetsvärdet. Det är ju ändå (liksom andra rollspelssystem) ett abstrakt system där du kan tolka in vad som helst. Om du tycker moralen är viktig, så börja använd dig av det i stridsbeskrivningar. I fältslag behöver inte folk dö, utan de kan fly istället. En motståndares missade parering kan exempelvis förklaras som en distraktion när någon av dennas kamrater dör som rollpersonen i sin tur utnyttjar.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om någon undrar vart Sopodlares forsta inlagg tog vagen beror det på ett misslyckad forsok från mig på att dela från mitt helt felpostade inlagg om Skurken. Har bett de som battre vet att åtgarda. :oops: :oops: (dubbelskams)

Fortsatt svara i den har tråden!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Haha, jag tror att Sopodlarens inlägg är helt borta. Så du får nog be honom snällt att skriva om...

Enklaste sättet att flytta ett inlägg är fortfarande copy/paste. :D
De fyra adminknapparna längst ner gäller för hela tråden som helhet. =)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Haha, jag tror att Sopodlarens inlägg är helt borta. Så du får nog be honom snällt att skriva om...

Enklaste sättet att flytta ett inlägg är fortfarande copy/paste. :D
De fyra adminknapparna längst ner gäller för hela tråden som helhet. =)
Sopodlares inlagg finns kvar citerat i Rickards svar, men också i en helt egen tråd aven den kallas Moral (som formodligen lampligast att ta bort nu ).

Kommer droja innan jag vågar mig på de dar adminknapparna igen. :roll:
Skriv svar