Språk i Ereb i spelet

Övriga diskussioner som rör regler
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Språk i Ereb i spelet

Inlägg av Krille »

Har funderat på hur man ska göra med språken och skriftspråken i Ereb när man spelar EDD/DoD4/DoD Grund.

I DoD (svarta grundboken) fick jag idén att det borde vara bättre att försöka införa att man lär sig läsa/skriva skriftspråk för sig vilak flera olika talspråk har gemensamt och därmed minska omfånget av så många spridda färdigheter och språk som möjligt.

Skall till exempel L/S Berendiska snarare utbytas till L/S Joriska när de joriska språken. Alltså att man istället för att ha L/S Berendiska och L/S Zorakiska så finns helt enkelt L/S Jori. Samma sak med de Narguriska dialekterna och runraden.

Om man kör på ovanstående, vore det då logiskt om (som det står i regelböckerna EDD/91) att man kan läsa ett skriftspråk utan att kunna tala det speltekniskt? Jag tycker det verka bli lite fel. Om man byter ut de olika språken som säregna skriftspråk (alltså de inom samma familj med samma skriftspråk räknas helt eneklt som ett skriftspråk) så borde det ju vara logiskt att någon som talar zorakiska b4 kan kän läsa något skrivet på zorakiska lättare än att läsa något skrivet på berendiska med joriskt skriftspråk (även om man kan uttyda en del).

Alternativ två skulle ju också kunna vara att skippa skilda språk såsom kardiska, zorakiska, erebosiska osv och jordiska, ransardiska barbiska och helt enkelt köra på att dessa helt enkelt är dialekter av samma språk. Åsikter om detta?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Efter att ha läst i Aidne att förhållandet mellan kardiska och zorakiska kan liknas vid den mellan engelska och amerikanska tyckte jag att det blev lite fånigt att de sedan blev två olika språk som skiljer sig ungefär som svenska och norska (eller kanske till och med danska?).

Det var mina kommentarer.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag har alltid tänkt att västjori var ett språk och olika dialekter var penniska, echtiska, raxoriska, falktriska, legerdiska, luksiliska och losdriviska. Feliciska och trakoriska har jag ansett som seperata språkgrupper med en avsevärd skillnad på språken men ändå vissa begränsade likheter i stil med svenska och tyska (eller isländska) d.v.s. har ett gemensamt ursprung och är något lättare att lära sig än andra språk/språkgrupper men är helt oförstående om man inte kan språket.

Det var mina tankar.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

hmm ok. Säg att man kanske nedkortar L/S till exempelvis jorsika, narguriska, kimzon (feliciernas egna språk, dock talar felicier också feliciska vilket är en jorisk dialekt), gryndur, satenu mf...

Språken kan man ju göra så att man ändrar om till västjoriska, östjoriska, västnarguriska, kontinentaljori osv med flera olika dialekter inom dessa såsom de zorakiska kardiska dialekterna ingår i västjori?
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

hmm ok. Säg att man kanske nedkortar L/S till exempelvis jorsika, narguriska, kimzon (feliciernas egna språk, dock talar felicier också feliciska vilket är en jorisk dialekt), gryndur, satenu mf...
Ungefär, att man tar L/S till varje skriftspråk men man måste även kunna (tal)språket som används i texten för att förstå något.
Språken kan man ju göra så att man ändrar om till västjoriska, östjoriska, västnarguriska, kontinentaljori osv med flera olika dialekter inom dessa såsom de zorakiska kardiska dialekterna ingår i västjori?
Det måste man avgöra i fall till fall men i princip så är mitt svar ja. Om jag minns rätt så är till viss del beskrivet på ett liknande sätt EAK men det var något för översiktligt. Att trakoriska och feliciska var lika närbesläktat som zorakiska och kardiska fann jag osannolikt.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

1. Är det värt att köpa språk?

2. När kan språk komma till användning?

---

På den andra frågan är inte ett vettigt svar "Man kan ju komma att använda den", för det är ett sådant specifikt fall. Det är typ som någon på Riotmindsforumet undrade vad man skulle ha brobygge till i Hantverk och någon svarade att om man spelade en kampanj som handlar om krig så kan brobygge komma till pass. Det är ett otroligt specifikt svar som troligen inte kommer att hända.

Att ha språk kan dock få följden att man begränsar rollpersonerna till ett område, vilket kan vara positivt så att de inte ränner överallt i kontinenten. Å andra sidan kan man fråga sig hur ofta det sker. Det skulle väl vara om man spelar bamsekampanjer som Den femte konfluxen.

Är språk värt att köpa? Näe, inte om varje språk är en specifik färdighet där viss relation finns. Om man ser ur rent ballhetsperspektiv, så gillar jag verkligen när den i princip värdelösa reportern i Young Guns kan tala apache och rädda gänget från indianerna, genom att förklara att de inte vill någonting illa.

Hur får man fram det? Jo, genom att göra språk bättre som färdighet. Även om man skulle kunna alla språk i hela världen så skulle knappats alla ändå köpa den. Möjligtvis en i gruppen, åtminstone när jag har testat att spela på det sättet, men det är inte ofta som det händer.

Skulle färdigheten bli snedvriden jämtemot andra färdigheter? Nä, för tänk exempelvis på Smyga och hur bra den är. Om man har Smyga så kan man smyga i alla miljöer och karaktären får direkt en användning för gruppen. Med språk som individuella färdigheter så kanske kanske rollpersonen blir till nytta.

Vill man ha med språk i rollspel, så tycker jag man ska klumpa ihop färdigheten. Annars kommer det aldrig att hända. Jag har åtminstone inte varit med om att någon har köpt mer än ett språk.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Mina spelare har alltid köpt språk (upp mot 6 stycken, även om 2+modersmål är rätt vanligt) och oftast fått användning för dem (vissa folk talar inte ens med en om man inte kan språket), troligen mest fö att vi spelat i smältdegeln Chronopia så att det har varit några timmars marsch till ett nytt kulturområde.

För ett bra tag sedan tog jag även bort alla skriva/läsa varianter av språk och bakade ihop dem till en färdighet: Skrift. Man kunde automatiskt skriva lika bra på ett språk som det lägsta värdet av Tala och Skrift. (dvs Skrift 7, Alviska 11 gör att man talar Alviska 11 men skriver för 7). Detta gör språk ännu mer användbara (eftersom man gratis får skrift om man redan köpt den).

Numera (med Fudge-regler) så kan man dubbelt så många språk för varje + man köper i Språk (motsvarar närmsat ett B-FV). +0 ger 1 språk, +1 ger 2, +2 ger 4, osv. Detta mest för att det inte var intressant hur bra man kan ett språk utan mest om man kan det eller inte. I DoD skulle man antingen kunna köra motsvarande med B-FV eller bara rätt och slätt låta en spelare köpa ett språk för 25 EP och sedan kunna det.
Tistalion
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-03-14 09:31
Ort: Norrköping

Inlägg av Tistalion »

Är det någon som har en lista över alla språk och vilket land de tillhör, även för olika folkslag och kanske religion mm!? Skulle vara riktigt bra att göra en sammanställning om ingen redan har det!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

låter som en klok idé
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kultur-Språk

yrkesspråk

Teckenspråk (prostituerade)(säkerligen skiljer sig teckenspråket olika kulturer emellan)
Teckenspråk (lönnmördare(säkerligen skiljer sig teckenspråket olika kulturer emellan).
Läppläsning-Olika tjuvyrken, kanske även att vissa lagmän (t ex advokater) kan detta språk.(säkerligen skiljer sig läppläsning olika kulturer emellan).

Lands/nationsspråk

Barbia-Barbiska
Berendien-Berendiska
Caddo-Dalkiska
Cereval-Cerivalli
Efaro-Efariska (ett gytter olika dialekter som står ganska självständigt emot varandra).
Erebos-Erebosiska
Felicien-Feliciska, Kimzôn (gammel feliciska)
Hynsolge-Hynsolgiska
Jorduashur-Jordiska
Jorpanga-Jori samt Kejserlig Jori (för de högre klasserna, även i många andra kulturer)
Kardien-Kardiska
Klomellien-Klomelliska
Krilloan-Krilloanska
Kristyllien-Kristylliska
Krun-Kruiska
Magillre-Magilliska
Mirel-Mirelliska
Morëlvidyn-Morëlvidynska
Nidland/ Laahsu(?)-Nidlanska/Laahsuit
Niferland-Niferländska
Palinor-Palinoriska (defenitivt finns här fler språk)
Pokti-Kri´hanni (?), Poktiska
Ransard-Ransardiska
Sivoe-Sivoiska(med stora möjligheter uppblandat i ett stort antal undergrupper)
Sinritrianien-Sinritrianska (säkerligen uppblandat i ett stort antal undergrupper)
Sombatze-Sombatzinska
Thelgul-Thelgulska
Trakorien-Trakoriska (egentligen samlingsnamn för flera olika unders språk t ex Bralgiska, Saphynska etc.)
Traximile-Traximiliska
Yndar-Ithilgoms svarta tunga

Zorakin-Zorakiska


Rasfästa språk (ursprunglig ras)

Alver-Satenu
Svartfolk-Svartiska(bör vara uppdelat i en mängd, från varandra, helt fristående, dialekter)
Dvärgar-Grindyr


Osäkra men omnända språk

?-Fornspråk(vad innebär det?)
?-Zoelathotl
?-Wuggi
?-Prangi


De flesta av dessa Kulturer har säkerligen en mängd andra språk inordnade under det av mig givna språket. Vissa är därtill egentligen bara samlingsnamn för flera språk t ex Trakoriska spm beskrivits ovan

Denna lista är endast en grund.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

fyll gärna på för att kanske, då den är färdig, fyllas på i språktråden i "Länder och platser".
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

När vi spelar så använder vi Jori som ett människospråk som alla talar men med olika dialekter. Det enbart för att det ska va lättare att bli förstådd iaf bland mäniskor. Man reser runt så mycke o språk kostar så pas mytcke att vu tyckt det vart onödigt. Där imot Alviska, Dvärgiska och andra varelsers språk är nå man måste lära sig, även gammeljori som används i många äldre skrifter.

Jag brukar personligen ta iaf 1 till språk men mycke beror på karaktär och dennes bakgrund.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tistalion
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-03-14 09:31
Ort: Norrköping

Inlägg av Tistalion »

gtjorgo skrev:Kultur-Språk

yrkesspråk

Teckenspråk (prostituerade)(säkerligen skiljer sig teckenspråket olika kulturer emellan)
Teckenspråk (lönnmördare(säkerligen skiljer sig teckenspråket olika kulturer emellan).
Läppläsning-Olika tjuvyrken, kanske även att vissa lagmän (t ex advokater) kan detta språk.(säkerligen skiljer sig läppläsning olika kulturer emellan).

Lands/nationsspråk

Barbia-Barbiska
Berendien-Berendiska
Caddo-Dalkiska
Cereval-Cerivalli
Efaro-Efariska (ett gytter olika dialekter som står ganska självständigt emot varandra).
Erebos-Erebosiska
Felicien-Feliciska, Kimzôn (gammel feliciska)
Hynsolge-Hynsolgiska
Jorduashur-Jordiska
Jorpanga-Jori samt Kejserlig Jori (för de högre klasserna, även i många andra kulturer)
Kardien-Kardiska
Klomellien-Klomelliska
Krilloan-Krilloanska
Kristyllien-Kristylliska
Krun-Kruiska
Magillre-Magilliska
Mirel-Mirelliska
Morëlvidyn-Morëlvidynska
Nidland/ Laahsu(?)-Nidlanska/Laahsuit
Niferland-Niferländska
Palinor-Palinoriska (defenitivt finns här fler språk)
Pokti-Kri´hanni (?), Poktiska
Ransard-Ransardiska
Sivoe-Sivoiska(med stora möjligheter uppblandat i ett stort antal undergrupper)
Sinritrianien-Sinritrianska (säkerligen uppblandat i ett stort antal undergrupper)
Sombatze-Sombatzinska
Thelgul-Thelgulska
Trakorien-Trakoriska (egentligen samlingsnamn för flera olika unders språk t ex Bralgiska, Saphynska etc.)
Traximile-Traximiliska
Yndar-Ithilgoms svarta tunga

Zorakin-Zorakiska


Rasfästa språk (ursprunglig ras)

Alver-Satenu
Svartfolk-Svartiska(bör vara uppdelat i en mängd, från varandra, helt fristående, dialekter)
Dvärgar-Grindyr


Osäkra men omnända språk

?-Fornspråk(vad innebär det?)
?-Zoelathotl
?-Wuggi
?-Prangi


De flesta av dessa Kulturer har säkerligen en mängd andra språk inordnade under det av mig givna språket. Vissa är därtill egentligen bara samlingsnamn för flera språk t ex Trakoriska spm beskrivits ovan

Denna lista är endast en grund.
Mycket bra.

Vad gäller fornspråk finns det benämnt på lite olika platser, vi har tidigare använt det som enbart ett skriftligt språk men i kandra modulen finns det en lärdman (kommer ej ihåg vem) som kan tala detta språk. Jag tycker vi borde dela in det i olika kategorier beroende på vilket land eller område det gäller. Kanske att det skall ha något med jorin att göra, innan Jorpagna föll?

Gärna fler synpunkter och förlag
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Fornspråk borde nog specificeras inom sin kultur så att på trakorien gäller Ithilgms döda tunga, i Aidne kanske erdirs språk och i Nidland/Laahsu kanske antingen gammelkrunsk Jori eller (huga) det språk som talades av arkaermagikerna i densel?
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

En överskådlig språklista tycker jag känns praktisk och väldigt användbar. I Språktråden under Länder & Platser listas olika språk, hur de är besläktade med varandra och var de talas:

viewtopic.php?t=36&postdays=0&postorder=asc&start=135
Skriv svar