Sköldar och passivt skydd.

Övriga diskussioner som rör regler
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Sköldar och passivt skydd.

Inlägg av Krille » 2008-06-26 18:26

Jag har funderat ett tag på hur det förhåller sig med EDD och DoD 4 gällande sköldar då reglerna inte verkar fullt så specifika.

Vi säger att rp A har en stor rundsköld i vänster hand (täcker mage, bröstkorg och sköldarm).

Orchen B hugger och träffar träffområdet "mage" på rp A och denne har valt att inte parera Orch B:s attack: Kommer då hugget träffa skölden eller magen? (förutsatt att attacken kommer framifrån)

Eller är det endast avståndsattacker detta ska/borde gälla?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1214
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2008-06-26 23:20

Reglerna nämner bara projektiler och sköldar, men det vore väl ganska logiskt att orchen B:s hugg träffar skölden om RP A håller upp den så att den skyddar området? Däremot så kanske det finns spelare som skulle sätta sånt i system, köra med svinstora sköldar och skita i att parera, men då kan väl du som SL låta det funka för det första hugget som träffar skölden, sedan måste RPn justera sköldfattningen för nästkommande hugg (dvs använda sin sköldfärdighet)?

Användarvisningsbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Rickard » 2008-06-26 23:23

Tja, rubriken säger i båda böckerna "Projektiler och sköldar" så då är det endast avståndsvapen som gäller. Vi körde med husregler att det var en viss procents chans (beroende på sköld) att anfallaren träffade skölden om vapnet träffade sköldarmen.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2008-06-27 00:46

I DoD4 (-91') så är det ju bara ett färdighetsslag med Sköld för att parera, lyckas man så har man parerat.
Är iofs riktigt dåligt system då en som har CL 10 har 50% att parera oavsett hur bra anfallaren är.

EDD har vid avstånds strid andra regler som beror på om man använder Totala KP eller kropsdelar, finns tabeller.

Och om Orchen B ser att RP A inte parerar så bör ju sannorlikheten va större att han hugger mot andra sidan. Det bör ju iaf va mindra chans att han träffar den armen då han antadligen siktar på icke skyddade delar.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul » 2009-03-18 14:39

Alendor skrev:I DoD4 (-91') så är det ju bara ett färdighetsslag med Sköld för att parera, lyckas man så har man parerat.
Är iofs riktigt dåligt system då en som har CL 10 har 50% att parera oavsett hur bra anfallaren är.

EDD har vid avstånds strid andra regler som beror på om man använder Totala KP eller kropsdelar, finns tabeller.

Och om Orchen B ser att RP A inte parerar så bör ju sannorlikheten va större att han hugger mot andra sidan. Det bör ju iaf va mindra chans att han träffar den armen då han antadligen siktar på icke skyddade delar.
så hur gör du istället, kan man lägga in en svårighetsgrad?

Evil Peter
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-04-14 20:25

Inlägg av Evil Peter » 2009-03-19 13:47

Jag tycker absolut inte att man ska låta passivt skydd gälla i närstrid. Om man träffar sköldarmen, eller någon annan del skölden ger passivt skydd till, utgår jag från att man antingen slagit undan skölden (se t ex Boromir i filmen The Fellowship of the Ring) eller så har motståndaren öppnat sig.

Hela grejen med att man väljer att inte slå ett blockeringsslag för skölden för att man kan blockera ändå är metaspelande över gränsen till dåligt rollspelande i mitt tycke.


Vad gäller långa strider pga att man bara behöver slå under sitt värde för att lyckas parera så har min grupp löst det med att använda effekt. Vi har givit sköldar en bonus på +3 i effekt (dock inte CL) för att det är mycket lättare att försvara sig med en sköld än ett vapen. Det ger ju också en lösning på problemet med FV:n över 20. Det är dock såklart inget felfritt system men det är en fungerande modifikation till systemet sett till hur enkelt det är att implementera.

Skriv svar