Sida 1 av 1

Värsta optningarna

Postat: 2008-03-18 12:08
av Rickard
Vi har börjat nostalgispela Döda skogen och min spelledare (innan han bytte till mitt EDoD-system) ville att vi skulle göra gubbs som det stod i boken - köpa grundegenskaper och färdigheter. Systemet för 91:ans upplaga är rätt obalanserat, så jag satte mig ner och optade ihop en dvärg.

Jag köpte grundegenskaperna såpass att han fick +1 i skadebonus och 15 i Smidighet. Sedan lade jag tillräckligt med BP för att få ambidextriös, så jag slipper färdigheten Två vapen (helt bisarr grej - varför köpa Två vapen när man lika gärna kan köpa att vara ambidextriös?). Jag optade också upp Fysik så att han tålde riktigt mycket - minns inte hur mycket dock, men hög Fysik är viktigt då jag ville köpa bärsärkagång.

Sedan är han en krigare, så att han får +5 på initiativ. Jag köpte bärsärkagång 15, yxor 15 och Stridskonster, innehållandes finta, initiativbonus samt stålsättning till 15. Varför jag väljer 15 vet jag inte, men det var ett lagom nummer så att han inte blev för bra. Jag satte också väldigt mycket BP på rustning för att få en helrustning om jag inte slog alltför uselt. Det gjorde jag dock, så jag fick nöja mig med ringbrynja över hela kroppen.

Jag köpte också kastyxor samt Dra vapen.

Det här ger mig följande två stridstekniker.

Är det många motståndare där de har vapen som ger låg skada så går jag bärsärk. Det gör att jag får 1T6 extra i skada och en extra attack. Eftersom jag har initiativ 25 (15 + 5 + 5 för förmågor) så är jag i princip alltid först. Jag har tillräckligt med styrka för att ha en stridsyxa i varje hand (1T10+2 + 1 för skadebonus). Jag vet inte om man får använda Stålsättning när man är bärsärk, men jag brukar välja att inte Finta mina motståndare (halverat försvarsvärde).

Är det få motståndare som är bra, så börjar jag med att kasta en kastyxa och använda Dra vapen för att dra upp en ny yxa och bege mig in i närstrid. Jag är i princip alltid först med mina 25 i initiativ och vill motståndaren parerar så fintar jag så att de får halverat värde. Efter det så kommer min andra yxattack...

Skulle personen inte försvara sig, så tar jag kanske och parerar med mitt andra vapen. Det beror lite på om jag vill att striden ska ta slut snabbare eller om jag vill spela säkert. Vill jag att den ska ta slut snabbare så förlitar jag mig på min ringbrynjerustning och stålsättning.

Möter jag flera motståndare så brukar jag parera med en yxa om de har tillräckligt skräckinjagande vapen för att penetrera min rustning, annars går jag bärsärk och får totalt tre handlngar i stridsrundan. Vi kör inte med Krigarens Handbok, utan bara vanliga reglerna för handlingar.

Jag tror dock att jag satte lågt Psyke, så att dvärgen skulle ha någon nackdel. Ja, just det. En sak till. Eftersom han hade ringbrynja på sig så sket jag i Klättra och Smyga. Istället för Klättra så köpte jag 15 i Fallteknik, vilket gör att jag kan falla 15 meter utan att ta skada. När vi skulle ner i en hålighet, så hoppade jag först ner för att rekognosera där nere. Istället för Smyga så köpte jag vapenfärdigheter. :P

Varför valde jag en dvärg då? Ja, för de har mörkersyn. ^^ Eller som jag sade under spelmötet. "Fuck facklor. Jag har mörkersyn!", och sedan traskade jag in i orchgrottan.

Re: Värsta optningarna

Postat: 2008-03-18 13:08
av Psipo
Rickard skrev:Ja, just det. En sak till. Eftersom han hade ringbrynja på sig så sket jag i Klättra och Smyga. Istället för Klättra så köpte jag 15 i Fallteknik, vilket gör att jag kan falla 15 meter utan att ta skada. När vi skulle ner i en hålighet, så hoppade jag först ner för att rekognosera där nere. Istället för Smyga så köpte jag vapenfärdigheter. :P

Haha! Lysande. Och visst känns det helt rätt för en dvärg att bara vräka sig ner, landa med skägget först och sedan resa sig upp och knalla rakt in i gruvmörkret.

Bästa optningen någonsin!

Postat: 2008-03-27 23:47
av Lindén
Koboltspel? :D

Postat: 2010-10-20 20:02
av Tobald Lättfot
Hejsan alla,

Jag skulle vilja spinna vidare på detta. Detta är intressant! Ur enengagemangssynvinkel.

Dels skulle jag vilja att vi diskuterar när en rollperson anses för bra och bör pensioneras. Delas skulle jag oxå vilja att Rickard beskriver hur det kändes att spela med Dvärgen ifråga. Det är min uppfattning att Dvärgen kanske inte var så extremt optad utan tvärtom faktiskt gick att använda ett tag. Visst, Dvärgen var lite väl bra för en ny framslagen rollperson. Men jag tror att du Rickard hade riktigt roligt i spelandet med den. Att du svävade ut och gick in i rollen. Lite Die hard attityd, "sisten in i grottan är en fjollig alv"-stuket. Men, är inte det typiskt en Dvärg? Vad jag vill undersöka är om man spelar sin roll bättre om rollpersonen är "väldigt" bra, eller om man "fegspelar" för att rollpersonen inte skall dö? När jag rollspelar har jag en tendens att vilja rollspela våghalsar, gärna med en brinnande passion för det andra könet. (det bara är för roligt att se SL skruva på sig när min rollperson smörar värre än Grease!)

Så två frågor:

1) Vad gäller för att en rollperson skall anses för bra? Vad är extrema färdighetsvärden? FV25 i Tvåhandsvärd? FV 35 i Smyga? När är rollpersonen för rik? ett slott? Har inte var Adelsman av rang ett sådant? Minst. Vad annat som gör en rollperson redo för pension? Ge gärna exempel på pensionärer så att säga, helst med en motivation.

2) Hur får man spelarna att maximera sitt rollspelande? Gör man det möjligt att ta fram bra rollpersoner? Eller skall det vara lite klenare rollpersoner?

Postat: 2010-10-21 09:36
av gtjorgo
Jag svarar genom att först ta mig an fråga två

2: Då spelarna mer bryr sig om att överleva med sina hjältar än spela rollspel med dem ty de blivit dem för kära är inte rollspelet maximalt. Det är som bekant roligast när man spelar ut och inte tar in sig själv för mycket i rollen.

1. Rp'n anses alltså för bra då spelaren slutar rollspela rpn ty han/hon blivit spelarens skatt och numera bara agerar som spelaren vill oavsett karaktärsdrag.

Postat: 2010-10-25 11:07
av Rickard
Tobald Lättfot skrev:Men jag tror att du Rickard hade riktigt roligt i spelandet med den. Att du svävade ut och gick in i rollen. Lite Die hard attityd, "sisten in i grottan är en fjollig alv"-stuket. Men, är inte det typiskt en Dvärg?
Värdena och färdigheterna, vilka styrde hur jag löste uppgifter, gjorde att karaktärsdragen utmejslades medan jag spelade, ja. Tror inte jag hade någon direkt uttänkt rollperson innan. Jag ville mest "knäcka" systemet till DoD 91. Jag har gjort det till EDD också. Alla system där ute går att knäcka rent optningsmässigt.
Vad jag vill undersöka är om man spelar sin roll bättre om rollpersonen är "väldigt" bra, eller om man "fegspelar" för att rollpersonen inte skall dö? När jag rollspelar har jag en tendens att vilja rollspela våghalsar, gärna med en brinnande passion för det andra könet. (det bara är för roligt att se SL skruva på sig när min rollperson smörar värre än Grease!)
För mig spelar det ingen roll. Det finns inget "bättre" eller "sämre" rollgestaltande. I vissa fall (rollspel, spelgrupper) behövs inte ens gestaltandet.
1) Vad gäller för att en rollperson skall anses för bra? Vad är extrema färdighetsvärden? FV25 i Tvåhandsvärd? FV 35 i Smyga? När är rollpersonen för rik? ett slott? Har inte var Adelsman av rang ett sådant? Minst. Vad annat som gör en rollperson redo för pension? Ge gärna exempel på pensionärer så att säga, helst med en motivation.
De få gånger jag pensionerat rollpersoner är för att jag antingen tröttnat på dem eller för att de har haft andra mål än de andra rollpersonerna. För mig spelar det ingen roll hur höga värden en rollperson har, när det kommer till att pensionera rollpersoner.

Därför vill jag ställa en motfråga för att få dig att förstå mitt tankesätt i kommande inlägg: om en rollperson alltid kommer att lyckas med sina tärningsslag, hur ska spelledaren lägga upp hinder för att utmana spelaren?
2) Hur får man spelarna att maximera sitt rollspelande? Gör man det möjligt att ta fram bra rollpersoner? Eller skall det vara lite klenare rollpersoner?
Man tar bort värdena och ändrar fokuset på äventyren. Gå ifrån äventyrandet och kör intriger (TV-såpor exempelvis). Låt kontakter vara viktigare än vad du har i tvåhandssvärd.

(Notera att jag skriver gestaltande. "Rollspelande" kan lika gärna bara innebära "att spela rollspel" vilket i sig inte säger något.)

Ännu mer optad dvärg

Postat: 2011-08-03 21:20
av carlaronsson
Gjorde en dvärgriddare för att komma åt 5PSY---max skada och vapentekniker (Riddare i Krigarens Handb)

Köpte en rejäl rustning, en tvåhandsyxa och vapenteknikerna härskri och svepande hugg.

Detta gör att jag kan

1. Vinna initiativ pga yxans längd
2. Med härskri stjäla en handling av (en? alla?) fi
3. Med svepande hugg (efter att ha satsat PSY för maxskada) anfalla 4 motståndare i en handling.

Detta garanterar nästan att fi utan handling dör och att de andra 3 fi får det svettigt...

Gjorde också en Willhelm-tell inspirerad riddare som med tungt armborst och riddarförmågan är ganska dödlig på avstånd.

Postat: 2011-08-03 21:34
av Alendor
Bästa vapnet är ju Morgonstjärna, 1H och gör 2T8+2 i skada.

Postat: 2011-08-12 20:44
av carlaronsson
Förresten, varje kobold måste ju använda sig av den feltryckta startkapitaltabellen i dod 4 bok III. har för mig att det finns ytterligare ett feltryck som är ÄNNU bättre.

Kan ocksp berätta att vår spelgrupp tröttnade på allt fusk och införde ett standardiserat fusk där 2t6 på startkapital räknades som 10. Alltid.
Alendor skrev:Bästa vapnet är ju Morgonstjärna, 1H och gör 2T8+2 i skada.

Postat: 2011-08-12 20:57
av Alendor
En bekant gjorde en Älva och efter som den har så dåliga grundegenskaper så fick den en massa BP som i sin tur blev till ERF.

Skaffa besvärjelsen Öka till max och sen 1 i en massa andra besvärjelser och färdigheter.

SL ville inte godkänna detta!

Postat: 2011-08-13 01:35
av Rickard
Alendor skrev:En bekant gjorde en Älva och efter som den har så dåliga grundegenskaper så fick den en massa BP som i sin tur blev till ERF.

Skaffa besvärjelsen Öka till max och sen 1 i en massa andra besvärjelser och färdigheter.

SL ville inte godkänna detta!
Haha. Bäst! Skulle kunna tänka mig att mentalistbesvärjelserna som gjorde ungefär samma sak. Kombinera med Sigill och du har instant success. ^^

Postat: 2011-11-13 03:07
av arkemiffo
När det ändå diskuteras kan jag berätta om en lite vidrig sak jag utsatte en av mina SL's för en gång.

Jag ville spela en mäktig magiker i vixen form, så jag gjorde en gammal människa, och valde Nekromanti och Häxkonster. Satsade allt i Int, Psy och Kar.
Sedan kom krumbukten som min SL inte ville godkänna. Att jag skulle få vara dödsriddare redan från början.
Jag gick hem efter den spelkvällen och skapade min magiker som en SLP istället, och efter dödsriddar ritualen så använde jag HAMNSKIFTE (därav Häxkonster) på magikern till en ung och vacker alvmö, och stannade i den formen.

När sedan jag var SL så använde jag naturligtvist denna SLP, och eftersom jag kände till vilka slags rollpersoner min förra SL brukade spela så gick min plan i hamn. Han var en sprätthök, som spenderade en vild och passionerad natt hos min magiker. Sedan lämnade han henne med en notis enbart. Tror det var nåt om att hans guldfiskar skulle få traumatiska upplevelser av övergivnad om han var borta för länge eller dylikt.
Detta tyckte ju naturligtvist inte min magiker om, så min förra SL blev uppletad och förvandlad till en groda (ville inte vara FÖR elak).
Sedan tog halva äventyret en helt ny riktning när dom andra i gruppen skulle hitta nån som kunde bryta hans förvandling.

Vi alla hade ju kul åt vad som hände, men min förre SL lät mig sedan komma undan med diverse krumsprång i reglernas gråzoner efter det.