Sida 1 av 1

Magiska egenheter

Postat: 2007-06-25 22:48
av Otvin Käkslite
Hjälp!

I vilken regelbok står dessa? Jag har en gammal rollperson, en av mina äldsta som har ett gäng magiska egenheter och jag är helt säker på att de står i nån bok nånstans men jag kan inte komma på vilken det är.

Om det är till nån hjälp så har hon (min rp) "Extra fammilliari", "Aldrig rädd för odöda" och "PSY återvinns dubbelt så fort i vildmark"

Har ingen aning om dessa egenheter har nån officiell titel. Men så här står det på rollformuläret. Det är tyvärr allt jag vet.



//M

Postat: 2007-06-26 01:54
av Didra
"Extra fammilliari", "Aldrig rädd för odöda" och "PSY återvinns dubbelt så fort i vildmark"
Du hittar dessa egenheter i Magiboxen, Svarta regelboken, sid 49. De är egenheter som en Animist kan få.

Postat: 2007-06-26 09:35
av Otvin Käkslite
Aha.... du menar zåå!

Okej, magiboxen. Det förklarar saken. Jag har bara magikernas handbok, 91:ans nr III och magiboken - expert. Jag borde kanske ha listat ut att det var i magiboxen då.

Tackar ödmjukast för svaret min gode Didra



//M

Nya egenheter

Postat: 2011-02-07 12:06
av Mordien
jag har hemmagjorda till det skolor som tex harmonism som saknas i magiboxen. finns det intresse att postadem här och snygga till dem med allas hjälp?

De jag har är Demonologism, Harmonism, Spiritism och Mentalism

vad säger ni?

Postat: 2011-02-07 16:16
av Grisodlar'n
Do it!

Postat: 2011-02-08 01:46
av Fafnir
Second that. All inspiration är bra inspiration :)

Postat: 2011-02-08 16:19
av LoveFiction
Otvin Käkslite skrev:Aha.... du menar zåå!

Okej, magiboxen. Det förklarar saken. Jag har bara magikernas handbok, 91:ans nr III och magiboken - expert. Jag borde kanske ha listat ut att det var i magiboxen då.

Tackar ödmjukast för svaret min gode Didra

//M
Om du önskar tillgång till någon DoD originalbok så har jag alla på .pdf, det är bara att slänga ett e-mail till elriclang@gmail.com ^^

Re: Nya egenheter

Postat: 2011-04-01 12:58
av Tobald Lättfot
Hejsan Mordien,
Mordien skrev:jag har hemmagjorda till det skolor som tex harmonism som saknas i magiboxen. finns det intresse att postadem här och snygga till dem med allas hjälp?

De jag har är Demonologism, Harmonism, Spiritism och Mentalism

vad säger ni?
Om du kan göra dina alster tillgängliga någonstans kan jag med glädje läsa igenom dem och ge dig konstruktiv åtekoppling på dem.

/TML

PS.
Jag pendlar 90km till mitt arbete, vad är bättre att få tiden att gå än att läsa rollspelsalster!
:-D
DS

Egenheter

Postat: 2013-03-07 09:24
av Mordien
Hej alla !

Jag har varit borta från Ereb ett bra tag men fick abstinens och återvände.

Kan ta mig an egenhter om någon mer vill hjälpa till att forma dessa så under!

Postat: 2013-03-07 10:38
av Tobald Lättfot
Jag är proffstyckare av rang!

Skämt-å-sido, jag älskar att läsa regelstycken etc och ger gärna kommentarer.

En sak som kan vara bra att känna till är vilken skara av rollspelare du vill nå till:
* Ärrade veteraner: Kan DoD utan och innan
* Nybörjare: Har aldrig rollspelat
* Realismfanatiker: Vill att det skall spegla "verkligheten" så mycket som möjligt

Postat: 2013-04-22 12:43
av Gabriel
Jag har hemmagjorda till Mentalism och Demonologi.

.

Postat: 2013-04-23 15:26
av gtjorgo
Demonologin var verkligen en magiskola som behövde hemfixande av rang! Få nedkallningsritualer. alla var jättedyra och när demonerna väl uppenbarade sig var de überbra vilket sabbade spelglädjen (tills de slet sig :))

Någon som sitter på lite sköna demonnedkallningsbesvärjelser/ritualer?

Postat: 2013-04-24 11:05
av Tobald Lättfot
Gabriel skrev:Jag har hemmagjorda till Mentalism och Demonologi.

.
Spännade!
Det är nog många som skulle vilja se dina alster.

Går det att "copy/paste":a i ett inlägg?
Eller bör skickas som Word-fil?

Postat: 2013-05-23 20:09
av Gabriel
Mentalism

Mentalism går i stora delar ut på att behärska och förbättra sig själv till kropp och själ, dom flesta egenheter är därför en ren reflektion av detta.

1. Ingenting händer.

2-5. Magikern ökar sin 1T4 (1) STY (2-3) FYS (4) SMI med 1*.

6-10. Magikern ökar sin 1T4 (1) INT (2-3) PSY (4) KAR med 1*.

11. Magikern blir lätt arrogant och nedlåtande mot dom som inte väl tar hand om sin fulla potential, själv blir han lätt besatt av att hålla sig i form, äta rätt, sova tillräckligt, personlig hygien, närma sig nya saker med friskt sinne etc.

12 Magikern utvecklar ett milt beroende av sin favoritdrog, om denne har någon sådan. Lätt PSY-slag för att avhålla sig från att bruka eller införskaffa denna när tillfälle bjuds.

13-16. Magikern ökar sin 1T4 (1) STY (2-3) FYS (4) SMI med 2*.

17-19. Magikern ökar sin 1T4 (1) INT (2-3) PSY (4) KAR med 2*.

20. SL special.

*Även över rasens maxvärden.

Demonologi

Magiskolan som tappar direkt från de kaotiska dimensionerna har en fördärvlig och korrumperande inflytande på de som brukar den. Dom magiker som enbart brukar demonologi för att söka upp och driva bort demoner behöver bara slå ett slag var 10 FV istället för var femte. Demonologi 20+ ger +1 på slaget.

1-2. Inget händer.

3-5. Magikern blir besatt av sin valda magiskola och de andra dimensionerna, studierna och konsten blir det viktigaste i dennes liv. Svårt PSY-slag i valsituationer där magikern måste välja bort Demonologin för något annat, dennes personliga hygien tenderar att bli lidande.

6-10. Magikern får en permanent DEMONISK TJÄNARE med en E motsvarande magikerns PSY grupp. Denne är lojal men bör ges något eget karaktärsdrag i stil med svartsjuka, barnslighet, envishet, perversa sexuella behov, lathet eller glupska. Kanske är den en spion för någon mäktigare demon som väntar på att magikern ska göra bort sig?*

11. Magikerns ögon förändras permanent utseendemässigt, han ser lika bra som i normalfallet. Om denne var blind eller hade försämrad syn, förbättras detta till normalt för dennes ras. 1T6 (1) Gula, bestialiska ögon med kattiris (2) Insektsliknande ögon med tusentals rödskimrande facetter (3) Glödande illgröna ögon (4) Ögon som spegelglas (5) Inga ögon alls, eller ögonfransar, bara tom hud där ögonen brukar sitta (6) Valfritt. Magikern får – 3 på KAR när inte detta kan döljas.

12-14 Magikerns kropp förändras drastiskt vilket ändrar dennes fysiska grundegenskaper. En GE plus 1T10 och en annan minus samma värde. Ex blir denne mager och böjlig +SMI -STY eller muskulös och senig men bräcklig +STY -FYS. När magikern är avklädd så är det uppenbart att något är annorlunda med dennes kropp, muskulatur och benstruktur och denne har -2 i KAR vid sådana situationer.

15. Magikerns mage och matsmältningssystem förvrängs av hans studier och hans andedräkt blir sur och frätande, extremt obehaglig för andra. Hans KAR i alla lämpliga situationer minskas med fem och denne har en tendens att förpesta alla lokaler han vistas i under längre perioder, fördelen kan vara en starkare mage m. +5 i FYS rörande matförgiftning m.m. och förmågan jaga iväg argsinta djur med luktsinne om magikern andas i deras riktning.

16-18. Magikern drabbas av en negativ effekt motsvarande att vara besatt av en demon, se Kaos Väktare. Slaget görs med 1T10.

19. Magikern ådrar sig intresset av en mäktig demon som bestämmer sig för att styra dennes öde i lämplig riktning, se reglerna om Gudar och Öden i Hjältarnas handbok.

20. Magikern blir besatt av en svagare demon / demonträl vid en olycka, alla relevanta slag är +5 till magikerns fördel. Av någon anledning så misslyckas alla försök att bli av med den automatiskt, det kan bara ske vid något dramatiskt/tematiskt tillfälle som bestäms av spelledaren.

21+. Magikern lyckas binda en demon permanent till sin tjänst, denne varelse är av någorlunda mänskliga mått men är en (för det mesta) tillförlitlig tjänare, med några demoniska förmågor. Om denne dräps, så kan magikern relativt enkelt frammana denne igen. Demonen bör ges något udda karaktärsdrag på samma sätt som resultat 6-10.*

*Kan inträffa mer än en gång.

Re: Magiska egenheter

Postat: 2019-06-14 00:42
av skaraborgarn
Alla magiskolor hade inte egenheter och jag utgick från att dessa skolor var befriade från sådant.
Lurigare var det med elementarmagiker för dessa kunde ju byta inriktning, eldmagikern blev luftmagier men vad skedde med deras egenheter? Jordmagikern som luktade blöt jord blev eldmagiker och luktade bränt?