Livsmål

Övriga diskussioner som rör regler
Post Reply
skaraborgarn
Barbisk Hövding

Livsmål

Post by skaraborgarn »

Livsmål hur viktig var det för er när ni spelade Expert?
Från början var det väl mest makt och rikedom. Då rollspelarna gav sig ut på äventyr för att tjäna pengar var det väl inte så mycket att orda om.
Grabbar i 11-13 års ålder ansåg nog inte kärlek vara så viktigt. En och annan stark person, typ minoutar eller och tyckte väl den starkes rätt i bokstavlig mening var helt okej.

Era tankar och synpunkter mottages med största intresse!
Albrekt
Erebosisk Köpman

Re: Livsmål

Post by Albrekt »

Jag gillade konceptet skarpt när det kom. Grejen är ju att rollspel för det mesta blir roligare om man gör som namnet antyder: spelar en roll. Att rollspela är dock mycket svårt för de flesta nykomlingar. Användandet av livsmål är ett enkelt sätt att sätta krydda på din RP och visa hur hon/han kanske avviker från spelaren själv (eller inte).

De flesta kommer till rollspel med idén att det är ett spel. Det gäller att utnyttja de resurser man givits (egenskaper och färdigheter) på det bästa sätt man kan för att vinna spelet. Jag minns chocken en av mina spelare fick när jag första gången sade att om man spelar en RP med låg INT så bör man ofta välja att göra fel val i en trixig situation - för skojs skull! :idea: :shock: -Mind blown!- :D

En RPs livsmål, precis som dess grundegenskaper, ras, hemland och religion, hjälper en spelare tänka sig och spela ut val som är annorlunda än det man antagligen själv skulle göra i en liknande situation. I rollspel finns inga rätt eller fel. Bara att ha kul.
skaraborgarn
Barbisk Hövding

Re: Livsmål

Post by skaraborgarn »

Hade en rollperson som fick befäl över en armé. Han sa att han skulle låta en erfaren officer ta hand om den. Men jag som var SL påpekade att rollpersonen hade livsmål makt och en person som gillar makt lämnar inte ifrån sig den.
Post Reply