Bästa Sinkadus regeln

Övriga diskussioner som rör regler
Vargtass951
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2014-12-08 17:34

Bästa Sinkadus regeln

Inlägg av Vargtass951 »

Hej mina vänner! Få se nu... Jo, då vi spelade D&D så var bästa nya regeln
som kom ut UTMATTNING tycker jag.
Den var kopplad till FYS. Varför ska man använda Utmattning?
Tänk dig att din RP har äventyrat ett tag och har mäktiga vapen och rustningar. Nu blir han anfallen av 1000 svartalfer. Shoff! Shoff! Eftersom han garanterat är hjälte med sitt vapen så lär han inte missa i första taget. Och hans rustning tål nog några smällar om han blir träffad. Jag har tyvärr glömt vilket nummer av Sinkadus Utmattningsregeln var med i, men man fick handlingspoäng baserat på ens FYS. De kunde man använda till attack, försvar, avvakta. Om Man avvaktade så steg utmattningen 1 poäng, men inte mer än maximala givetvis. Hoppas att jag kommer ihåg regeln rätt nu, annars så är det ju lätt att kontrollera.

Tack för ordet och trevligt rollspelande. 8)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Bästa Sinkadus regeln

Inlägg av Grisodlar'n »

Jo, min spelgrupp testade nog ett par regler som fanns i diverse Sinkadusnummer, men de flesta förde med sig en massa extra bokföring, som t ex Utmattningspoängen. ALKIS och Nykterhetspoäng från Sinkadus nr. 18 var väl en sån regel som kanske var smålustig att använda någon enstaka gång.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Bästa Sinkadus regeln

Inlägg av Sopodlare »

Vi husreglade utmattning, som sagt, bokföring suger. Vi tog det alltid mellan tummen och pekfingret men funderade alltid på tyngd/värme och FYS.

Detta eskalerade rejält efter att flera i min grupp faktiskt kämpat i Gambe, Brynja, Hjälm osv.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Bästa Sinkadus regeln

Inlägg av skaraborgarn »

Fanns en regel i Sinkadus som infördes för många spelare när de stod inför någon uppgift alltid sa "jag försöker tills jag lyckas". Man fick efter en stunds försök slå ett psy-slag för att se om man orkade fortsätta.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Bästa Sinkadus regeln

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, den körde vi med minns jag för att det var väldigt vanligt då att folk envisades. Nu är det lite annorlunda.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Bästa Sinkadus regeln

Inlägg av skaraborgarn »

I en artikel om troll fanns färdigheten Meja ner tomtearmé.
Falk
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2015-07-18 23:42

Re: Bästa Sinkadus regeln

Inlägg av Falk »

skaraborgarn skrev: 2019-06-12 23:10 I en artikel om troll fanns färdigheten Meja ner tomtearmé.
Jag har dessutom för mig att skogstroll hade väldigt lite i den färdigheten. Vilket jag antog var tänkt att förklara varför skogstroll så ofta tar fel på tomtar och svampar, och börjar meja ner svampar i stället.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Bästa Sinkadus regeln

Inlägg av skaraborgarn »

Om de ser svampar måste de slå ett slag få tärningen. Misslyckas de måste de meja ner "tomtearmén". :D
Skriv svar