EAR: Färdighetsutformning
Postat: 2012-05-29 18:49
Färdigheterna vi tidigare hade måste ju bearbetas till viss del för att passa tärningspotter och nya SG. Jag gillar hur de har gjort i rollspelet Mouse guard. Där följer en mall på varenda färdighetsbeskrivning. Mallen innehåller något som kallas för Faktorer. För att illustrera hur allt funkar så börjar jag med ett färdighetsexempel jag har knåpat ihop:
ADMINISTRATION
En viktig färdighet för ämbetsmän, fogdar, ledare och länsherrar. Slag kan göras för att t ex skriva rapporter och mantalsskrivningar, organisera tullar, lag och ordning, driva in skatter och avgifter, etc. SL får i många fall använda sunt förnuft när han avgör vad ett misslyckande innebär. En hög MG när man driver in skatter i en provins kan medföra att folk i en viss trakt undlåter att betala skatt, att en revolt uppstår, att fogden blir rånmördad eller liknande.
FAKTORER
Typ: rapport, budget, skatteindrivning
Vidd: familj/liten affärsrörelse, gods/handelshus/gille, litet län/mindre stad, grevskap, hertigdöme/provins, rike, imperium
Hjälp: Juridik, Matematik, Muta, Stadskännedom, Världskunskap
Faktorerna som räknas upp är i stigande SG-ordning. Den första faktorn har SG, den andra SG 2, o s v. De båda grupperna kombineras för att ge en slutgiltig SG. Att driva in skatter i ett grevskap har därför SG 7 (Skatteindrivning - SG 3+ grevskap - SG 4).
Hjälp (eller vad man nu ska ha för term. Krycka?) är färdigheter som man kan få en bonustärning ifrån. Har man Administration och Världskunskap så kan den senare färdigheten ge en bonustärning till slaget för Administration.
Hela systemet är väldigt simpelt, men min förklaring kanske är onödigt krånglig?
ADMINISTRATION
En viktig färdighet för ämbetsmän, fogdar, ledare och länsherrar. Slag kan göras för att t ex skriva rapporter och mantalsskrivningar, organisera tullar, lag och ordning, driva in skatter och avgifter, etc. SL får i många fall använda sunt förnuft när han avgör vad ett misslyckande innebär. En hög MG när man driver in skatter i en provins kan medföra att folk i en viss trakt undlåter att betala skatt, att en revolt uppstår, att fogden blir rånmördad eller liknande.
FAKTORER
Typ: rapport, budget, skatteindrivning
Vidd: familj/liten affärsrörelse, gods/handelshus/gille, litet län/mindre stad, grevskap, hertigdöme/provins, rike, imperium
Hjälp: Juridik, Matematik, Muta, Stadskännedom, Världskunskap
Faktorerna som räknas upp är i stigande SG-ordning. Den första faktorn har SG, den andra SG 2, o s v. De båda grupperna kombineras för att ge en slutgiltig SG. Att driva in skatter i ett grevskap har därför SG 7 (Skatteindrivning - SG 3+ grevskap - SG 4).
Hjälp (eller vad man nu ska ha för term. Krycka?) är färdigheter som man kan få en bonustärning ifrån. Har man Administration och Världskunskap så kan den senare färdigheten ge en bonustärning till slaget för Administration.
Hela systemet är väldigt simpelt, men min förklaring kanske är onödigt krånglig?