Särskilda förmågor och hjälteförmågor

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Maardar
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-11-06 18:22

Särskilda förmågor och hjälteförmågor

Inlägg av Maardar »

Hej!
Jag håller på och filar på nya tabeller för hjälteförmågor och särskilda förmågor till DoD -91. Förmågorna är tänkt att inte boosta karaktärerna allt för mycket (osårbarhet, magisk immunitet osv slopas) men skall dock i vissa fall vara en övernaturlig förmåga (rollpersonen är trots allt en hjälte).
Jag undrar nu om det finns någon som kan tänkta dela med sig av sin "hemmagjorda" lista eller idéer som inspiration.

Postar gärna listan när den är sammanställd för övriga att utnyttja
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Förmågor

Inlägg av Oden »

Jag kan tänka mig att skicka upp min privata exempellista över förmågor som vi använder oss av, dock är vissa delar (mycket få) saxade från andra rollspelskällor även om de är omgjorda då dessa dokument var till för privat bruk. De största källorna är från Västmark 2.0, Matinè, och FateRPG.

Som sagt är nästan allt omskrivet och då jag inte ser något kommersiellt syfte kan jag sätta upp en dropbox länk eller något, någon som vet om detta är acceptabelt?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Särskilda förmågor och hjälteförmågor

Inlägg av leinder »

Maardar skrev:Hej!
Jag håller på och filar på nya tabeller för hjälteförmågor och särskilda förmågor till DoD -91. Förmågorna är tänkt att inte boosta karaktärerna allt för mycket (osårbarhet, magisk immunitet osv slopas) men skall dock i vissa fall vara en övernaturlig förmåga (rollpersonen är trots allt en hjälte).
Jag undrar nu om det finns någon som kan tänkta dela med sig av sin "hemmagjorda" lista eller idéer som inspiration.

Postar gärna listan när den är sammanställd för övriga att utnyttja
Härligt! Alltid kul med nya husregler.
Har inga att dela med mig av då det var evigheter sedan jag var SL.
Maardar
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-11-06 18:22

Re: Förmågor

Inlägg av Maardar »

Oden skrev:Jag kan tänka mig att skicka upp min privata exempellista över förmågor som vi använder oss av, dock är vissa delar (mycket få) saxade från andra rollspelskällor även om de är omgjorda då dessa dokument var till för privat bruk. De största källorna är från Västmark 2.0, Matinè, och FateRPG.

Som sagt är nästan allt omskrivet och då jag inte ser något kommersiellt syfte kan jag sätta upp en dropbox länk eller något, någon som vet om detta är acceptabelt?
Skulle väl tro att det är acceptabelt såvida du inte kopierat listan rakt av, men är ingen expert på området.
Har nu gjort ett första utkast som jag tänkt testa på min spelargrupp nu i veckan. Möjligt att jag gjort ett par av hjälteförmågorna lite för bra, men brukar vara ganska sparsam med att dela ut HP och rollpersonerna kan lätt råka ut för en tragisk olycka om de blir lite för bra :)

Jag har behållt de förmågor från -91ans regelverk och hjältarnas handbok som jag tyckt är okej vilket innebär att de är kopierade rakt från böckerna, men listorna innehåller en hel del nytt. Avvaktar därför ett tag med att lägga upp dem så jag kan läsa på om det är lagligt eller ej

Jag har gjort en "allmän" uppsättning samt lite egna förmågor till magiker och tjuv/lönnmördare. Sitter just nu och spånar lite på en ny skräcktabell då jag tycker att den som finns är lite väl häftig ibland. Händer ganska ofta att hela spelargruppen svimmar eller får hjärtattack om de möter en mäktig fiende. Har tänkt mig att det ska vara möjligt att springa iväg osv såklart, men det skall vara svårare om du har ett högt psyke att drabbas av så kraftiga reaktioner. Stör mig även på att man kan drabbas av "fobi för vatten" om man möter en demon :)
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Dokument

Inlägg av Oden »

Ops, skickade upp en gammal fil. Den nya filen finns på denna länk:

http://dl.dropbox.com/u/7143473/%234%20 ... %A5gor.pdf

Lämnar den gamla länken utifall att.

;Här kommer dropboxlänken.

http://dl.dropbox.com/u/7143473/%233%20 ... %A5gor.pdf

;Om ni ser något i det som kan vara mot Erebaltor.se´s regler säg bara till ;eller ta bort länken så fixar jag det.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag skrev ihop 11 sidor förmågor till DoD när jag fortfarande spelade det. Det var mina husregler som var föregångaren till Matiné. Matinés förmågor finns i rollpersonshäftet på hemsidan, följ bara min signatur. :)

Här finns dokumentet med särskilda- och hjälteförmågor samt vild magi (från Magikerns Handbok). Jag försökte undvika att ha saker som bara ger bonusar ("+3 på CL på Klättra") då de i regel är rätt meningslösa. Det var vad jag irriterade mig mest på i DoD -91. Hjälteförmågorna är dels egna påhitt men mycket är tagna mellan åren 98-02 från andra personer på nätet.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag gillar "Lyckobarn" bland särskilda förmågor :lol:
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Siffror

Inlägg av Oden »

Håller med Rickard när det gäller förmågor som bara ger sifferbonusar, torrt och tråkigt. Varje gång vi plitade ned en förmåga till listan försökte vi hitta på något som var mer än bara siffror, samtidigt som det skulle vara något omöjligt eller nästintill att träna eller lära sig. Förmågorna är till för att göra rollpersonen (alternativt huvud SLP´s) säregna och unika.

Kan dock var nog så svårt att komma med ideèr ibland. :)
Skriv svar