BESTIARIUM: LEGENDVARELSER (BESTAR)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

BESTIARIUM: LEGENDVARELSER (BESTAR)

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag skapar en tråd kring avsnittet om ointelligenta, legendariska bestar (alltifrån gripar till monsterhajar). Indesign-filen finns i min arbetsmapp. Just nu håller jag mest på att klippa och klistra in beskrivningarna från den gamla Bestiarium-filen. En viss del är klar redan. Jag återkommer med en förteckning av de bestar jag har tagit med, så kan ni komma med förslag och kommentarer.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Här är de bestar som tagits med i avsnittet. Jag är klar fram t o m Skolopod:

Akrogalisk tyrannbjörn, Basilisk, Dimbest, Flygödla, Formlös fasa, Grip, Grå mareskunk, Hippogriff, Jättespindel (Bergslevande etterkopp, Död mans vävare, Samkarnisk gropspindel, Traxilmisk gladiator), Kalydon, Kimera, Kraken, Monsterhaj, Pansarfjällig slukare, Pälsödla, Rock, Rotvältarsvin, Rovtandad valödla, Rovtrana, Samkarnisk kejsarkrokodil, Skolopod, Tandakajisk vildman, Terrorödla, Tunnelmask, Ulv, Zombatsisk härskarboa


Vad tycker ni om urvalet och varelserna?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Ser bra ut!
En bra blandning mellan legendariska och "vanliga" bestar.
Möjligtvis saknar jag:
* Ambiorm
* Drakorm/Lindorm: men den kanske klassas som intelligent
* Enhörning: Jag vet att den skall klassas om intelligent, men...
* Jätteamöba: Den kanske skall diskuteras.... men jag gillar den
* Hydra
* Sjöorm



Dinosaurier tycker jag hör uinte hemma på Ereb. De påminner för mycket om drakar.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Ser bra ut!
En bra blandning mellan legendariska och "vanliga" bestar.
Möjligtvis saknar jag:
* Ambiorm
* Drakorm/Lindorm: men den kanske klassas som intelligent
* Enhörning: Jag vet att den skall klassas om intelligent, men...
* Jätteamöba: Den kanske skall diskuteras.... men jag gillar den
* Hydra
* Sjöorm



Dinosaurier tycker jag hör uinte hemma på Ereb. De påminner för mycket om drakar.
Ambiormen finns bland de vanliga, ointelligenta djuren. Den skiljer sig dock en aning från MB1-varianten:

Ambiorm (Giftorm)
Denna sicksacksmönstrade, brunspräckliga giftorm (Gift STY 12) är runt tre meter (ca 10 fot) lång och förhållandevis kraftig. Den jagar mestadels gnagare och mindre ödlor om nätterna. Dagtid spenderar den i mörka hålor eller nedgrävd i sanden. Det händer ofta att ambiormen söker skugga bland tält och packningar.
Det som gör ambiormen så anmärkningsvärd är att den verkar ha ett extra huvud där svansen skulle ha varit. Detta rör sig dock endast om en snillrik försvarsmekanism. Huvudet i svansänden är endast en broskliknande utväxt, men tillräckligt realistisk för att lura ormätande rovvarelser. Det extra ”huvudet” är extra effektivt då ormen ofta förflyttar sig över plan mark genom att ringla i sidled (likt vår egen världs Crotalus cerastes).
Det finns dock ett fåtal legender och skrönor rörande äkta, tvåhövdade ormar. Dessa sägs vara avkomman av bisarra magiska experiment som ägt rum i en svunnen tid. Huruvida dessa äkta ambiormar existerar eller inte, må vara osagt.
Hemvist: 10 (sandöknar i Soluna).
Vanlighet: Sällsynt


Drakormar, lindormar, sjöormar, hydror och liknande är tänkta att vara med i avsnittet Drakar. Enhörningen är med i avsnittet kallat Intelligenta legendvarelser. Jätteamöban har fått namnet Formlös fasa, och har utvecklats lite. Jag tyckte inte namnet amöba borde vara känt bland Altors lärde. I vår egen värld så var det först år 1757 som amöbors existens upptäcktes.
Skriv svar