KAP 4. EGENSKAPER: GE och deras koppling till färdigheter

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

KAP 4. EGENSKAPER: GE och deras koppling till färdigheter

Inlägg av Grisodlar'n »

Hitills har ju vår tanke (rörande GE och färdigheter) varit att GE och deras Gruppvärden ska ge BC för vissa färdigheter. Så långt känns allt helt ok. Men hur kan GE få en större roll? Först saxar jag något som Genesis skrev på rollspel.nu:

"Uppdelningen känns artificiell och jag minns att jag hade problem med den som spelledare.

SL: "Ett klippblock faller ned på er. Slå SMI för att undvika."
Spelare 1: "Jag har en färdighet som heter 'Undvika', skall jag inte slå för den?"
SL: "Öh, okej, slå för Undvika."
Spelare 2: "Jag har inte Undvika. Kan jag inte undvika stenen då?"
SL: "Jo, det borde du kunna. Slå SMI."
Spelare 1: "Men min SMI är högre än mitt FV i Undvika, varför får jag svårare när jag har tränat på att Undvika?"

Och så vidare. Samma problem med färdigheter som Finna dolda ting eller Smyga/gömma sig. Det finns gott om saker alla kan göra men som man kan bli bättre på om man tränar specifikt på det, och då blir det svårt med uppdelningen Grudegenskaper/Färdigheter. System som lägger ihop en GE med en Färdighet känns dock vettigare."


Jag känner igen mig i exempelsituationen. Jag har också för mig att Alendor nämnde att han ogillade att man kunde ha skithög SMI men ändå vara helt värdelös på Akrobatik. Jag tror inte det finns någon kanonbra lösning på problemet så länge allt är uppdelat i GE och Färdigheter, men det finns kanske sätt att låta GE påverka mer?

Ett sådant sätt presenterades av Svarte faraonen i samma tråd på rollspel.nu. Jag tycker att det kan vara värt att beakta:

""Du tar inte upp pölsystem av till exempel Solar Systems sort. Där har ju "grundegenskaperna" en annan roll i systemet -- att utgöra en reserv när "färdigheterna" inte räcker till. På detta vis får man också värden som på ett schysst vis säger något om rollpersonerna -- det finns karaktärer som är pålitligt bra, och så finns det karaktärer som egentligen inte är så skickliga men i desperata situationer kan åstadkomma förvånansvärt mycket""

GE som reserv när färdigheter inte räcker till...vad skulle sägas om en grundegenskaps Gruppvärde skulle kunna utgöra en bonus i vissa situationer, t ex pressade, kritiska situationer? I exemplet med det fallande klippblocket ovan så skulle RPns Gruppvärde för SMI läggas till FV i Undvika.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hmm.. man skulle ju kunna låta Grupp va en bonus på CL och inte en BC.
I vårat system så kan man ju fortfarande slå ett FV-slag när man har 0 i FV även om ja tycker vissa Färdighetsslag ska kunna ha krav på ett visst FV för att ens kunna.

Men det är svårt. Många system har ju att man slår med GE + Färdigheter men ja tror inte det funkar så bra med vårat system men så höga GE och FV.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Hmm.. man skulle ju kunna låta Grupp va en bonus på CL och inte en BC.
I vårat system så kan man ju fortfarande slå ett FV-slag när man har 0 i FV även om ja tycker vissa Färdighetsslag ska kunna ha krav på ett visst FV för att ens kunna.

Men det är svårt. Många system har ju att man slår med GE + Färdigheter men ja tror inte det funkar så bra med vårat system men så höga GE och FV.
Jag tycker inte att man ska kunna slå FV-slag om man saknar FV överhuvudtaget. Att man alltid ska få slå är väl ingenting som vi har spikat? Jag minns ingenting av det isåfall.

Gruppvärdet är ju lägre än GE. I Mutant Chronicles gav gruppvärdet+FV CL.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Jag tycker inte att man ska kunna slå FV-slag om man saknar FV överhuvudtaget. Att man alltid ska få slå är väl ingenting som vi har spikat? Jag minns ingenting av det isåfall.
Vi har inte ens pratat om det men det ja menar är att man kan slå efter som man inte ska slå under FV.
Men om man gör GE-grup till boinus på CL så är ju FV fortfarande 0 'ven om du har GE-grupp på 4.
Det gör det ju billigare att köpa FV då du köper från 0 istället för från gruppen.
Sen tycker jag CL bättre visar att man har talang för något än vad + i FV gör.
Grisodlar'n skrev: Gruppvärdet är ju lägre än GE. I Mutant Chronicles gav gruppvärdet+FV CL.
Ja. och jag antar att CL här är samma som i vanliga reglerna iaf, CL = FV + alla bonusar?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar