KAP 4. EGENSKAPER: GE och deras koppling till färdigheter
Postat: 2011-09-26 10:14
Hitills har ju vår tanke (rörande GE och färdigheter) varit att GE och deras Gruppvärden ska ge BC för vissa färdigheter. Så långt känns allt helt ok. Men hur kan GE få en större roll? Först saxar jag något som Genesis skrev på rollspel.nu:
"Uppdelningen känns artificiell och jag minns att jag hade problem med den som spelledare.
SL: "Ett klippblock faller ned på er. Slå SMI för att undvika."
Spelare 1: "Jag har en färdighet som heter 'Undvika', skall jag inte slå för den?"
SL: "Öh, okej, slå för Undvika."
Spelare 2: "Jag har inte Undvika. Kan jag inte undvika stenen då?"
SL: "Jo, det borde du kunna. Slå SMI."
Spelare 1: "Men min SMI är högre än mitt FV i Undvika, varför får jag svårare när jag har tränat på att Undvika?"
Och så vidare. Samma problem med färdigheter som Finna dolda ting eller Smyga/gömma sig. Det finns gott om saker alla kan göra men som man kan bli bättre på om man tränar specifikt på det, och då blir det svårt med uppdelningen Grudegenskaper/Färdigheter. System som lägger ihop en GE med en Färdighet känns dock vettigare."
Jag känner igen mig i exempelsituationen. Jag har också för mig att Alendor nämnde att han ogillade att man kunde ha skithög SMI men ändå vara helt värdelös på Akrobatik. Jag tror inte det finns någon kanonbra lösning på problemet så länge allt är uppdelat i GE och Färdigheter, men det finns kanske sätt att låta GE påverka mer?
Ett sådant sätt presenterades av Svarte faraonen i samma tråd på rollspel.nu. Jag tycker att det kan vara värt att beakta:
""Du tar inte upp pölsystem av till exempel Solar Systems sort. Där har ju "grundegenskaperna" en annan roll i systemet -- att utgöra en reserv när "färdigheterna" inte räcker till. På detta vis får man också värden som på ett schysst vis säger något om rollpersonerna -- det finns karaktärer som är pålitligt bra, och så finns det karaktärer som egentligen inte är så skickliga men i desperata situationer kan åstadkomma förvånansvärt mycket""
GE som reserv när färdigheter inte räcker till...vad skulle sägas om en grundegenskaps Gruppvärde skulle kunna utgöra en bonus i vissa situationer, t ex pressade, kritiska situationer? I exemplet med det fallande klippblocket ovan så skulle RPns Gruppvärde för SMI läggas till FV i Undvika.
"Uppdelningen känns artificiell och jag minns att jag hade problem med den som spelledare.
SL: "Ett klippblock faller ned på er. Slå SMI för att undvika."
Spelare 1: "Jag har en färdighet som heter 'Undvika', skall jag inte slå för den?"
SL: "Öh, okej, slå för Undvika."
Spelare 2: "Jag har inte Undvika. Kan jag inte undvika stenen då?"
SL: "Jo, det borde du kunna. Slå SMI."
Spelare 1: "Men min SMI är högre än mitt FV i Undvika, varför får jag svårare när jag har tränat på att Undvika?"
Och så vidare. Samma problem med färdigheter som Finna dolda ting eller Smyga/gömma sig. Det finns gott om saker alla kan göra men som man kan bli bättre på om man tränar specifikt på det, och då blir det svårt med uppdelningen Grudegenskaper/Färdigheter. System som lägger ihop en GE med en Färdighet känns dock vettigare."
Jag känner igen mig i exempelsituationen. Jag har också för mig att Alendor nämnde att han ogillade att man kunde ha skithög SMI men ändå vara helt värdelös på Akrobatik. Jag tror inte det finns någon kanonbra lösning på problemet så länge allt är uppdelat i GE och Färdigheter, men det finns kanske sätt att låta GE påverka mer?
Ett sådant sätt presenterades av Svarte faraonen i samma tråd på rollspel.nu. Jag tycker att det kan vara värt att beakta:
""Du tar inte upp pölsystem av till exempel Solar Systems sort. Där har ju "grundegenskaperna" en annan roll i systemet -- att utgöra en reserv när "färdigheterna" inte räcker till. På detta vis får man också värden som på ett schysst vis säger något om rollpersonerna -- det finns karaktärer som är pålitligt bra, och så finns det karaktärer som egentligen inte är så skickliga men i desperata situationer kan åstadkomma förvånansvärt mycket""
GE som reserv när färdigheter inte räcker till...vad skulle sägas om en grundegenskaps Gruppvärde skulle kunna utgöra en bonus i vissa situationer, t ex pressade, kritiska situationer? I exemplet med det fallande klippblocket ovan så skulle RPns Gruppvärde för SMI läggas till FV i Undvika.