KAP 5. LIVSVÄGAR (Förteckning)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hej igen alla,

(Mina Måndagar slutar visst på Tisdagsmorgnarna.... :-D )

Nu ligger ett första utkast till en matris över Livsvägar och Färdigheter.
Filen heter något så fantasifullt som "Livsvägar-Färdigheter Översikt"
Jag har skamlöst återanvänt befintligt material, samt Färdighetskategoriindelningarna ifrån "det gamla" Expert Redux.

Tanken med matrisen är att vi skall samla en kort översikt över vilka färdigheter de olika livsvägarna har på ett ställe. När den är ifylld och vi överens blir den ett bra underlag för att skapa ett eller flera kapitel i Expert Redux som kommer att bli mer lättöverskådliga och lättlästa.

Editera på, för jag har bara fyllt i ett fåtal Livsvägar.
* Är det något ni inte gillar, ändra
* Är det något som saknas, lägg till
* Är det något som skall tas bort, ta bort
Det är för lite information i filen för att det skall vara något att diskutera.
Låt oss editera i filen i en eller två veckor, sedan kanske vi skall börja diskutera ändringar innan de genomförs?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Alltså jag är fortfarande skeptisk den denna uppdelning.
Varför dela upp i tex Galärslav, Slav, Straffånge när det rent regelmssigt inte är någon större skillnad på dom?

Samma sak med alla Stridens Larm och många andra, Mjölnare tex.
Jag tycker inte det ger nå extra med att lista en massa yrken och ge dom några få färdigheter. Visst ska man kunna välja vad man vill ha gjort och skapa lite mer karaktär men det kan man ju lika gärna göra genom att ge Stridens Larm ett flertal färdigheter och sen får man vällja ett visst antal bland dom och sen förslag på vad man kan ha sysslat med innom den gruppen.
PS. Olifantryttare, lite väl mycke tolkien. =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Alltså jag är fortfarande skeptisk den denna uppdelning.
Varför dela upp i tex Galärslav, Slav, Straffånge när det rent regelmssigt inte är någon större skillnad på dom?

Samma sak med alla Stridens Larm och många andra, Mjölnare tex.
Jag tycker inte det ger nå extra med att lista en massa yrken och ge dom några få färdigheter. Visst ska man kunna välja vad man vill ha gjort och skapa lite mer karaktär men det kan man ju lika gärna göra genom att ge Stridens Larm ett flertal färdigheter och sen får man vällja ett visst antal bland dom och sen förslag på vad man kan ha sysslat med innom den gruppen.
PS. Olifantryttare, lite väl mycke tolkien. =)
Visst finns det säkert flera Livsvägar som påminner så starkt om varandra, att färdighetsurvalet blir detsamma, men en galärslav spenderar ett hårt liv till sjöss medan en vanlig slav t ex kan tjäna och utföra vardagliga sysslor hos en rik felicisk ägare. En straffånge är en person som är dömd för ett allvarligt brott, och oavsett skuld nu satt i tvångsarbete.

Olifant är ett gammalt namn för elefant. Tolkiens hobbitar kallade varelserna för oliphaunts.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Olifant
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Visst finns det säkert flera Livsvägar som påminner så starkt om varandra, att färdighetsurvalet blir detsamma, men en galärslav spenderar ett hårt liv till sjöss medan en vanlig slav t ex kan tjäna och utföra vardagliga sysslor hos en rik felicisk ägare. En straffånge är en person som är dömd för ett allvarligt brott, och oavsett skuld nu satt i tvångsarbete.
Jo ja vet skillnaden men ja tycker inte den är stor nog för att motivera skapandet av en lång lista. Om färdigheterna va uppdelade i en massa små (mer än Drakars -91 regler) så kan jag förstå alla dessa livsvägar men som det är nu så tycker jag det bara är onödigt.

Men jag är kanske den enda som tycker det?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Alendor,
Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev:
Visst finns det säkert flera Livsvägar som påminner så starkt om varandra, att färdighetsurvalet blir detsamma, men en galärslav spenderar ett hårt liv till sjöss medan en vanlig slav t ex kan tjäna och utföra vardagliga sysslor hos en rik felicisk ägare. En straffånge är en person som är dömd för ett allvarligt brott, och oavsett skuld nu satt i tvångsarbete.
Jo ja vet skillnaden men ja tycker inte den är stor nog för att motivera skapandet av en lång lista. Om färdigheterna va uppdelade i en massa små (mer än Drakars -91 regler) så kan jag förstå alla dessa livsvägar men som det är nu så tycker jag det bara är onödigt.

Men jag är kanske den enda som tycker det?
Jag förstår din åsikt.
Men jag gillar konceptet för det som Grisodlar´n skriver ovan; det går snabbt att få väldigt olika livsöden för rollpersonerna.
Jag tycker att vi ger det ett försök, skulle det visa sig att väldigt många livsvägar får identiska färdigheter, eller att antalet livsvägar gör det hela otympligt; tja då för vi ändra något.
Worst case: vi har skapat ett Excelark i onödan! :-)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan Alendor,
Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev:
Visst finns det säkert flera Livsvägar som påminner så starkt om varandra, att färdighetsurvalet blir detsamma, men en galärslav spenderar ett hårt liv till sjöss medan en vanlig slav t ex kan tjäna och utföra vardagliga sysslor hos en rik felicisk ägare. En straffånge är en person som är dömd för ett allvarligt brott, och oavsett skuld nu satt i tvångsarbete.
Jo ja vet skillnaden men ja tycker inte den är stor nog för att motivera skapandet av en lång lista. Om färdigheterna va uppdelade i en massa små (mer än Drakars -91 regler) så kan jag förstå alla dessa livsvägar men som det är nu så tycker jag det bara är onödigt.

Men jag är kanske den enda som tycker det?
Jag förstår din åsikt.
Men jag gillar konceptet för det som Grisodlar´n skriver ovan; det går snabbt att få väldigt olika livsöden för rollpersonerna.
Jag tycker att vi ger det ett försök, skulle det visa sig att väldigt många livsvägar får identiska färdigheter, eller att antalet livsvägar gör det hela otympligt; tja då för vi ändra något.
Worst case: vi har skapat ett Excelark i onödan! :-)
Med tanka på att färdigheter är komprimerade och en färdighet innehåller många gånger flera färdigheter som fanns i gammla drakar, som tex Handel som innehåller Vardera, Köpslå och ja tycker Livsvägar bör funka på samma sätt. Eller bör kanske kalla det nå annat, låt säga "Koncept" för stunden och den gör tillgång till vissa färdigheter och sen finns det Livsvägar innom det som klan ge tillgång till nå annat (vet ej vad).


Det jag försöker säga är att det blir konstigt när man komprimerar Färdigheter och nästan allt annat i reglerna och sen kör med en massa Livsvägar som rent regelmssigt inte har någon större skillnad.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Vi får se hur konstigt det blir och hur lika olika Livsvägar blir. Själv tror jag att det kommer att finnas utrymme för variation både gällande Livsvägar och nyskapade RP. Framförallt tror jag att RP blir mer varierade än vad de blev i ÄS produkter.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Vi får se hur konstigt det blir och hur lika olika Livsvägar blir. Själv tror jag att det kommer att finnas utrymme för variation både gällande Livsvägar och nyskapade RP. Framförallt tror jag att RP blir mer varierade än vad de blev i ÄS produkter.
Jag är mer för att det blir mer variation om inte reglerna har för mycke detaljer, lättare att anpassa dom efter vad man vill ha. Om man lägger in 120 allternativ tar dom säkert upp mycket men sen vill man kanske köra nå som inte finns.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Jag har tagit bort färdighetskategorierna i arket.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Jag har börjat fylla i arket.
Det är ännu så länge för lite i det för att det skall ge något.
Gå gärna in och lägg till/ta bort/ändra etc. Vi kan använda kommentarsfältet till...tja kommentarer
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har börjat att fylla i arket så smått jag också.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n,
Grisodlar'n skrev:Jag har börjat att fylla i arket så smått jag också.
Bra! Jag har sett det.
Om jag ändrar något så dokumenterar jag det i kommentarsfältet, där man skriver in "X":en
Skriv svar