MAGI: MAGINS FYRA VÄGAR OCH MAGISKOLOR

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

MAGI: MAGINS FYRA VÄGAR OCH MAGISKOLOR

Inlägg av Grisodlar'n »

Sedan urminnes tider har Altors magiker försökt att manipulera de kraftflöden som genomströmmar skapelsens väv. Tillvägagångssätten och metoderna varierar från magiskola till magiskola men bygger alla på magikerns själsliga styrka och intrikata kunnande. Tankar, symboler, urgamla magiska kraftord, ritualer och fokuserande kroppsrörelser är instrumenten för att kontrollera och manipulera världen.

MAGINS FYRA VÄGAR
All magi i Altor kan i det stora hela sägas ha sitt ursprung i någon av fyra magivägar; Ordning, Kaos, Liv och Medvetande. Dessa vägar måhända vara teoretiska uttryck myntade av forntida magiska forskare, men vägarnas grundprinciper verkar genomsyra den altoriska magin och hela Multiversums textur. Ordning och Kaos är varandras motpoler, medan Liv och Medvetande anses komplettera varandra. Ordning har dessutom en koppling till Medvetande likt Kaos har en till Liv. Det existerar svåröverkomliga hinder mellan Liv och Ordning samt mellan Kaos och Medvetande.

ORDNING
De fyra grundelementen eld, vatten, luft och jord är Multiversums byggstenar. Varje element strävar efter att utbreda sig självt på bekostnad av de övriga. Den, av alkemister, så eftersökta Kvintessensen är tillsammans med de Gudomliga Runorna Multiversums sammanhållande motviktskraft till detta. Den får elementen att blandas så att den sköra jämvikten kan bibehållas.

Ordningens magiskolor
Text

KAOS
Kaos är Ordningens absoluta motpol. Kaoskrafterna verkar nedbrytande och hotar att rämna multiversums balans. Dessa mäktiga kaosmakter lurar i Det Yttersta Mörkret, bortom Demonicums starka dimensionsmurar, där de för ett veritabelt förgörelsekrig mot Ordningen i multiversum. Kaosmakternas mål är att att sluka alla världar och plan i multiversum, inklusive Ljusets Källa (mer om detta i kampanjbokens kapitel Kosmologi).

Kaos magiskolor
Text

LIV
Text.

Livets magiskolor
Text.

MEDVETANDE
Text.

Medvetandets magiskolor
Text


Det här är hämtat men omskrivet från ÄS gamla material. Jag gillar själva tanken bakom Magivägar, och vill gärna behålla konceptet. Alendor hade skapat en tråd om besvärjelser, men innan den kan fyllas ut med förslag så kanske vi måste bena ut magivägar och magiskolor?

Jag kommer att uppdatera det här inlägget allteftersom vi beslutat vilka magiskolor vi ska ha, vad de ska heta och vilken Magiväg de ska tillhöra.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag hade tänkt föreslå föreslå följande magiskolor. I mitt tidigare utkast rörande magiskolorna så hade jag klurat lite kring alternativa namn på vissa skolor:

Animism
Demonologi
Drakmagi ("falsk", egentligen en efterapning av drakarnas magiska förmågor)
Elementarmagi (Vindvävning och liknande ingår)
Harmonism (här kan bitar av Krigsmagin ingå också)
Häxkonster
Illusionism
Mentalism
Mörkermagi
Nekromagi (gamla Nekromanti)
Röstmagi (egentligen Harmonismens motpol)
Spiritism (lite tankar om att den sk Benmagin ska finnas med här också. Alternativt är den en slags häxkonst eller endast en spådomsmetod)
Symbolism (viss Krigsmagi ingår, kanske Jorduashurs runmagi också)

13 skolor in alles. 13 är ett fint tal.

Sedan finns det saker som jag tycker ska gå lite utanför magiskole-tänket, t ex Goianska elementardanser, halvlängdsmännens vardagsmagiska sånger, vild magi och liknande.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:Jag hade tänkt föreslå föreslå följande magiskolor. I mitt tidigare utkast rörande magiskolorna så hade jag klurat lite kring alternativa namn på vissa skolor:

Animism
Demonologi
Drakmagi ("falsk", egentligen en efterapning av drakarnas magiska förmågor)
Elementarmagi (Vindvävning och liknande ingår)
Harmonism (här kan bitar av Krigsmagin ingå också)
Häxkonster
Illusionism
Mentalism
Mörkermagi
Nekromagi (gamla Nekromanti)
Röstmagi (egentligen Harmonismens motpol)
Spiritism (lite tankar om att den sk Benmagin ska finnas med här också. Alternativt är den en slags häxkonst eller endast en spådomsmetod)
Symbolism (viss Krigsmagi ingår, kanske Jorduashurs runmagi också)

13 skolor in alles. 13 är ett fint tal.

Sedan finns det saker som jag tycker ska gå lite utanför magiskole-tänket, t ex Goianska elementardanser, halvlängdsmännens vardagsmagiska sånger, vild magi och liknande.
Jag tycker att det är bra. Jag ser oxå gärna att vi försöker väva in "riktigt skrock" i det hela. Typ 13 skolor. 17 hade varit mer...kaotiskt...men i praktiken hade det blivit för måga skolor.

Angående Benmagi, jag gillade den för den gav Svartfolken tillgång till magi. Men jag tycker inte att den skall klassas som en sann Magiväg. Framförallt tycker jag inte att den skall läras ut i männskliga Magiuniversitet. Eller Dvärgars eller Alvers heller för den delen.

Jag har inte tänkt så mycket på Magi, skall ta en titt på ÄS material.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Lite egna tankar om dom olika skolorna.

Animism
Bra skola igentligen men det är ju nästan bara HELA man va ute efter. I magikern handbok fanns det ju lite intressanta besvärjelser som även gör en lite offensiv som Animism och det har ja inget imot. Dom bör dock ses över och ändras lite kanske.
Demonologi
Kan va intressant, har haft en Demonolog i gruppen som frammana demoner och besatte sig självmed dom för att få förmågor och färdigheter.
Annars rätt svåranvänd, passar bra som SLP.
Drakmagi
Denna är ja fortfarande imot, möjligen att det kan va ett desperat försök av raser att härma drakarna men denna ska då ha rätt förödande konsekvenser när det går fel och dom "slumpade" händelserna sa också va mer förekommande och farligare.
Elementarmagi
Klassiker.
Harmonism
har flertalet bra besvärjelser.
Häxkonster
Har för mig vart helt ointressant, karaktärsskola men tror inte den är specielt använbar.
Illusionism
Denna måste man ju ha något annat yrke med också, bedragare eller tjuv för att den ska va intressant.
Mentalism
Järnhud är ju en klar klassiker men bör kanske få mer använbara Offensiva besvärjelser och besvärjelser den kan lägga på andra som "buffar".
Mörkermagi
Denna har ja ingen större kännedom om. Vad är det från?
Nekromagi
Användbar skola med intressanta besvärjelser.
Varför heter det inte Nekromanti längre?
Röstmagi
Man gör ju aldrig en röstmagiker utan det blir ju då en Krigare som kan röstmagi. Även om det rent "historiskt" kanske är fanbärarna i dvärgarmeerna som kan röstmagi så är den ju rätt oanvändbar som RP om man inte är krigare eller nå liknande (vill ju inte stå ensam o skrika i ett hörn medan dom andra slåss).
Spiritism
Får en att tänka på shamaner o liknande. Aldrig använt eller ens stöt på.
Symbolism
Detta tycker ja nästan kan va någon form av Allmänmagi, mer en kunskap än en egen skola. Kan användas för att förbätra annan magi tex, ge bonus.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Animism
Bra skola igentligen men det är ju nästan bara HELA man va ute efter. I magikern handbok fanns det ju lite intressanta besvärjelser som även gör en lite offensiv som Animism och det har ja inget imot. Dom bör dock ses över och ändras lite kanske.
Jo, överhuvudtaget bör animisten bli betydligt mer mångfacetterad än alvälskande trädkramare. Livsmanipulation är en sak som nämndes i magiboxen, som vi kanske borde utveckla. En annan sak är att naturen kan vara mycket skrämmande och brutal. En animist som kontrollerar väder, natur och allehanda djur skulle vara en formidabel fiende. Vi kanske ska göra vissa aspekter av animismen lite mörkare och hotfullare.
Alendor skrev: Häxkonster
Har för mig vart helt ointressant, karaktärsskola men tror inte den är specielt använbar.
Vi får göra den mer användbar. Överlag vill jag se mer förbannelser och liknande saker i Häxkonster. Jag tycker häxkonster ska göras lite mer "gritty", mindre kvastflygningar, mindre Disneys Madame Mim.
Alendor skrev: Mentalism
Järnhud är ju en klar klassiker men bör kanske få mer använbara Offensiva besvärjelser och besvärjelser den kan lägga på andra som "buffar".
Här vet jag inte om jag håller med. För mig känns Mentalism som en skola som är väldigt stridsbaserad. Alltifrån Förtrolla vapen till Järnhud finns ju med. Det är helt enkelt bara en skola för magikern som vill bli en veritabel stridsvagn, vilket ibland känns lite trist. Jag känner att skolan behöver mer djup, men jag vet inte hur exakt.
Alendor skrev: Mörkermagi
Denna har ja ingen större kännedom om. Vad är det från?
Mörkermagin är ju Vicotniks magiskola och praktiseras i Nidland. Den finns beskriven i Nidlandboxen men även i Ereb Altor-boxen har jag för mig.
Alendor skrev: Nekromagi
Varför heter det inte Nekromanti längre?
Jag bytte namn för att nekromanti egentligen är en spådomsmetod som involverar de dödas andar. ÄS kanske inte visste om det, vad vet jag? Det är iallafall något som spiritister mer skulle pyssla med iallafall. Nekromag (utövaren av Nekromagi) låter rätt stämningsfullt också, enligt min mening.
Alendor skrev: Röstmagi
Man gör ju aldrig en röstmagiker utan det blir ju då en Krigare som kan röstmagi. Även om det rent "historiskt" kanske är fanbärarna i dvärgarmeerna som kan röstmagi så är den ju rätt oanvändbar som RP om man inte är krigare eller nå liknande (vill ju inte stå ensam o skrika i ett hörn medan dom andra slåss).
Det finns ju ingenting som hindrar en röstmagiker från att lära sig hantera svärd och liknande om spelaren nu känner för det.
Alendor skrev: Symbolism
Detta tycker ja nästan kan va någon form av Allmänmagi, mer en kunskap än en egen skola. Kan användas för att förbätra annan magi tex, ge bonus.
Ok, jag förstår hur du tänker. Visst kan man låta skolan bli allmängods bland magiker. Många magiskolor använder ju sig av olika skyddscirklar och symboler. Jag gillar dock tankarna kring Symbolism som en egen arkaisk skola, där alltifrån krigsmagi till runmagi vävs in. Det finns en inneboende magi i t ex erdirernas symboler och runor. Dessutom finns ju Granströms tankar kring skapelserunor och liknande.

Vi får väl ta ett gemensamt beslut rörande symbolismen.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Jo, överhuvudtaget bör animisten bli betydligt mer mångfacetterad än alvälskande trädkramare. Livsmanipulation är en sak som nämndes i magiboxen, som vi kanske borde utveckla. En annan sak är att naturen kan vara mycket skrämmande och brutal. En animist som kontrollerar väder, natur och allehanda djur skulle vara en formidabel fiende. Vi kanske ska göra vissa aspekter av animismen lite mörkare och hotfullare.
Funkar ju bra med Aspekt också.. väljer man den ber brutala offensiva vägen så blir man sämre på HELA o sådant.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev: Jo, överhuvudtaget bör animisten bli betydligt mer mångfacetterad än alvälskande trädkramare. Livsmanipulation är en sak som nämndes i magiboxen, som vi kanske borde utveckla. En annan sak är att naturen kan vara mycket skrämmande och brutal. En animist som kontrollerar väder, natur och allehanda djur skulle vara en formidabel fiende. Vi kanske ska göra vissa aspekter av animismen lite mörkare och hotfullare.
Funkar ju bra med Aspekt också.. väljer man den ber brutala offensiva vägen så blir man sämre på HELA o sådant.
Om vi väver in Aldenors idé med Skapa(och "oskapa"), Forma och Kontrollera borde vi nog kunna dela in de flesta Besvärjelser i från de fleta Magiskolorna i dessa tre Aspekter. En Animist med inriktning på Skapa borde således kunna skapa levande väsen, genom att använda levande materia givetvis.

Mer om Animisten; jag vill minnas i Magiboxen togs det fram en massa anti-nekromagi-besvärjelser som gavs till Animisten. Borde inte dessa flyttas över till Nekromagi och Sprititismen, då de rör odöda?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag ser gärna lite i stil med detta innom Animism.

http://noah-kh.deviantart.com/art/the-summoner-89928283

http://luches.deviantart.com/art/Forest ... s-76276117
Rötter eller nå liknande för att hålla fast personer, växter för att snärja eller blockera en väg.

http://noah-kh.deviantart.com/art/the-colossus-89043141
Skogsande man "frammanar" och den tar någon fysisk form av det som finns i omgivningen, funkar iofs bra som Spiritism eller Elementalism.
Resultatet blir ungefär det samma men dom använder olika medel för att få fram det.

Animism använder naturandar eller liknande. Dom blir mer bundna till jorden och platsen dom är skapade 8skogen, berget, grottan, ruinen)
Spiritisten använde andra andar inte lika starka men mer fria, kan röra sig med Magikern,kan ju göra någon form av tabell som avgör hur anden är, arge, elak,nyfiken,god osv, för att se hur den reagerar när den får fysisk form och hur den är mot magikern.
Elementar magiker Elementarer som tar fysisk form, Jord blir ju något av jord,berg eller liknande medans Eld måste ha en eld (vilket såkat magikern kan skapa).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:
Mer om Animisten; jag vill minnas i Magiboxen togs det fram en massa anti-nekromagi-besvärjelser som gavs till Animisten. Borde inte dessa flyttas över till Nekromagi och Sprititismen, då de rör odöda?
Jag tycker att animisten bör ha kvar den magi som kan slå ut odöda, men att nekromager bör ha tillgång till liknande magi, eftersom det kan hända att de tappar kontrollen över odöda varelser. Spiritismen har redan sådana besvärjelser, så vitt jag minns.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Personligen tycker jag att vi ska skrota väldigt många skolor och se över hela magisystemet. För att slänga mig djupare i diskussionen så...
Animism

En klassiker. Den behåller vi, men som behöver ses över och ändras lite.
Demonologi
Det är ballt att kunna "summona" demoner. Men det är egentligen något som jag skulle vilja slänga in bland "Allmänna" besvärjelser, där det går att "summona" egentligen vad som helst. Att frammana demoner är ont och elakt, och en liten skara filurer sysslar med detta.

Drakmagi ("falsk", egentligen en efterapning av drakarnas magiska förmågor)
Nä, ta bort. Drakar är stora ödlar som sprutar eld. De behöver ingen egen magiskola tycker jag.
Elementarmagi (Vindvävning och liknande ingår)
Absolut.

Harmonism (här kan bitar av Krigsmagin ingå också)
Detta är ett försök att göra om Dungeons & Dragons "Bard" till Drakar & Demoner. Tycker egentligen att skolan är lite fjantig, och det känns för mycket high-fantasy över den.
Häxkonster
Framkalla vårtor? Kvastflygning? Det är så cliché så att det blir löjligt. Röstar för att vi skrotar den.
Illusionism
Absolut!
Mentalism
Absolut!
Mörkermagi
kanske kan ses över och göras om till en skola som anses som väldigt "ond". Den typiska "villian" skolan som alla elaka trollkarlar kan. Bör kontrast med en skola som heter "Vit Magi"?
Nekromagi (gamla Nekromanti)
Japp, men man skulle kunna göra den mindre elak och mer neutral.
Röstmagi (egentligen Harmonismens motpol)
Tvivlar lite. Känns som om det är en skola som endast dvärgar använder sig av. Annars tycker jag den är märklig.
Spiritism (lite tankar om att den sk Benmagin ska finnas med här också.
Om man slänger ihop Spiritism med Demonologi, så kommer man än närmare en skola som handlar om att summona olika väsen
Symbolism
(viss Krigsmagi ingår, kanske Jorduashurs runmagi också)
Jag skulle personligen vilja ta bort hela denna skola, MEN integrera symboler i alla skolar som någon som kanske ger en ökning på färdighetsvärde, eller ett sätt att "bevara" besvärjelser.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:Jag ser gärna lite i stil med detta innom Animism.

http://noah-kh.deviantart.com/art/the-summoner-89928283

http://luches.deviantart.com/art/Forest ... s-76276117
Rötter eller nå liknande för att hålla fast personer, växter för att snärja eller blockera en väg.

http://noah-kh.deviantart.com/art/the-colossus-89043141
Skogsande man "frammanar" och den tar någon fysisk form av det som finns i omgivningen, funkar iofs bra som Spiritism eller Elementalism.
Resultatet blir ungefär det samma men dom använder olika medel för att få fram det.

Animism använder naturandar eller liknande. Dom blir mer bundna till jorden och platsen dom är skapade 8skogen, berget, grottan, ruinen)
Spiritisten använde andra andar inte lika starka men mer fria, kan röra sig med Magikern,kan ju göra någon form av tabell som avgör hur anden är, arge, elak,nyfiken,god osv, för att se hur den reagerar när den får fysisk form och hur den är mot magikern.
Elementar magiker Elementarer som tar fysisk form, Jord blir ju något av jord,berg eller liknande medans Eld måste ha en eld (vilket såkat magikern kan skapa).
Kan man kanske säga att Animismen påverkar andar/"själar" på levande varelser och att Spiritismen påverkar anden/"själen" på döda varelser?

I så fall blir det en ganska enkel uppdelning
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

-"Fire in the hole!" :-)
Spelknepe skrev:Personligen tycker jag att vi ska skrota väldigt många skolor och se över hela magisystemet. För att slänga mig djupare i diskussionen så...
Animism

En klassiker. Den behåller vi, men som behöver ses över och ändras lite.
Om vi nu skall gräva riktigt djupt föreslår jag att vi börjar med att enas om vad som gör varje Magiskola unik (== har rätt att existera)
Animism: Allt som är levande
Nekromagi: Dött
ElementarMagi: Allt som rör Erebs olika element
Illusionism: Allt som rör de olika sinnena
Mentalism: Allt som påverkar en levande varelse?
...


Jag skulle oxå vilja att vi kanske undersöker om det skall finnas två i grunden olika sorters Magiskolor.
* En sort som man kan lära ut i läroanstalter. Här har man forskat, analyserat , undersökt provat etc och helt enkelt lyckats förstå hur det funkar. Detta är de "klassiska" Magiskolorna.

* En sort där man inte har tagit reda på hur allt hänger ihop, hur det är uppbyggt. Man har nöjt sig med att använda. "Skolsystemet" bygger mer på lärlingar och mästare. Här ser jag Häxmagin, Benmagin som läpliga kandidater
Spelknepe skrev:
Demonologi
Det är ballt att kunna "summona" demoner. Men det är egentligen något som jag skulle vilja slänga in bland "Allmänna" besvärjelser, där det går att "summona" egentligen vad som helst. Att frammana demoner är ont och elakt, och en liten skara filurer sysslar med detta.
Demonologi är i mitt tycke en tvådelad skola. Den ena halvan är väldigt fokuserad på att tvinga varelser ifrån demonplanen/dimensioner/verkligheter att komma till vår verklighet. Den andra halvan fokuserar på att resa runt i de olika dimensionerna/planen/verkligheterna. Inte nödvändigtvis enbart demonplan.
Spelknepe skrev:
Drakmagi ("falsk", egentligen en efterapning av drakarnas magiska förmågor)
Nä, ta bort. Drakar är stora ödlar som sprutar eld. De behöver ingen egen magiskola tycker jag.
jag har ingen egentlig uppfattning om denna skola. Ingen i vår grupp spelade en magiker med FV i (Falsk)Drakmagi.
Men man kan ju tycka att väldigt många av besvärjelserna lutar åt att vara Mentalistiska.
Spelknepe skrev:
Elementarmagi (Vindvävning och liknande ingår)
Absolut.
Spelknepe skrev:Harmonism (här kan bitar av Krigsmagin ingå också)
Detta är ett försök att göra om Dungeons & Dragons "Bard" till Drakar & Demoner. Tycker egentligen att skolan är lite fjantig, och det känns för mycket high-fantasy över den.
Konceptet är intressant, jag har ingen erfarenhet av någon som spelat en harmoniker.
Spelknepe skrev:
Häxkonster
Framkalla vårtor? Kvastflygning? Det är så cliché så att det blir löjligt. Röstar för att vi skrotar den.
Jag förstår vad du menar, det är ganska mycket Disney över den. Men om du tänker dig att ute i byarna finns det gummor som man går till för att få hjälp med allsköns ärenden. Få din käresta att bli kär i dig. Kasta en förbannelse över grangårdens skörd etc.
Spelknepe skrev:
Illusionism
Absolut!
Hmm, denna har jag lite svårt för (om vi skall gräva djupt).
Vad är det som är magiskt? Är inte detta "vår sorts" Magi?
SPÖKRÖST == Buktala
Illusions == Hypnos
...
Spelknepe skrev:
Mentalism
Absolut!
Kanske behöver den förtydligas.
Varför är inte HELA en Mentalistbesvärjelse?
Borde inte TERROR oxå ligga här?
Spelknepe skrev:
Mörkermagi
kanske kan ses över och göras om till en skola som anses som väldigt "ond". Den typiska "villian" skolan som alla elaka trollkarlar kan. Bör kontrast med en skola som heter "Vit Magi"?
Kanske göra den till "den andra sortens" Magiskola. Då finns den inte i Universiteten.
Spelknepe skrev:
Nekromagi (gamla Nekromanti)
Japp, men man skulle kunna göra den mindre elak och mer neutral.
Nekromagi är egentligen inte ond eller god. Den använder sig av och påverkar döda varelser.
Jag har rollspelat en Nekromantker (hette de då) vars livsmål var att förgöra allt odött. Funkade bra.
Spelknepe skrev:
Röstmagi (egentligen Harmonismens motpol)
Tvivlar lite. Känns som om det är en skola som endast dvärgar använder sig av. Annars tycker jag den är märklig.
Spelknepe skrev:
Spiritism (lite tankar om att den sk Benmagin ska finnas med här också.
Om man slänger ihop Spiritism med Demonologi, så kommer man än närmare en skola som handlar om att summona olika väsen
Spelknepe skrev:
Symbolism
(viss Krigsmagi ingår, kanske Jorduashurs runmagi också)
Jag skulle personligen vilja ta bort hela denna skola, MEN integrera symboler i alla skolar som någon som kanske ger en ökning på färdighetsvärde, eller ett sätt att "bevara" besvärjelser.
Symolism kan kanske bli en Färdighet som man lär ut i Magiuniversitet.
Jag vill minnas att i tidigare versioner av Expert Redux fanns det en sådan färdighet.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Något hände med min dator som gjorde att inlägget skickades väg innan jag hann läsa igenom det.
Och nu har jag inte tid.
Det finns risk att det är otydligare än vanligt.
Återkommer senare.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har ändå läst igenom Tobald, och du reflekterar bra över vissa punkter, som t.ex. Mentalism och Hela. Det känns väldigt naturligt att den hellre skulle vara där, då det handlar om att påverka kroppen, blodet, organen och... läkningsprocessen.

Får snacka vidare om detta.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev: Det är ballt att kunna "summona" demoner. Men det är egentligen något som jag skulle vilja slänga in bland "Allmänna" besvärjelser, där det går att "summona" egentligen vad som helst. Att frammana demoner är ont och elakt, och en liten skara filurer sysslar med detta.
Ok, personligen behåller jag helst demonologin som en separat skola. Låt den vara smal, obskyr och utövad av ett litet fåtal. Det skulle kännas märkligt med demonologiska ritualer bland den allmänna magin. Då får man situationer där t ex mentalister och elementarmagiker började frammana demoner.
Spelknepe skrev: Nä, ta bort. Drakar är stora ödlar som sprutar eld. De behöver ingen egen magiskola tycker jag.
Ok, vi kan ta bort drakmagin. Men jag antar att vi behåller drakarnas magiska förmågor?
Spelknepe skrev: Detta är ett försök att göra om Dungeons & Dragons "Bard" till Drakar & Demoner. Tycker egentligen att skolan är lite fjantig, och det känns för mycket high-fantasy över den.
Ok, själv tycker jag att Harmonismen har otappad potential. Det finns något häftigt med hur musik och ljud kan påverka Altors byggstenar. Det finns mycket inspiration att hämta i tvivelaktiga teorier kring sk brown notes, sfärernas musik, akustisk levitation och liknande. The music of Erich Zann skulle också kunna inspirera. Detsamma gäller för Röstmagin, som egentligen kan klassas som disharmonism.

Jag är inte bekant med barder i D&D men däremot känns det som inspirationen bakom harmonism var hämtat från berättelserna om råttfångaren i Hameln.
Spelknepe skrev: Framkalla vårtor? Kvastflygning? Det är så cliché så att det blir löjligt. Röstar för att vi skrotar den.
Visst är det löjligt med kvastflygning och vårtframkallning. Men häxkonster har ju fått en plats i de altoriska Nivralerna här på forumet. Häxkonster är ju klassiska saker, men något som borde få en omdaning. Bort med Madame Mim och Pomperipossa och in med Thinner, Superstition, voodoo och Drag me to hell.
Spelknepe skrev: kanske kan ses över och göras om till en skola som anses som väldigt "ond". Den typiska "villian" skolan som alla elaka trollkarlar kan. Bör kontrast med en skola som heter "Vit Magi"?
För mig känns det som mörkermagin har en alltför stark koppling till Vicotnik och Nidland för att den ska vara något slags allmängods bland altoriska ondingar. Vit magi känns för övrigt som en term som endast använda bland vår världs moderna ockultister. Det är ju bara ett försök att tvätta bort stämpeln de får.
Spelknepe skrev: Om man slänger ihop Spiritism med Demonologi, så kommer man än närmare en skola som handlar om att summona olika väsen
Spontant känns det som det är stor skillnad mellan skolorna. Spiritismen tycks har mer gemensamt med urgammal shamanism, druider, spåkonst och ÄS benmagi än med den nästan matematiskt exakta demonologin med intrikata skyddssymboler, rabblade ramsor, pentagram, demonbojor och liknande. Det känns som om demonologin kommer från senare traditioner, precis som dess utveckling i vår egen värld. Det känns mer som klassiska Faust än häxdoktorer och druider.
Spelknepe skrev: Jag skulle personligen vilja ta bort hela denna skola, MEN integrera symboler i alla skolar som någon som kanske ger en ökning på färdighetsvärde, eller ett sätt att "bevara" besvärjelser.
Ok, både du och Alendor tycker ungefär likadant, och idén verkar rätt vettig, så jag böjer mig.
Skriv svar