MAGI: MAGINS FYRA VÄGAR OCH MAGISKOLOR

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Skälet till att HELA finns i Animism beror nog bara på att skolan är förknippad med Liv. Däremot borde väl Mentalismen också ha någon besvärjelse som kan underlätta kroppens läkning.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Spelknepe skrev: Det är ballt att kunna "summona" demoner. Men det är egentligen något som jag skulle vilja slänga in bland "Allmänna" besvärjelser, där det går att "summona" egentligen vad som helst. Att frammana demoner är ont och elakt, och en liten skara filurer sysslar med detta.
Ok, personligen behåller jag helst demonologin som en separat skola. Låt den vara smal, obskyr och utövad av ett litet fåtal. Det skulle kännas märkligt med demonologiska ritualer bland den allmänna magin. Då får man situationer där t ex mentalister och elementarmagiker började frammana demoner.
Japp, förstår problematiken. Men jag tänker nog att det finns en hel del andra spells som handlar om att frammana. T.ex. Frammana Eldsalamander, frammana insekter, demoner, andar, etc. Och de fungerar alla på ungefär samma sätt. Så mitt konkreta förslag är: Antingen gör vi en HELT ny skola som kallas för... något i stil med "Frammaning". Och slänger in all typ av frammaning där. Eller så behåller vi tanken att man kan frammana saker och ting inom varje skola, men lägger in just demonologin i en annan skola? Alternativt så fluffar vi till demonologin ordentligt genom att hitta på nya spells some har med demoner att göra, t.ex. mutationer, vanbildningar, frätande spottloska och sånt demoniskt?
Spelknepe skrev: Nä, ta bort. Drakar är stora ödlar som sprutar eld. De behöver ingen egen magiskola tycker jag.
Ok, vi kan ta bort drakmagin. Men jag antar att vi behåller drakarnas magiska förmågor?
Japp!
Spelknepe skrev: Detta är ett försök att göra om Dungeons & Dragons "Bard" till Drakar & Demoner. Tycker egentligen att skolan är lite fjantig, och det känns för mycket high-fantasy över den.
Ok, själv tycker jag att Harmonismen har otappad potential. Det finns något häftigt med hur musik och ljud kan påverka Altors byggstenar. Det finns mycket inspiration att hämta i tvivelaktiga teorier kring sk brown notes, sfärernas musik, akustisk levitation och liknande. The music of Erich Zann skulle också kunna inspirera. Detsamma gäller för Röstmagin, som egentligen kan klassas som disharmonism.

Jag är inte bekant med barder i D&D men däremot känns det som inspirationen bakom harmonism var hämtat från berättelserna om råttfångaren i Hameln.
Ok, det du beskriver låter faktiskt väldigt lockande. Och det är nog mer den stilen jag isåfall skulle vilja se på harmonism, än en färg-glad hjon som börjar spela banjo och alla blir skitbra på att slåss. Kanske kan harmonism härstämma från öst? Jih-Pun, Taoism, meditation, alphorn och sånt?
Spelknepe skrev: Framkalla vårtor? Kvastflygning? Det är så cliché så att det blir löjligt. Röstar för att vi skrotar den.
Visst är det löjligt med kvastflygning och vårtframkallning. Men häxkonster har ju fått en plats i de altoriska Nivralerna här på forumet. Häxkonster är ju klassiska saker, men något som borde få en omdaning. Bort med Madame Mim och Pomperipossa och in med Thinner, Superstition, voodoo och Drag me to hell.
Än en gång, bra idé. Då förslår jag en omarbetning av skolan samt ett namnbyte som mer passar in på "Förbannelser" och sånt. Skolan måste ha en inriktning, och inte massa plock från andra skolor.
Spelknepe skrev: kanske kan ses över och göras om till en skola som anses som väldigt "ond". Den typiska "villian" skolan som alla elaka trollkarlar kan. Bör kontrast med en skola som heter "Vit Magi"?
För mig känns det som mörkermagin har en alltför stark koppling till Vicotnik och Nidland för att den ska vara något slags allmängods bland altoriska ondingar. Vit magi känns för övrigt som en term som endast använda bland vår världs moderna ockultister. Det är ju bara ett försök att tvätta bort stämpeln de får.
Då skrotar vi mörkermagin?
Spelknepe skrev: Om man slänger ihop Spiritism med Demonologi, så kommer man än närmare en skola som handlar om att summona olika väsen
Spontant känns det som det är stor skillnad mellan skolorna. Spiritismen tycks har mer gemensamt med urgammal shamanism, druider, spåkonst och ÄS benmagi än med den nästan matematiskt exakta demonologin med intrikata skyddssymboler, rabblade ramsor, pentagram, demonbojor och liknande. Det känns som om demonologin kommer från senare traditioner, precis som dess utveckling i vår egen värld. Det känns mer som klassiska Faust än häxdoktorer och druider.
Skulle man kunna kombinera spiritism och häxtkonster och kanske kalla den för Shamanism? (Och Shamanism har säkert väldigt många olika namn beroende på vart i ereb med reser?).
Spelknepe skrev: Jag skulle personligen vilja ta bort hela denna skola, MEN integrera symboler i alla skolar som någon som kanske ger en ökning på färdighetsvärde, eller ett sätt att "bevara" besvärjelser.
Ok, både du och Alendor tycker ungefär likadant, och idén verkar rätt vettig, så jag böjer mig.


- - - - - - - - - - - - -

Angående att framkalla kreg, så skulle jag vilja ha ett gemensamt skelett som genomsyrar alla skolor.

• Alla skolor har vanliga besvärjelser som är typiska för just den skolan
• Inom alla skolor så kan man framkalla/frammana väsen som är kopplade till just den skolan... exempel
  • • Animism - Framkalla djur, insekter, naturandar
    • Elementarmagi - Framkalla salamandrar, jordbaggar
    • Nekromanti - Framkalla odöda, spöken
    • Mentalism - Framkalla... illusioner?
    • Shamanism - Framkalla andar, poltergeists, väsen
Tankar?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Det verkar som att vi "stuvar om" rejeält.
Jag vill gärna att vi försöker hitta ett "okult" antal skolor.

17 gick inte, nu har vi minskat ifrån 13 till...?
Vad är nästa "laddade" tal?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Nio är ett välkänt magiskt tal i vår egen världs ockultism. Här finns det andra tal också:

http://web.comhem.se/monica.bj/tal.htm
Senast redigerad av Grisodlar'n den 2011-09-01 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev: Då skrotar vi mörkermagin?
Nej, jag tror vi kan ha kvar den, men den står liksom vid sidan av andra skolor. Det finns alltid folk som vill kampanja i Nidland. Däremot har den ju bara koppling till Nidland och i viss mån Akrogal. Jorduashur rakade prästerskap med sina magiska runor är ju lika avgrändad till just norra Ereb.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag ser gärna HELA i både Mentalism och Animism, Mentalisten påskyndar äkningen i kroppen medans Animismen tar magi utifrån och läker.

Symbolism som färdighet skulle funka tycker ja.

Sen tycker ja inte man behöver dela upp skolor i "onda och Goda", bör ju finnas elaka Animister och goda Nekromantiker.

När vi kommer till aspekt kan ju alla skolor ha Skapa, Kontrolera och Frammana och sen bara dela upp. Om fler skoor har liknande så är ju inte det hela världen, kan ju begränsa dom olika beroende på var dom är.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:
Spelknepe skrev: Då skrotar vi mörkermagin?
Nej, jag tror vi kan ha kvar den, men den står liksom vid sidan av andra skolor. Det finns alltid folk som vill kampanja i Nidland. Däremot har den ju bara koppling till Nidland och i viss mån Akrogal. Jorduashur rakade prästerskap med sina magiska runor är ju lika avgrändad till just norra Ereb.
Jag röstar oxå för att vi har Mörkermagi kvar, och Benmagin likaså.
Men de skall kanske inte vara tillgängliga i Erebs magiuniversitet?
För att kunna få FV i dem måste man gå som lärling hos en mästare?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Jag röstar oxå för att vi har Mörkermagi kvar, och Benmagin likaså.
Men de skall kanske inte vara tillgängliga i Erebs magiuniversitet?
För att kunna få FV i dem måste man gå som lärling hos en mästare?
Mörkermagin torde bara vara något man kan lära sig i Nidland. Benmagin är jag lite osäker på. Den kanske borde vara en obskyr Aspekt av någon annan skola. Jag är nog tvungen att friska upp minnet när det gäller benmagi.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, har läst lite om benmagin nu. Det rör sig tydligen om gudomliga krafter som kanaliseras genom benmannen, en slags religiös magi, kanske i stil med hur de tänkt att Jorduashurs runmagi skulle funka. Många av besvärjelserna är hämtade från spiritismen. Överlag verkar benmagin vara en slags blandning av spådomskonst, shamanism och spiritism. Om shamanismen blir en Aspekt av spiritismen så kanske benmagin också ska bli en Aspekt av samma skola?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev: Jag röstar oxå för att vi har Mörkermagi kvar, och Benmagin likaså.
Men de skall kanske inte vara tillgängliga i Erebs magiuniversitet?
För att kunna få FV i dem måste man gå som lärling hos en mästare?
Mörkermagin torde bara vara något man kan lära sig i Nidland. Benmagin är jag lite osäker på. Den kanske borde vara en obskyr Aspekt av någon annan skola. Jag är nog tvungen att friska upp minnet när det gäller benmagi.
Mörkermagi är ju nå som finns enbart i Nidland, Vikotiks(stavning?) egna skola,men om en SL vill tillåta en Spelare att va Nidlänning så kan han kanske lära sig det men vad jag minns så va det inte det lättaste att ta sig därifrån eller in i landet så att en utomstående skulle kunna lära sig det tycker jag är mycket osanroligt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

En sak slog mig, vilka besvärjelser skall vi ha?
Ännu så länge har enbart besvärjelser ifrån ÄS material nämnts.

Då detta är en grupp av ytterst kreativa människor skulle jag bli förvånad om inte någon av oss hade tänk "klämma in" en och annan ny besvärjelse?
:-D

Jag lägger upp ett Excelark med alla besvärjelser jag stött på.
(mitt kontrollbehov låg til grund att jag summerade alla besvärjelser jag känner till lades in i ett Excelark...)

Låt oss använda det och lägga till och ta bort besvärjelser.
Så editera på!!
Tror att detta är en direktlänk:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... n_US#gid=0
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bra gjort! Men jag tänker vänta lite och låta oss bestämma vilka skolor vi ska ha först innan jag pillar med besvärjelser. :)
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Spelknepe skrev:Bra gjort! Men jag tänker vänta lite och låta oss bestämma vilka skolor vi ska ha först innan jag pillar med besvärjelser. :)
Tja, magiskola är ju bara en kolumn så det är lätt att ändra.
:-)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag ser gärna besvärjelser från Magikernshandbok (långt i från alla som tex Dränka, booo) och framförallt vissa för Animismten som tex Kropp Av Växter där magikern blir som en vandrande väx i humanoid form och utan anledsdrag. Den gör magikern gifttålig och strycktålig (mer KP, Sår rutor?). Finns liknande för alla skolor. Har ni PDF:en så kolla annars kan ja lägga upp den.
Notera nu att den finns med på listan =)
Senast redigerad av Alendor den 2011-09-02 13:44, redigerad totalt 2 gång.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Dessutom finns ju Granströms tankar kring skapelserunor och liknande.
Jag är en stor fan av denna idé. =)
Ger ju en bra bakgrund till hur Symbolism och Runor funkar och kanske öppnar upp för forskning innaom det, hitta fler runor som har andra effekter.

Går ju lätt att göra en Skydsruna till någon gammal ruin då det lätt kan va nå bortglömd runa (som sen såklart en vis magiker kan kopiera och använda själv =) )
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar