Grisodlar'n skrev:
Jag tror vi kan använda stommarna i våra olika idéer. Jag ville ha Aspekter (Cirklar/Sfärer). En magiskola innehåller ett visst antal olika Aspekter, eller områden. Animalia - Djurkontroll inom Animismen är ett exempel på en Aspekt. Det är en grupp besvärjelser som har ett gemensamt tema. Till viss del kan de ses som magins Specialiseringar.
Det FV magikern har i magiskolan avgör vilka besvärjelser och ritualer ur Aspekten han behärskar. FV används också istället för S(kicklighetsvärde) som fanns i EDD.
AJa tror ja förstår va du menar men du får görna förklara ite mer med exempel. Magikerns Handbok hade ju uppdelat, mindre Skolor men skolorna va sen isig uppdelat och även om det inte är så du vill ha den så är väl iden den samma?
Elementarmagi har dom olika Elementen eller ska det mer va vad man gör? Förändra, Forma, Skapa etc?
Grisodlar'n skrev:
Tobald var inne på att kanske strunta i Effektgrad överhuvudtaget. CL-minskningar vid olika E är både en fråga om lite tidsödande subtraktion och en dubbel bestraffning (PSY-kostnaden är andra halvan). Tobald hade också tankar kring magikers FV och skillnaden mellan en magiker med FV 20 i en skola och en med FV 9.
Ja effektgrad tycker ja bara va trist, va för svårt att lägga någon annan effektgrad en 1 eller möjligen 2.
Grisodlar'n skrev:
Vi tycks alla tre vilja att FV i magiskolan ska ha betydelse för magikern. Varför inte låta magikerns FV bestämma hur kraftfulla besvärjelser han kan kasta? Det är i linje med allas inlägg. Det kommer då att finnas större skäl till att frukta ärkemagiker och häxmästare. Om vi försöker vara konsekventa med tärningar för skadande/läkande magi, kroppsförändrade magi och allt annat som påverkar värden, så kan vi klara oss undan med någon enkel tabell med FV-nivåer och tärningar.
För att predika om minna regler igen. =)
Detta är ju va min ide gör, har du högre FV i skolan så kan du automatiskt kasta kraftigare besvärjelser utan att behöva få nå minus i FV eller så, dom kostar enbart mer.
Sen om man kör med svårighetsgrader kan man ju även göra nå i stil med att vissa besvärjelser lyckas man med automatiskt om man har ett FV som är högt nog ?
Grisodlar'n skrev:
Att magi är något som är värt att frukta. Både för icke-magiker och magiker. Det ska finnas något vilt och otyglat kring magianvändandet. Det är trots allt verklighetens väv och naturlagarna som manipuleras. Det ska finnas en viss grad av slump och fara i magiutövandet. Okända faktorer som påverkar, både positivt och negativt, alltifrån själva kastandet till PSY-kostnaden/Utmattningen. Det ska inte vara kliniskt och precist som i EDD: "Jag kastar HELA E2. Det borde läka skadan.", "Jag kastar VARSEBLI ORCHER E2. Den andra Effektgraden använder jag till att öka räckvidden. Jag lyckades med slaget. Jag drar av 2 PSY. Finns det orcher i närheten?".
Jag tycker vi kör vidare med 2T10 och använda samma system som vid strid, den ene tärningen är Effekt-tärning (istället för skada) och den andra FV-tärningen. Effekttärningen avgör vad effekten blir viket alltid, oavsätt besvärjelse, ska va nå med 1T10 att göra om det så bara är 1-5 och 6-10 som är alternativen. Här kan man ju också göra så att en 1a är någon forma av misslyckande eller iaf ett sämmre resultat än en 1a på FV-tärningen.
Jag är imot alt för grova misslyckanden och saker som "lallande fåne" och tappar minne i någon/några timmar, glömmer bort besvärjelser.
Tycker mer åt at man inte får göra nå nästa SR eller att nästa Besvärjelse automatiskt misslckas.