SKAPA EN ROLLPERSON (lathund)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:hmm..

Istället för att ha EP per livsväg så kan man kanske köra nå i stil med detta:

Man få till att börja med enbart Färdigheter, Specialliseringar och tillgång till Förmågor & Begränsningar och Händelser baserat på Livsvägar.

För att inte få folk att byta Livsvägar enbart för att få mer att välja mellan så kan man ju göra så att man får mer EP ju längre man kör vidare på samma Livsvägsbana?

Väljer man Soldat, Köpman,Tjuv som dom 3 första får man kanske 10+10+10=30 EP men väljer man Soldat, Soldat, Soldat så får man 10+15+20=45 EP.


Fast problemet med att välja färre ligger ju iofs kvar =/

kan kanske göra så att man inte har Ålder per livsväg utan mer beroende på hur länga man gått samma väg?
Det tar längre tid att göra 3 olika 'n det tar att göra 3 av samma?

Så kan man ju göra färdiga Livsvägar mer i form av yrken.
varje yrke är uppdelat i 4-5 "åldrar" där den första är 4år nästa 3, 2, 1 eller liknande.
Väljer man då att gå klart en hel så är man 10 år äldre men väljer man att gå 2 niuvåer i en så är man först 7 och sen 2 nivåer i en ny så är man 15.
Det gör ju att man är 5 år äldre även fast man har lika mycke EP som den som är 10 år äldre?

Varje ålder får man då som ja sa tidigare Färdigheter, Specialliseringar, Förmågor, Händelser.
Det gör ju att vill man ha tillgång till dom intressanta vapenteknikerna får man lov att gå klart en hel Livsväg innan man börjar på nästa.
Är det kanske enklare att man inte får EP vid fullföljd livsväg utan fasta höjningar? Istället för att få x EP vid fullföljd livsväg får man +1, +1, +2, +3 (OBS exempel) att använda för att höja FV i färdigheter ur den valda livsvägen?

Ett exempel:
Under framtagning av min rollperson Kalle väljer jag att han skall fullfölja Livsvägen för Bonde, två gånger.
Den första gången:
Jag ökar Kalles ålder med +3
Jag får välja BC i fyra färdigehter ur Bonden, Jordbruk måste vara en av dem.
Jag väljer: Jordbruk, Flora&Fauna, Armborst och Jakt

Andra gången:
Jag ökar Kalles ålder med +3
Jag får +1, +1, +2 och +3 att lägga på fyra färdigheter ut Bonden. En av dem måste vara Jordbruk.
Skulle välja en färdighet som jag inte har får jag BC, men får inte öka någon annan färdighet med +3.
Jag väljer:
Jordbruk: +1
Armborst: +1
Jakt: +2
Fiske: BC

Var det någon som förstod?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: Är det kanske enklare att man inte får EP vid fullföljd livsväg utan fasta höjningar? Istället för att få x EP vid fullföljd livsväg får man +1, +1, +2, +3 (OBS exempel) att använda för att höja FV i färdigheter ur den valda livsvägen?

Ett exempel:
Under framtagning av min rollperson Kalle väljer jag att han skall fullfölja Livsvägen för Bonde, två gånger.
Den första gången:
Jag ökar Kalles ålder med +3
Jag får välja BC i fyra färdigehter ur Bonden, Jordbruk måste vara en av dem.
Jag väljer: Jordbruk, Flora&Fauna, Armborst och Jakt

Andra gången:
Jag ökar Kalles ålder med +3
Jag får +1, +1, +2 och +3 att lägga på fyra färdigheter ut Bonden. En av dem måste vara Jordbruk.
Skulle välja en färdighet som jag inte har får jag BC, men får inte öka någon annan färdighet med +3.
Jag väljer:
Jordbruk: +1
Armborst: +1
Jakt: +2
Fiske: BC

Var det någon som förstod?
Jag vill gärna att det är dyrare att höja högre FV då ett högre FV är så mycke bätre än det va tidigare med 1T20. Sen om vi inte kör med olika kostnader så är det ju enkelt att spendera EP.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag testa för att se hur mycke EP det blir om man ändrar EP per Livsväg och fick detta resultat. Detta är för 4 års Livsvägar.

Siffrorna i ordning är:
År År, Till år, EP per livsväg, EP totalt.
Från Till EP Totalt
16 20 20 20
21 24 15 35
25 28 15 50
29 32 13 63
33 36 13 76
37 40 11 87
41 44 11 98
45 48 9 107
49 52 9 116
53 56 7 123
57 60 7 130
61 64 7 137
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:
Alendor skrev:hmm..

Istället för att ha EP per livsväg så kan man kanske köra nå i stil med detta:

Man få till att börja med enbart Färdigheter, Specialliseringar och tillgång till Förmågor & Begränsningar och Händelser baserat på Livsvägar.

För att inte få folk att byta Livsvägar enbart för att få mer att välja mellan så kan man ju göra så att man får mer EP ju längre man kör vidare på samma Livsvägsbana?

Väljer man Soldat, Köpman,Tjuv som dom 3 första får man kanske 10+10+10=30 EP men väljer man Soldat, Soldat, Soldat så får man 10+15+20=45 EP.


Fast problemet med att välja färre ligger ju iofs kvar =/

kan kanske göra så att man inte har Ålder per livsväg utan mer beroende på hur länga man gått samma väg?
Det tar längre tid att göra 3 olika 'n det tar att göra 3 av samma?

Så kan man ju göra färdiga Livsvägar mer i form av yrken.
varje yrke är uppdelat i 4-5 "åldrar" där den första är 4år nästa 3, 2, 1 eller liknande.
Väljer man då att gå klart en hel så är man 10 år äldre men väljer man att gå 2 niuvåer i en så är man först 7 och sen 2 nivåer i en ny så är man 15.
Det gör ju att man är 5 år äldre även fast man har lika mycke EP som den som är 10 år äldre?

Varje ålder får man då som ja sa tidigare Färdigheter, Specialliseringar, Förmågor, Händelser.
Det gör ju att vill man ha tillgång till dom intressanta vapenteknikerna får man lov att gå klart en hel Livsväg innan man börjar på nästa.
Är det kanske enklare att man inte får EP vid fullföljd livsväg utan fasta höjningar? Istället för att få x EP vid fullföljd livsväg får man +1, +1, +2, +3 (OBS exempel) att använda för att höja FV i färdigheter ur den valda livsvägen?

Ett exempel:
Under framtagning av min rollperson Kalle väljer jag att han skall fullfölja Livsvägen för Bonde, två gånger.
Den första gången:
Jag ökar Kalles ålder med +3
Jag får välja BC i fyra färdigehter ur Bonden, Jordbruk måste vara en av dem.
Jag väljer: Jordbruk, Flora&Fauna, Armborst och Jakt

Andra gången:
Jag ökar Kalles ålder med +3
Jag får +1, +1, +2 och +3 att lägga på fyra färdigheter ut Bonden. En av dem måste vara Jordbruk.
Skulle välja en färdighet som jag inte har får jag BC, men får inte öka någon annan färdighet med +3.
Jag väljer:
Jordbruk: +1
Armborst: +1
Jakt: +2
Fiske: BC

Var det någon som förstod?
Ja, jag förstod och jag håller med om att det skulle vara lättare. Det kanske är värt att kolla på och utveckla?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Alendor,
Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev: Är det kanske enklare att man inte får EP vid fullföljd livsväg utan fasta höjningar? Istället för att få x EP vid fullföljd livsväg får man +1, +1, +2, +3 (OBS exempel) att använda för att höja FV i färdigheter ur den valda livsvägen?

Ett exempel:
Under framtagning av min rollperson Kalle väljer jag att han skall fullfölja Livsvägen för Bonde, två gånger.
Den första gången:
Jag ökar Kalles ålder med +3
Jag får välja BC i fyra färdigehter ur Bonden, Jordbruk måste vara en av dem.
Jag väljer: Jordbruk, Flora&Fauna, Armborst och Jakt

Andra gången:
Jag ökar Kalles ålder med +3
Jag får +1, +1, +2 och +3 att lägga på fyra färdigheter ut Bonden. En av dem måste vara Jordbruk.
Skulle välja en färdighet som jag inte har får jag BC, men får inte öka någon annan färdighet med +3.
Jag väljer:
Jordbruk: +1
Armborst: +1
Jakt: +2
Fiske: BC

Var det någon som förstod?
Jag vill gärna att det är dyrare att höja högre FV då ett högre FV är så mycke bätre än det va tidigare med 1T20. Sen om vi inte kör med olika kostnader så är det ju enkelt att spendera EP.
Tanken är att man enbart skall göra så här vid framtagning. Efter framtagningen gäller "vanliga EP på vanligt vis"
Fördelen med fasta ökningar i FV är att det är enkelt att använda.
Sedan tycker jag att vi skall ge spelaren en pott (om 50) EP som han/hon själv för använda i eget tycke. Då gäller vanliga regler för att höja FV.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan Alendor,
Jag vill gärna att det är dyrare att höja högre FV då ett högre FV är så mycke bätre än det va tidigare med 1T20. Sen om vi inte kör med olika kostnader så är det ju enkelt att spendera EP.
Tanken är att man enbart skall göra så här vid framtagning. Efter framtagningen gäller "vanliga EP på vanligt vis"
Fördelen med fasta ökningar i FV är att det är enkelt att använda.
Sedan tycker jag att vi skall ge spelaren en pott (om 50) EP som han/hon själv för använda i eget tycke. Då gäller vanliga regler för att höja FV.[/quote]
Visst är det enklare men det är ju inte mycke svårare med EP om man har allt i en tabel, vad det kostar att gå direkt från X till Y.
Nu kan man ju efter 4 Livsvägar och (och 12 år om vi kör 3 per LV) få 12 i FV vilket ja hade hoppats på skulle komma lite senare.
Ändrar vi till 4 år per LV så hinnar man iofs bli 32 år innan det händer, kan funka. Gör lite tester.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

hmm.. det kanske kan funka.
Siffrorna är i ordningen vänster till höger:

FV ökning 1
FV ökning 2
FV ökning 3
FV ökning 4
Totala FV man fått tom den Livsvägen
Ålder man blir (om varje Livsväg är 4 år).

1 1 2 3 7 19 1a Livsvägen
2 2 4 6 14 23 2a Livsvägen
7 7 6 9 29 27 3e Livsvägen
8 8 8 12 36 31 4e Livsvägen
9 9 10 15 43 35 5e Livsvägen
10 10 12 18 50 39 6e Livsvägen
11 11 14 21 57 43 7e Livsvägen
12 12 16 24 64 47 8e Livsvägen
13 13 18 27 71 51 9e Livsvägen
14 14 20 30 78 55 10e Livsvägen
15 15 22 33 85 59 11e Livsvägen
16 16 24 36 92 63 12e Livsvägen
17 17 26 39 99 67 13e Livsvägen

(synd att man inte kan göra tab, svårt att göra tebeller i ett inlägg.
Senast redigerad av Alendor den 2011-09-06 15:34, redigerad totalt 2 gång.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gillar inte riktigt detta Alendor. Det ser lite osammanhängande och klumpigt ut. Återkommer senare med mer konstruktiv kritik.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:Gillar inte riktigt detta Alendor. Det ser lite osammanhängande och klumpigt ut. Återkommer senare med mer konstruktiv kritik.
Va?
Det är ju bara en tabell för Tobalds idé.
Har ni office 2010 kan ni gå in i Dropbox och ta hem o öppna "EP kostnad tabell" som ligger i min mapp, sista sidan är denna tabell.
Ladda hem den och öppna så det inte blir en massa strul om ja ändrar samtidigt =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag börjar mer o mer kunna acceptera Tobalds förslag.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alendor skrev:
Spelknepe skrev:Gillar inte riktigt detta Alendor. Det ser lite osammanhängande och klumpigt ut. Återkommer senare med mer konstruktiv kritik.
Va?
Det är ju bara en tabell för Tobalds idé.
Har ni office 2010 kan ni gå in i Dropbox och ta hem o öppna "EP kostnad tabell" som ligger i min mapp, sista sidan är denna tabell.
Ladda hem den och öppna så det inte blir en massa strul om ja ändrar samtidigt =)
Ok, ska kika och läsa in mig mer på denna tråden
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:
Spelknepe skrev:Gillar inte riktigt detta Alendor. Det ser lite osammanhängande och klumpigt ut. Återkommer senare med mer konstruktiv kritik.
Va?
Det är ju bara en tabell för Tobalds idé.
Har ni office 2010 kan ni gå in i Dropbox och ta hem o öppna "EP kostnad tabell" som ligger i min mapp, sista sidan är denna tabell.
Ladda hem den och öppna så det inte blir en massa strul om ja ändrar samtidigt =)
För att göra diskussionen än mer komplex....måste jag säga att jag gillar Alendors idé för när man fullföljer en livsväg flera gånger, att man får tillgång till olika färdigheter, händelser etc.
Gör vi på det sättet lockas spelarna att repetera livsvägar för att bli bättre, få tillgång till särskilda förmågor, händelser etc.
Det motverkar oxå optning, varför gå om en livsväg om jag ändå får tillgång till allt direkt?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: För att göra diskussionen än mer komplex....måste jag säga att jag gillar Alendors idé för när man fullföljer en livsväg flera gånger, att man får tillgång till olika färdigheter, händelser etc.
Gör vi på det sättet lockas spelarna att repetera livsvägar för att bli bättre, få tillgång till särskilda förmågor, händelser etc.
Det motverkar oxå optning, varför gå om en livsväg om jag ändå får tillgång till allt direkt?
Vi kan nog kombinera era idéer. Förmågor är kanske något som man bara får skaffa om man repeterar en Livsväg? Och precis som du beskrivit så kan man få tillgång till en del nya färdigheter vid varje repetition.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Mitt Excell-doc finns nu som PDF i min Dropbox-mapp.

%-chans,EP-kostnad, en liten blandning av min ide och Tobalds
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, jag har kollat igenom pdf:en, och det är en hel del arbete bakom den. Men jag kände mig smått förvirrad när jag tittade igenom den. Kan vi ta det hela i text här i tråden?
Skriv svar