SKAPA EN ROLLPERSON (lathund)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Lite OT, men GoogleDocs är segt och omständigt
(jag har en defekt, om det inte händer när jag klickar, klickar jag igen och igen och igen och igen.....)
Det händer aldrig något i GoogleDocs!

Plus att DropBox funkar perfekt offline.
Alltså kan jag småpula i filer på tåget under hemresan som sedan uppdateras när jag kopplar upp PC hemma
Snajsigt!

Så vad jag försöker säga är att jag inte kommer att underhålla dokument på GoogleDocs. Om inte ni sparkar på mig vill säga.

Och nu använder jag till och med rätt arbetsmapp!
:-D
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

En uppdatering.
Det verkar som att majoriteten av oss anväder GoogleDocs för levande dokument.

Alltså tar jag tillbaka mitt föregående inlägg (om att jag använder DropBox för levande dokument)
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Att vandra i Livsvägar under skapandet. Man börjar när man är 15. Varje avslutad vandring motsvarar 2 år och ger ökningar på FV och annat. Jag skulle vilja att vi diskuterar lite runt detta.

Fråga 1: Hur har vi tänkt att oss dessa ökningar lite mer detaljerat?
- Skall spelaren välja x färdigheter som han för höja med +BC?
- Skall spelaren få välja x färdigheter som han för höja med +1?
- Skall spelaren tex 10 färdighetspoäng som han kan använda om höja valfria färdigheter. Han kan höja en färdighet +10 eller tio färdigheter +1 eller variera.
- Annat sätt?

Fråga 2: Hur funkar detta om man vill göra en gammal magiker. Tex 65år gammal. Han får vandra 25 gånger! Det blir ganska många färdigheter och ganska många ökningar. Hur skyddar vi oss mot optning?

Fråga 2b: Ok, hur gör vi med Alver och Dvärgar och annat löst folk som lever väldans länge...... :-)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: Att vandra i Livsvägar under skapandet. Man börjar när man är 15. Varje avslutad vandring motsvarar 2 år och ger ökningar på FV och annat. Jag skulle vilja att vi diskuterar lite runt detta.

Fråga 1: Hur har vi tänkt att oss dessa ökningar lite mer detaljerat?
- Skall spelaren välja x färdigheter som han för höja med +BC?
- Skall spelaren få välja x färdigheter som han för höja med +1?
- Skall spelaren tex 10 färdighetspoäng som han kan använda om höja valfria färdigheter. Han kan höja en färdighet +10 eller tio färdigheter +1 eller variera.
- Annat sätt?
Jag tänker mig nå liknande detta:
- Man får 4 Färdigheter per Livsväg att fördela EP på.
- Man får 10 EP att fördela på dom. Man kan spara om det inte går jämt ut att höja till nästa Livsväg eller helt enkelt spara tills man får EP i spelandet.
(- Man får BP för att köpa Livshändelser för. Eller ska detta va nå som är fast beroende på Åldersgrupp senare?)
Tobald Lättfot skrev: Fråga 2: Hur funkar detta om man vill göra en gammal magiker. Tex 65år gammal. Han får vandra 25 gånger! Det blir ganska många färdigheter och ganska många ökningar. Hur skyddar vi oss mot optning?
Jag har också tänkt på det där och ska skissa ite på det =)

EDIT:
Högre Åldersgrupper få krav på fler Begränsningar.
Dom får minus i GE.
Detta balanserar ju lite iaf.

Minska antalet Livsvägar varje nivå är.
Modifiera EP för varje Livsväg.
Tobald Lättfot skrev: Fråga 2b: Ok, hur gör vi med Alver och Dvärgar och annat löst folk som lever väldans länge...... :-)
Alver i vanliga fick ju enbart börja som unga så dom fick ju inge extra EP. Vi kan ju ändra tiden annars för varje Livsväg beroende på ras? Det betyder ju iofs att dvärgar och alver tar längre tid på sig att lära sig samma sak som en mäniska gör.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Att vandra i Livsvägar under skapandet. Man börjar när man är 15. Varje avslutad vandring motsvarar 2 år och ger ökningar på FV och annat. Jag skulle vilja att vi diskuterar lite runt detta.

Fråga 1: Hur har vi tänkt att oss dessa ökningar lite mer detaljerat?
- Skall spelaren välja x färdigheter som han för höja med +BC?
- Skall spelaren få välja x färdigheter som han för höja med +1?
- Skall spelaren tex 10 färdighetspoäng som han kan använda om höja valfria färdigheter. Han kan höja en färdighet +10 eller tio färdigheter +1 eller variera.
- Annat sätt?

Fråga 2: Hur funkar detta om man vill göra en gammal magiker. Tex 65år gammal. Han får vandra 25 gånger! Det blir ganska många färdigheter och ganska många ökningar. Hur skyddar vi oss mot optning?

Fråga 2b: Ok, hur gör vi med Alver och Dvärgar och annat löst folk som lever väldans länge...... :-)
1. En viss poängsumma per Livsvägsperiod tror jag blir lättast. Spelaren får då placera ut dem enligt eget huvud (förutom att han måste köpa FV i Livsvägens huvudfärdighet, dvs den som listas allra först. Hantverk för en hantverkare, ngn vapenfärdighet för en soldat, osv)

2. Varje individuell SL är det ultimata skyddet mot optningar. Jag tror inte vi kan göra så mycket mer. Den gamle magikern lär dessutom vara tämligen skröplig fysiskt sett om han inte kan förhindra åldrandets effekter på magiskt vis.

Jag har också lite tankar kring tidens gång i kampanjspel. Vissa spel, som t ex Pendragon och det nya The one ring har allt uppdelat i årstider/faser. Vintersäsongen spenderar äventyrarna vanligen med att träna och göra allt det mundana i livet. De resterande tre säsongerna är till för "high adventure". Speltiden går mycket snabbare, och RP åldras därmed fortare. När min spelgrupp spelade mycket Drakar och demoner så kändes det som om RPna inte åldrades överhuvudtaget (de gjorde det, men i sakta mak).

2b. Långlivade varelser har högre startåldrar och Livsvägsperioderna är längre. Det är nog den enklaste lösningen. Så funkar det t ex i Burning wheel. När det gäller alver i synnerhet så är det alltid lite krångligt med EP och sånt. Men den spelare som gnäller att det är orealistiskt att han får samma summa EP för en mycket längre tidsperiod än mänskliga RP bör inte spela alv överhuvudtaget, eftersom han gör det bara för att få mer EP.

Och som Alendor nämnde kan vi ha det som krav att alver och liknande varelser startar spelet som Unga.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Sen kommer ju kostnaden att öka rätt kraftig när det gäer FV köp.
En som är 60 får ju unte dubbelt så höga FV som en som är 30 även om han får dubbla EP.

Vi får ju sätta en maxgräns för FV också (oavsätt ålder kanske?).
En som är riktigt bra på något ligger ju runt 10-12 i FV så va kan ju utgå ifrån det när det gäler kostnader för FV?

EDIT:
Slängde upp en tabell i googledoc.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Läser nu att dt skiljer 60 EP mellan dom olika Åldersgrupperna i Expert-reglerna.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Leker lite med iden att öka en Livsväg från 2 år till 3 år.
Kollar ni dokumentet Åldersnivåer så blir det ju en klar skillnad, varje Livsväg kan ge lite mer EP och jag tror det kan bli lättare att balansera än vid 2 år.

Ett avbrytande kan ju fortfarande va vid 1-2 år och man får ½ till ¼ av EP och BP?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Leker lite med iden att öka en Livsväg från 2 år till 3 år.
Kollar ni dokumentet Åldersnivåer så blir det ju en klar skillnad, varje Livsväg kan ge lite mer EP och jag tror det kan bli lättare att balansera än vid 2 år.

Ett avbrytande kan ju fortfarande va vid 1-2 år och man får ½ till ¼ av EP och BP?
Jovisst, det kan funka med tre år också. Men om man avbryter efter två år så bör man ju få 2/3 av poängen?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:Leker lite med iden att öka en Livsväg från 2 år till 3 år.
Kollar ni dokumentet Åldersnivåer så blir det ju en klar skillnad, varje Livsväg kan ge lite mer EP och jag tror det kan bli lättare att balansera än vid 2 år.

Ett avbrytande kan ju fortfarande va vid 1-2 år och man får ½ till ¼ av EP och BP?
Jovisst, det kan funka med tre år också. Men om man avbryter efter två år så bör man ju få 2/3 av poängen?
Jovistt men ja tänkte det kan straffas lite att avbryta en "utbildning" mitt i. så man får kanske bara en 1/3 av EP oavsätt när man avbryter (vilket då iofs optimeras till 1 år).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Här går man på lite möten och då passar ni på att få värsta kreativitetssprutten!

Får se om jag förstod allt;
0. Antalet år det tar för en rollperson att fullfölja en Livsväg är 2-3 år enligt Alendors tabell

1. Varje fullföljd livsväg:
A. Ger tillgång till max 4 nya färdigheter inom Livsvägen
B. Ger Rollpersonen BC enbart om det är BC:FV-grupp på de valda färdigheterna
C. Ger spelaren 10EP att spendera ("traditionella" regler för höjning)

2. Spelare som skapar Gammla rollpersoner
Hanteras av reglerna

2b. Alver
Startar spelet som unga, alternativt enligt överenskommelser med SL


Jag har ett knippe med 3-tummare redo....
:-)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:Här går man på lite möten och då passar ni på att få värsta kreativitetssprutten!

Får se om jag förstod allt;
0. Antalet år det tar för en rollperson att fullfölja en Livsväg är 2-3 år enligt Alendors tabell
3år enbart kör vi på nu då jag tror det blir lättare att balansera.
Skrev bara upp 2 och 3 års för att visa skillnaden.
Tobald Lättfot skrev: 1. Varje fullföljd livsväg:
A. Ger tillgång till max 4 nya färdigheter inom Livsvägen
B. Ger Rollpersonen BC enbart om det är BC:FV-grupp på de valda färdigheterna
C. Ger spelaren 10EP att spendera ("traditionella" regler för höjning)

2. Spelare som skapar Gammla rollpersoner
Hanteras av reglerna

2b. Alver
Startar spelet som unga, alternativt enligt överenskommelser med SL


Jag har ett knippe med 3-tummare redo....
:-)
A. 4 är nog lagom.
B. ja
C. vi kan börja med 10 och sen modifiera om det behövs, vi får testa några karaktärer först kanske.

2. Ja
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Bang, bang, bang...BANG!
Spikat och klart.
Uppdaterat i GoogleDocs oxå.

Passade på att lägga in en kommentar som säger att långlivade raser för fullfölja max 5 livsvägar när de skapas.
Spiken för detta förslag är inte fullt inspikad så den går lätt att dra ut och spika in någon annanstans...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Angående Resurser och Rykte i lathunden.


Resurser ska man kunna öka med Livsvägar, du kanske är en köpman och efter att ha valt några steg i Livsvägan kan du öka dinna Resurser men enbart om den är lägre än X och enbart något steg. En Adling bör ju inte kunna öka Resurser på detta sätt medans en Egendomslös kan höja några steg.

Rykte är något man ska få av Äventyrare, ja tycker inte man ska ha nå rykte alls när man börjar förutom det man får av Socialt Stånd men det är ju oftast din familjs rykte.

Vi kan ju göra Regler sen för dom så kallade "Extraordinära" och "Hjältar" genom att ge dom mer EP efter dom gjort en RP normalt. Sen ska det finans Händelser där kraven är att man måste va "Extraordinära" eller "Hjältar" som ger Rykte, Prylar, Resurser.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Jag tänker mig nå liknande detta:
- Man får 4 Färdigheter per Livsväg att fördela EP på.
- Man får 10 EP att fördela på dom. Man kan spara om det inte går jämt ut att höja till nästa Livsväg eller helt enkelt spara tills man får EP i spelandet.
(- Man får BP för att köpa Livshändelser för. Eller ska detta va nå som är fast beroende på Åldersgrupp senare?)
När du menar 4 färdigheter, menar du då det totala antalet färdigheter en Livsväg ger eller den mängd färdigheter man får köpa FV i per repetition? Hur blir det med de färdigheter man fått BC i via Uppväxtmiljön?

När det gäller Livsvägshändelser och BP så tycker jag att man använder BP fortlöpande, medan man går igenom Livsvägarna. Varje Livsvägsperiod ger alltså X BP. De Händelser man köper måste ha en rimlig anknytning till RPns Livsvägar.
Skriv svar