SKAPA EN ROLLPERSON (lathund)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Det här täcker enbart den poängbaserad framslagningsmetoden.

Vissa förmågor kommer att vara kraftfullare än andra och man kommer enbart att kunna köpa dem när man skapar en rollperson. Här ser jag att vi tex återanvänder vissa av ÄS Yrkesförmågor. Andra förmågor kan man köpa lite när som och de kommer inte att vara mäktiga, tex "Starka nypor"

Hur ser vi till att det bara går att köpa en "yrkesförmåga"? De kan ju inte vara för dyra, men om de är billiga är det ju bättre än Mellandagsrean...Shoppa på när du skapar din gubbe! Köp Tjuvens Riddarens och Helarens yrkesförmågor vid start och inga andra förmågor.

Vi kommer ju att delvis förhindra detta då det inte är rimligt att yrkesförmågor kan finnas i samma Uppväxtmiljö eller Livsväg.

Jag tror att vi bör göra som Grisodlarn'n föreslår och markera dessa föremågor på något sätt och skriva "du får enbart välja en förmåga märkt med X".

PS
Lite OT: Vi bör undvika använda olika färger i regelbeskrivningarna, typ "förmågor i grön text får du enbart köpa när du skapar en rollperson, förmågor i blått får du köpa när du..." Färgblindhet är vanligare ibland killar än tjejer. Jag vill minnas att den vanligaste formen av färblindhet är rött/grönt.
DS
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:Jag föreslår att vi börjar med en uppsättning tabeller och lägger in krav som säger att förmågan enbart för väljas/köpas av nyskapade rollpersoner.
Skulle det bli för plottrigt är det en enkel sak att dela upp i två tabeller.
Jag är imot tabeller utan ser hellre något i samma stil som med färdigheter när man beskriver Förmågor. Och en enkel symbol som beskriver va det är gör det ju bara lättare.
Tobald Lättfot skrev: Vissa förmågor kommer att vara kraftfullare än andra och man kommer enbart att kunna köpa dem när man skapar en rollperson. Här ser jag att vi tex återanvänder vissa av ÄS Yrkesförmågor. Andra förmågor kan man köpa lite när som och de kommer inte att vara mäktiga, tex "Starka nypor"
Att dom är kraftfulla tycker ja inte ska ha mycke betydelse om när man kan köpa dom utan det ska mer handla om des natur, som tex Hamnskiftare, Lättlärd och liknande förmågor.
Tobald Lättfot skrev: Hur ser vi till att det bara går att köpa en "yrkesförmåga"? De kan ju inte vara för dyra, men om de är billiga är det ju bättre än Mellandagsrean...Shoppa på när du skapar din gubbe! Köp Tjuvens Riddarens och Helarens yrkesförmågor vid start och inga andra förmågor.

Vi kommer ju att delvis förhindra detta då det inte är rimligt att yrkesförmågor kan finnas i samma Uppväxtmiljö eller Livsväg.
Har faktiskt inte tänkt på Yrkesförmågor som dom va i tidigare regler alls får ja säga.
Behöver vi ens dom?
Om dom behövs kan det ju va en Yrkesförmåga per ”Livsvägs-grupp”, dvs det är inte en för Hantverkarlärling, Mästare etc utan enbart för Hantverkare etc.
Yrkesförmågor tidigare har vart för varierande i kvalite. Vissa är på tok för bra medans andra inte ens går att använda.
Allternativ är ju att göra till mer allmännaYrkesförmågor: Krigare, Lärdman, Magiker,Köpman,Tjuv och sen spelar det ingen roll om du är Soldat, riddare utan du får Krigarens förmåga. Olika livsvägar kan ju tillhöra en viss grupp och den grupp man har mest av får man som yrkesförmåga.
Tobald Lättfot skrev: Jag tror att vi bör göra som Grisodlarn'n föreslår och markera dessa föremågor på något sätt och skriva "du får enbart välja en förmåga märkt med X".
Krav har väl den funktionen?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: PS
Lite OT: Vi bör undvika använda olika färger i regelbeskrivningarna, typ "förmågor i grön text får du enbart köpa när du skapar en rollperson, förmågor i blått får du köpa när du..." Färgblindhet är vanligare ibland killar än tjejer. Jag vill minnas att den vanligaste formen av färblindhet är rött/grönt.
DS
Till viss grad visst men det är ju snyggare med färger och man kan ju även ändra annat som tex en Symbol. Men ja tycker inte vi ska göra en design anpassat efter färgblinda.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Jag föreslår att vi börjar med en uppsättning tabeller och lägger in krav som säger att förmågan enbart för väljas/köpas av nyskapade rollpersoner.
Skulle det bli för plottrigt är det en enkel sak att dela upp i två tabeller.
Ska vi ha Förmågor i tabellform? Trodde det skulle vara löpande text?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev: PS
Lite OT: Vi bör undvika använda olika färger i regelbeskrivningarna, typ "förmågor i grön text får du enbart köpa när du skapar en rollperson, förmågor i blått får du köpa när du..." Färgblindhet är vanligare ibland killar än tjejer. Jag vill minnas att den vanligaste formen av färblindhet är rött/grönt.
DS
Till viss grad visst men det är ju snyggare med färger och man kan ju även ändra annat som tex en Symbol. Men ja tycker inte vi ska göra en design anpassat efter färgblinda.
Vi kör med en Symbol om jag hittar några lämpliga vektorsymboler. Jag har laddat ned några iallafall. Annars kör vi bara att vi listar allt i KRAV.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev: PS
Lite OT: Vi bör undvika använda olika färger i regelbeskrivningarna, typ "förmågor i grön text får du enbart köpa när du skapar en rollperson, förmågor i blått får du köpa när du..." Färgblindhet är vanligare ibland killar än tjejer. Jag vill minnas att den vanligaste formen av färblindhet är rött/grönt.
DS
Till viss grad visst men det är ju snyggare med färger och man kan ju även ändra annat som tex en Symbol. Men ja tycker inte vi ska göra en design anpassat efter färgblinda.
Vi kör med en Symbol om jag hittar några lämpliga vektorsymboler. Jag har laddat ned några iallafall. Annars kör vi bara att vi listar allt i KRAV.
Vi kan ju ha dom i ordningen av krav också. Krav på Uppväxt först sen Livsvägar och sist dom som inte har krav på någon av dom?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:Jag föreslår att vi börjar med en uppsättning tabeller och lägger in krav som säger att förmågan enbart för väljas/köpas av nyskapade rollpersoner.
Skulle det bli för plottrigt är det en enkel sak att dela upp i två tabeller.
Ska vi ha Förmågor i tabellform? Trodde det skulle vara löpande text?
Ehh, med risk för att ta på mig en dumstrut...
Har någon börjat jobba med ett förslag på Förmågor?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Har vi förslag på Livsvägshändelser?
Eller hur vi vill kategorisera dem?
Olika tabeller, per livsväg etc.

Nope, jag har inte installerat InDesign ännu.
Så jag kanske ställer en fråga som redan är besvarad...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Förmågor och Begränsningar finns även om dom behöver omarbetas lite med dom nya regerna och vissa måste ju andra regler bli klara innan dom kan användas.

Livsvägar har ja inte hittat några och inga beskrivningar på Livsvägar heller.

Är det tänkt att Livsvägar ska va typ yrken så man kan göra Soldat,Smed,Bågmakare,Bonde,Tjuv,Köpman etc
Och sen kanske Smed:Lärling, Smed: Mästare osv för dom oika "nivåerna"?

( Soldat:menig, Soldat:Elit, Soldat:officer.)

Kan ju dock använda lite roligare namn kanske men ja tycker ändå enkeheten med att bara kalla som Smed eller så gör det mer tydligt om va det är.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ett utkast på Livsvägar finns i indesignfilen Spelarhäftet. Uppväxt- och Livsvägshändelser är bara i puppstadiet men ska finnas någonstans i filen kallad Socialt stånd. Det finns en tråd här på forumet angående dessa också, där ni kan ge era förslag.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag har börja skissa på hur mycke EP man får man Livsvägar och man får nog göra så att man får Bonus-EP efter man är klar och rätt mycke.
Skillnaden blir riktigt stor annars mellan dom olika Åldersgrupperna.


Om ni går in i Åldersnivå i GoogleDoc och skrollar ner till sista tabellen "3 år per Livsväg" så kan ni ändra siffrorna i dom blå rutorna.
Den första kolumnen med rutor är EP per livsväg och den till höger är Bonus-EP.
Gröna rutor är sen Summan, ändra inte i dom.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Jag har börja skissa på hur mycke EP man får man Livsvägar och man får nog göra så att man får Bonus-EP efter man är klar och rätt mycke.
Skillnaden blir riktigt stor annars mellan dom olika Åldersgrupperna.


Om ni går in i Åldersnivå i GoogleDoc och skrollar ner till sista tabellen "3 år per Livsväg" så kan ni ändra siffrorna i dom blå rutorna.
Den första kolumnen med rutor är EP per livsväg och den till höger är Bonus-EP.
Gröna rutor är sen Summan, ändra inte i dom.
Spontant känns det inte rätt att man är tvungen att ha en högre summa bonuspoäng än de EP man får via Livsvägar. Jag kan inte säga att jag fattade riktigt hur jag skulle göra, men om man får 10 EP per 2-årsperiod, startar när man är 15 år och håller på tills man är 35 så skrapar man alltså ihop 100 EP, vilket är knapert jämfört med de EP man fick i EDD.

Men om vi sänker EP-kostnaden för färdighetsköp så behöver vi ju inte en hel drös bonuspoäng. Varför inte ha något enkelt system som KULT t ex hade? Att höja FV kostar 1 EP per steg upp till det GE-värde som färdigheten grundas på? Att höja utöver värdet kostar 3 poäng/steg. Ett sådant system gör att vi inte behöver ha en sån väldig EP-pott.

Ex: En RP har SMI 12. Att höja färdigheten Hoppa & Klättra från hans BC (2) till FV 10 kostar 8 EP. Skulle han vilja höja FV till 14 så skulle det kosta 10+6=16 EP.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:Jag har börja skissa på hur mycke EP man får man Livsvägar och man får nog göra så att man får Bonus-EP efter man är klar och rätt mycke.
Skillnaden blir riktigt stor annars mellan dom olika Åldersgrupperna.


Om ni går in i Åldersnivå i GoogleDoc och skrollar ner till sista tabellen "3 år per Livsväg" så kan ni ändra siffrorna i dom blå rutorna.
Den första kolumnen med rutor är EP per livsväg och den till höger är Bonus-EP.
Gröna rutor är sen Summan, ändra inte i dom.
Spontant känns det inte rätt att man är tvungen att ha en högre summa bonuspoäng än de EP man får via Livsvägar. Jag kan inte säga att jag fattade riktigt hur jag skulle göra, men om man får 10 EP per 2-årsperiod, startar när man är 15 år och håller på tills man är 35 så skrapar man alltså ihop 100 EP, vilket är knapert jämfört med de EP man fick i EDD.

Men om vi sänker EP-kostnaden för färdighetsköp så behöver vi ju inte en hel drös bonuspoäng. Varför inte ha något enkelt system som KULT t ex hade? Att höja FV kostar 1 EP per steg upp till det GE-värde som färdigheten grundas på? Att höja utöver värdet kostar 3 poäng/steg. Ett sådant system gör att vi inte behöver ha en sån väldig EP-pott.

Ex: En RP har SMI 12. Att höja färdigheten Hoppa & Klättra från hans BC (2) till FV 10 kostar 8 EP. Skulle han vilja höja FV till 14 så skulle det kosta 10+6=16 EP.
Det kommer ju fortfarande va stor skillnad mellan dom olika stegen, ingen kommer ju vilja va Ung längre och om man bara gör en karaktär "3 år äldre" så får man ju så mycke mer EP. i EDD spela det ju ingen rol om du va 22 eller 35, man fick ju samma EP men det får man ju inte med det här systemet.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:Jag har börja skissa på hur mycke EP man får man Livsvägar och man får nog göra så att man får Bonus-EP efter man är klar och rätt mycke.
Skillnaden blir riktigt stor annars mellan dom olika Åldersgrupperna.


Om ni går in i Åldersnivå i GoogleDoc och skrollar ner till sista tabellen "3 år per Livsväg" så kan ni ändra siffrorna i dom blå rutorna.
Den första kolumnen med rutor är EP per livsväg och den till höger är Bonus-EP.
Gröna rutor är sen Summan, ändra inte i dom.
Spontant känns det inte rätt att man är tvungen att ha en högre summa bonuspoäng än de EP man får via Livsvägar. Jag kan inte säga att jag fattade riktigt hur jag skulle göra, men om man får 10 EP per 2-årsperiod, startar när man är 15 år och håller på tills man är 35 så skrapar man alltså ihop 100 EP, vilket är knapert jämfört med de EP man fick i EDD.

Men om vi sänker EP-kostnaden för färdighetsköp så behöver vi ju inte en hel drös bonuspoäng. Varför inte ha något enkelt system som KULT t ex hade? Att höja FV kostar 1 EP per steg upp till det GE-värde som färdigheten grundas på? Att höja utöver värdet kostar 3 poäng/steg. Ett sådant system gör att vi inte behöver ha en sån väldig EP-pott.

Ex: En RP har SMI 12. Att höja färdigheten Hoppa & Klättra från hans BC (2) till FV 10 kostar 8 EP. Skulle han vilja höja FV till 14 så skulle det kosta 10+6=16 EP.
Det kommer ju fortfarande va stor skillnad mellan dom olika stegen, ingen kommer ju vilja va Ung längre och om man bara gör en karaktär "3 år äldre" så får man ju så mycke mer EP. i EDD spela det ju ingen rol om du va 22 eller 35, man fick ju samma EP men det får man ju inte med det här systemet.
Jo, fast samma EP för en 22-åring och en 35-åring som de hade i EDD känns ju inte riktigt realistiskt. Det bör väl vara en ganska stor skillnad på erfarenhet i det fallet?

Däremot tror jag nog att vissa kanske uppskattar att spela unga gröngölingar. Jag hoppas att folk inte bara väljer att spela Medelålders för att de får mer EP. Om vi dessutom inför något i stil med Pendragons och The One Rings-tidsräkning (årstidsfaser), där RPna åldras fortare, så kan det ju finnas uppenbara fördelar med att vara Ung. Man har helt enkelt ett längre äventyrarliv att se fram emot (om inget oförutsett händer, som att RPn dör).
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

En annan sak vi kan lägga in, som fanns i Mutant Chronicles, är chansen att man blir utblottad (Resurser sjunker till 0) och liknande (t ex vissa Händelser) att man måste ge sig ut och äventyra tidigare än vad man tänkt. Det gör att spelaren inte har 100% kontroll över hur gammal RPn är när denne startar spelet och minskar chansen att man försöker opta RPn gällande ålder och EP.
Skriv svar