Den stora önskelistan

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Den stora önskelistan

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag tänkte att den här tråden skulle vara en tråd där vi diskuterar våra visioner med spelet. Hur vill du att Expert Redux ska vara? Ska spelet ens heta Expert Redux? Vad ska det finnas för typ av regler? Var ska vi lägga tonvikten? Hur mycket nostalgi vill du ha kvar? Hur mycket ska man känna igen sig från DoD? Är du av inställningen att sociala konflikter ska lösas med rollspelande, inte tärningsslag? Ska strid vara blodig och skitig, eller vill du se mer cineastiska strider? Känn dig fri att lista vad helst du vill ha med i spelet. Plita ned era önskelistor. Ingenting är för korkat. Håll det bara kort, i stil med en brainstorming.

Ex:
  • Mer sex och passion. Regler kring Uppvaktning
    Fältslagsreglerna ska bara handla om de deltagande RPna
    Strid ska vara så simpelt som möjligt
    Spelet ska kännas episkt
    Inga långa besvärjelselistor
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

åh, kul =)
  • Användandet av färdigheter ska simpelt, ja tror vi är på ett bra spår. Högt FV är otroligt bra men det ska även va dyrt att få. Man ska ha fler Färdigheter som man kan använda, det ska inte va ett fåtal som man lägger alla erf på (vapen, magi) utan man ska även kunna ha färdigheter som passar yrket och karaktär utan att man blir allt för dålig i dom som man verkigen använder.
  • Strid ska va enkel och flexibel, minimalt med tärningar och uträknanden. Man ska kunna säga vad man vill göra och så ska man kunna göra det också.
  • Magiker ska ha mer möjligheter, fler besvärjelser i Formesammlingen. Kanske lite åt Dungeon där man har många besvärjelser till sitt förfogan även om inte alla är direkt användbara, vissa är bara roliga o ha. Vissa är bra att ha även om man nästan aldrig kommer att använda dom (Rena Vatten).

Jag tänker vidare men detta ä mina första tankar =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Detta är en tråd i mitt tycke...

* Det skall vara lagarbete som gäller, en grupp av bara Magiker skall vara möjligt men skall kräva mycket mer av gruppen än om gruppen har spridda yrken/Livsvägar. Tror att detta mycket handlar om att göra så att varje Livsväg/yrke tillför kompetens och kunskap som är svår/omöjlig för alla att lära sig. Lära sig snabbt i alla fall. En grupp som spelat ett tag skall inte alla bli "Rambos" och ha höga FV i alla Färdigheter, alla GE höga.

* Jag vill att regelsystemet skall vara användbart för både fullständiga nybörjare och gamla rollspelsrävar. (detta blir...utmanande)

* GE/FV/Förmågor/etc skall forma en rollperson. Alltså skall dessa kunna varieras i många variationer. Men vi bör undvika alltför oseriösa GE/FV/Förmågor. Och som sagt alla skall helst inte kunna lära sig allt alltför snabbt.

* Jag vill att vi undersöker om vi kan ha mer religiositet i reglerna

* Jag vill att vi undersöker om vi kan göra Socialt stånd till något viktigt

* Regelkomplexitet vid skapande av rollperson
Det får gärna ta lite tid att skapa en rollperson (hur kul är det inte att sitta och klura och optimera etc). Här vill jag att spelaren skall ställas inför ständiga valmöjligheter. Vi bör ta fram en skapndemetod som spänner sig ifrån ingen slump till mer eller mindre färdiga schabloner.
Optning skall vara möjlig, eller rättare sagt, spelaren skall tycka att han/hon har en optad rollperson, utan att RPn för den del är oanvändbar.

* Regelkomplexitet under spel
Enkelhet skall vara ett ledord. Jag vill undvika krångliga, omständiga uträkningar, kolla i flera tabeller etc. Tärningsslag skall användas men inte för trivialiteter, man skall kunna knyta skorna utan FV-slag.
Jag ser gärna ett regelsystem som ger kreativitet bonusar. Tex en spelare som säger "Jag säger till vakten, imorgon är det fullmåne och då behöver folket i staden verkliga köpa mina saker för att skydda sig för oknytt. Vill du verkligen att dina stadsbor skall lida bara för att jag råkade ut för ett rövarband i skogarna som borde skyddas av er kung?" skall få bonusar på sitt Övertala jämfört med en spelara som säger "Jag försöker Övertala vakten att släppa in mig fastän de stängs stadsporten för dagen"

* Strider: Jag vill att vi undviker ändlösa "Jag anfaller och parerar" strider. Eller "I den första handlingen gör jag si, den andra så, den tredje ditten, den fjärde datten etc". Det skall vara spännande! Jag ser gärna att det är "svårt" för en rollperson att dö. Men inte att försättas ur stridbart skick. Jag skulle vilja fundera lite mer på det; Det finns en charm i att ha cineastiska strider, alá fäktningsscenerna i Pirates of the Caribbean 2 på vattenhjulet. Jag tror att det är svårt för en spelare att inte vara engagerad då. Men jag ser även en poäng i att ha de snabba, brutala och skadliga. Två. tre slagväxlingar sedan är det över, en av drabbanterna är inte i stridbart skick längre. Ett sådant stridsystem bäddar för att gruppen undviker strider i onödan och planerar sina strider i detalj.

* Magi: Vissa delar av DoD-91 och EDD är bra och bör återanvändas (Magiskolor, varje skola av flera besvärjelser, minimagi, FV-nivå krävs för "tunga" besvärjelser" etc) Men det finns saker jag vill att vi undersöker om vi inte kan förbättra: Tex effektgradsystemet, PSY-åtgångssystemet, fummelsystemet
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

  • Många valmöjligheter vid skapandet men begränsningar så man inte kan välja allt utan måste överväga. "Är ja bra på det där så blir ja mindre bra på det här." Det man väljer ska ha direkt inverkan på spelet, en nackdel ÄR just en nackdel och inget man väljer för att få BP i början.
  • Att rollformuläret och skaparprocessen är utformat så att om man inte spelat på ett halvår/år så ska man se på rollformuläret va det är för en rollperson man skapat. Karaktärsdrag, bakgrund o sådant ska va tydligt om än ej detaljerat.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Några önskningar:

Om en RP är religiös så ska det ha större inverkan på spelet. Jag har tittat lite på Traits och Passions i Pendragon. Det kanske är ngt i den stilen det ska vara?

Socialt stånd ska vara oerhört viktigt. Jag vill ha mer svärta och mer upplevd orättvisa bland lågbördiga RP.

Jag skulle gärna se regler som även stödjer ett annat slags spel än att hacka sig igenom Dimön med ett tvåhandssvärd. T ex skulle det vara kul med regler för hovintriger, allehanda ränksmiderier, etc.

Jag skulle vilja se ett slags modultänk när det gäller regler. En hel del frivilliga regler och fluff för erfarna spelare och SL, men grundläggande grejer för nybörjare.

Jag vill att spelet ska hålla sig nära källorna (ÄS gamla kampanjmaterial, texterna på det här forumet). Detta inkluderar t ex vapen- och rustningsnivåer som diskuterats på forumet. Helrustningar ska knappt förekomma, annat än kanske sådan gjorda av extremt skickliga dvärgsmeder.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:...

Jag skulle vilja se ett slags modultänk när det gäller regler. En hel del frivilliga regler och fluff för erfarna spelare och SL, men grundläggande grejer för nybörjare.
Jag håller med till 100%. Grundreglerna skall vända sig till "den breda massan", när man spelat ett tag skall man kunna ta modulerna/tilläggen/etc och kunna tillgång till komplexare, mer detaljerade regeltillägg.

Men, jag vill att vi undviker att införa alltför många nya Färdigheter i modulerna. Jag tyckte det var lite irriterande med ÄS alla handböcker. När man skaffade den kändes det ibland som att Tjuven/Krigaren/Magikern man redan hade var ofullständig.

Låt oss kämpa för att få med alla Färdigheterna i Grundreglerna och istället föra in avancerade användning av dem. Om vi för in nya Färdigheter i en modul måste vi beskriva hur en sådan FV kan introduceras till en existerade RP.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:
Jag håller med till 100%. Grundreglerna skall vända sig till "den breda massan", när man spelat ett tag skall man kunna ta modulerna/tilläggen/etc och kunna tillgång till komplexare, mer detaljerade regeltillägg.

Men, jag vill att vi undviker att införa alltför många nya Färdigheter i modulerna. Jag tyckte det var lite irriterande med ÄS alla handböcker. När man skaffade den kändes det ibland som att Tjuven/Krigaren/Magikern man redan hade var ofullständig.

Låt oss kämpa för att få med alla Färdigheterna i Grundreglerna och istället föra in avancerade användning av dem. Om vi för in nya Färdigheter i en modul måste vi beskriva hur en sådan FV kan introduceras till en existerade RP.
Helt för modultänkt och allternativa regler och lika med färdigheter. =)
Låt oss fundera igenom färdigheter och ha alla sammlade i grundboken, tycker nog Förmågor ska göras likadant med. Ogillar när man har en gammal karaktär man har spelat med i evigheter och sen kommer en modul ut med en massa nytt som gör en ny karaktär mycke bätre (rent speltekniskt) och nya färdigheter så den gammla pötsligt inte kan knyta en knut utan en ny färdughet ( "Kopparhavets Kapare" och färdigheten Knopar). Besvärjelser kan ja tänka mig nya senare för det är ju nå som trots alt bör komma fram nya.

Religoners inverkan på spelet bör ju va en alternaiv regel om något, all bör ju bero på viken värd man spelar. Jag ser gärna reglerna som nå fristående.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag använder denna tråd för att diskutera Inspirationer och Idéer. =)

Har skummat igenom rollspelet Mouse Guard och får sägga att det verkar riktigt trevligt och inspirerande.

(finns för övrigt i min DropBox-mapp, är enbart 85MB stor pdf, kalrt intressant läsning.)

Finns en del aspekt från det som ja skulle vilja ha med i Redux.
Bara en sådan enkel sak som att all på rollformuläret har en betydelse och påverkar spelet.

För att ta upp en sak så låt mig börja med Resurser och Utrustning.

Dom har ungefär som vi en Resursnivå men dom slår om man hittar det man vill ha och den är mellan 1-10 och när det gäller utrustning så kan man ha så mycke på sig som får plats på rollformuläret.

Jag tänkte da den iden och ha 3 olika avdelningar för Utrustning på rollformuläret, Bärande (den som rollpersonen bär runt på), Packdjur (det som finns på ett packdjur, man kan ha fler) och Förvar (sådant man har i förvar någonstans, ett hus eller liknande).
Jag har för stunden 15 rader för Bärande och sen 15 rader för 2st Packdjur. Utöver det finns Vapen,Örter & Droger, Rustning & Sköld och Magiska Föremål. Detta är enbart för att kunna beskriva va det är och vad dom gör, man måste fortfarande ha det uppskrivet på Bärande för om man vill bära runt på dom.

Detta gör att Vikt inte blir så viktigt, som SL och Spelare får man ju sen avgöra om man kan bära på det eller måste ha Packdjur.
Att bära runt på en kanot eller ett tält är kanske inte så smidigt utan sådant får ligga på ett packdjur eller en vagn.

hmm.. man skaulle ju kunna göra så att man på Formuläret enbart har en lång lista och sen får man tex 10 platser att markera som Bärande, ett packdjur kan ha 15 Platser (en åsna), en vagn kanske 25. På Bärande kan man ju få STY-grupp mer platser sen också?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar