KAP 6. FÄRDIGHETER & SPECIALISERINGAR

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är det något att få med att olika folkslag och kulturer kan ha baskunskap i vissa färdigheter som nödvändigtvis inte är automatiska samt att vissa färdigheter är om inte olagloga så åtminstonde extremt ovanliga? Tänker som exempel att alla skogsnargurer kan grunderna i att hantera kanot och att hantera enkla fällor samt att de vägrar använda hästar som riddjur?

Se beskrivningen av färdigheter i Nargur: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... rgur#Kanot
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

birkebeineren skrev:Är det något att få med att olika folkslag och kulturer kan ha baskunskap i vissa färdigheter som nödvändigtvis inte är automatiska samt att vissa färdigheter är om inte olagloga så åtminstonde extremt ovanliga? Tänker som exempel att alla skogsnargurer kan grunderna i att hantera kanot och att hantera enkla fällor samt att de vägrar använda hästar som riddjur?

Se beskrivningen av färdigheter i Nargur: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... rgur#Kanot
Dom lär ju dyka upp bland Uppväxt-färdigheter.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:Är det något att få med att olika folkslag och kulturer kan ha baskunskap i vissa färdigheter som nödvändigtvis inte är automatiska samt att vissa färdigheter är om inte olagloga så åtminstonde extremt ovanliga? Tänker som exempel att alla skogsnargurer kan grunderna i att hantera kanot och att hantera enkla fällor samt att de vägrar använda hästar som riddjur?

Se beskrivningen av färdigheter i Nargur: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... rgur#Kanot
Precis som Alendor nämnde så kommer olika folkslag att få skilda uppväxtfärdigheter (som de får BC i). Om du har tid och lust, birke, så kan du skapa en ny tråd där du anger typiska kunskaper som folkslag skulle kunna ha. Du har ju rätt stor koll på de olika trådarna här på forumet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag kan försöka. Men jag har inta alls koll på Expert Redux trådarna så om någon kan hänvisa till någon sorts färdighets lista vore det bra. DoD Experts färdigheter är de jag alltid använt så dessa har jag översikt över men om ni har någon variant eller annat så behöver jag upplysas.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:Jag kan försöka. Men jag har inta alls koll på Expert Redux trådarna så om någon kan hänvisa till någon sorts färdighets lista vore det bra. DoD Experts färdigheter är de jag alltid använt så dessa har jag översikt över men om ni har någon variant eller annat så behöver jag upplysas.
Du har tillgång till Google docs. Dokumentet heter Kap 6. Färdigheter.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag försökt hänga med i tråden, och jag tycker följande:

• Alla färdigheter bör ha samma kostnad. Jag tror inte att spelet blir roligare för att de kostar olika, och spelare tenderar till att skita i att Alkemi kostar 5 och Jordbruk kostar 2. Det blir även mindre krångel.

• Jag tycker inte heller att man ska göra skillnad på "coola" färdigheter och "mindre coola" färdigeter. Vill minnas att jag och grisen diskuterade detta för ett tag sedan, och vi beslöt att samla ihopa alla färdigheter och låta de vara lika nyttiga. Summa kardemumma: Vi får lita på att spelaren själv ser en användning av t.ex. Jordbruk, och att den går hand i hand med hur hans karaktär är. Väljer han bort jordbruk; ja då är han väl ingen bra bonde?
För att kanske fluffa till vissa färdigheter som "Jordbruk", så ser jag en lösning att de genererar pengar medan rollpersonerna har en "downtime". En person med Färdighetsvärde i "Jordbruk" kanske kan arbeta som bonde, och genererar en viss summa silvermynt (kopparmynt) beroende på hans FV.

Man får titta på det krasst: Det ÄR coolare att spela en Vapenmästare än en Bonde. Däremot så ska det kanske bara finnas alternativ som "vanliga" livsvägar för nya rollpersoner, så att de iaf kan säga att de har varit en bonde innan de blev äventyrare.
Det måste ju finnas en orsak till att jag valde att låta min rollperson gå livsvägen Bonde.
Förhoppningsvis är det ju spelaren själv som ser en mening med det. Alternativet ska finnas, men jag tror aldrig att man kan göra Bonde till något coolt, om man inte spelar en kampanj som handlar om att odla och skörda ,)

Ok, vissa av de där färdigheterna kanske går att göra mer intressanta om vi gnuggar våra geniknölar. Dessvärre kommer det säkert att bli någon färdighet i den stilen som vi inte kan göra så mycket med. Vad sägs om att göra sådana där klassiska "färg"-färdigheter till Händelser eller Förmågor istället? Det bör då vara tal om någon gratishändelse/gratisförmåga.
Vi pratade väl om detta att dela in dem i "Övriga färdigheter" som man får gratis. Men du tyckte att de skulle finnas bland de "primära". Jag tycker fortfarande att vi behåller dem som de är. Inget krångel, lita på spelaren.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, det får bli så.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Jag väcker liv i denna tråden för jag vill diskutera "Färdighetskategorier".
I arket med Livsvägas och Färdigheter ser den observanta läsaren att jag på eget bevåg har gjort ett försök att dela in Färdigheterna i färdighetskategorirer ifrån "det gamla" Expert Redux.

Jag är lite kluven till om det är en bra idé eller inte. Det gjorde det lättare att placera likartade Färdigheter bredvid varandra. Sorteras Färdigheterna i bokstavsordning kommer Alkemi och Magiskolor "långt" ifrån varandra. Något som kan minska översiktbarheten.

Vill vi dela in Färdigheterna i färdighetskategorier?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Spelknepe,
Spelknepe skrev:Jag försökt hänga med i tråden, och jag tycker följande:

• Alla färdigheter bör ha samma kostnad. Jag tror inte att spelet blir roligare för att de kostar olika, och spelare tenderar till att skita i att Alkemi kostar 5 och Jordbruk kostar 2. Det blir även mindre krångel.

• Jag tycker inte heller att man ska göra skillnad på "coola" färdigheter och "mindre coola" färdigeter. Vill minnas att jag och grisen diskuterade detta för ett tag sedan, och vi beslöt att samla ihopa alla färdigheter och låta de vara lika nyttiga. Summa kardemumma: Vi får lita på att spelaren själv ser en användning av t.ex. Jordbruk, och att den går hand i hand med hur hans karaktär är. Väljer han bort jordbruk; ja då är han väl ingen bra bonde?
För att kanske fluffa till vissa färdigheter som "Jordbruk", så ser jag en lösning att de genererar pengar medan rollpersonerna har en "downtime". En person med Färdighetsvärde i "Jordbruk" kanske kan arbeta som bonde, och genererar en viss summa silvermynt (kopparmynt) beroende på hans FV.

Man får titta på det krasst: Det ÄR coolare att spela en Vapenmästare än en Bonde. Däremot så ska det kanske bara finnas alternativ som "vanliga" livsvägar för nya rollpersoner, så att de iaf kan säga att de har varit en bonde innan de blev äventyrare.
Det måste ju finnas en orsak till att jag valde att låta min rollperson gå livsvägen Bonde.
Förhoppningsvis är det ju spelaren själv som ser en mening med det. Alternativet ska finnas, men jag tror aldrig att man kan göra Bonde till något coolt, om man inte spelar en kampanj som handlar om att odla och skörda ,)

Ok, vissa av de där färdigheterna kanske går att göra mer intressanta om vi gnuggar våra geniknölar. Dessvärre kommer det säkert att bli någon färdighet i den stilen som vi inte kan göra så mycket med. Vad sägs om att göra sådana där klassiska "färg"-färdigheter till Händelser eller Förmågor istället? Det bör då vara tal om någon gratishändelse/gratisförmåga.
Vi pratade väl om detta att dela in dem i "Övriga färdigheter" som man får gratis. Men du tyckte att de skulle finnas bland de "primära". Jag tycker fortfarande att vi behåller dem som de är. Inget krångel, lita på spelaren.
Bra argument! Jag håller med, låt oss inte göra någon skillnad på coola och ocoola Färdigheter.
Tidigare spikade vi saker och ting.
Jag föreslår att vi spikar att alla Färdigheter har samma kostnad, om det inte spikades i och med Spelknepes inlägg?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Jag väcker liv i denna tråden för jag vill diskutera "Färdighetskategorier".
I arket med Livsvägas och Färdigheter ser den observanta läsaren att jag på eget bevåg har gjort ett försök att dela in Färdigheterna i färdighetskategorirer ifrån "det gamla" Expert Redux.

Jag är lite kluven till om det är en bra idé eller inte. Det gjorde det lättare att placera likartade Färdigheter bredvid varandra. Sorteras Färdigheterna i bokstavsordning kommer Alkemi och Magiskolor "långt" ifrån varandra. Något som kan minska översiktbarheten.

Vill vi dela in Färdigheterna i färdighetskategorier?
Jag tror vi bestämde oss för att slopa färdighetskategorier. Vissa färdigheter kan också vara svåra att kategorisera. Jag tror vi besparar oss vissa bryderier om vi bara listar färdigheter från A till Ö.

Färdighetskostnaden blev spikad i och med Spelknepes inlägg, ja.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Jag väcker liv i denna tråden för jag vill diskutera "Färdighetskategorier".
I arket med Livsvägas och Färdigheter ser den observanta läsaren att jag på eget bevåg har gjort ett försök att dela in Färdigheterna i färdighetskategorirer ifrån "det gamla" Expert Redux.

Jag är lite kluven till om det är en bra idé eller inte. Det gjorde det lättare att placera likartade Färdigheter bredvid varandra. Sorteras Färdigheterna i bokstavsordning kommer Alkemi och Magiskolor "långt" ifrån varandra. Något som kan minska översiktbarheten.

Vill vi dela in Färdigheterna i färdighetskategorier?
Jag tror vi bestämde oss för att slopa färdighetskategorier. Vissa färdigheter kan också vara svåra att kategorisera. Jag tror vi besparar oss vissa bryderier om vi bara listar färdigheter från A till Ö.

Färdighetskostnaden blev spikad i och med Spelknepes inlägg, ja.
Bra att veta!
jag ändrar i Livsvägar - Färdigheter arket.
Skriv svar