KAP 2. ROLLPERSONEN: FRAMSLAGNINGSMETOD (BP)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Svärdshand
Här man kan ju slå 2T10 och på 20 eller nå blir man Ambidextriös?
Man vad är fördelen rent speltekniskt med att vara Ambidextriös? Kan man slåss med två vapen utan att lära sig färdigheten Två Vapen?
Fördelen är att man kan använda bägge händer lika bra. Om svärdshanden skadad så kan du hantera vapnet i sköldhanden istället, utan några problem. Att vara ambidexter betyder däremot inte att man kan använda händerna samtidigt. Det är extremt få som har den talangen på riktigt.

Alendor skrev: Livsvägarna & Uppväxtmiljö (lägger in denna)
När du säger " Inga dalkiska överklasspersoner med Den Otämjda Vildmarken som Uppväxtmiljö, alltså.".
Jag har gjort en Adling som har valt at inte leva på slottet utan va den kringvandrande Harmonist/bard han är. Så det sociala ståndet bör ju inte hindra han från att göra detta.
Vad du beskriver här är mer hur Livsvägar fungerar. Uppväxtmiljön är där personen är född och har spenderat sina unga år. Att en ädling senare ger sig ut i världen och lever bland pirater och strupskärare suddar ju inte ut det faktum att han är född i en adelsfamilj.
Alendor skrev: Begränsningar & Förmågor
Kanske blir jobbigt men man bör ju kunna dela upp allt i olika grupper och beroende vad du valt för Livsvägar och Uppväxt så kan du väja bland olika förmågor, sen kan man ju göra så att det finns ett alternativ som gör att du kan slå fram Uppväxt men att Livsvägar är nå du valt själv?
Den ena säger va du är uppfödd i för miljö mednas den andra säger va du valt att göra i den miljön?
Så mycket jobbigare blir det nog inte. Tvärtom kan strukturen hjälpa både spelare och SL att hitta passande Förmågor (Begränsningar är kanske lite mer allmänna). Jag tycker det låter som en rätt bra idé att anpassa förmågor till Uppväxtmiljö och Livsvägar. Om Förmågor har den strukturen så kanske t om slump skulle kunna användas?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Lägger mig i debatten.

Jag vill böjra med att lista upp attributen/"skelettet" för en rollperson:

Rollperson
* Är en Ras (raser har för/nackdelar), Kön och Ålder
* Har Grundegeskaper (STY, SMI etc, varierar mellan 3-20)
* Har Svärdshand och Sekundära Egenskaper (skadebonus, förflyttning etc)
* Har Socialt Stånd och Status
* Har en Religion
* Har en (tidigare) Syssla
* Har en eller flera Livsvägar
* Har en eller flera Karaktärsdrag
* Har en eller flera Särskilda Förmågor
* Har en eller flera Begränsningar
* Har flera Färdigheter
* Har ÄP?
* ...

OBS detta bygger på Expert Redux som den såg ut tidigare. Misstänker att jag missuppfattat vissa delar.

Jag föreslår följande "skelett" som diskussionsgrund för "Poängbaserad framtagning" av en Rollperson:

Innan man väljer metod skall man ta fram en klar bild på vad för slags RP man vill ta fram med hjälp av schablonerna för Natur och Syssla


Stegen för Poängmetod
0. (Välj Spelstil("Vanlig", "Extra Ordinär", "Episk"), ger olika antal BP? Jag är inte så säker på att Spelstil är något bra, Livsvägar, Karaktärsdrag och Begräsningar borde kunna ersätta Spelstil)
(jag vill nog enbart att man skall ha en pott med BP oavsett spelstil. Tyåp alla får 125 BP enligt DoD-91)

1. Välj Ras, Kön och Ålder
Ras: Kostar BP

2. GE: BP + Ras + Ålder används i tabell (STO är speciell)

3. Svärdshand: BP + Ras(?) används i tabell (Att välja Högerhänt -> +1 BP?)

4. Socialt Stånd: BP + Ras + Syssla + Livsväg? används i tabell

5. Status: BP + Ras + Ålder + Syssla + Livsväg? används i tabell (om det ens är möjligt att "köpa" Status)

6. Religion: Väljer man. Ras kan ha inverkan

7. Sekundära Egenskaper: Räknas fram, tabeller etc

8. Livsvägar: Väljer man ur en lista. Man får BP för att välja Livsvägar
- Vilka: Ras har inverkan?
- Antal: Ålder, Ras bestämmer hur många man kan skaffa?

9. Karaktärsdrag: Man får BP för att välja Karaktärsdrag
- Vilka: Ras, Syssla, Livsväg, Socialt Stånd? bestämmer vilka man har tillgång till.
- Antal: Ålder, Ras bestämmer hur många man kan skaffa

10. Särskilda Förmågor: Köps med BP.
- Vilka: Ras, Syssla, Livsväg (Socialt Stånd) bestämmer vilka man har tillgång till. Olika tabeller?
- Antal: Ålder, Ras bestämmer hur många man kan välja.

11. Begränsningar: Man får BP för att välja Begränsningar.
- Vilka: Ras, Syssla, Livsväg (Socialt Stånd) bestämmer vilka man har tillgång till.
- Antal: Ålder, Ras bestämmer hur många man kan välja.

12. Färdigheter: Köps med EP
- Vilka: Ras, Syssla, Religion? ger vilka Färdigheter man kan välja vid framtagning
- Antal: Ras, Ålder, Syssla ger vilka Färdigheter (och hur många )man kan välja vid framtagning, samt om man har BC
- BC: Ras, Ålder?, Syssla, Socialt Stånd? bestämmer vilka Färdigheter man har BC i
- Hur Höga: Ras, Ålder, Syssla ger vilka Färdigheter (och hur många )man kan välja vid framtagning, samt om man har BC

13. Pott med EP används för att köpa FV
- Antal EP: Ras, Ålder, Spelstil? Annat(överblivna BP)? Används

14. ÄP. Rollpersonen får ett fast antal ÄP vid skapandet?

15. Startutrustning: Ras + Ålder + Syssla + Socialt Stånd + Status + Överblivna BP/EP?
(vi behöver reda ut om en RP skall "köpa" alla saker i sin utrustning (ala 250GM att handla för) eller om man köper färdiga "paket")

Som ni ser påminner metoden om DoD-91s poängmetod men man använder poäng till allt. Jag gillar detta eftersom att spelaren måste stå för valen, tex hög SMI eller Ambidexter.

Jag förslår en "morots-approach" för Livsvägar, Karaktärsdrag och Begränsningar genom att belöna spelare med BP om de väljer dem. Om de sedan inte använder/ignorerar dem i spelet skall de bestraffas genom att man tar bort Livsvägen/Karaktärsdraget/Begränsningen och "bötfäller" spelaren att betala tillbaka BPna genom exempelvis ÄS och (temporära) sänkningar i FV, GE etc. En borttagning kanske oxå skall resultera i en permanent sänkning i Status, Rykte etc.

-"Let us start the discussion!"

/TML
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Lägger mig i debatten.

Jag vill böjra med att lista upp attributen/"skelettet" för en rollperson:

Rollperson
* Är en Ras (raser har för/nackdelar), Kön och Ålder
* Har Grundegeskaper (STY, SMI etc, varierar mellan 3-20)
* Har Svärdshand och Sekundära Egenskaper (skadebonus, förflyttning etc)
* Har Socialt Stånd och Status
* Har en Religion
* Har en (tidigare) Syssla
* Har en eller flera Livsvägar
* Har en eller flera Karaktärsdrag
* Har en eller flera Särskilda Förmågor
* Har en eller flera Begränsningar
* Har flera Färdigheter
* Har ÄP?
* ...

OBS detta bygger på Expert Redux som den såg ut tidigare. Misstänker att jag missuppfattat vissa delar.
I stort sett så ser skelettet riktigt ut, förutom tidigare Syssla. Yrken och liknande är helt ersatta med Livsvägar. De Livsvägsval man gör är också rollpersonens tidigare sysslor. Till Livsvägar kommer också Livsvägshändelser som bör noteras på ett rollformulär. Sedan är Uppväxtmiljö och Uppväxthändelser ngt som borde ingå i skelettet också.

Rollpersonens religion är något som jag förut hade tänkt ha med i ett kapitel om Fördjupning, där man t ex beskriver rollpersonens utseende och liknande. Men vi kanske inte ska förpassa religion till lull-lullet utan istället ge det större betydelse under spel? Detta med tanke på att det faktiskt existerar en rad gudar, som ibland t o m påverkar skeenden i Altor. Man kanske t o m skulle kunna tänka sig något värde i stil med Tro? Jag ska titta lite på hur andra rollspel hanterar rollpersoners religion.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Tack för uppdarering Grisodlar'n.

Orsaken till att jag trycker att vi skall skeletta upp saker och ting är att man sedan under diskussioner i andra ämnen väldigt enkelt kan se så att man inte glömt något viktigt. Allt som behövs är en snabb koll på listan.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Tack för uppdarering Grisodlar'n.

Orsaken till att jag trycker att vi skall skeletta upp saker och ting är att man sedan under diskussioner i andra ämnen väldigt enkelt kan se så att man inte glömt något viktigt. Allt som behövs är en snabb koll på listan.
Jo, vi behöver organisation. Om du Tobald skulle uppdatera skelettet/lathunden så kan man ju klistra den tråden och markera vad som åtgärdats. Jag blir bara förvirrad när allt spretar över hela kartan. Det blir ju lättare om alla marscherar åt samma håll.

Jag kommer även att göra en slags "wishlist" i form av en tråd där man kan skriva vad man personligen skulle vilja se i spelet.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan,
Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:Tack för uppdarering Grisodlar'n.

Orsaken till att jag trycker att vi skall skeletta upp saker och ting är att man sedan under diskussioner i andra ämnen väldigt enkelt kan se så att man inte glömt något viktigt. Allt som behövs är en snabb koll på listan.
Jo, vi behöver organisation. Om du Tobald skulle uppdatera skelettet/lathunden så kan man ju klistra den tråden och markera vad som åtgärdats. Jag blir bara förvirrad när allt spretar över hela kartan. Det blir ju lättare om alla marscherar åt samma håll.

Jag kommer även att göra en slags "wishlist" i form av en tråd där man kan skriva vad man personligen skulle vilja se i spelet.
Ber om ursäkt för ett lite sent svar.
Jag skall skapa textfiler i GoogleDocs, en för varje skelett.
Tror att det är lättare om de ligger där, får du kan vem som helst formulera och editera dem.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Make it so.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan igen,

Nya (trevliga?) frågor dök upp när jag försökte öka detaljrikedomen under framtagningen. Jag skulle uppskatta om alla sade sitt i varje fråga och att vi sedan mer eller mindre demokratikst kommer fram till något.

A. Socialt Stånd, Resursnivå: grundvärden kopplat till Uppväxmiljö?
Dvs när man väljer/köper Uppväxmiljö får man ett grundvärde i Socialt Stånd och Resursnivå. Senare under skapandet modifieras dessa värden, genom Händelser, Livsvägar, BP-köp etc?
Hur har ni alla tänkt att Socialt Stång och Resursnivå bestäms?

B. Skall det kosta BP att välja Uppväxtmiljö?
Borde det inte vara på något sätt vara "dyrare" att välja 'Nobilitetens Gemak' än 'Landsbygdens Åkermark'? Eller spelar det roll?

C. Har vi en "yngsta ålder" för att börja vandra i Livsvägarna?
För mig känns det som att man inte kan börja vandra i Livsvägarna förrän rollpersonen har kommit upp en bit i Ålder. Alltså tror jag att vi behöver nämna att man inte kan börja vandra förrän rollpersonen är x år gammal. Frågan är vad skall x motsvara? I EDD och DoD-91 var väl längsta åldern 16? Om Expert Redux skall matcha det bör minsta ålder vara 14. Då kan rollpersonen vara 16 år när han/hon börjar äventyra (har fullföljt en livsväg)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

A.
Jo, man ska ju få ett grundvärde i Socialt Stånd och Resurser men Socialt Stånd tycker ja nog inte man ska kunna öka med Händelser och Livsvägar så enkelt, möjligen ett steg upp eller ner men inte mer.

B.
Svåra blir ju att balansera hur mycke det ska kosta. Är det värt att sänka GE med x för att gå Socialt Stånd?
C.
Ja antog att Livsvägar va nå man börja med vid 16 år ålder?
Detta gör då att minsta åldern är 18 år.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

A. Socialt Stånd, Resursnivå: grundvärden kopplat till Uppväxmiljö?
Alendor skrev:Jo, man ska ju få ett grundvärde i Socialt Stånd och Resurser men Socialt Stånd tycker ja nog inte man ska kunna öka med Händelser och Livsvägar så enkelt, möjligen ett steg upp eller ner men inte mer.
Jag minns inte om vi har enats om skalan för Socialt Stånd. Jag och Grisodlar´n pulade tidigare på skalor som spännde mellan 0 -100. Och att de olika Sociala Stånden hade olika spännvidder.
Tex följande skala gäller för Trakorien:
0-20: Egendomslös
21-
...
96-99: Adel

Min ide är att när man väljer Uppväxtmiljö får man tex +15
Andra saker under skapandet ger tex +10
Slutligen har vi ett steg där man kan använda BP för att köpa upp sitt Sociala Stånd. En BP ger +1. Beroende på skalorna så rör det sig mest om att spelare köper ett fåtal poäng för att gå upp en nivå.
Vi måste motverka optning, ta tex scenariot där en spelare köper 'Nobilitetens Gemak' som Uppväxtmiljö och sedan "växlar ner" sitt Sociala Stånd och på så sätt få extra BP

B. Skall det kosta BP att välja Uppväxtmiljö?
Alendor skrev:Svåra blir ju att balansera hur mycke det ska kosta. Är det värt att sänka GE med x för att gå Socialt Stånd?
Exakt! Vissa Uppväxtmiljöer bör ju ge högre Social Status. Så för att balansera det borde det antagligen kosta (motsvarande?) BP att köpa den Uppväxtmiljön?

C. Har vi en "yngsta ålder" för att börja vandra i Livsvägarna?
Alendor skrev:Ja antog att Livsvägar va nå man börja med vid 16 år ålder?
Detta gör då att minsta åldern är 18 år.
Kan vi spika att man är alltid 16 år när när man tar det första "steget"?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: Jag minns inte om vi har enats om skalan för Socialt Stånd. Jag och Grisodlar´n pulade tidigare på skalor som spännde mellan 0 -100. Och att de olika Sociala Stånden hade olika spännvidder.
Tex följande skala gäller för Trakorien:
0-20: Egendomslös
21-
...
96-99: Adel

Min ide är att när man väljer Uppväxtmiljö får man tex +15
Andra saker under skapandet ger tex +10
Slutligen har vi ett steg där man kan använda BP för att köpa upp sitt Sociala Stånd. En BP ger +1. Beroende på skalorna så rör det sig mest om att spelare köper ett fåtal poäng för att gå upp en nivå.
Vi måste motverka optning, ta tex scenariot där en spelare köper 'Nobilitetens Gemak' som Uppväxtmiljö och sedan "växlar ner" sitt Sociala Stånd och på så sätt få extra BP
Jag tycker inte man ska kunna gå upp från Egendomslös till Adel eller ens till att äga ett hus innan man ens börjat spela.
Tobald Lättfot skrev: Exakt! Vissa Uppväxtmiljöer bör ju ge högre Social Status. Så för att balansera det borde det antagligen kosta (motsvarande?) BP att köpa den Uppväxtmiljön?
Att en Uppväxtmiljö ger högre Status är ju självklart men min fråga var ju mer att är det värt kostnaden, vad motsvarar Socialt Stånd i GE?
I -91 så kosta det ju en hel del och då gav det ju igentligen inget men här är det ju tänkt att det ska ge något mer än bara Resurser.
Tobald Lättfot skrev: Kan vi spika att man är alltid 16 år när när man tar det första "steget"?
Kanske en förmåga eller Händelse som kan göra att man kan va yngre när man börjar. Är ju inte helt omöjligt att man vill börja som en yngling ibland även om Livsvägar gör att man nästan börjar som ung då man skapar en bakgrund med dom också. Men någor som gör att man kanske kommer iväg 2-4 år tidigare med Livsvägar men att man då förlorar lite på Uppväxten? Bör ju va en Händelse framför en Förmåga. Rymma hemifrån, Föräldralös etc.
Men ja, i grund tycker ja vi kan spika 16 som första steg!
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev: Jag minns inte om vi har enats om skalan för Socialt Stånd. Jag och Grisodlar´n pulade tidigare på skalor som spännde mellan 0 -100. Och att de olika Sociala Stånden hade olika spännvidder.
Tex följande skala gäller för Trakorien:
0-20: Egendomslös
21-
...
96-99: Adel

Min ide är att när man väljer Uppväxtmiljö får man tex +15
Andra saker under skapandet ger tex +10
Slutligen har vi ett steg där man kan använda BP för att köpa upp sitt Sociala Stånd. En BP ger +1. Beroende på skalorna så rör det sig mest om att spelare köper ett fåtal poäng för att gå upp en nivå.
Vi måste motverka optning, ta tex scenariot där en spelare köper 'Nobilitetens Gemak' som Uppväxtmiljö och sedan "växlar ner" sitt Sociala Stånd och på så sätt få extra BP
Jag tycker inte man ska kunna gå upp från Egendomslös till Adel eller ens till att äga ett hus innan man ens börjat spela.
Exakt! Alltså behöver komma fram till en skala som gör det "för dyrt" att köpa upp sitt Sociala Stånd skyhögt. Men samtidigt måste det vara möjligt att skapa en Adelsman.

Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev: Exakt! Vissa Uppväxtmiljöer bör ju ge högre Social Status. Så för att balansera det borde det antagligen kosta (motsvarande?) BP att köpa den Uppväxtmiljön?
Att en Uppväxtmiljö ger högre Status är ju självklart men min fråga var ju mer att är det värt kostnaden, vad motsvarar Socialt Stånd i GE?
I -91 så kosta det ju en hel del och då gav det ju igentligen inget men här är det ju tänkt att det ska ge något mer än bara Resurser.
Du har en poäng.
Exakt vad har Socialt Stånd för påverkan för en Rollperson som skapas med Expert Redux? Annat än Resursnivå och en innerlig önskan att vi vill att det skall påverka mer?
:-)

Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev: Kan vi spika att man är alltid 16 år när när man tar det första "steget"?
Kanske en förmåga eller Händelse som kan göra att man kan va yngre när man börjar. Är ju inte helt omöjligt att man vill börja som en yngling ibland även om Livsvägar gör att man nästan börjar som ung då man skapar en bakgrund med dom också. Men någor som gör att man kanske kommer iväg 2-4 år tidigare med Livsvägar men att man då förlorar lite på Uppväxten? Bör ju va en Händelse framför en Förmåga. Rymma hemifrån, Föräldralös etc.
Men ja, i grund tycker ja vi kan spika 16 som första steg!
Och definitivt ta in en sådan Händelse!
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Man skulle ju kunna göra så att man får välja upp till en gräns, vet inte hur många olika nivåer Sociala Stånd vi ska ha men 0-20 låer ju för mycke tycker jag.
Som exempel går ja nu tillbaks til 7 som vi lekte med tidigare.
Då kan man ju säga att man fritt får välja Uppväxt till nivå 5 som kanske är någon form av rik Köpman, inte äger land kanske men familjen är rik med hus i en stad eler nå större på landet, kanske är en rik bonde med boskap och en mindre bit land. men iaf så kan man i Uppväxt köpa till nivå 6 för 5 BP och sen nicå 7 för ytterligare 10BP?

Sen när man delar ut vilken Resursnivå dom olika Klasserna har så kan man ju låta 5an ha en hög men inte så hör att han kan plocka på sig en massa mästersmida vapen och rustningar eller bara köpa dom när han vill senare i spelet.

Kom på att Resursnivåer kan ju va olika steg för varje klas också. kanske köra 5 olika klasser och sen låta varje klass ha 4 nivåer och när man väljer eller köper en klass så får man den lägsta för den klassen.
tex Adling har Resurser mellan 16-20 där 16 är en mindre länsherre eler där omkring och 20 är kungen?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

A) Man får ett viss startvärde i Resurser kopplat till Socialt stånd (Socialt stånd är kopplat till Uppväxtmiljö). Resurser är det som kan påverkas mest under rollpersonsskapandet. En borgare kan t ex ha högre Resurser än lågadlig riddare. Socialt stånd är jag kluven till om det ska gå att påverka. Det känns kanske mer som om det är något man kanske skulle kunna sträva efter under spelets gång, t ex genom att gifta in sig i en viss släkt eller liknande. Det bör iallafall vara rätt svårt att komma upp i smöret ståndsmässigt sett.

B) Nej. Vill man vara adelsman så ska man väl få vara det, men å andra sidan får man ju också större ansvar. En egendomslös äventyrare är fri och obunden, medan baronsonen kanske inte kan flacka omkring hursomhelst, och har alltid sin ätts goda rykte att tänka på. Vad vet jag? Spontant tycker jag inte att man ska behöva köpa sin Uppväxtmiljö/Sociala stånd.

C) Jag säger 15 år. Det verkar ju historiskt sett ha varit någon brytpunkt i livet, när man blir man, etc. På medeltiden blev man myndig vid 15 års ålder. Man är alltså 15 år när man börjar med Livsvägar.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tråden börjar spreta lite. Det känns som Socialt stånd (och "Status" och Resurser) förtjänar en egen tråd, där vi bara diskuterar vilka valbara Stånd det ska finnas, vad de ska ge för grundvärde i Resurser och om Socialt stånd ska ge ytterligare någon bonus.
Skriv svar