Stridsrundan, Satsningssystem och Slagväxling

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Stridsrundan, Satsningssystem och Slagväxling

Inlägg av Grisodlar'n »

Det här kan ses som ett alternativ till Initiativ och Stridsattityd. Den bygger på ett slags satsningssystem. Man satsar en viss del av sitt aktuella vapen-FV på Anfall respektive Försvar. Har du t ex FV 14 i Slagsvärd så kan du t ex satsa FV 10 på Anfall resp. 4 på Försvar. Eller FV 3 på Anfall och 11 på Försvar. Allt beroende på vad du tycker är viktigt. All satsning avslöjas samtidigt (alla inblandade kan t ex skriva ned det på varsin liten lapp). I strid mellan två kombatanter är den som satsat mest på anfall Anfallare. Motståndaren blir Försvarare.

Det är då dags för själva stridsmomentet, som jag här kallas Slagväxlingen. En tanke kan vara att Slagväxlingen kan ha två delar, enligt nedan:

1. Första halvan av Slagväxlingen, Anfallaren attackerar (2T10+satsning+ev. bonus) och Försvararen försöker försvara sig.
2. Eventuella skadeslag görs och skador noteras.
3. Andra halvan av Slagväxlingen. Det är nu Försvararens tur att anfalla.
4. Skada etc, se 2. SR är över.



Det är bara en grov skiss och innehåller säkert en hel del oklarheter. Man kan tänka sig varianter av Slagväxlingen där en Särskild/Perfekt parering gör att striden svänger över i Försvararens fördel och att han nu anses som Anfallare.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Här är mitt förslag till en stridsrunda eller iaf en del av den, behöver så klart slipas på.


STRIDSRUNDAN:
Om ingen har vapnet i handen slås FV+2T10, högst börjar.
Modifikationer finns beroende på var vapnet finns, om det är lätt tillgängligt eller ej.

*Båda slår FV+2T10, om anfallaren får ett högre resultat träffar han och mellanskillnaden är skada som lägs till vapnets grundskada.
*Om Båda slår lika fortsätter striden.
*Om Försvararen slår högre.

Alt 1
*Försvararen får möjligheten att anfalla i nästa runda.
Alt 2
*??

Stridsställning/Stridsatityder:
Man kan välja olika sätt att slås som kan ge olika fördelar.
*Vill man gå på hårt får man +5 på slaget när det gäller att se om motståndaren får börja.
*Man kan köra deffensivt och får då 1-5(?) i CL på att försvara sig.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fram med stora sågen, för idag sågar jag bådas förslag...

Motivering:

Grisens förslag:

Om du ska hålla reda på hur mycket du satsar i ett anfall, måste du även hålla reda på hur mycket du har kvar i försvar. Det du lägger till är följande.

1. Subtrahera [Satsningen] från ditt totala FV
2. Addera [Satsningen] till tärningsslaget
3. Räkna ut hur mycket du har kvar av sitt totala FV till försvar - håll det i minnet.
4. När det är din tur - addera [Försvar] till tärningsslaget när du parerar.


Kort och gott - tok för mycket uträkningar utöver det vi redan har. Jag tror inte detta blir roligare, bara jobbigare.

Alendors förslag:

Allt bra tills man kommer till skadan. Vad vi redan har spikat är att färdighetsvärdet ska ha betydelse. Vi löste det genom att [FV-gruppen] läggs till på skadan. Det är ett fast värde som man endast behöver räkna på en gång som man kan plita ner på rollformuläret.

Med ditt förslag måste man göra en kalkylering varje gång man hugger något. Föreställ dig en spelledare med 12 svartalfer. För varje svartalf måste spelledaren räkna ut mellanskillnader, addera detta på skadan.

Jag gillar dock Stridsställning/Stridsattityd, men tycker att man borde hitta något annat än att bara bajsa dit en siffra. Siffror tenderar att bli väldigt tråkiga och opersonliga. Klockan 00.00 på natten när spelarna är lite små-mosiga i huvudet så är det lätt att tappa själva rollspelet, och man måste istället hålla reda på alla modifikationer.

Jag ska fundera vidare på detta med stridsattityd/stridsställning utan att blanda in en numerär modifikation.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:Fram med stora sågen, för idag sågar jag bådas förslag...

Motivering:

Grisens förslag:

Om du ska hålla reda på hur mycket du satsar i ett anfall, måste du även hålla reda på hur mycket du har kvar i försvar. Det du lägger till är följande.

1. Subtrahera [Satsningen] från ditt totala FV
2. Addera [Satsningen] till tärningsslaget
3. Räkna ut hur mycket du har kvar av sitt totala FV till försvar - håll det i minnet.
4. När det är din tur - addera [Försvar] till tärningsslaget när du parerar.


Kort och gott - tok för mycket uträkningar utöver det vi redan har. Jag tror inte detta blir roligare, bara jobbigare.

Alendors förslag:

Allt bra tills man kommer till skadan. Vad vi redan har spikat är att färdighetsvärdet ska ha betydelse. Vi löste det genom att [FV-gruppen] läggs till på skadan. Det är ett fast värde som man endast behöver räkna på en gång som man kan plita ner på rollformuläret.

Med ditt förslag måste man göra en kalkylering varje gång man hugger något. Föreställ dig en spelledare med 12 svartalfer. För varje svartalf måste spelledaren räkna ut mellanskillnader, addera detta på skadan.

Jag gillar dock Stridsställning/Stridsattityd, men tycker att man borde hitta något annat än att bara bajsa dit en siffra. Siffror tenderar att bli väldigt tråkiga och opersonliga. Klockan 00.00 på natten när spelarna är lite små-mosiga i huvudet så är det lätt att tappa själva rollspelet, och man måste istället hålla reda på alla modifikationer.

Jag ska fundera vidare på detta med stridsattityd/stridsställning utan att blanda in en numerär modifikation.
Nä men an fast skada baserad på FV är ja helt för =)
Är det även en fast skada för vapen eller är det en Tärningsslag?
Jag va lite inne att ett bra slag ger mer i skada, kanske göra så att det är en fast tabell som går efter ditt slag, slår du enbart 4 så kanske du får minus på skadan (om du träffar det vill säga) medans slår du 10 får du +/-0 och 19 plus en he del.
Sen får man ju balansera hur dödligt man vill en strid ska va med Skada på vapen, Abs etc.

Följa samma sjugradiga skala som vi använt tidigare kanske?

19+ get +5
17-18 get +3
14-15 get +1
10-12 get ±0
7-9 get -1
4-6 get -2
2-3 get -3

Denna skadebonus är ju nå man bör lära sig ganska snabbt.

FV+Vapenskada+Tärning(+skadebonus)= TotalSkada
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Stridsystemet fungerar just nu på följande överskådliga sätt...

FV = Färdighetsvärde
SV = Vapnets Skadevärde (Fast värde mellan 1-5)
SB = Skadebonus (Fast värde)

1. Slå 2T10 + FV [Motståndaren försöker parera/blockera/undvika med 2T10 + FV]
2. Träffar du, slå för skada - 1T10 + Skada (SV + SB) [Du förmedlar detta till försvararen som läser av resultatet på sårtröskel-tabellen]
3. [Försvararen antecknar sår-typen på sitt rollformulär]

Exempel: Måns-Conny ska måtta ett hugg på svartnissen. Måns Conny har FV 12 på Stekpenna och slår därför 2T10 + 12 = 21!. Svartnissen försöker parera med sin tvåhandsgaffel och slår 19. Måns-Conny träffar.

Måns-Conny slår nu för skada. Han har redan antecknat att gör 1T10 + 4 i grundskada. (1T10 + 2 (stekpanna) + 2 (skadebonus)). Måns-Conny slår en 10'a och svartnissen får 14 i skada.

Svartnissen kollar nu på sin sårtröskel och eftersom han är oskyddad så får svarnissen ett allvarligt sår. Svartnissen antecknar Allvarligt sår på sitt rollformulär.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:Stridsystemet fungerar just nu på följande överskådliga sätt...

FV = Färdighetsvärde
SV = Vapnets Skadevärde (Fast värde mellan 1-5)
SB = Skadebonus (Fast värde)

1. Slå 2T10 + FV [Motståndaren försöker parera/blockera/undvika med 2T10 + FV]
2. Träffar du, slå för skada - 1T10 + Skada (SV + SB) [Du förmedlar detta till försvararen som läser av resultatet på sårtröskel-tabellen]
3. [Försvararen antecknar sår-typen på sitt rollformulär]

Exempel: Måns-Conny ska måtta ett hugg på svartnissen. Måns Conny har FV 12 på Stekpenna och slår därför 2T10 + 12 = 21!. Svartnissen försöker parera med sin tvåhandsgaffel och slår 19. Måns-Conny träffar.

Måns-Conny slår nu för skada. Han har redan antecknat att gör 1T10 + 4 i grundskada. (1T10 + 2 (stekpanna) + 2 (skadebonus)). Måns-Conny slår en 10'a och svartnissen får 14 i skada.

Svartnissen kollar nu på sin sårtröskel och eftersom han är oskyddad så får svarnissen ett allvarligt sår. Svartnissen antecknar Allvarligt sår på sitt rollformulär.
Du glömde FV-bonusen =)

Så alla vapen gör en 1T10 i skada?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Upps, nu går jag direkt emot mitt eget förslag (på att göra en sak i taget), men jag kan inte hålla tyst.

Jag skulle vilja förslå ett annat sätt:

Man behöver dela in striden i SR:ar
Varje RP bör få en eller flera handlingar i varje SR, detta beroende på ålder, FV och beväpning (ett eller två vapen, är det draget etc)

Men hur gör man när man strider? Hur gör man när man slåss? Jag har faktiskt aldrig varit i slagsmål (vad jag kan minnas) men jag har tränat Kendo och Iaido. I Kendo tänker man inte "nu parerar jag hans anfall sedan hugger jag ett slag mot bröstet följt av ett hugg mot huvudet." Inte jag i alla fall. Jag anfaller och anfaller och anfaller tills jag "huggit mig förbi" motståndaren, jag blir för trött att fortsätta eller om motståndaren lyckas finta mig.

Kan man kanske bara bryta ner det till "offensiva" och "defensiva" handlingar? Samt att man kan välja en "avvaktande" eller ett "beslutsamt" handlande.
- Offensivt betyder helt enkelt att man anfaller, eller utför en handling som senare leder till ett anfall, laddar om, rusar mot moståndaren
- Defensivt betyder att man parerar, blockerar, undviker, flyr
- Ett beslutsamt handlande betyder att man enbart gör den/de typerna av handling i en längre stund. Tex FYS-grupp SR. Detta skall ge en bonus i CL
- Ett avaktande handlande betyder att man inför varje SR skall välja vilka handlingar man gör. Detta bör ge ett litet avdrag i CL då man behöver se vad motståndaren gör.

Och detta görs dolt för varje kombatant, lämpligen på en lapp

Tex: om man har svärd och sköld han man två handlingar. I den första rundan kan man alltså välja
1. Anfall, Anfall beslutsamt, denna kombination gör man sedan FYS grupp SR
2. Anfall, Blockera beslutsamt, denna kombination gör man sedan FYS grupp SR
3. Anfall, Anfall Obeslutsamt, man får lämna in ny lapp nästa SR
4. Anfall, Blockering Obeslutsamt, man får lämna in ny lapp nästa SR

Hoppas ni förstår vad det är jag är ute efter. En hel del måste poleras, tex
* En person med tvåhandsvärd (en handling) möter en person med dolk (två handlingar)
* Stick och hugg lämnar olika slags blottor och pareras/blockeras/undviks på olika sätt
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hmm... jag gillar detta. Speciellt att man delar in det i offensiva och defensiva handlingar. Det sätter ett ord på något.

Det enda som jag undrar över är...

Man har deklarerat att man är offensiv [anfall, anfall] i FYS-grupp SR. Men plötsligt ångar man sig eller blir avbruten efter kanske den första stridsrundan. Måste man då fullfölja sina handlingar under resterande FYS-grupp SR?

Sen vet jag inte vad du menar med lappar, men jag är direkt allergisk att man ska skriva lappar och sånt mitt i en strid. :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev: Man har deklarerat att man är offensiv [anfall, anfall] i FYS-grupp SR. Men plötsligt ångar man sig eller blir avbruten efter kanske den första stridsrundan. Måste man då fullfölja sina handlingar under resterande FYS-grupp SR?
Det skulle ju kunna kosta en handing att byta i dom nästföljande?
Spelknepe skrev: Sen vet jag inte vad du menar med lappar, men jag är direkt allergisk att man ska skriva lappar och sånt mitt i en strid. :)
hm..
Att skriva på lappar är ja också lite imot men om det finns en permanent lösning på hur man visar vad man valt.
Ett allternativ är ju att ha som Spelkort man lägger fram?
Dessa bör ju då lätt finnas att skriva ut från en PDF eller så kan ju gruppen skapa egna, ett kort för varje handling?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: Kan man kanske bara bryta ner det till "offensiva" och "defensiva" handlingar? Samt att man kan välja en "avvaktande" eller ett "beslutsamt" handlande.
- Offensivt betyder helt enkelt att man anfaller, eller utför en handling som senare leder till ett anfall, laddar om, rusar mot moståndaren
- Defensivt betyder att man parerar, blockerar, undviker, flyr
- Ett beslutsamt handlande betyder att man enbart gör den/de typerna av handling i en längre stund. Tex FYS-grupp SR. Detta skall ge en bonus i CL
- Ett avaktande handlande betyder att man inför varje SR skall välja vilka handlingar man gör. Detta bör ge ett litet avdrag i CL då man behöver se vad motståndaren gör.
Jag kan tänka mig Avakta och Defensiv som en liten kombination. Man skyddar sig själv för man vill prova motståndaren, trötta ut han, hitta öppning eller helt enkelt uppehålla han medans man försöker få fram något?
Tobald Lättfot skrev: Och detta görs dolt för varje kombatant, lämpligen på en lapp

Tex: om man har svärd och sköld han man två handlingar. I den första rundan kan man alltså välja
1. Anfall, Anfall beslutsamt, denna kombination gör man sedan FYS grupp SR
2. Anfall, Blockera beslutsamt, denna kombination gör man sedan FYS grupp SR
3. Anfall, Anfall Obeslutsamt, man får lämna in ny lapp nästa SR
4. Anfall, Blockering Obeslutsamt, man får lämna in ny lapp nästa SR
Lite osäker på va dom olika gör får ja lov att säga men ja kan kanske förstå grundiden =)
Sen FYS-grupp antal rundor gör ju FYS mycket viktigt för en krigare, bör kanske hålla ner dom viktiga GE till två per yrke? Nu är det väll STY, SMI, FYS?
Tobald Lättfot skrev: Hoppas ni förstår vad det är jag är ute efter. En hel del måste poleras, tex
* En person med tvåhandsvärd (en handling) möter en person med dolk (två handlingar)
* Stick och hugg lämnar olika slags blottor och pareras/blockeras/undviks på olika sätt
Detta är jag lite för. Kanske utvckla det ett steg till och göra oika vapen bra i olika situationer. Är man i en trång gång så är ju inte ett stort svärd, yxa eller iknande speciellt bra, här bör man kanske ha ett Stickvapen eller ett kortsvärd?
Det blir kanske lite mycke regler med detta men Atributer gör ju en del av jobbet. Fast lite av det problem ja tyckte fanns med vanliga Drakar där det va bäst att ta det vapen som gör mest skada som man kan använda försvinner ju nu med att alla gör samma grundskada (eller?).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tänkt till lite nu när ja vänta på tvätten angående sköld och en strid så nu ska ja mummla lite har ja tänkt =)

I Expert till -91 så va ju sköld nästan för viktig att ha, den gav en extra parering viket ja tycker va rätt trist. Jag vill inte ha en strid där det blir "Jag hugger - han parerar med sköld, han hugger - jag parerar med sköld".
Jag fingrar lite på iden att använda sig av Dungeons system här o ge bonus till ABS i närstrid om man har sköld och i avstånd funkar den som skydd, dvs den skyddar ett visst % av kroppen och du kan inte aktivt parera ett avståndsvapen. Detta kan ju funka så att anfallaren får ett - i CL eller att man slår en 2T10 och det finns en %-chans att han träffar skölden istället (förutom vis Särskilld och Perfekt träff).

jag vet inte riktigt hur det funkar med strid med sköld i verkigheten men var man ser i filmer så verkar ju sköld va nå som Riddare till häst kanske har och då kanske enbart vid tornespel (?) och sen Soldater som slåss i fält. Det är ju väldigt sällan man ser en strid med 1vs1 där det används sköld? Detta kanske är för att det skulle se trist ut eller så finns det en verkig förklaring till det.

Sen blir ja lätt inspirerad av film och vill gärna införa det lite mer fysiska i en strid, kan tar sig in nära kanske och knuffar bort motståndaren eller att man har möjligheten att använda sparkar o kanske slag utan att det blir en Spark-vs-svärds strid där svärd vinner automatiskt som det skulle va i drakar.

Slutligen:
En strid ska va flexibel, enkel och snabb. Minimalt med tärningar och steg för att slutföra en SR. Ska ju va att man säger vad man gör, vilket iofs kan ta lite tid att förklara men det har jag inget imot. Sen slår man tärningar och skada. Här kan man ju slå alla tärningar med en gång 2T10 för FV och 1T10 för skada och sen träffar man så lägger man till skadetärningen.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: jag vet inte riktigt hur det funkar med strid med sköld i verkigheten men var man ser i filmer så verkar ju sköld va nå som Riddare till häst kanske har och då kanske enbart vid tornespel (?) och sen Soldater som slåss i fält. Det är ju väldigt sällan man ser en strid med 1vs1 där det används sköld? Detta kanske är för att det skulle se trist ut eller så finns det en verkig förklaring till det.
I Hollywoodproduktioner så anses inte sköldar som heroiska eller coola, därför ser man inte så många filmdukshjältar som använder sköld. Historiskt sett var användning av sköld livsviktigt för kämpar ända tills man började ha heltäckande plåtrustningar. Jag tycker sköld har getts en för liten betydelse i fantasyspel, där rollpersoner hellre springer omkring med två enhandsvapen eller något tvåhandsvapen.

Jag rekommenderar den här dokumentären:

http://www.youtube.com/watch?v=qbK7m3w9FXI
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:I Hollywoodproduktioner så anses inte sköldar som heroiska eller coola, därför ser man inte så många filmdukshjältar som använder sköld. Historiskt sett var användning av sköld livsviktigt för kämpar ända tills man började ha heltäckande plåtrustningar. Jag tycker sköld har getts en för liten betydelse i fantasyspel, där rollpersoner hellre springer omkring med två enhandsvapen eller något tvåhandsvapen.

Jag rekommenderar den här dokumentären:

http://www.youtube.com/watch?v=qbK7m3w9FXI
Klart intressant men då kommer det där att det är mer än bara ett skydd, att man använder den mer offensivt också.

Mitt system för stridsfärdigheter byggdes mer på att du hade En Stridsfärdighet typ Stridsvana och sen kunde du speciallisera dig olika nivåer med specifika vapen som Slgsvärd, sköld etc.
Vet inte vad jag är ute efter förutom att göra en strid mer flexibel och inte bara hug o parera, vet bara inte exakt hur jag skulle vilja ha det. =7

Såg ju även dokumentären "Reclaming the Blade" som va mycket intressant gällande vapenstrid, kan rekommenderas. Där va det ju iaf mer fysisk, man gick in och puckla på med kropp o nävar ibland också, tog tag i klickan för att hugga med extra kraft eller stöta genom en rustning. Även att kunna ta tag i motståndarens klinga om man hade en handske på sig.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Såg ju även dokumentären "Reclaming the Blade" som va mycket intressant gällande vapenstrid, kan rekommenderas. Där va det ju iaf mer fysisk, man gick in och puckla på med kropp o nävar ibland också, tog tag i klickan för att hugga med extra kraft eller stöta genom en rustning. Även att kunna ta tag i motståndarens klinga om man hade en handske på sig.
Jo, jag har sett den dokumentären också. Närkampstekniker och t ex halvsvärdstekniker i stil med det du beskriver ovan vill jag ha med i vårt spel.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,
Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: jag vet inte riktigt hur det funkar med strid med sköld i verkigheten men var man ser i filmer så verkar ju sköld va nå som Riddare till häst kanske har och då kanske enbart vid tornespel (?) och sen Soldater som slåss i fält. Det är ju väldigt sällan man ser en strid med 1vs1 där det används sköld? Detta kanske är för att det skulle se trist ut eller så finns det en verkig förklaring till det.
I Hollywoodproduktioner så anses inte sköldar som heroiska eller coola, därför ser man inte så många filmdukshjältar som använder sköld. Historiskt sett var användning av sköld livsviktigt för kämpar ända tills man började ha heltäckande plåtrustningar. Jag tycker sköld har getts en för liten betydelse i fantasyspel, där rollpersoner hellre springer omkring med två enhandsvapen eller något tvåhandsvapen.

Jag rekommenderar den här dokumentären:

http://www.youtube.com/watch?v=qbK7m3w9FXI
Helt klart en intressant serie, jag skall "ladda ner" dem till datorn och titta på dem på till/från jobbet.

Hollywood införde ju även Blockeringen! Det är väl en av de mest använda felen i rollspelsstrid? Hur många gånger har man inte sagt "jag blockerar och anfaller", eller suttit som SL i långdraga strider där alla kombatanter "slår och blockerar"

Kombinationen Vapen/Sköld var i vår grupp den minst använda kombinationen. Oftast var det 2 Vapen elller ett 2H-Vapen. Detta trots att det är "mer optimerat" att använda Vapen/Sköld:
* Du får fler handlingar än med ett 2H-Vapen
* Du får automatiskt extra skydd på Sköldarmen

För att göra Vapen/Sköld mer "attraktiv" tror jag att vi i Expert Redux skall skilja mellan att Blockera, Parera och Undvika.

Tex (OBS detta är inte fullt genomtänkt):
1. Blockera en huggande attack med skärande vapen(svärd):
A. Handlingen ger +1-3 på CL (hur svårt är det att missa?)
B. Du sänker Skadan på ditt vapen permanent (ner till ett visst minimum) oavsett om anfallet lyckas eller misslyckas. Fummlar motsåndaren räknas det som attacken fullständigt missade ditt vapen. Sänkningen kan tas botr genom att en smed slipar ditt vapen. (en slipning sänker BV?)
C. Om anfallet och blockeringen en lyckas slår SL för att se skadan. Om Skadan överstiger BV, skall vapnet försämras (BV, -1 på CL pga obalans?)
D. Vid Fummel skall man välja:
A. Skada vs halverad BV
B. Man tappade sitt vapen

2. Parera en huggande attack med skärande vapen:
A. Handlingen ger -x på CL (det känns som att en parering kräver bra kordination)
B. Påverkar inte vapnet

3. Blockera en huggande med sköld:
A. Handlingen ger +1-3 på CL? (hur svårt är det att missa?)
B. Om anfallet och blockering en lyckas slår SL för att se skadan. Om Skadan överstiger BV, skall skölden försämras (BV, -1 i ABS?)

4. Parera en huggande attack med sköld
A. Handlingen ger +1 på CL? (vinkla skölden så blir blockeringen en parering?)
B. Ger en Öppning till motståndaren, som resulterar i +x i CL förmotståndaren om nästa handling är en attack. Du använder ju skölden så att du "slår undan" attacken, alltså får skölden "fel" vinkel inför nästa Parering/Blockering
C. En lyckad Parering ger -1 på CL pför motståndaren eftersom han "fullföljer" sin attack, alternativt måste "hålla tillbaka" sitt hugg
(så att 1. och 2. tar utvarandra)
D. Påverkar inte skölden
Skriv svar