KAP 9. STRID: Rustningar och ABS

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag håller med Alendor, men jag böjer mig för Grisen här. :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Egentligen, hur extra pilligt blir det att plita ned "Allvarligt Sår (höger arm)" istället för "Allvarligt sår"? Personligen tycker jag att det är viktigt att veta var man blir skadad. Efter själva striden kan en skadad extremitet vålla riktiga bekymmer.

Jag gillar inte träfftabeller, åtminstone inte som de var i EDD och -91 års regler, för närstrid. Det känns inte realistiskt att hacka omkring som en skördetröska och ömsom träffa fot ömsom huvudsvål.

Om ni inte håller med, så får vi köra er enklare variant som grundregel, och kroppsdelar som extrafluff. Precis som de gjort i många andra rollspel.
Nä, träfftabellen va lite löjig men nab bör ju kunna sikta på kropsdelar för att få andra resultat, man kanske vill oskadligöra någon så man hugger han i svärdshanden. Men igentligen vet ja inte om dessa situationer är speciellt reaistiska i närstrid igentligen? Vill man inte döda så hugger man inte utan kanske enbart försvarar sig eller slår till med flatsidan eller försöker avväpna. Men visst ge sig på armarna då dom kanske är mindre bepansrade.

Men sen kan det ju va upp till Spelare och SL var man träffar, siktar man på armar och får ett Sår så är det ett litet jack i armen, är det ett svårt så kanske den blir obrukbar. Annars kan ju Särskild träff va en träff där spelarna vill och kan då välja att man hugg någon i armen för att ta han ur en strid eller nå?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

har nu uppdaterat mitt Rustnings-doc så kostnad i Resurser finns med.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ni som säkert spelat en hel drös utländska spel, har ni någonsin spelat något rollspel där rustningar har en slags tärning istället för ABS? Man slår alltså aktivt för att se om rustningen skyddar? Någon som har någon erfarenhet av liknande rustningssystem?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Ni som säkert spelat en hel drös utländska spel, har ni någonsin spelat något rollspel där rustningar har en slags tärning istället för ABS? Man slår alltså aktivt för att se om rustningen skyddar? Någon som har någon erfarenhet av liknande rustningssystem?
hmm.. har för mig Storyteller-systemet (White wolf) hade så man slog för att se om det skydda innan dom ändra att det bara drog bort tärningar automatiskt för att minska antalet tärningar som slogs.

Men tycker inter slag för ABS funkar i det system vi använder, vapenskada har ju en variabel som gör samma sak och är mer passande då det är anfallaren som får in en bra eller dålig träff.

Storyteller funka ju så att man har 0-5 tärningar (normalt) i GE, Färdigheter och alla förmågor etc.
Man lägger sen GE och Färdighetens tärningar o slår dom (T10) och i Aeon va det svårighetsgrad 7 så man lyckades på alla tärningar man fick 7+.
Fick man en tärning med 7+ så va det en träff och alla övriga ökade effekten på träffen, dvs skada i strid. Sen slog man vapenskadan + bonusen från färdigheter antal tärningar och motståndaren sog sin abbs antal tärningar och alla hand lyckade drog bort lyckade skadetärningar. Dom som blev kvar va skadan.

Som du förstår så blev det här en massa tärningar då man kanske hade DEX 4 och Vapen 5 så slog man 9 tärningar för att träffa och sen en masa till för skada etc.
I Vampire kunde man ha en kraft som gjorde att man fick 1-5 extra attacker varje runda också och hade man den så vile man ju strida så 5 i DEX och 5 i vapen va inte ocanligt så har man sen 5 i kraften så va det totalt 50T10 man slog under en SR + alla skadetärningar.

Inte roligt o va en icke Stridande RP ni dom situationerna =/
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, jag förstår. Jag såg att det nya The one ring hade ett sånt system. Jag har aldrig testat något i den stilen.

Det som är bekymmersamt med rustningar regelmässigt är ju att det inte går att hugga genom t ex plåt med ett riddarsvärd, utan man är tvungen att hitta glipor, stöta mot armhålor och skrev, slita av motståndaren hjälmen eller liknande. Naturligtvis kan man säkert banka någon groggy med hårda slag, men några öppna sår blir det ju inte. Det är bara på film som rustningar inte hjälper.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Ok, jag förstår. Jag såg att det nya The one ring hade ett sånt system. Jag har aldrig testat något i den stilen.

Det som är bekymmersamt med rustningar regelmässigt är ju att det inte går att hugga genom t ex plåt med ett riddarsvärd, utan man är tvungen att hitta glipor, stöta mot armhålor och skrev, slita av motståndaren hjälmen eller liknande. Naturligtvis kan man säkert banka någon groggy med hårda slag, men några öppna sår blir det ju inte. Det är bara på film som rustningar inte hjälper.
En full påtrustning ger just nu enligt mitt system ABS 11.
Kolla "Vapen & Skydd" i Utrustnings excell:en så ser du en komplett lista =)
Som såklart får justeras efter att Regler kommer fram.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Skickar upp ett till exempel på min rustningstabel, lite mer arbetad, Återkommer med ide om träffa Kroppsdelar.


Täckning
Bristfällig täckning Rustningsbonus: 1. Täckning: 10-30%. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: ±0 Vikt: x1. Resurser: 1. Hjälm, Handskar, Stövlar
Under Normal Rustningsbonus: 3. Täckning: 30-50%. Utmattningspoäng: 2 RÖR-bonus: ±0 Vikt: x2. Resurser: 2. Armskydd, Benskydd
Normal Rustningsbonus: 5. Täckning: 50-65%. Utmattningspoäng: 3 RÖR-bonus: -1 Vikt: x3. Resurser: 3. Brösharnes+hjälm
Över Normal Rustningsbonus: 7. Täckning: 65-80%. Utmattningspoäng: 4 RÖR-bonus: -3 Vikt: x4. Resurser: 4. Lång Ringbrynja
Full täckning Rustningsbonus: 9. Täckning: 80-100%. Utmattningspoäng: 5 RÖR-bonus: -∞ Vikt: x5. Resurser: 5. Hela Kroppen

Rustningstyp
Mycket Lätt Rustningsbonus: -3. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: ±0 Vikt: ?. Resurser: 2. Tyg
Lätt Rustningsbonus: -1. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: -1 Vikt: ?. Resurser: 3. Läder
Medeltung Rustningsbonus: 1. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: -2 Vikt: ?. Resurser: 4. Fjällpansar, Nitläder
Tung Rustningsbonus: 3. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: -4 Vikt: ?. Resurser: 5. Ringbrynja
Mycket Tung Rustningsbonus: 4. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: -6 Vikt: ?. Resurser: 6. Plåt

Kvaité
Dålig Rustningsbonus: -1. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: -1 Resurser: -1.
Normal Rustningsbonus: ±0. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: ±0 Resurser: ±0.
God Rustningsbonus: +1. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: ±0 Resurser: 2.
Mästersmide Rustningsbonus: +2. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: ±0 Resurser: 3.
Dvärgsmide* Rustningsbonus: +3. Utmattningspoäng: 1 RÖR-bonus: ±0 Resurser: **.

Attributer: Material Effekt

Brons Rustningsbonus: -1. Vikt: ?. Resurser: -1.
Mithril Rustningsbonus: +1. Vikt: ?. Resurser: ***.
Drakskin Räknas som lätt men ger Spec. i Abs-bonus och är alltid Mästersmide.
Syraödla Läderrustning som skyddar mot syra.
Sjöorm Ett tystare Fjällpansar.

Speciall Något av Rustnings-skaparens Attributer. Se Färdigheten Smide: Rustningar för bonusar.

Listan kräver ju lite tweakanse beroende på hur mycke skada en attack normalt gör och hur bra en rustning ska va.

Exempel: (utan nå Rörlighets-bonus)

En Riddare i full rustning får ABS 13
En Krigare i en Lång Ringbrynja med handskar och kraftiga Stövlar får ABS 11
En Vakt med Bröstharnesk i plåt, handskar, hjälm och ett par Stövlar får ABS 9
En Tjuv i en lättare Läderrustnign som täcker Bröstkorg, mage och överbenen får ABS 4


Som det är nu med sår får en "normal" Krigare följande sår.
Utan Rustning:
1 10 15 20
Med Rustning:
12 21 26 31

Medans Tjuven får.
Med Rustning:
5 14 19 24
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Man kan sikta på kroppsdel.
Man får minus i CL för att träffa.
Träffar man så får man Sår som vanligt.
Beroende på Sår och vilken kroppsdel så får Lätt, Allvarligt, Kritisk, Dödligt olika effekter.
Armen kan man få obrukbar eller minus i attacker etc.
Ben gör att man också kan få minus för amn inte kan röra sig snabbt, minus i förflyttning etc.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker att ditt förslag ser väldigt pilligt och tidskrävande ut Alendor. Jag gillar inte heller att man ska få en negativ modifikation genom att sikta på en viss kroppsdel. Det blir massa huvudräknande mitt under en strid, och det tycker jag ska hållas nere till ett absolut minimum.

Jag är också lite allergisk mot skademodifikationer mitt under striden. Har för mig att jag och grisen snackade om att man kan slåss vidare som normalt under striden, men EFTER striden så kan man dra på sig skador. (Har man adrenalin och viljestyrka och sånt att göra).

Jag återkommer!
Senast redigerad av Spelknepe den 2011-09-01 13:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev:Jag tycker att ditt förslag ser väldigt pilligt och tidskrävande ut Alendor. Jag gillar inte heller att man ska få en negativ modifikation genom att sikta på en viss kroppsdel. Det blir massa huvudräknande mitt under en strid, och det tycker jag ska hållas nere till ett absolut minimum.

Jag är också lite allergisk mot skademodifikationer mitt under striden. Har för mig att jag och grisen snackade om att man kan slåss vidare som normalt under striden, men EFTER striden så kan man dra på sig skador. (Har man adrenalin och viljestyrka och sånt att göra).

Jag återkommer med något mer kontraproduktivt...
Jo, Stålsättningsslag bör göras vid skador under stridens lopp. Efter striden så kan man däremot få en massa minus. Sedan hoppas jag att du inte återkommer med något kontraproduktivt, Spelknepe.:lol:

http://sv.wiktionary.org/wiki/kontraproduktiv
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Äh, här försöker man svänga sig med fina ord, så gör man sig till åtlöje istället! Haha
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:Jag tycker att ditt förslag ser väldigt pilligt och tidskrävande ut Alendor. Jag gillar inte heller att man ska få en negativ modifikation genom att sikta på en viss kroppsdel. Det blir massa huvudräknande mitt under en strid, och det tycker jag ska hållas nere till ett absolut minimum.

Jag är också lite allergisk mot skademodifikationer mitt under striden. Har för mig att jag och grisen snackade om att man kan slåss vidare som normalt under striden, men EFTER striden så kan man dra på sig skador. (Har man adrenalin och viljestyrka och sånt att göra).

Jag återkommer!
Tycker du?
Du bestämmer hur mycke rustning du har, får en ABS. Du bestämmer vad för rusting du har, du får en ABS. Lägger ihop och du har totala.

Sikta på kroppsdel kan va en Allternativ regel, en frivillig och nå vi kan jobba på efter andra regler i strid är klara.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Spelknepe skrev:Egentligen håller jag med Alendor lite här. Jag tycker också att kroppsdelar är lite pilligt.

Alternativt kan man göra såhär:

Vi plockar bort kroppsdelar och kör bara på EN sårtröskel.
Får man en kritisk skada - DÅ blir det plötsligt intressant vart man träffar. Därav kopplar man bort kroppsdelar tills det blir en kritisk.

Då slår man kanske på en tabell för att se vart man träffar, eller avläser ett resultat på en tabell för kritiska träffar där det står mer detaljerat vad som händer och i vilken kroppsdel.

Du kan alltså få din arm avhuggen eller skalle krossad. Men när man räknar sår och allvarliga sår så spelar det inte så stor roll vart.

Egentligen, hur extra pilligt blir det att plita ned "Allvarligt Sår (höger arm)" istället för "Allvarligt sår"? Personligen tycker jag att det är viktigt att veta var man blir skadad. Efter själva striden kan en skadad extremitet vålla riktiga bekymmer.

Jag gillar inte träfftabeller, åtminstone inte som de var i EDD och -91 års regler, för närstrid. Det känns inte realistiskt att hacka omkring som en skördetröska och ömsom träffa fot ömsom huvudsvål.

Om ni inte håller med, så får vi köra er enklare variant som grundregel, och kroppsdelar som extrafluff. Precis som de gjort i många andra rollspel.
Nä, träfftabellen va tris, varför skulle man träffa ett ben slumpat som en erfaren svärdskämpe?
Jag ser både för- och nackdelar med kroppsdelar. Det kan bli för förödande med att bli träffad i en speciell kroppsdel, blir för lätt att slå ut en.
Möjligen att dom olika Såren kan fixa det om alla har samma världen så att skadan bli i förhållande var man träffar.

Att göra 10 iskada i Armen är inte lika bra träff som 10 skada i Huvudet.

Men kör man med kroppsdelar när det gäller Sår och ABS så måste man ju nästan ha en träfftabell för var träffar man annars? Ska man alltid säga var man siktar och missar man den missar man helt?

Fördelen med en Sårtabbel är ju att den dålig träff kan va en träff i armen eller bara en snudd.

Jag gillar nog Spelknepes ide att vid en Särskilld Träff så kan man som val säga att man träffar armen eller någon annan kroppsdel som då ger en Effekt.

Nisse får in en Särskilld träff med sitt slagsvärd och väljer då att han ska träffa motståndaren i Armen som då får -X i FV för att Nisse gjorde Y i skada.

Eller nå liknande, man får väl göra någon tabell/lista på effekter beroende på Sår (Lätt,Allvarligt,Kritiskt,Dödligt) och kroppsdel man väljer att träffa eller andra effekter.

( denna bör ju då va designad på ett sådant sätt att man kan skriva ut den o ha den framme för spelare och SL att läsa av)

Detta gör ju även att vanliga SLP inte kan göra sådan skada utan enbart "namngivna SPL".

Soldat X gör enbart Sårskada medans Bobbo-Ond-Krigare kan träffa dig i Armen.

Sen att ja tyker det blir för mycke på rollformuläret bara för alla kropsdelar och sen all rustning för dom. Ditt formulär har ju nästan en hel sida enbart för Kroppsdelars KP och Rustning, blir för mycke tycker jag.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Fick för övrigt en Idé angående ABS, det finns stora hål iden som tex:
Mycke ABS totalt.
Mycke räknande.

Den fungerar helt enkelt så att man ser var man vill ha rustning och beroende på Var och Vad så får man olika abs. Om vi nu kör med Totala Sår så gör detta att en Läderrustning för Bröstkorgen ger mer ABS än en som täcker underbenet för att Bröstkorgen är mer dödligt och viktigare att skydda.

http://gamemill.se/rpg/ExpertRedux/img/ ... lbonus.jpg
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar