KAP 9. STRID: Rustningar och ABS

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Nä, träfftabellen va tris, varför skulle man träffa ett ben slumpat som en erfaren svärdskämpe?
Jag ser både för- och nackdelar med kroppsdelar. Det kan bli för förödande med att bli träffad i en speciell kroppsdel, blir för lätt att slå ut en.
Möjligen att dom olika Såren kan fixa det om alla har samma världen så att skadan bli i förhållande var man träffar.

Att göra 10 iskada i Armen är inte lika bra träff som 10 skada i Huvudet.

Men kör man med kroppsdelar när det gäller Sår och ABS så måste man ju nästan ha en träfftabell för var träffar man annars? Ska man alltid säga var man siktar och missar man den missar man helt?
S k Träfftabeller finns ju i olika utformning. Riddle of Steel har ju en träfftabell som inte är grundad på slump överhuvudtaget. Jag gillar den varianten, men i det spelet utgår alla attacker från rollpersonens gard. Men det kanske finns något mellanting man kan köra med, även om man inte använder sig av garder.
Alendor skrev: Jag gillar nog Spelknepes ide att vid en Särskilld Träff så kan man som val säga att man träffar armen eller någon annan kroppsdel som då ger en Effekt.

Nisse får in en Särskilld träff med sitt slagsvärd och väljer då att han ska träffa motståndaren i Armen som då får -X i FV för att Nisse gjorde Y i skada.

Eller nå liknande, man får väl göra någon tabell/lista på effekter beroende på Sår (Lätt,Allvarligt,Kritiskt,Dödligt) och kroppsdel man väljer att träffa eller andra effekter.

( denna bör ju då va designad på ett sådant sätt att man kan skriva ut den o ha den framme för spelare och SL att läsa av)

Detta gör ju även att vanliga SLP inte kan göra sådan skada utan enbart "namngivna SPL".

Soldat X gör enbart Sårskada medans Bobbo-Ond-Krigare kan träffa dig i Armen.
Jovisst, man skulle kunna köra med att Särskilda träffar kan ge vissa skadeeffekter. Nackdelen med Särskilda träffar är att de A) Inte sker särskilt ofta, B) Är frikopplade från anfallarens FV.
Alendor skrev: Sen att ja tyker det blir för mycke på rollformuläret bara för alla kropsdelar och sen all rustning för dom. Ditt formulär har ju nästan en hel sida enbart för Kroppsdelars KP och Rustning, blir för mycke tycker jag.
Formuläret är ju gjort för en hybrid av EDD och -91 års regler, med KP i kroppsdelar, minusmodifikationer vid skada, olika rustning och SP. Det går däremot att göra på ett utrymmessnålare sätt om man vill ha rustningsplock. Vi har ju varken KP eller SP, förresten.
Skriv svar