Attribut hos vapen

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Attribut hos vapen

Inlägg av Grisodlar'n »

Tanken är att varje vapen, eller åtminstone vapentyp, ska ha ett par för- och nackdelar förslagsvis kallade Attribut. En dolk är extra dödlig på nära håll, där man kan hitta svaga punkter i motståndarens rustning ( t ex armhålor). Ett spjut kan t ex ha attributet Lång vilket gör det lättare att hålla en motståndare på avstånd. Här brainstormar vi kring olika vapen och deras egenskaper.

ARMBORST
Arbalest
Armborstpistol
Automatarmborst
Lätt armborst
Tungt armborst
Tungt automatarmborst

BLÅSRÖR
Kort blåsrör
Långt blåsrör

DOLKAR
Basilard
Dirk
Dolk
Dubbeldolk
Femfingersdolk (Cinquedea)
Katar
Knogjärnsdolk
Krokdolk
Märlspik
Parerdolk
Parerkatar
Rondelldolk/Rustningsdolk
Sæx
Stilett
Testikeldolk

KASTVAPEN
Bola
Chakram
Kastkniv
Kastspjut
Kastyxa
Mongwanga

KROSSVAPEN
Blydagg
Hjälmkrossare
Klubba
Koffernagel
Morgonstjärna
Spade/skyffel/skovel
Spikklubba
Stridshammare
Stridsklubba
Trädstam, liten
Trädstam, stor
Tung spikklubba
Tung träklubba
Tvåhandshammare

KÄTTINGVAPEN & PISKOR
Bondeslaga
Niosvansad katt
Oxpiska
Piska
Stridsgissel
Stridsgissel med spik
Stridsslaga
Tvåhandsgissel
Tvåhandsslaga

OBEVÄPNAD KAMPKONST
Fingerknivar
Knogjärn/stålhätta
Knogjärn med spikar/knivblad
Lönnmördarnål
Strypsnara
Tigerklor

PILBÅGAR
Kortbåge
Långbåge
Pilbåge (liten båge)
Ryttarbåge
Sammansatt båge

SKÖLDAR
Bucklare
Långsköld
Pavis
Rundsköld, liten
Rundsköld, stor
Scutum
Targ
Vanlig sköld
(Läderöverdrag)
(Metallskoning)

SLUNGOR
Slunga
Spjutslunga
Stavslunga

STICKVAPEN & STÅNGVAPEN
Brandistock
Fångstpåle
Glav/Guisarme/Fauchard
Hillebard
Högaffel/grep
Jaktspjut
Kortspjut
Lans
Lätt lans
Långspjut
Partisan
Pik
Pålyxa/Voulge
Spetum/Corseque
Tornerlans
Treudd
Trästav, strids-
Trästav, vanlig
Änterpik

SVÄRD
Bastardsvärd
Falchion
Huggare
Kortsvärd
Krokhuggare?
Kroksabel
Långsæx
Långsvärd/Bastardsvärd
Riddarsvärd
Sabel
Slagsvärd
Storkniv (großes Messer)
Stötsvärd
Träningssvärd
Tvåhands stridskniv (Kriegsmesser)
Tvåhandssvärd

YXOR
Bredyxa
Handyxa
Korpnäbb
Lochaberyxa
Skäggyxa/Bardiche
Stridsyxa
Tvåhandsyxa
Änterbila
Senast redigerad av Grisodlar'n den 2011-07-24 13:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Lite förslag till attribut


Kross - Gör X mer i skada mot X-typ av rustning.
Stick - Gör X mer i skada mot X-typ av rustning.
Lång - Kan anfalla från längre avstånd. Kan fixera sitt vapen så att det gör X mer i skada mot anstormande motståndare.
Kort - Kan användas i grepp.
Kätting - Motståndaren får X mindre i försvar.
Defensiv - Utövaren får X mer i försvar.
Snärja - Utövaren får X mer i manövern Avväpna och Slå Omkull

Negativa Attribut
Ostadigt - Utövaren får X mindre i försvar
Långsamt - Brukaren får X mindre i anfall
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

http://bit.ly/pLkmvh

Tänkt lite på det här med attributer och skissat lite på hur det kan se ut i ett formulär eller en Vapenlista.
Jag ser gärna att allt som gör nå speciellt med vapnes värden, ökar skada, speciel manövrar, modifikation på CL etc är en Attribut och då även Material som tex Mithril och Silver.
Blir lätt o se vad det är som gäller och sen om det skulle göras en Karaktärsskapare i klass med den som görs nu till dom "gammla" reglerna så är det lätt att få med sådazn information då man enbart behöver klicka dom man ska ha.
Ett enskillt vapen bör ju dock inte kunna ha allt för många Attributer, iaf inte som grundvapen (långt,kort,stick etc).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:http://bit.ly/pLkmvh

Tänkt lite på det här med attributer och skissat lite på hur det kan se ut i ett formulär eller en Vapenlista.
Jag ser gärna att allt som gör nå speciellt med vapnes värden, ökar skada, speciel manövrar, modifikation på CL etc är en Attribut och då även Material som tex Mithril och Silver.
Blir lätt o se vad det är som gäller och sen om det skulle göras en Karaktärsskapare i klass med den som görs nu till dom "gammla" reglerna så är det lätt att få med sådazn information då man enbart behöver klicka dom man ska ha.
Ett enskillt vapen bör ju dock inte kunna ha allt för många Attributer, iaf inte som grundvapen (långt,kort,stick etc).
Bra idé med material som Attribut, Alendor. :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Japp! Den listan ser bra ut Alendor. Tummen upp för material som attribut också. Vill dock koppla vidare det till rustningar. Rustningar ska också kunna ha attribut. :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:Vill dock koppla vidare det till rustningar. Rustningar ska också kunna ha attribut. :)
Det tycker jag.
Med dessa kan man ju tillför attributer för olika FV i Hantverk. En bra Rustningssmed kanske kan göra en Rustning så det blir Smidig att röra sig i vilket kanske leder till att man inte får samma minus i SMI-baserade färdigheter, en ringbrynja har som tygstycken inlindat i ringarna vilket gör den Tyst och man inte få samma minus i Smyga?
Köper man en rustning av mästersmide så får man välja en Attribut som Smeden har eller så kan det ju va så att "Mästersmeden Dieco Macar, känd över hela Zorakin för hans Lätta ringbrynjor." som då minskar vikten ett steg?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Bygger vidare på Spelknepe's Attribut-lista

VAPEN:
Kross - Gör X mer i skada mot X-typ av rustning.
Stick - Gör X mer i skada mot X-typ av rustning.
Lång - Kan anfalla från längre avstånd. Kan fixera sitt vapen så att det gör X mer i skada mot anstormande motståndare.
Kort - Kan användas i grepp.
Kätting - Motståndaren får X mindre i försvar.
Defensiv - Utövaren får X mer i försvar.
Snärja - Utövaren får X mer i manövern Avväpna och Slå Omkull
Två Vapen - Vapnet går att använda i sköldhanden och lägger till användarens FV-bonus i skada.

Negativa Attribut
Ostadigt - Utövaren får X mindre i försvar
Långsamt - Brukaren får X mindre i anfall


RUSTNINGAR:
Lätt - rustningen får -X i Utmattningspoäng.
Tyst - Ger endast -Y i smyga och andra färdigheter där du behöver va tyst istället för det normala -X.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ser helt ok ut, Alendor. Två vapen däremot bör nog inte vara ett Attribut. Ostadigt låter fel på något sätt. Finns det inget annat ord som skulle beskriva ett vapen som inte är så lämpat för försvar, som t ex stridsgissel och liknande? Anfallsvapen, Otympligt, Svårhanterligt eller något liknande?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag har nu varit spelledare för Runequst II några tillfället (jävla skitspel!). De blandar "Combat Maneuvers" med olika attribut för vapen. Men de hade iaf ett ganska intressant system som alla mina spelare gillade.

Alla vapen har attribut. T.ex. så har "Longspear" attributet "Impale". Det innebär, att när man lyckas med att göra en Combat Manuever (typ, samma som stunts, dubbel-slag hos oss), så kan man aktivera attributet Impale, som då ger en viss effekt.

Är ni med?

I Expert Redux skulle det då kunna se ut såhär.

"Bjarne stöter mot tunnelmasken med sitt Långspjut. Hurra vad bra, Bjarne slår två 8'or, och lyckas därmed med en "manöver". Eftersom hans Långspjut har attributet "Spetsa" så kan han välja att aktivera detta attribut (han kan även välja att använda sig av en annan manöver, men "Spetsa" låter ballt så han väljer det). Bjarne sticker spjutet mot tunnelmasken och Spetsar det med alla effekter som det innebär."

Sen vill jag slå ett slag för det jag själv har skrivit. Man kan angripa attributen på olika sätt. Låt mig förklara...

Kross

Gör X mer i skada mot X typ av rustning
Ett vapen med attributen "Kross" gör 2 poäng mer i skada mot alla plåtrustningar.

eller

Gör X mindre i skada mot X typ av rustning
Ett vapen med attributen "Kross" gör 2 poäng mindre i skada mot alla rustningar utom plåt.

eller

Kan aktivera Attributen "Kross" när man gör en manöver
Ett vapen med attributen "Kross" gör så att du kan som en Manöver (dubbelslag), "Bedöva" din motståndare under X antal stridsrundor.
Skriv svar