Socialt Stånd; ideér och tips

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Socialt Stånd; ideér och tips

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

I Expert Redux tråden har vi börjat dyfta Socialt Stånd.
Jag är för dum för att veta hur man "plockar ut" inlägg ifrån ett ämne och lägger i ett annat.
Kanske Admin kan hjälpa till?

För en snabbstart, titta igenom följande inlägg
Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:Hejsan Grisodlar'n,

Ett litet snabbt inlägg. Jag skall hjälpa dig med att få ideer runt de Sociala Stånden. Mer kommer ikväll, efter arbete och annat "obligatoriskt"
Ok, det låter bra. Jag har laddat upp en nyare version av spelarboken här:

http://www.speedyshare.com/files/246708 ... x_test.pdf

Tabellen jag håller på att arbeta med (socialt stånd) finns på s.15. Fram t o m Jorduashur är den väl så gott som klar. Men det är rätt meckigt att göra tabellen såpass detaljerad för varje rike/region. Jag vill gärna basera den på vad som har behandlats i forumet, men för många länder så har de ansvariga inte tagit upp landets sociala hierarkier.

Ett enklare alternativ vore att ha en ståndstabell för mänskliga samhällen, mosa in allt från högadel till klanbaserade stånd i den och ha med en BP-kostnad (plus slumptärning). Sedan får man helt enkelt köpa ett socialt stånd som passar rollpersonens kultur. I samband med tabellen kan jag definiera vad som menas med t ex Egendomslös och Frälsebonde, samt kanske ange några typexempel på riken/regioner där sådana finns.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med det här, så om någon har någon idé, så är det bara att posta ett inlägg.
Tobald Lättfot skrev:Hejsan Grisodlar'n,

Hmmm, vet inte om detta kommer att hjälpa dig. Men förhoppningsvis kommer det att vara utbildande! Jag hade tänkt att man kanske kunde använda de fyra stånden som vi använde under vår medeltid, Präster, Adel, Borgare och Bönder.
Ta gärna en titt på:
* http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_s ... ndsriksdag
* http://www.distans.hkr.se/tq/bibliotek/ ... anden.html
* http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ndssamh%C3%A4lle

Jag gillar särskilt:
Från början under medeltiden fanns det tre stycken stånd:
Adeln - bellatores, "de som strider".
Prästerskapet - oratores, "de som ber".
Bönderna och borgarna - laboratores, "de som arbetar".
Mitt förslag på Ståndklasser
* Präster är egentligen utanför Ståndsskalan, dvs det kan inte avancera i Stånd.
* Adel: De är skatteberiade. Högst upp
* Borgare: Har skatteplikt.
* Bönder: Har skatteplikt.
* Ståndslös: Allra längt ner i Ståndsskalan (lärlingar, tjänare)

Borgare och Bönder bör egentligen ligga bredvid varandra på Ståndsskalan, det som avgör Bonde eller Borgare är mer om man bor i en stad eller inte.

Givetvis finns det utrymme för "hög", "medel" och "låg" inom varje Stånd.

Not:
Frälse == Befriad (alltså skattebefriad) (adel o präster)
OFrälse == Obefriad (har skatteplikt) (alla andra)

Hmm, jag är inte nöjd. Det saknas något. En hel del känns det som.

Jag vet inte så mycket om klaner, men kanske kan kast användas.
Typ http://sv.wikipedia.org/wiki/Kastv%C3%A4sen
Det verkar ha funnit fyra klasser:
* Brahminerna (prästerskapet)
* Kshatriya (adel och krigare)
* Vaishya (köpmän)
* Shudrer (arbetare)
och kastlösa

Sorry, det var kanske inte till mycket hjälp.
Alendor skrev:Min idé för mina Socialt klasser för min egna relegalternativ är:
  • Adel
  • Borgare
  • Skattebonde
  • Äventyrare
  • Egendomslös
Men som Tobals säger, Borgare och Skattebonde (Bönder) bör ju va i samma klass fast beror på var man är.
Namnen på dom komemr ju säkert ändras om ja kommer på nå bätre (eller om ni gör o ja snor dom :) ).

Jag har sen tänkt att beroende på klass så får man varierande startutrustning (kvalite men även mängd) men framförallt så avgör den hur du kan leva.
Jag ville få bort lite av pillet att köpa utrustning men även ha kvar möjligheten. Är du borgare så behöver du som spelare inte spendera pengar för saker som husrum, mat och småprylar runt om, dom är gratis. Är du klasser under så får du sämre kvalite på samma saker men du kan välja att betala normalpriset för dom med dom pengar du har löst.

Mycke är taget av diverse diskutioner här på forumet (säkert Matinée) men modifierat.
Grisodlar'n skrev:Borgare är endast de som har burskap i en stad, vilket betyder att de t ex har rätt att bedriva näringsverksamhet. De som inte har burskap torde vara egendomslösa som har andra slags sysslor (t ex som pigor, bud, grovarbetare, hamnsjåare och liknande).
birkebeineren skrev:Hur en RP från Kardien kan skapas:

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... en#Kampanj
Grisodlar'n skrev:Ja, det där är riktigt bra, birkebeineren. Något i den stilen skulle jag vilja efterlysa för alla länder som beskrivs på forumet.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Några snabba funderingar:

A) Det borde finnas en koppling mellan Yrke och Socialt Stånd.
Men, är det Yrket som bestämmer det Sociala Ståndet eller tvärtom?
Kan en Egendomslös bli Riddare?
Kan en Adelsman bli Tiggare?

B) Borde det finnas två Ståndstabeller, en för stadsbor och en för landsortsbor? Så att man kan skilja på Borgare och Bönder på ett logiskt sätt? (historiskt sett var det väl ~95% av befolkningen som var bönder, men det blir väl inte så spännande i en rollspelsvärld?)

C) Vad är det den Sociala Ståndsskalan skall visa?
Det behöver redas ut. I historieböckerna är ju stånden en till viss del politiskt uppfinning, som representerar olika stånd i riksdagen. Sedan har man ju de fräsle respektive de ofrälse, det vill säga de som är befriade ifrån skatt och de som har skatteplikt. Stånden borde spela roll vid lagtvister etc. Till sist finns borde det finnas någon slags social rang som återspeglas,

D) Jag skulle vilja ha en skala som består av 4-5 olika stånd.
0) De som står vid sidan om Ståndsskalan, tex Präster och kanske oxå Magiker
1) Adel: Högst upp
2) Borgare/Bönder: Här placeras nog alla med ett Yrke, som inte är Adlig
3) Ståndslösa: Lärlingar, tjänare etc
I skalan ovan saknar jag en, men jag kommer inte på något bra namn. Jag tror att det är 2) som skall delas upp i två på något sätt.


D1) Det skall vara svårt att klättra Socialt Stånd, framförallt 2) till 1). 0) står vid sidan om så de räknas inte. I princip skall det bara vara Ståndslösa som kan avancera upp ett snäpp.

D2) Jag skulle vilja att det Sociala Ståndet har är med och bestämmer en nyframtagen rollpersons "startutrstning" och sociala nätverk


E) Hur ser de Sociala Stånden ut för de "civilisationer" som inte passar in i den historiska passformen?

Hoppas att jag lyckats starta en ny diskussionstråd!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Oppinions from the southstockholmian jury.

A:

Socialt stånd avgjorde yrke hos oss. Socialt stånd eller börd ansåg vi vara bakgrunden hos rp;n så en riddare kan ha högbördig kan ha sjunkigt till tiggare men en med egendomslös kan inte vara riddare (men väl bli framöver i klassisk prinsessan-och-halva-kungariket sagoanda).

B:

Även i städerna var de flesta faktiskt bönder i vår värld. I Ereb verkar dock ofta jordbrukarna vara flinkare då en större del av befolkningen ser ut att leva i städer än i tellus dito.

C:

Vi använde ofta socialt stånd som en visare åt vilken position rpns familj (eller denne själv om han/hon är äldre) har i samhället. En präst med lågt socialt stånd kanske hade en far/mor (eller är själv) som var assistent åt byaprästen eller tiggarmunk. En med högt stånd kanske hade färäldrar som var biskopar etc. Köpmän kan skifta mellan tingeltangel månglare till Gillesmästare. Krigare från lågt värderad tvångsinkallad bondesoldat till härförare. etc

D:
Håller med på båda.

E:

Här får man anpassa sig lite tror jag. Lägre medelklass i Dermanien kanske är "klienter" åt stamfurstarna och Shargernas jordbrukare är väl herdar eller dyl.

mina åsikter. Kan definitivt strykas helt. Jag är öppen för kritik ;)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Kom på att jag måste nog görs skillnad på Socialt Stånd och Social Status/klass(?).

Man kan ju födas som Adel och har då tillgång till mark och pengar (och allt det innebär enligt mitt sätt att ha utrustning) och sen kan man ju som äventyrare bli adlad i ett land men då inte ha verken land eller pengar (vilket då gör att man inte får tillgång till Adelsn bonusat och tillgångar).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan,

Bra med kreativa inlägg gtjorgo och Alendor!

Alendor: Jag håller med! En viktigt observering. Vill minnas att det var något ÄS äventyr där man blev adlad, Rösten från Forntiden kanske?
I detta fallet innebär det att rollpersonens Sociala Stånd förändras efter det att han/hon är framslagen. Så man har redan fått sin startutrusning. Egentligen borde en adling(?) resultera i att rollpersonen blir tilldelas en titel med all de "fördelar" det innebär, tex ett gods med mark etc. Men jag vet inte om det är så bra, det kan lätt rubba balansen så att säga. Men å andra sidan kan det ge upphov till en massa spontana äventyr om hur nyadlade rollpersoner kämpar för att bli accepterade av noblessen...
Allting har ju två sidor...

gtjorgo: Mycket bra kommentarer! Alltså bör Socialt Stånd bli ett krav för att få vissa Yrken. På samma sätt som Grundegenskaperna. (då vet vi vilken ordning de skall tas fram). Att bönderna i Ereb är flinkare måste ha med magin att göra... :-) Om nu Bönder bodde i städerna så betyder det att man kan klara sig med en tabell över Socialt Stånd. Bra! Det gör framtagningen av enn rollperson enklare. Jag håller med dig att det skall finnas en skala inom varje Stånd. Till exempel skall en person inom Bonde-Ståndet kunna vara allt ifrån "Storgodsägare", med hundratals arrendatorer till "Livegen arrendator". Borgare kan vara allt mellan "Borgmästare" till "Hemmansägande hantverkade". Det är här det kan bli lite problem med att ha Borgare över Bönder i skalan. En "låg" Borgare bör inte vara högre upp i skalan än en "hög" Bonde. Det känns inte som att det kommer att funka om man placerar båda i samma skala.
Jag håller oxå med dig att det Sociala Ståndet mer speglar det Sociala Ståndet på rollpersonens släkt, dvs rollpersonen kan vara en "sonen till Borgmästaren", eller om rollpersonen är tillräckligt gammal själv inneha titeln.

Intressanta funderingar!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

intressant ämne.

Och välkommen hit förresten. har nog glömt att säga det :oops:
Skriv svar