Vad tycker du för slags regler är bra?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Vad tycker du för slags regler är bra?

Inlägg av Grisodlar'n »

Det här är några generella frågor till alla på forumet som spelat någon slags version av Drakar och demoner:
  • Fanns det några regler i ÄS produkter som du tyckte särskilt mycket om?

    Fanns det några regler du avskydde?

    Om du har/hade egna sk husregler, vad rör/rörde det sig om för regler? Stridsregler? Magiregler? Färdighetsköp?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n,

Regler är kul!

Det finns risk att denna tråd blir en tårdrypande nostalgitripp...
Men det behövs det oxå

Spontant:

Bästa regelverk:
1. EDD. Ett ordentligt lyft ifrån grundreglerna. Färdighetssystemet kändes perfekt, olika kostnader på olika färdigheter, man hade BC. Olika yrken som fick tillgång till olika startfärdigheter. Lysande! Nu blev det viktigt med en bred bas av färdigheter i ävertyrargruppen. Helst skulle inte alla kunna samma sak. Det "alternativa" stridssystemet gjorde ju att man plötsligt inte var en blobb i läderrustning. Rätt var det var kunde man bli oskadliggjord genom en enda fesen träff. Hjältereglerna var oxå välkomna. Magi-delen kändes oxå som en lyckad utökning, magiskolor, en explosion av besvärjelser. Ört-delen använde vi inte så mycket.

2. Magiboxen. En klockren uppdatering i magin! Rätt var det var fanns det regler som behandlade flera magiskolor samtidigt, minimagi, maginoder, egenheter och mycket mer. En av de mest genomlästa tilläggen någonsin

3. DoD 4.0 (aka -91). När de kom introducerade de ett poängbaserat framtagningssystem. Plötsligt spelade slumpen mindre roll vid framtagningen! Aldrig mer 7 i SMI eller INT 9. Yrkesförmågorna och de Särskilda förmågorna var oxå bra nyheter. Här började dock, i min mening, vissa av Yrkena bli "lustiga". Jägaren och Köpmannen försvann. In kom nya "bastard"-yrken "hälften Jägare, hälften Animist" (Paladinen platsar oxå in här) Munken blev, i mitt tycke, väldigt asiatisk. Rätt var det var skall han meditera? Men DoD 4.0 var en mycket bra vidareutveckling på reglerna. Vi anamade den direkt.

4. Gigant. I vår grupp kom Gigant lämpligt. Våra rollpersoner hade blivit snuskigt rika, vad lägga pengarna på? Borgar! Gigant innehöll lite nyheter till det mesta, nya Yrken, färdigheter, besvärjelser. Många av Besvärjelserna var av det tunga slaget, FRAMMANA GAST och så. Animisten fick en del stridsbesvärjelser, VINDPIL. En del nyheter i vapenväg, tänker mest på piltyperna. Vi anamade in de österländska vapnen.

5. DoD 4.0s Handböcker. Jag har de flesta av handböckerna. Tjuvar och Lönnmördare var välkommen eftersom at jag vid den tiden oftast spelade Tjuv-yrken. Krigarens Handbok använde vi oxå. Vi gick över till det "nya" Alternativa stridssystemet.


Minst omtyckta/använda
DoD 4.0s Magikerns Handbok. Ingen wow-känsla infann sig. Vissa Yrkena var bra, men de flesta var slätstrukna. Eftersom att vi redan använde Magiboxen tillsammans med DoD 4.0 vägrade vi att slopa alla magisolorna. Det i sin tur gjorde att vi inte tog oss an besvärjelserna. Många var förövrigt olämpliga.

Det var min enkrona (mindre valör finns inte)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:...
jag kan inget annat än att hålla med med vissa förändringar o tillägg.
Bra:
Även om magi-boxen va fantastisk så tycker ja fortfarande magiker är aningen tråkig i Drakar. Man har för få besvärjelser då dom kostar så mycke att skaffa och öka.

Jag gillar Monsterboken I och II, fantastiska illustrationer och varelserna är roliga (och dom latinska namnen gör det där extra)

Dåliga:
Bland dom dåliga tillkommer Drakar, varför ska det finnas en massa olika drakar? Gör ju bara att dom känns vanliga, drakar ska va drakar o inget annat. Sen kan det ska klart skillja på dom men det ska inte va olika raser för det.
Alver är också en dålig produkt då ja enbart tycker den byter ut en massas som redan va bra i grund och sen lägger till dåliga saker som den där metallen som enbart Alver kan använda och som är bätre än allt. Högalver är också rätt dåliga i den.

Hjältarnas handbok!!!
En bok vi aldrig köpte men bläddra igenom lite hos andra. Sämst!
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kommer ihåg att kapitlet Underjorden - Teori och praktik från Gigant Kampanj var till stor användning när det begav sig.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Nostalgiskt sett så var nog EDD det bästa regelverket. Det var så mycket...uhmm.. kärlek i det kändes det som. Hela wowupplevelsen att uppgradera från DoD som beskrevs ovan, med magiskolor och allt.

Skapandet av karaktärerna tog, som jag minns det, flera timmar. Då när man spelade lååånga sessioner och ibland i dagar i streck var det inte mycket att orda om, men jag tror att jag föredrog 91 i senare skede just för den ngt smidigare startfasen.

Det får erkännas att Gigant användes ganska sparsamt. Mina spelare lyckades nog aldrig få ihop så mycket pengar att borgbyggen och dylikt blev aktullt. Fältslagsreglerna nyttjades väl mellan varven.

Magiboxen var självklart vältummad och egentligen mest en fördjupning i EDD.

Handböckerna nyttjades faktiskt också flitigt. Särskilt då Krigarens handbok men även tjuvar/lönnmördare, magiker och hjältar.

Kaos väktare läste jag nyligen igenom ånyo och tyckte att den överlag var väldigt bra. Drakar och Alver nyttjades minst.

Trots att jag nyttjade krigarens handbok mycket så tycker jag nog minst om de reglerna. Alla handlingstillällen, skadepoängstyper oh modifikationer gjorde att striderna tenderade bli väldigt låånga...

Skapade ett eget system som vi speltestade(ska finnas omnämnt i en tidigare tråd) baserat på differensvärde som var snabbt, filmscensvänligt och mycket dödligt.

En annan husregel som mest användes i Samuraj förvisso var kampsporterna. Adopterat från en kamrat för länge sedan byggde systemet på att varje kampsport hade flera graderingar. Varje gradering bestod av några komponenter (som i vanliga reglerna). Komponenterna var dock betydligt fler att välja bland. En gradering hade oftast komponenter till en kostnad av 2 eller 3. När tillräckligt högt FV uppnåts kunde man gradera och således låsa upp nästa bältes graderingfärdighet.
Vid högre graderingar tillkom grundegenskapshöjningar och speciella egenskaper, men då fanns också tuffa graderingskrav, som i sin tur kunde leda till äventyrande. Taken var att en stridskonstutövare skulle sporras att utvecklas på samma sätt som magiker och på sikt kunna bli nästan lika mäktiga i sann hong-kong-rulle anda

Det får räcka för detta inlägg :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Kopparhavet tycker ja va än rätt bra bok även om vi inte använde den så flitigt och lika så Svartfolk va intressant fast den användes nästan inte alls.

Enda ja tycker va gemensamt dåligt med alla böcker va ju alla färdighjeter som tillkom. Så fort man köppte Kopparhavets Kapare så kund eman inte knyta en knut om man inte hade färdigheten och om man gjorde en pirat innan eller en Sjöfarare så va det plötsligt fler färdigheter man behövde.

Lika så Stridskonster och Vapentekniker tycker ja numera är lite onödiga även om man tyckte det va tufft när man man yngre =)
Kanes Manöver, gjorde att det va bätre att alltid ha svärdet i skidan för då fick du anfalla först. Och sen alla specillare i Stridskonster o Vapenteknik, så om an hade Karate/judo/slagsmåt FV 23 så kunde man inte köra en rundspark, högspak, kast för amn inte hade färdigheten =/

Nä, det dåliga va att det blev för mycke färdigheter.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev:...
jag kan inget annat än att hålla med med vissa förändringar o tillägg.
Bra:
Även om magi-boxen va fantastisk så tycker ja fortfarande magiker är aningen tråkig i Drakar. Man har för få besvärjelser då dom kostar så mycke att skaffa och öka.

Lustigt att jag fann ditt inlägg här nu, strax efter att jag skrivit detta inlägg:
viewtopic.php?p=28619#28619
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag kommer å tänka på följande tråd på Rollspel.nu för några år.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Rickard skrev:Jag kommer å tänka på följande tråd på Rollspel.nu för några år.
Tack, ska läsa den. :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag har skittråkigt så jag gick igenom mina inlägg på DoD-forumet.

Saker du irriterat dig på (En liknande tråd som den jag redan länkat till)

Jag har gått ifrån de flesta av mina idéer men här är saker som jag undrade under årens gång, när jag skapade Matiné. Idéerna var skott för de slutgiltiga reglerna som finns på hemsidan.

Mina husregler.. Varför? [lång] (En större genomgång av mitt system. Tankar bakom det etc.)

Alkemiregler [lång]

Alternativa fummel- och perfekta slag-regler

Slå med 2T10 (Chronopia-mod.)

Hantverk

Expert vs '91

Ägodelssystem

Ingen kostnad för magi?

Stridsregler [lång]

Naturligt skydd (och SB)

Ålder och erfarenhet [nu även DoD6]
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Tänkte skriva kommentarer och svar på detta, men inser att det går snabbare att säga:

"De som vill se mina lösningar kan höra av sig till mig på elriclang@gmail.com"

Såg Rickards konversation med thark på rollspel.nu och upptäckte att nästan allting ni diskuterade för 5 år sedan har jag mycket flytande lösningar på numera, sedan ett gäng år tillbaka.
Men det känns inte motiverat att väcka liv i en 5 år gammal tråd och lägga några timmar på att skriva om allt det där, när jag har det på .txt för den som vill ha det. Vilket i stället skulle ta mig några minuter.
Skriv svar