Hejsan Grisodlar'n,
(Varning; långt inlägg)
Hmmm, det var krångligare än jag trodde att "slänga ihop" en beskrivning över hur man skapar en rollperson.
Mitt alster befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium och är lång från klart.
Istället för att copy/paste:a det här, beskriver jag i detta inlägg vad jag tänkt.
Hör av dig om du vill att jag skall skicka det till dig.
Framtagningssystemet jag jobbar på bygger i första hand på ett poängbaserat system där man inte använder tärningar under själva framtagandet av sin rollperson. Jag vill att spelaren skall ha full frihet att bestämma och prioritera allt till sin rollperson. I min spelgrupp "fuskade" alla med framtagningen, vad gäller tärningsslag. Vi spelade en variant av DoD 4.0 (1991) men inslag av EDD och Magiboxen, vi använde DoD 4.0s färdighetssystem med Primära-, Yrkes- och Sekundära färdigheter. Om ett tärningsslag blev helt galet så slogs detta om, ibland flera gånger. Vi ansåg att det var viktigare att spelaren (inom rimliga ramar) tog fram den rollperson som han önskade. Det är med detta i baktanke som gör att jag vill utveckla ett framtagingssystem som helt bygger på poäng. Slumpen har ingen som helst inverkan, utan allt är upp till spelaren att själv välja och prioritera. Till exempel: -"skall min RP vara ambidextriös eller ha SMI 17? Jag har inte BP för båda.". Dessutom blir det svårare att "fuska" i ett poängsbaserat system. Man kan höja BP eller sänka kostnader men inte mycket mer.
Men jag förstår att många vill att slumpen skall spela in, alltså har jag försökt väva in momemt där man kan välja om man skall använda poäng eller tärning.
Där har det inte gått lika lätt, det som passar i ett poängsystem fungerar ibland inte lika bra/smidigt i ett tärningssystem. Jag tror att det återstår en hel del kreativt tänkande.
Det första jag vill att en spelare skall göra är att ha en klar bild på vad det är han/hon vill ta fram för rollperson. Annars kan man använda färdiga rollpersoner.
Min ide bygger på att skapandet delas in i flera moment (ingen stor nyhet där inte...
.
De olika momenten går att dela in i tre olika kategorier, Val, Bestämmande och Uträkningar.
Val är val helt enkelt, det spelar ingen roll om man använder poäng eller tärning. Ett exempel på ett Val är vilket kön din rollperson har. Vid Bestämmande gör man enligt framtagingsmetod, spenderar poäng eller slår tärning. Uträkningar är helt enkelt att räkna ut härledda värden, tex förflyttning.
Vad som är Val och Bestämmande är inte helt färdigtänkt. Jag tycker att det finns en del saker som inte känns helt bra.
De olika momenten, och den ordning jag (ännu så länge) tycker att de skall göras i är:
(Ordningen av moment känns inte helt synkad med typ av moment; kanske skall ordningen av momenten bero på vilket system man använder)
Bestäm framtagningssystem
Välj typ av Karraktär
- Välja kön
- Välja ras
- Välja ålder
- Bestämma Svärdshand
Bestämma Bakgrund
- Bestämma Välja Yrke
- Bestämma Yrkesförmåga
- Bestämma Särskilda förmågor
Personliggöra Rollpersonen
- Välj hemort
- Välj Religion
- Välja utseende
- Välj Karaktärsdrag
- Välj Livsmål
- Bestämma Begränsningar
- Bestämma socialt stånd
Bestämma grundegenskaper
- Bestämma STO
Välja Färdigheter
- Välj Yrkesfärdigheter
- Välja Startfärdigheter
Räkna ut härledda värden
- Räkna ut KP och SP
- Räkna ut skadebonus
- Räkna ut förflyttning
- Räkna ut Socialt rykte
- Räkna ut reaktionbonus
- Räkna ut Stridsrykte
- Räkna ut Heder
Bestämma startutrustning
Förklaring till de olika momenten.
Bestäm framtagningssystem: Jag tycker att det är viktigt att alla i spelgruppen använder samma tillvägagångssätt. Skall gruppen använda poäng, tärnning eller något mellanting? Kort sagt; alla skall fuska lika mycket och på samma sätt!
Välj typ av Karraktär: Ganska rättframt. Detta är saker som jag tror att man känner till tidigt.
Som jag skrev innan vill jag att man skall veta vilken typ av karraktär man vill spela, "vanlig", "extraordinär" eller "hjälte". Typ av karraktär ger olika bonusar vid skapandet men kräver i sin tur mer av spelaren. En "hjälte"-karraktär måste spelas som en hjälte.
För Raser tänkte jag att man skall köpa ifrån de raser som anses lämpliga. Jag har runt 100 i en tabell, de olika länderna i Ereb anses som olika raser. Tabellen är långt ifrån redo. Vissa raser har modifikationer på grundegenskaperna, färdigheter, förflyttning etc. Det vanliga så att säga. Men jag vill oxå att valet av ras skall lägga grunden för socialt stånd. I Krilloanboxen finns en ståndstabell som jag tänkt använda som grund, men utöka i antal stånd och se till att den gäller för alla raser.
Ålder är som tidigare, det påverkar grundegenskaper, antal EP. Men jag hade inte tänkt sätta någon maxgräns på FV. Jag hade tänkt att Åldern oxå påverkar socialt stånd och startutrustningen, men har inte blivit färdigt där.
För Svärdshand hade jag tänkt använda förjande tabell.
Kostnad i BP Svärdshand
-1 Högerhänt
1 Vänsterhänt
7 Dubbelhänt
12 Ambidextriös
Dvs man får en BP om man väljer att vara högerhänt
Bestämma Bakgrund: Här skall spelaren bestämma vad rollpersonen gjorde innan han/hon blev äventyrare. Jag har tänkt att man skulle kunna välja mellan två olika tillvägagångsätt. Det första är att helt enkelt välja ett yrke. Den andra är att man beskriver vad rollpersonen gjort ifrån födseln och framåt. Jag tänkte att man skulle svara på en del frågor över rollpersonens liv vid vissa åldrar. Först tänkte jag att det helt enkelt skulle vara vid vart tredje år, 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18 osv, men det hade blivit för mycket. Så jag tror att vart sjätte år räcker, 0, 6, 12, 18 etc. Tanken var att genom att beskriva rollpersonens liv vid dessa tidpunkter skulle man får tillgång till etc. Ålderssättet antar jag påminner lite grand om Uppväxtmiljö och Livsvägarna som du har beskrivit i ett av dina kapittel. Men jag har inte lyckats få ihop det, så ännu så länge har jag enbart valt att använda "det gamla vanliga" yrkesättet.
Val av yrke resulterar oxå att man får en Yrkesförmåga (ala DoD 4.0), det begränsar vilka Särskilda förmågor man kan välja ifrån och det kan påverka Social status. Tanken är att man skall köpa sina särskild förmågor.
Jag tänkte lite på att man kanske skulle göra som i MT2 och helt avskaffa yrkena och istället ge spelaren full frihet i att välja färdigheter. Ännu så länge har jag valt att inte göra det (fastän det skulle passa bättre i hop med full frihet vid skapandet....)
När man väljer yrke så binder man sig till att uppfylla de krav som gäller för yrket. Viktigt att komma ihåg när man kommer till att bestämma Grundegenskaperna.
Personliggöra rollpersonen: Detta moment är lite svårplacerat. Det skulle kanske göras innan man väljer bakgrund, men då behöver Socialt stånd flyttas. Hur som helst, syftet med momentet är att man skall personliggöra sin rollperson. När man väljer Ras väljer man vilket land rollpersonen kommer ifrån, här skall man välja en hemort. Religion var något som vi inte använde vidare mycket i vår spelgrupp. Jag tycker att man bör har ett inslag av religion i rollspelandet. Dels kan gudomen användas av spelledaren för att "guida" spelaren alternativt hjälpa spelaren i ett äventyr (gudomliga ingripanden). Dels bidrar religionen till att ytterligare göra en rollperson unik. Därför tänkte jag att det skall vara belönande att vara "måttligt" religiös. Sättet jag tänkt använda är att när man bestämmer sin religiositet så får man en faktor som man skall använda på sina EP. En måttligt religiös person får en mulltiplikator över ett (för tillfället 1.2) och för en över/under-religiös person kan multiplikatorn bli ända ner till 0.75. Men, jag är inte helt nöjd med detta ännu så jag antar att det kommer att behövas ändras. Jag anamade dina Karaktärsdrag, Livsmål och Begränsningar rakt av. De bidrar till att skapa en roll. Val av Karaktärsdrag och Livsmål kommer mest att påverka mängden EP en rollperson får efter ett äventyr, men kanske kan "svåra" val ge BP. Jag har inte tänkt färdigt. Begränsningarna tänkte jag skulle ge spelaren BP och på något sätt även möjlighet till fler Särskilda Förmågor.
Jag hade tänkt att Socialt Stånd skulle bygga på skalor. Man får ett visst värde när man väljer Ras. Detta värde ändras av Yrke och Ålder, man skall oxå kunna använda BP för att "köpa upp" Socialt Stånd, eller sänka det mot att man får BP. Varje Ras skulle sedan ha en tabell som visar vilka värden som gäller för de olika Sociala Stånden. De olika stånden skall vara Adel, Överklass, Medelklass, Underklass, Egendomslös.
Ett exempel:
En Dvärg börjar med "45 poäng" och skalan för Dvärgar ser ut så här:
Adel 93-99
Överklass 81-92
Medelklass 41-81
Underklass - (det finns ingen underklass ibland dvärgar)
Egendomslös 1-40
Bestämma grundegenskaper: Detta är den enkla delen... köp de nivåer du vill ha/ måste ha för yrket. Lägg till modifikationer för Ras och ålder. Ålder skall räknas bort vi yrkeskrav. För STO gäller att man får Rases medelvärde gratis. Vill man vara större kostar det BP, vill man vara mindre får man BP.
Välja Färdigheter: Som sagt, jag har inte lyckats klura ut ett enkelt sätt att gå ifrån Åldrar till Färdigheter. Så hittils är det bara Yrken som ger tillgång till Färdigheter.
När man väljer ett yrke så får man tillgång till ett antal färdigheter som passar just det yrket. Jag hade tänkt att man skulle välja ut 10 (eller annan lämplig mängd) färdigheter och kalla dem Yrkesfärdigheter. Tanken var sedan att man skulle få BC i dessa färdigheter. Om man redan hade BC så fick man 2 x BC. Tex en Magiskola har BC 0, väljer man den som Yrkesfärdighet får man INT-gruppen som BC. Första Hjälpen har BC INT-grupp, väljer man Första Hjälpen som Yrkesfärdighet får man 2 x INT-grupp som BC. Till varje yrke skulle man få välja en eller två valfria färdigheter, om man kan motivera dem. Detta för att göra det möjligt att ytterliga göra sin rollperson unik.
Jag hade tänkt att speciella regler skulle gälla för Etikett och Undre Världen. Kostnaden för dessa bestämms av det Sociala Ståndet. Högt Socialt Stånd ger låg kostnad i Etikett men hög kostnad i Undre Världen. Och tvärtom.
Räkna ut härledda värden: Detta är oxå ett enkelt moment. För KP, SP, Förflyttning, reaktionsbonus och skadebonus adderar man Grundegenskaper lägger till Rasmodifikationer och ser i tabeller. Socialt Rykte, Stridsrykte och Heder påverkas av Karraktär, Ras, Yrke och Socialt stånd.
Bestämma startutrustning: Jag skulle vilja försöka undvika att man skall lägga lång tid på att skaffa startutrustningen. Dvs helst inte lägga ett par timmar på att använda en viss summa pengar för att köpa all utrustning. Istället skulle Yrke och Socialt Stånd ge olika startutrustning. Exempelvis:
Krigare, Adel: Full helrustning, Mästersmitt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), valfritt avståndsvapen (om färdighet finns), dolk, stridstränad häst, packåsna, proviant för två veckor och 1000 SM
Krigare, Överklass: Full helrustning, valfritt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), dolk, häst, packåsna, proviant för en vecka och 700 SM
Krigare, Medelklass: Full ringbrynja, valfritt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), dolk, häst, proviant för en vecka och 500 SM
Krigare, Underklass: Full nitläder rustning, valfritt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), dolk, häst, proviant för en vecka och 300 SM
Krigare, Egendomslös: Full läderrustning, valfritt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), dolk, proviant för en vecka och 100 SM
Alternativt skulle man kunna dela in Startutrustningen i olika delar, tex Rustning, Huvudvapen, Riddjur etc och sedan ha en skala för varje del. Tex Fullhelrustning, Fullringbrynja, Full Nitläder. Det Sociala Ståndet anger var på skalan man börjar. Vill man sen kan man använda BP för att köpa upp sig.
Efter ett par äventyr är för det mesta inte pengar något större problem för spelaren.
Summa sumarum, det här med att skapa ett framtagningssystem var inte så lätt.
Jag vill att framtagningssystemet skall passa många. När jag blir mer färdig tänker jag "torrköra" den på några olika sorters spelare:
*
Nybörjaren Nicklas som vill ta fram en Minotaurkrigare som använder två tvåhandssvärd (Minotaur finns inte bland Raserna. Rollpersonen är väldigt fokuserad runt krig ochvapenfärdigheter)
*
Djupa David som vill skapa en Alv, både lytt och döv, som är Trädgårdsmästare där bästa stridsfärdigheten är "Blomsterpinne" FV5 (systemet måste klara av "udda" rollpersoner)
*
Ordinarie Olof som vill skapa en Erebosisk handelsman (en "normal" spelare så att säga)
Nu skullejag uppskatta om jag kunde få lite återkoppling på det lilla som nämns ovan.
Vilka delar verkar vara i störst behov av vidareutveckling?
Vad är "helt fel"?
Vad är otydligt/svårförstått etc?
Tack för ordet!