Nytt magisystem

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Nytt magisystem

Inlägg av Rickard »

Jag tänkte kasta bort de 22 besvärjelser jag har skrivit till animism, elementarmagi, häxkonster, illusionism, mentalism, shamanism samt symbolism. Jag har utgått från EDD-reglerna och smält samman alla (bortåt 300-400?) besvärjelser till redan nämnda 22 stycken. Anledningen till att jag kastar ut och gör om är att de inte följer min designfilosofi, men jag kom på att det följer hur man spelar gamla Drakar och Demoner alldeles fint, så jag tänkte dela med mig av detta till folk. Kanske kan dokumentet ge någon snilleblixt till någon?

Tanken med systemet är att man inte har olika besvärjelser för att frammana eld, forma eld, se genom eld, bli eldresistent med mera, utan det är istället en enda besvärjelse som har med allt vad eld heter. Om man vill lägga en maffig besvärjelse så kostar det istället mer Utmattning (PSY-poäng). Magikern väljer en magiskola och köper sedan, med erfarenhetspoäng, besvärjelser till skolan. När rollpersonen sedan ska lägga magi så slår spelaren mot magiskolan för att se om besvärjelsen fungerar.

Utmattning = PSY-poäng
Effekt = det tärningen visar (istället för att räkna differens).
Skada = antal KP man försakar.
Nivå = baschans (BC)
Fysik = Storlek

http://rpglab.net/edod/filer/magihafte_gammalt.pdf

[edit] http://urverkspel.com/matine-filarkiv (se rollpersonshäfte)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)