Teurgi
Postat: 2008-07-02 21:55
Hej på er, allihop. Tänkte bara dela med mig lite, av de regler för teurgi som vi har i min spelgrupp. Vi har vid det här laget börjat kalla alla våra hemmasnickrade regler för Spelsystemet Svärd & Svartkonst (det måste ju vara en aliteration). Fast det är nog mest för att undertecknad lider av literär megalomi man kan utgå från att det är ÄS goa gamla DoD-regler vi kör med...
Vad är teurgi?
Teurgi är en religiös kunskapsfärdighet, inte helt olik den verkliga världens teologi; kunskapen om och i en religions föreställningsvärld och morallära samt dess cermonier, påbud och tabun. Den huvudsakliga skillnaden mellan teologi och fantasy-varianten teurgi är att teurgi dessutom ger tillgång till gudomliga välsignelser. Har man på ett korrekt sätt förstått och tillägnat sig religionens lära och respekterat dess påbud & tabun får man tillgång till övernaturliga krafter, till det yttre inte helt olikt magiska besvärjelser.
Saker som inte är teurgi...
I Svärd & Svartkonsts värld är alkemi inte teurgi, utan snarare ett slags fantasy-kemi. Alkemi fungerar alltså som vilken annan lärdomsfärdighet som helst. Färdigheten alkemi beskrivs närmare i Vetenskap & Fantasy. Magiska färdigheter och förmågor är inte heller teurgi utan täcks av färdigheten Magiskola. För Magiskolor gäller ett antal specialregler som beskrivs i häftet Magi och besvärjelser. Men både alkemi och magi handlar om att karaktären påverkar verkligheten på ett förutsägbart sätt. Teurgi är det när det är en gudomlig makt – vars vilja av nåd uppfyller en dödligs önskningar genom att kanalisera sin makt genom denne – som primärt är det verklighets-påverkande subjektet.
Teurgiska sfärer
Det existerar 10 olika teurgiska sfärer, vars skiftande välsignelser de olika gudarna skänker de dödliga tillgång till. Detta innebär att vilka välsignelser en viss teurg kan kasta i första hand styrs av vilken religion teurgen tillhör, och vilken gud han tillber. De flesta gudar/gudapanteoner ger teurgen tillträde till 1 eller 2 av de olika teurgiska sfärerna.
Kosmos sfär
Denna sfär arbetar med den universella totaliteten, och är starkt förknippad med olika övergudar.
Solens sfär
Solens sfär arbetar med ljusets, eldens och den livgivande värmens spekter.
Månes sfär
Denna sfär arbetar med mörkrets, köldens och mystikens inneboende krafter.
Tidens sfär
Tidens sfär manipulerar nuets, framtidens och det förgångnas verkligheter och möjligheter.
Livets sfär
Livets och dödens energier ingår i denna sfär. Såväl dödsgudar som läkegudar ger ofta tillgång till denna sfär.
Astralplanets sfär
Denna sfär gör det möjligt att manipulera med astralplanet och de astrala energierna.
Djurvärldens sfär
Djuren, och deras styrkor och förmågor, är föremålet för denna teurgiska sfär.
Bio-ekologins sfär
Naturens, klimatets och den naturliga livscykelns förlopp ingår i denna sfär.
Sångens sfär
Inte bara sånger, utan alla sorters konstnärligheter, ingår i denna sfär som fokuserar på diskret påverkan av andra.
Väktarnas sfär
Denna sfär skänker välsignelser som är till gagn (eller skada) för alla trofasta väktare.
Regler för teurger
Vem kan bli teurg?
Vem som helst kan lära sig en teurgi, under förutsättning att religionen ifråga godtar karaktären som teurg. Observera att varje religion har ett antal påbud och tabun som måste iaktas och en morallära som måste accepteras för att karaktärens teurgi skall fungera. Vissa religioner förbjuder vissa yrkeskategorier eller raser från att ansluta sig, de flesta förbjuder i vart fall bruket av vissa färdigheter.
Teurgi som färdighet
Teurgi är en PSY-baserad kunskapsfärdighet kategori B med kostnaden 6 ep. Det existerar en specifik Teurgi för varje gudapanteon. Teurger som omvänder sig från en religion till en annan förlorar 2T4 FV i Teurgi och anses därefter ha detta lägre FV i den nya religionens Teurgi. Detta motsvarar den omständigheten att även om olika religioner skiljer sig åt så är själva grunderna i olika religioner ofta snarlika. Observera dock att överlöpare ses med oblida ögon av de som är kvar i den gamla religionen. Det bör även observeras att det inte räcker att bara vilja omvända sig; företrädare för den nya religionen måste först godta konvertiten. Läs gärna apostlagärningarna i Bibeln om vad Paulus råkade ut för när han konverterade.
Kontrollslag
I likhet med övriga B-färdigheter lyckas färdigheten Teurgi alltid, såvida inte Teurgens koncentration störs. En del välsignelser har dock en effekt och varaktighet som beror på DV, i de fallen måste ett KS slås, med BFV överfört till AFV, för att fastställa DV. För övrigt slås i vart fall ett ep-KS för att kunna accumulera ep i Teurgi.
Välsignelser
Beroende på vilket FV Teurgen har, har denne tillgång till olika mäktiga välsignelser enligt följande tabell. En teurg har tillgång till samtliga välsignelser i de tillgängliga sfärerna, upp till aktuell insiktsnivå.
Titel/FV/Multipel/Högsta möjliga välsignelsenivå
Lärling/BFV 1/* 0,25/1
Lärling/BFV 2/* 0,5/1
Munk(a)/BFV 3/* 1/2
Munk(a)/BFV 4/* 2/ 2
Präst(inna)/BFV 5/* 3/3
Präst(inna)/BFV 6/* 4/3
Guru/BFV 7/* 5/4
Guru/BFV 8/* 7/4
Spiritualist/BFV 9 /* 9/ 5
Spiritualist/BFV 10/* 12/5
Mystiker/BFV 11/* 15/6
Mystiker/BFV 12/* 18/6
Mystiker/BFV 13/* 22/6
Hierofant/BFV 14+/* 27/7
Kara
Varje välsignelse har en viss ”kostnad” som mäts i kara. Hur mycket kara en viss karaktär kan ladda upp styrs av skickligheten i färdigheten teurgi och karaktärens teurgiska förmåga TF. [PSY+KAR]/2=TF. Multiplicera TF med BFV:ts multipel enligt tabellen ovan. Det tar 2 minuters bön att ladda upp 1 poäng kara, dock kan den nödvändiga tiden för bön inte understiga 1 timme (vilket innebär att teurgen blir fulladdad på 1 timme om maximal kara är 30 eller lägre). Dessa karapoäng spenderas när en välsignelse läggs. Vilken mängd kara som går åt beror på vilken välsignelsen som läggs, kostnaden varierar beroende på välsignelsens nivå.
Välsignelsernas kostnad per nivå
Nivå 1 - 4 kara
Nivå 2 - 6 kara
Nivå 3 - 10 kara
Nivå 4 - 15 kara
Nivå 5 - 22 kara
Nivå 6 - 30 kara
Nivå 7 - 40 kara
Kabala
Det existerar vissa hemliga eller bortglömda välsignelser som inte är allmänt kända. Dessa kallas kabala eller ”fördold kunskap”. Exempel på bortglömda välsignelser är Trälens vrede, en av Aesir-guden Thôrms nivå 7-välsignelser. Orsaken till att denna välsignelse inte är i allmänt bruk är att mycket få människor tänker på att Tor inte bara är stridens och stormarnas gud utan också trälarnas gud. En karaktär med FV i Teurgi kan dock lära sig kabala-välsignelser om de kommer över någon uråldrig, ofta väl bevakad helig skrift som beskriver dem närmare. Givetvis måste dock teurgen ha uppnått erforderlig nivå för att dessutom kunna kasta den aktuella kabala-välsignelsen.
Handlingar
En teurg har i grunden 2 handlingar och en välsignelse kostar normalt 2 handingar att kasta. Ett fåtal välsignelser kostar endast 1 handling, detta nämns då särskilt i den beskrivande texten. Teurgi går före slagväxling. Teurger med exceptionell PSY (PSY 24+) eller KAR (KAR 21+) får ytterligare 1 handling. Att ha både exceptionell PSY och KAR ger totalt 2 extra handlingar vilket i så fall gör det möjligt att få iväg 2 välsignelser/runda. Välsignelse nummer 2 kommer i så fall sist i rundan. Oavsett hur många handlingar teurgen har kan hon dock inte kasta fler än 2 välsignelser/SR. Teurgen väljer i förekommande fall själv vilken välsignelse som kommer sist i rundan.
Turordning mellan teurger
Teurgerna slår KS Teurgi – högst DV vinner initiativet. Vid lika DV vinner den med högst innevarande kara före kastandet initiativet. Vid lika kara avgör slumpen
Turordning mellan magiker och teurger
Kvicka besvärjelser går före välsignelser, välsignelser går före icke-kvicka besvärjelser. Detta avser kombatanternas första-handlingar. I förekommande fall gäller samma turordning för kombatanternas andrahandlingar. Eftersom teurger inte kan ha någon tredjehandling kan tillräckligt skickliga magiker ostört få iväg en eventuell tredje besvärjelse.
Cermonier
Vissa välsignelser är cermonier, vilket markeras med C vid välsignelsens namn. Att utföra en cermoni tar lika många timmar som välsignelsens nivå (mellan 1-7 timmar.) Vanligen kan effekten av en cermoni förstärkas om fler än 1 teurg deltar i cermonien, hur detta yttrar sig beskrivs i så fall i välsignelsebeskrivning
Teurgi och magi
Inget förhindrar att en teurg också är magiker, men detta förutsätter att den aktuella panteon godtar bruket av magi, och att någon av panteonens gudar (inte nödvändigtvis överguden, dock) är att betrakta som magigud.
Gudar och panteoner
De flesta gudar i Svärd & Svartkonsts värld ingår i en hel gudapanteon. Vanligen är de olika gudarnas respektive ansvarsområde någorlunda klart fastställda, och kända för såväl gudarna själva som för deras mänskliga tillbedjare. Vanliga tillbedjare erkänner och hyllar normalt sett samtliga gudar inom en gudapanteon, även om de flesta människor naturligtvis tenderar att favorisera den gud som har ansvar för det egna verksamhetsområdet. Lantbrukare brukar exempelvis att vara mer nitiska i sin tillbedjan av jordbruksguden än av magiguden, medan en magiker av samma skäl oftare offrar till magiguden och mer sällan till jordbruksguden. Detta anses i allmänhet vara helt i sin ordning, av såväl människorna som av gudarna.
Även teurger erkänner samtliga gudar inom sin panteon, men han måste välja en huvudgud, eller skyddsgud. Det är skyddsguden, inte panteonen som helhet, som skänker teurgen hans välsignelser. Detta innebär att olika teurger som tillhör samma panteon men har olika skyddsgudar regelmässigt har tillgång till olika teurgiska sfärer. En aesirteurg med Heimdahlûr som skyddsgud har (surprise, surprise...) tillgång till Väktarnas sfär medan en aesirteurg med Thôrm som skyddsgud har tillgång till Solens sfär. Den teurg som har Wotan som skyddsgud får tillgång till Kosmos sfär, och så vidare.
För att fortsätta med aesirpanteonen som exempel – även Lokûr, lögnens fader erkänns och hedras av samtliga aesirteurger. Det innebär emellertid inte att man förbehållslöst litar på, eller uppskattar, varken Lokûr eller eventuella Lokûrteurger (som har tillgång till Sångernas sfär). Lokûr är och förblir den opålitlige bedragaren och förädaren. Men när man skall till marknaden kan det ju icke desto mindre vara på sin plats att offra något till Lokûr för att han åtminstonde inte skall bistå försäljarna på marknaden med alltför mycket lögnaktig vältalighet i förhandlingarna...
De flesta teurger erkänner existensen av andra panteoner. Vilken syn olika gudapanteoner har på varandra, och vilket förhållningssätt de olika teurgerna har gentemot varandra i övrigt är det omöjligt att svara generellt på. Lokûr och Julsuian kommer exempelvis relativt bra överens, medan Wotan och Sholak har en klart mer ansträngd relation. Relationen mellan Wotan och Isabella, råttmännens guda-drottning är däremot – till de flesta andra panteoners förvåning och löje – synnerligen god... Dyrkan av andra gudar brukar hur som helst tolereras, försåvitt det sker i skymuddan. Något som alla teurger ser på med oblida ögon är dock utpräglade missionärer, dessa anses utgöra ett klart hot tingens rätta ordning.
För att ytterligare förvirra saken har somliga gudar en neutral eller rentav positiv syn på somliga demoner, Wotan lär exempelvis ha idkat köpslagan med kunskaps-demonen Ahriman i tidernas begynnelse. Andra gudar kan vara mer eller mindre nära lierad med någon elementparagon – som exempel kan nämnas att Thôrm och Lei Kung har lätt att umgås som jämlikar i kampen mot demoner och annat otyg. Och trots detta är Thôrms lojalitet mot Wotan oomstridd...
Alla teurger förväntas i någon form uppmärksamma och observera sin skyddsguds och sin panteons kultiska riter och moraliska påbud. Av synnerlig betydelse är vanligen begravningsritualerna. Hur detta yttrar sig spelmässigt är dock upp till varje SL att improvisera efter eget huvud och goda spelkänsla...
Beskrivning av nivå 1-välsignelserna
0 Mindre mirakel
Alla
Varierar
Varierar
Mindre mirakel, eller skenmirakel som den lite nedlåtande också kallas, ger upphov till olika sorters audiovisuella, men måttligt betydelsefulla, effekter. Exempel på detta är att ett blödande sår slutar blöda (läker 1 KP/SP), att föremål skimmrar utan att egentligen lysa upp området eller att en vag förnimmelse av religiös sång/musik uppkommer. Mindre mirakel kostar endast 1 kara att kasta och ”kostar” enbart 1 handling.
1 Astral hjälp *
Astral
Personlig/Beröring
FV SR
Genom att kanalisera astrala energier får teurgen en bonus på ett valfritt KS inom varaktigheten. Om energierna inte används inom varaktigheten försvinner de tillbaka till astralplanet och välsignelsen är bortkastad. Bonusen är DV-GrpV för Teurgi; ett KS krävs för att fastställa DV men fyller ingen annan funktion.
Den omvända versionen (Astral störning) fungerar bara om offret berörs när välsignelsen kastas, och innebär att offrets samtliga KS inom varaktigheten får motsvarande negat-iva bonus. Astral störning går inte att motstå genom kamp PSY/PSY.
1 Bergets styrka
Bio-ekologi
Personlig
DV SR
Teurgen harmoniserar sig med bergets väsen, vilket innebär att dennes STY tillfälligt stiger med DV-GrpV.
1 Fullblom
Tid, Bioekologi
Omedelbar
En växt slår omedelbart ut i full blom. Om det rör sig om en växt som bär ätbar frukt kan teurgen välja att denna frukt skall vara redo att plockas och ätas. Växten ifråga ger i så fall ”mycket god” skörd – exakt vad detta innebär beror på vilken växt det rör sig om.
1 Förutsägelse
Tid
Personlig
Omedelbar
En fråga om framtiden besvaras med ja, nej eller ett kort rim. Till skillnad från spåkonster är svaret alltid korrekt, med förbehållet att den nya kunskapen kan leda till att förutsättningarna för svaret ändras. Svaret avser alltså vad som hade gällt om frågan inte ställts.
1 Kommando
Sång
FV rutor
DV-GrpV SR
Denna välsignelse innebär att ett offer, vars PSY måste brytas i kamp PSY/PSY, omedelbart och bok-stavligen åtlyder ett kommando på ett ord efter bästa förmåga. Väsignelsen förutsätter att offret faktiskt hör teurgen och förstår ordet. Ideomatiska uttryck, såsom exempelvis ”släng dig i väggen” anses utgöra ”ett ord”. Det är inte möjligt att ”dö” på kommando, i så fall svimmar offret bara, och vaknar upp när varaktigheten löpet ut eller då hon tillfogas skada.
1 Kommunikation
Kosmos, Astralplanet
Beröring
FV*1 minuter
Teurgen och den intelligenta varelse teurgen vidrör när välsignelsen kastas får möjlighet att kommunicera fritt med varandra oberoende av språkbarriärer. Kommunikationen motsvarar Tala språk BFV [Teurgens KAR-GrpV]. Observera att de två varelserna fortfarande talar sina respektive ur-sprungliga språk, välsignelsen innebär helt enkelt att de två fullt ut förstår vad den andre säger.
1 Känsloavläsning *
Väktare
FV *2 rutor
Omedelbar/FV timmar
Teurgen får en känsla för offrets allmäna känsloläge, och den emotionella tendensen gentemot teurgen själv. Exempelvis ”glad – hatisk mot teurgen”. I exemplet före-faller det finnas skäl till oro för teuregn. Väsignelsen går inte att motstå, men den omvända versionen (Stängt sinne) förhindrar avläsning med denna väsignelse och skyddar mot alla liknande magiska besvärjelser.
1 Ljusklot
Sol, Väktare
FV*2 rutor
FV*1 minut
Välsignelsen frammanar ett stationärt ljusklot Ljusklotet har r =3 meter och inom detta område är det lika ljust som fullt dagsljus. Ljuset påverkar inte magiskt ljuskänsliga varelser (troll, vampyrer…).
1 Läkande beröring *
Liv
Beröring
Omedelbar/FV-GrpV SR
En skadad levande varelse läker omedelbart 1T8+FV KP/SP.
Den omvända versionen (Skadande beröring) förutsätter att offret vidrörs, men kan inte motstås i kamp PSY/PSY. Varaktigheten avser i detta fall tiden mellan kastandet av förbann-elsen och vidrörandet av offret; om inget offer vidrörs inom varaktigheten upplöses förbannelsen i intet och energierna skingras.
1 Mindre välsignelse *
Kosmos
Beröring/FV rutor
FV SR
Under varaktigheten får den välsig-nade en bonus på samtliga KS. Bonusen är FV/3 Teurgi (avrunda upp). Den omvända versionen (Mindre förbannelse) utsätter den drabbade för motsvarande negativa bonus. Mindre förbannelse går att motstå genom kamp PSY/PSY.
Effekten av att kasta flera välsignelser/förbannelser mot samma mål är inte kummulativ. Däremot kan ett offer samtidigt vara påverkat av flera välsignelser och/eller förbannelser från olika panteroner. Dessa är då kummulativa och alla positiva och negativa bonusar adderas.
1 Råttfångare
Djur, Sång
Koncentration
Genom att sjunga eller spela ett instrument (teurgen måste kunna detta till minst BFV 3 för att välsignelsen skall fungera) förhäxas alla ”låga djur” dvs råttor, maskar, insekter, spindlar och liknande och följer teurgen var han än går. När välsignelsen väl kastats kostar den 1 kara/minut att upp-rätthålla. Teurgen kan röra sig och gå omkring medan han sjunger/spelar men kan inte använda färdigheter utan att koncentrationen bryts.
1 Skugghand
Måne
Personlig
FV SR
Teurgens ena hand omgärdas av en svartskimmrande och rökliknande substans. Alla KS som slås där handen används, exempelvis eventuella kamper PSY/PSY för förbannelser som förutsätter beröring, eller knytnävs-attacker, får en bonus. Bonusen är DV-GrpV för Teurgi; ett KS krävs för att fastställa DV men fyller ingen annan funktion.
1 Skyddsaura
Måne, Liv
Personlig
FV SR
En vagt förnimmbar energiaura uppstår kring teurgen. Skyddsauran absorberar FV/2 skadepoäng från varje fysisk attack som drabbar teurgen. Absor-bationen kan inte överstiga 5 poäng.
1 Solstråle
Sol
FV*5 rutor
Omedelbar
En stråle av skinande solenergi slår ner från himmlen på offret. Denne får 1T6+FV i skada, odöda får 1T6+2*FV i skada. Rustningar skyddar inte, men olika sorters magiskt skydd kan sänka skadan. Levande varelser blir dessutom förblindade i 1T4 SR om ett PSY-slag misslyckas.
Välsignelsen fungerar bara utomhus på dagtid, men molnigt väder och liknande utgör inget hinder för välsignelsen. Ett levande offer som vinner en kamp PSY/PSY får endast 1T6+ FV/2 i skada.
1 Tämja djur
Djur
Synhåll
Speciell
Med denna välsignelse tämjs ett utvalt djur omedelbart, och betraktar teurgen som sin herre. Djurets PSY måste dock övervinnas i kamp PSY/PSY. Så länge Teurgen behandlar djuret väl är varaktigheten permanent. Varaktig-heten bryts dock om djuret överges längre tid än 1 dygn första veckan,
Teurgen kan med denna välsignelse tämja lika många djur som FV Teurgi. Eventuella ytterligare välsignelser misslyckas automatiskt. Endast ”naturliga” djur påverkas. Notera att välsignelsen inte gör djuret lydigt eller förmöget att utföra några trick.
Den omvända versionen (Förvilda djur) avtämjer permanent ett tamdjur.
Fortsättning följer, om så önskas...
Vad är teurgi?
Teurgi är en religiös kunskapsfärdighet, inte helt olik den verkliga världens teologi; kunskapen om och i en religions föreställningsvärld och morallära samt dess cermonier, påbud och tabun. Den huvudsakliga skillnaden mellan teologi och fantasy-varianten teurgi är att teurgi dessutom ger tillgång till gudomliga välsignelser. Har man på ett korrekt sätt förstått och tillägnat sig religionens lära och respekterat dess påbud & tabun får man tillgång till övernaturliga krafter, till det yttre inte helt olikt magiska besvärjelser.
Saker som inte är teurgi...
I Svärd & Svartkonsts värld är alkemi inte teurgi, utan snarare ett slags fantasy-kemi. Alkemi fungerar alltså som vilken annan lärdomsfärdighet som helst. Färdigheten alkemi beskrivs närmare i Vetenskap & Fantasy. Magiska färdigheter och förmågor är inte heller teurgi utan täcks av färdigheten Magiskola. För Magiskolor gäller ett antal specialregler som beskrivs i häftet Magi och besvärjelser. Men både alkemi och magi handlar om att karaktären påverkar verkligheten på ett förutsägbart sätt. Teurgi är det när det är en gudomlig makt – vars vilja av nåd uppfyller en dödligs önskningar genom att kanalisera sin makt genom denne – som primärt är det verklighets-påverkande subjektet.
Teurgiska sfärer
Det existerar 10 olika teurgiska sfärer, vars skiftande välsignelser de olika gudarna skänker de dödliga tillgång till. Detta innebär att vilka välsignelser en viss teurg kan kasta i första hand styrs av vilken religion teurgen tillhör, och vilken gud han tillber. De flesta gudar/gudapanteoner ger teurgen tillträde till 1 eller 2 av de olika teurgiska sfärerna.
Kosmos sfär
Denna sfär arbetar med den universella totaliteten, och är starkt förknippad med olika övergudar.
Solens sfär
Solens sfär arbetar med ljusets, eldens och den livgivande värmens spekter.
Månes sfär
Denna sfär arbetar med mörkrets, köldens och mystikens inneboende krafter.
Tidens sfär
Tidens sfär manipulerar nuets, framtidens och det förgångnas verkligheter och möjligheter.
Livets sfär
Livets och dödens energier ingår i denna sfär. Såväl dödsgudar som läkegudar ger ofta tillgång till denna sfär.
Astralplanets sfär
Denna sfär gör det möjligt att manipulera med astralplanet och de astrala energierna.
Djurvärldens sfär
Djuren, och deras styrkor och förmågor, är föremålet för denna teurgiska sfär.
Bio-ekologins sfär
Naturens, klimatets och den naturliga livscykelns förlopp ingår i denna sfär.
Sångens sfär
Inte bara sånger, utan alla sorters konstnärligheter, ingår i denna sfär som fokuserar på diskret påverkan av andra.
Väktarnas sfär
Denna sfär skänker välsignelser som är till gagn (eller skada) för alla trofasta väktare.
Regler för teurger
Vem kan bli teurg?
Vem som helst kan lära sig en teurgi, under förutsättning att religionen ifråga godtar karaktären som teurg. Observera att varje religion har ett antal påbud och tabun som måste iaktas och en morallära som måste accepteras för att karaktärens teurgi skall fungera. Vissa religioner förbjuder vissa yrkeskategorier eller raser från att ansluta sig, de flesta förbjuder i vart fall bruket av vissa färdigheter.
Teurgi som färdighet
Teurgi är en PSY-baserad kunskapsfärdighet kategori B med kostnaden 6 ep. Det existerar en specifik Teurgi för varje gudapanteon. Teurger som omvänder sig från en religion till en annan förlorar 2T4 FV i Teurgi och anses därefter ha detta lägre FV i den nya religionens Teurgi. Detta motsvarar den omständigheten att även om olika religioner skiljer sig åt så är själva grunderna i olika religioner ofta snarlika. Observera dock att överlöpare ses med oblida ögon av de som är kvar i den gamla religionen. Det bör även observeras att det inte räcker att bara vilja omvända sig; företrädare för den nya religionen måste först godta konvertiten. Läs gärna apostlagärningarna i Bibeln om vad Paulus råkade ut för när han konverterade.
Kontrollslag
I likhet med övriga B-färdigheter lyckas färdigheten Teurgi alltid, såvida inte Teurgens koncentration störs. En del välsignelser har dock en effekt och varaktighet som beror på DV, i de fallen måste ett KS slås, med BFV överfört till AFV, för att fastställa DV. För övrigt slås i vart fall ett ep-KS för att kunna accumulera ep i Teurgi.
Välsignelser
Beroende på vilket FV Teurgen har, har denne tillgång till olika mäktiga välsignelser enligt följande tabell. En teurg har tillgång till samtliga välsignelser i de tillgängliga sfärerna, upp till aktuell insiktsnivå.
Titel/FV/Multipel/Högsta möjliga välsignelsenivå
Lärling/BFV 1/* 0,25/1
Lärling/BFV 2/* 0,5/1
Munk(a)/BFV 3/* 1/2
Munk(a)/BFV 4/* 2/ 2
Präst(inna)/BFV 5/* 3/3
Präst(inna)/BFV 6/* 4/3
Guru/BFV 7/* 5/4
Guru/BFV 8/* 7/4
Spiritualist/BFV 9 /* 9/ 5
Spiritualist/BFV 10/* 12/5
Mystiker/BFV 11/* 15/6
Mystiker/BFV 12/* 18/6
Mystiker/BFV 13/* 22/6
Hierofant/BFV 14+/* 27/7
Kara
Varje välsignelse har en viss ”kostnad” som mäts i kara. Hur mycket kara en viss karaktär kan ladda upp styrs av skickligheten i färdigheten teurgi och karaktärens teurgiska förmåga TF. [PSY+KAR]/2=TF. Multiplicera TF med BFV:ts multipel enligt tabellen ovan. Det tar 2 minuters bön att ladda upp 1 poäng kara, dock kan den nödvändiga tiden för bön inte understiga 1 timme (vilket innebär att teurgen blir fulladdad på 1 timme om maximal kara är 30 eller lägre). Dessa karapoäng spenderas när en välsignelse läggs. Vilken mängd kara som går åt beror på vilken välsignelsen som läggs, kostnaden varierar beroende på välsignelsens nivå.
Välsignelsernas kostnad per nivå
Nivå 1 - 4 kara
Nivå 2 - 6 kara
Nivå 3 - 10 kara
Nivå 4 - 15 kara
Nivå 5 - 22 kara
Nivå 6 - 30 kara
Nivå 7 - 40 kara
Kabala
Det existerar vissa hemliga eller bortglömda välsignelser som inte är allmänt kända. Dessa kallas kabala eller ”fördold kunskap”. Exempel på bortglömda välsignelser är Trälens vrede, en av Aesir-guden Thôrms nivå 7-välsignelser. Orsaken till att denna välsignelse inte är i allmänt bruk är att mycket få människor tänker på att Tor inte bara är stridens och stormarnas gud utan också trälarnas gud. En karaktär med FV i Teurgi kan dock lära sig kabala-välsignelser om de kommer över någon uråldrig, ofta väl bevakad helig skrift som beskriver dem närmare. Givetvis måste dock teurgen ha uppnått erforderlig nivå för att dessutom kunna kasta den aktuella kabala-välsignelsen.
Handlingar
En teurg har i grunden 2 handlingar och en välsignelse kostar normalt 2 handingar att kasta. Ett fåtal välsignelser kostar endast 1 handling, detta nämns då särskilt i den beskrivande texten. Teurgi går före slagväxling. Teurger med exceptionell PSY (PSY 24+) eller KAR (KAR 21+) får ytterligare 1 handling. Att ha både exceptionell PSY och KAR ger totalt 2 extra handlingar vilket i så fall gör det möjligt att få iväg 2 välsignelser/runda. Välsignelse nummer 2 kommer i så fall sist i rundan. Oavsett hur många handlingar teurgen har kan hon dock inte kasta fler än 2 välsignelser/SR. Teurgen väljer i förekommande fall själv vilken välsignelse som kommer sist i rundan.
Turordning mellan teurger
Teurgerna slår KS Teurgi – högst DV vinner initiativet. Vid lika DV vinner den med högst innevarande kara före kastandet initiativet. Vid lika kara avgör slumpen
Turordning mellan magiker och teurger
Kvicka besvärjelser går före välsignelser, välsignelser går före icke-kvicka besvärjelser. Detta avser kombatanternas första-handlingar. I förekommande fall gäller samma turordning för kombatanternas andrahandlingar. Eftersom teurger inte kan ha någon tredjehandling kan tillräckligt skickliga magiker ostört få iväg en eventuell tredje besvärjelse.
Cermonier
Vissa välsignelser är cermonier, vilket markeras med C vid välsignelsens namn. Att utföra en cermoni tar lika många timmar som välsignelsens nivå (mellan 1-7 timmar.) Vanligen kan effekten av en cermoni förstärkas om fler än 1 teurg deltar i cermonien, hur detta yttrar sig beskrivs i så fall i välsignelsebeskrivning
Teurgi och magi
Inget förhindrar att en teurg också är magiker, men detta förutsätter att den aktuella panteon godtar bruket av magi, och att någon av panteonens gudar (inte nödvändigtvis överguden, dock) är att betrakta som magigud.
Gudar och panteoner
De flesta gudar i Svärd & Svartkonsts värld ingår i en hel gudapanteon. Vanligen är de olika gudarnas respektive ansvarsområde någorlunda klart fastställda, och kända för såväl gudarna själva som för deras mänskliga tillbedjare. Vanliga tillbedjare erkänner och hyllar normalt sett samtliga gudar inom en gudapanteon, även om de flesta människor naturligtvis tenderar att favorisera den gud som har ansvar för det egna verksamhetsområdet. Lantbrukare brukar exempelvis att vara mer nitiska i sin tillbedjan av jordbruksguden än av magiguden, medan en magiker av samma skäl oftare offrar till magiguden och mer sällan till jordbruksguden. Detta anses i allmänhet vara helt i sin ordning, av såväl människorna som av gudarna.
Även teurger erkänner samtliga gudar inom sin panteon, men han måste välja en huvudgud, eller skyddsgud. Det är skyddsguden, inte panteonen som helhet, som skänker teurgen hans välsignelser. Detta innebär att olika teurger som tillhör samma panteon men har olika skyddsgudar regelmässigt har tillgång till olika teurgiska sfärer. En aesirteurg med Heimdahlûr som skyddsgud har (surprise, surprise...) tillgång till Väktarnas sfär medan en aesirteurg med Thôrm som skyddsgud har tillgång till Solens sfär. Den teurg som har Wotan som skyddsgud får tillgång till Kosmos sfär, och så vidare.
För att fortsätta med aesirpanteonen som exempel – även Lokûr, lögnens fader erkänns och hedras av samtliga aesirteurger. Det innebär emellertid inte att man förbehållslöst litar på, eller uppskattar, varken Lokûr eller eventuella Lokûrteurger (som har tillgång till Sångernas sfär). Lokûr är och förblir den opålitlige bedragaren och förädaren. Men när man skall till marknaden kan det ju icke desto mindre vara på sin plats att offra något till Lokûr för att han åtminstonde inte skall bistå försäljarna på marknaden med alltför mycket lögnaktig vältalighet i förhandlingarna...
De flesta teurger erkänner existensen av andra panteoner. Vilken syn olika gudapanteoner har på varandra, och vilket förhållningssätt de olika teurgerna har gentemot varandra i övrigt är det omöjligt att svara generellt på. Lokûr och Julsuian kommer exempelvis relativt bra överens, medan Wotan och Sholak har en klart mer ansträngd relation. Relationen mellan Wotan och Isabella, råttmännens guda-drottning är däremot – till de flesta andra panteoners förvåning och löje – synnerligen god... Dyrkan av andra gudar brukar hur som helst tolereras, försåvitt det sker i skymuddan. Något som alla teurger ser på med oblida ögon är dock utpräglade missionärer, dessa anses utgöra ett klart hot tingens rätta ordning.
För att ytterligare förvirra saken har somliga gudar en neutral eller rentav positiv syn på somliga demoner, Wotan lär exempelvis ha idkat köpslagan med kunskaps-demonen Ahriman i tidernas begynnelse. Andra gudar kan vara mer eller mindre nära lierad med någon elementparagon – som exempel kan nämnas att Thôrm och Lei Kung har lätt att umgås som jämlikar i kampen mot demoner och annat otyg. Och trots detta är Thôrms lojalitet mot Wotan oomstridd...
Alla teurger förväntas i någon form uppmärksamma och observera sin skyddsguds och sin panteons kultiska riter och moraliska påbud. Av synnerlig betydelse är vanligen begravningsritualerna. Hur detta yttrar sig spelmässigt är dock upp till varje SL att improvisera efter eget huvud och goda spelkänsla...
Beskrivning av nivå 1-välsignelserna
0 Mindre mirakel
Alla
Varierar
Varierar
Mindre mirakel, eller skenmirakel som den lite nedlåtande också kallas, ger upphov till olika sorters audiovisuella, men måttligt betydelsefulla, effekter. Exempel på detta är att ett blödande sår slutar blöda (läker 1 KP/SP), att föremål skimmrar utan att egentligen lysa upp området eller att en vag förnimmelse av religiös sång/musik uppkommer. Mindre mirakel kostar endast 1 kara att kasta och ”kostar” enbart 1 handling.
1 Astral hjälp *
Astral
Personlig/Beröring
FV SR
Genom att kanalisera astrala energier får teurgen en bonus på ett valfritt KS inom varaktigheten. Om energierna inte används inom varaktigheten försvinner de tillbaka till astralplanet och välsignelsen är bortkastad. Bonusen är DV-GrpV för Teurgi; ett KS krävs för att fastställa DV men fyller ingen annan funktion.
Den omvända versionen (Astral störning) fungerar bara om offret berörs när välsignelsen kastas, och innebär att offrets samtliga KS inom varaktigheten får motsvarande negat-iva bonus. Astral störning går inte att motstå genom kamp PSY/PSY.
1 Bergets styrka
Bio-ekologi
Personlig
DV SR
Teurgen harmoniserar sig med bergets väsen, vilket innebär att dennes STY tillfälligt stiger med DV-GrpV.
1 Fullblom
Tid, Bioekologi
Omedelbar
En växt slår omedelbart ut i full blom. Om det rör sig om en växt som bär ätbar frukt kan teurgen välja att denna frukt skall vara redo att plockas och ätas. Växten ifråga ger i så fall ”mycket god” skörd – exakt vad detta innebär beror på vilken växt det rör sig om.
1 Förutsägelse
Tid
Personlig
Omedelbar
En fråga om framtiden besvaras med ja, nej eller ett kort rim. Till skillnad från spåkonster är svaret alltid korrekt, med förbehållet att den nya kunskapen kan leda till att förutsättningarna för svaret ändras. Svaret avser alltså vad som hade gällt om frågan inte ställts.
1 Kommando
Sång
FV rutor
DV-GrpV SR
Denna välsignelse innebär att ett offer, vars PSY måste brytas i kamp PSY/PSY, omedelbart och bok-stavligen åtlyder ett kommando på ett ord efter bästa förmåga. Väsignelsen förutsätter att offret faktiskt hör teurgen och förstår ordet. Ideomatiska uttryck, såsom exempelvis ”släng dig i väggen” anses utgöra ”ett ord”. Det är inte möjligt att ”dö” på kommando, i så fall svimmar offret bara, och vaknar upp när varaktigheten löpet ut eller då hon tillfogas skada.
1 Kommunikation
Kosmos, Astralplanet
Beröring
FV*1 minuter
Teurgen och den intelligenta varelse teurgen vidrör när välsignelsen kastas får möjlighet att kommunicera fritt med varandra oberoende av språkbarriärer. Kommunikationen motsvarar Tala språk BFV [Teurgens KAR-GrpV]. Observera att de två varelserna fortfarande talar sina respektive ur-sprungliga språk, välsignelsen innebär helt enkelt att de två fullt ut förstår vad den andre säger.
1 Känsloavläsning *
Väktare
FV *2 rutor
Omedelbar/FV timmar
Teurgen får en känsla för offrets allmäna känsloläge, och den emotionella tendensen gentemot teurgen själv. Exempelvis ”glad – hatisk mot teurgen”. I exemplet före-faller det finnas skäl till oro för teuregn. Väsignelsen går inte att motstå, men den omvända versionen (Stängt sinne) förhindrar avläsning med denna väsignelse och skyddar mot alla liknande magiska besvärjelser.
1 Ljusklot
Sol, Väktare
FV*2 rutor
FV*1 minut
Välsignelsen frammanar ett stationärt ljusklot Ljusklotet har r =3 meter och inom detta område är det lika ljust som fullt dagsljus. Ljuset påverkar inte magiskt ljuskänsliga varelser (troll, vampyrer…).
1 Läkande beröring *
Liv
Beröring
Omedelbar/FV-GrpV SR
En skadad levande varelse läker omedelbart 1T8+FV KP/SP.
Den omvända versionen (Skadande beröring) förutsätter att offret vidrörs, men kan inte motstås i kamp PSY/PSY. Varaktigheten avser i detta fall tiden mellan kastandet av förbann-elsen och vidrörandet av offret; om inget offer vidrörs inom varaktigheten upplöses förbannelsen i intet och energierna skingras.
1 Mindre välsignelse *
Kosmos
Beröring/FV rutor
FV SR
Under varaktigheten får den välsig-nade en bonus på samtliga KS. Bonusen är FV/3 Teurgi (avrunda upp). Den omvända versionen (Mindre förbannelse) utsätter den drabbade för motsvarande negativa bonus. Mindre förbannelse går att motstå genom kamp PSY/PSY.
Effekten av att kasta flera välsignelser/förbannelser mot samma mål är inte kummulativ. Däremot kan ett offer samtidigt vara påverkat av flera välsignelser och/eller förbannelser från olika panteroner. Dessa är då kummulativa och alla positiva och negativa bonusar adderas.
1 Råttfångare
Djur, Sång
Koncentration
Genom att sjunga eller spela ett instrument (teurgen måste kunna detta till minst BFV 3 för att välsignelsen skall fungera) förhäxas alla ”låga djur” dvs råttor, maskar, insekter, spindlar och liknande och följer teurgen var han än går. När välsignelsen väl kastats kostar den 1 kara/minut att upp-rätthålla. Teurgen kan röra sig och gå omkring medan han sjunger/spelar men kan inte använda färdigheter utan att koncentrationen bryts.
1 Skugghand
Måne
Personlig
FV SR
Teurgens ena hand omgärdas av en svartskimmrande och rökliknande substans. Alla KS som slås där handen används, exempelvis eventuella kamper PSY/PSY för förbannelser som förutsätter beröring, eller knytnävs-attacker, får en bonus. Bonusen är DV-GrpV för Teurgi; ett KS krävs för att fastställa DV men fyller ingen annan funktion.
1 Skyddsaura
Måne, Liv
Personlig
FV SR
En vagt förnimmbar energiaura uppstår kring teurgen. Skyddsauran absorberar FV/2 skadepoäng från varje fysisk attack som drabbar teurgen. Absor-bationen kan inte överstiga 5 poäng.
1 Solstråle
Sol
FV*5 rutor
Omedelbar
En stråle av skinande solenergi slår ner från himmlen på offret. Denne får 1T6+FV i skada, odöda får 1T6+2*FV i skada. Rustningar skyddar inte, men olika sorters magiskt skydd kan sänka skadan. Levande varelser blir dessutom förblindade i 1T4 SR om ett PSY-slag misslyckas.
Välsignelsen fungerar bara utomhus på dagtid, men molnigt väder och liknande utgör inget hinder för välsignelsen. Ett levande offer som vinner en kamp PSY/PSY får endast 1T6+ FV/2 i skada.
1 Tämja djur
Djur
Synhåll
Speciell
Med denna välsignelse tämjs ett utvalt djur omedelbart, och betraktar teurgen som sin herre. Djurets PSY måste dock övervinnas i kamp PSY/PSY. Så länge Teurgen behandlar djuret väl är varaktigheten permanent. Varaktig-heten bryts dock om djuret överges längre tid än 1 dygn första veckan,
Teurgen kan med denna välsignelse tämja lika många djur som FV Teurgi. Eventuella ytterligare välsignelser misslyckas automatiskt. Endast ”naturliga” djur påverkas. Notera att välsignelsen inte gör djuret lydigt eller förmöget att utföra några trick.
Den omvända versionen (Förvilda djur) avtämjer permanent ett tamdjur.
Fortsättning följer, om så önskas...