Ereb Altor regelsystem?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Ereb Altor regelsystem?

Inlägg av Krille »

Nu vet jag att eetta forums huvuduppifft är att sammanföra, synkronisera och utveckla spelvärlden Ereb Altor, inte DoDs regelsystem. Men vore det inte även i bra om det också fanns en förbättrad version av tidigare regler som inte motsäger varandra och flyter samman. Nu vet inte jag hur det funkar med rättigheterna, men kanske bara kallar det DoD ErebAltor eller EA och gör det utan profitvinst såsom redan görs här på forumet?

Till exempel:

Man sammanför, synkroniserar och rättar till exempelvis DoD Grundregler, Expert, Gigant, Ivanhoe, Monster, Magi, Samuraj(?), DoD 91 med passande moduler och utvecklar ett synkroniserat komplett regelsystem.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Se: Fantasia - Ereb Altor

viewtopic.php?t=518
Andy skrev: ...Hej alla,

jag håller på med regler till Ereb Altor (det material som görs på forumet) och jag behöver lite hjälp....
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Nu är iofs inte det där ett förbätrat system så mycke som det är ett helt nytt =)
Pillar själv på en massa Alternativa regler som inte gör om allt utan bara "förbätrar" det som redan finns, men det hör inte hit =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Alendor skrev:
Nu är iofs inte det där ett förbätrat system så mycke som det är ett helt nytt =)
Sant iofs...

Tror dock att om man ska viga sin kreativa regel-hjärna till nånting ska det vara ett helt nytt regelsystem. Själv har jag inte ork att skriva något helt nytt utan moddar 91:an as we go along på våra spelmöten, 91:an är verkligen ett hopplöst dåligt regelsystem på vissa håll och kanter.

Skulle kanske kunna slänga in ett par ord då och då i en diskussion om förbättrade regler men jag tror att det skulle krävas i princip ett nytt subforum för ändamålet. Jag tror annars det skulle bli för svårt att hålla en överblick över vad som diskuteras eftersom det finns så många moduler.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Då jag som regelfixerd regelknåpare vill försöka undvika kollisioner mellan olika utgåvor (främst EDD och DoD91) har jag här lite anvisningar om hur jag modiferar rollpersonskapandet i DoD91 för att påminna mer om EDD men ändå behålla DoD91 regelverk (vilket jag föredrar även om EDD funkar mer smärtfritt med Ereb).

De primära färdigheterna har jag gjort följande modifieringar till:

Lyssna, Finna Dolda Ting och Upptäcka Fara är alla sammanslagna till en enda färdighet : Iakttagelseförmåga

Hoppa och Klättra har slagits samman till färdigheten Rörlighet.

Värdera och Köpslå har jag sammanslagit till färdigheten Handel

Smyga och Gömma Sig har blivit till en färdighet Smyga/Gömma Sig

Bluffa och Övertala har blivit till den nya färdigheten Övertyga

Yrken: Yrkesförmågorna är avskaffade om det inte gällar något väldigt speciellt. Exempelvis så har magiker självklart förmågan att använda magi. Alternativt kan yrkesförmågor räknas såsom särskilda förmågor och kostar BP samt att man uppfyller yrkeskraven gällande GE.

De raser som används är de de som finns representerade i Ereb Altor. Sub-raser/folkslag räknas alla som exempelvis "alver", "människor", "dvärgar" osv så folkslagens skillnader i GE blir en estetisk och kulturell skillnad. Dock kan självfallet en Grottalv ha kvar sin sonar/mörkersyn och en skogsalv sin smyga/gömma sig bonus i skog, och en människa kan ha vissa bonusar i diverse färdigheter efter kulturella omständigheter: mer ellerm indre alla felicier har exempelvis lite kunskap om sjöfart då alla feliciska barn skolas i sjöfarandets konst i unga år. Vapenfärdigheter kan alternativt läras som vapengrupper istället för endast enskilda vapen. Detta gör begränsar också spridningen av färdigheter. Dock så funkar det vanliga systemet utmärkt med sin -5 cl på vapen inom samma grupp.

Yrkesfärdigheter och Sekundära färdigheter kan under spelets gång byta plats om spelaren så önskar men då räknas värdena om genom att spelaren återfår sina EP för färdigheterna och får räkna om FV på nytt efter färdighetskategorierna man vill växla mellan.

Magiskolorna och besvärjelser funkar numera såhär:

Skicklighetsvärde i besvärjelse är = FV i magiskola minus Skolvärde för besvärjelsen plus Baschans för Int&Psy.
Alltså en Animist med skolvärde 15 som ska kasta en Hela (skolvärde 12) har CL 15-12 plus sin baschans i Psy och Int som vi kan säga är sammanlagt 6. Alltså 15-12+6=CL 9 .
Besvärjelser lärs in snabbare genom att SV är lika med hur många EP det kostar att lära sig besvärjelsen. Antimagi Skolvärde 6 kostar alltså 6 EP att lära sig. Ritualer kan man dock också höja som vanligt efter grundboken för annars blir skolor som demonologi extremt svåra att behärska.

Detta är hyfsat speltastet och funkar ganska bra. Magiker blir något bättre men äbdå inte totlat övermäktiga men en gammal magiker kommer ochkså faktiskt kunna vara en skicklig besvärjare och inte verka som en total nybörjare som när man använder grundreglerna. Det blir mindre färdigheter att spendera sina EP på (främst inspirerat efter Mutant 2089).

Bara man håller sig från att slänga in allt mör mycket extra till detta så är det tämligen lätta saker att använda i spel. Olika tilläggsböcker till DoD91 kan ställa en del saker på ända iaf såsom vissa nytillagda färdigheter och jag kan inte exakt rekomdera vilka man ska och inte ska använda. Då yrkesförmågorna försvinner med mina förändringar så borde dock färdigheten Anfall Bakifrån vara en yrkesfärdighet för Lönnmöradre (om man inte har Tjuvar&Lönnmördare eller Krigarens Handbok så kan man helt enkelt lägga till dennafärdighet och att den med ett lyckat slag tillsammans med Smyga/Gömma sig ger samma skadebonusar som förmågan i grundreglerna)
Skriv svar