Fantasia - Ereb Altor

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

I det system som jag sitter och pillar med så drar jag tydliga linjer mellan, egenskaper, färdigheter och för- och nackdelar vad gäller poäng och bonusar. (Självklart är allt sammankopplat men inte den poäng som man köper sakerna för).

FÖRDELAR OCH NACKDELAR
Jag har inte tänkt att det ska finnas fördelar, nackdelar, särskilda förmågor, yrkesförmågor, bakgrundsförmågor eller liknande som ger en bonus på färdigheterna. Alltså inga "Hängiven student - +2 på valfri färdighet, som inte begränsas av max FV för ålder".

Jag har tänkte mig att Fördelarna ska vara mer av karaktärskapar-mässiga eller ska vara skapade så att de inte påverkar grundegenskapernas värde, de sekundäre egenskapernas värde eller färdighetsvärdet.

Jag får återkomma med exempel. :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ett första utkast

Inlägg av Andy »

Här kommer ett första utkast. Häng inte upp er för mycket på exempelsiffrorna som finns med i texten (typ hur mycket KP en karaktär kan ha) men kom gärna med feedback! :D

FOLKSLAG
Nu ska du välja vilket folkslag din karaktär ska tillhöra. Det vanligaste folket i Ereb är människan. Men det är ingen homogen grupp utan finns i en mängd olika släkten, klaner, stammar och familjer. Men på Ereb Altors mark lever även andra folk där dvärgarna, alverna, djurfolken och hoberna är de vanligaste. Men bland de stora skogarnas trädstammar finns satyrer och älvor, bland bergens toppar lever orker och troll och på hedarna jagar kentauerna och nomadfolk.

Nedan följer en kort beskrivning av Ereb Altors folkslag tillsammans med vilka för- och nackdelar som du kan välja mellan. Du får köpa fördela för 20 poäng men det kan vara bra att spara poäng eftersom den Arketyp som du väljer också erbjuder fördelar. Om du väljer nackdelar åt din rollperson så ger dom dig extra poäng att köpa fördelar för men du får maximalt välja nackdelar till ett värde av 10 poäng.

MÄNNISKA
Människan är den vanligaste humanoida varelsen i Ereb och nästan alla riken och länder som finns i Ereb Altor, men även andra kontinenter, är skapade av människan. Människor kommer i en mängd olika varianter, långa eller korta, mörkhyade eller bleka, svart hår eller blont och så vidare. På samma sätt finns det en mängd olika kultuerer där metaliteten hos befolkningen varierar. Varje kultur har sina egna traditioner och regler som skapar dess egna särprägling.

Modifikation: -
Fördelar: Helare, Bärsärk
Nackdelar:

DVÄRG
Dvärgar är ett stolt och hårdfört stenfolk, kända för sin hantverksskicklighet och pålitlighet. De bor huvudsakligen under marken i uthuggna tunnel- och grottsystem. Deras fysik är anpassad efter ett liv i underjorden och dvärgar är kortväxta men starka och uthålliga.
Dvärgarna finns spridda över stora delar av den kända världen, i Ereb har två distinkta folk etablerat sig, Grynnerdvärgarna och Nordadvärgarna.

GRYNNERDVÄRG
Modifikation: Sty +1, Fys +2, Smi -4 och Kar -2

NORDADVÄRG
Modifikation: Sty +4, Fys +1, Smi -4 och Kar -6

Födelar: Mörkersyn, Bärsärk
Nackdelar:

ALV
Alverna är ett naturälskande folk och de dyrkar moder jord och lever i harmoni med allt levande, så väl växter och djur som andra folken och väsen. Det finns ett flertal stammar av alver på Ereb Altor men man kan tydligt se två grupperingar av detta folk. I de djupa skogarna lever skogsalverna och på sina egendomliga skepp i väster seglar Gråalverna.

SKOGSALV
Modifikation: Sty -4, Fys -2, Smi +1 och Iak +2.

GRÅALV
Modifikation: Sty -4, Smi +1 och Iak +1.

Födelar: Mörkersyn
Nackdelar:

DJURFOLK
Det finns en mängd olika djurfolk som befolkar Ereb men det är bara ett fåtal som har uppnått en mänsklig nivå av kultivering. Ankorna är kanske det djurfolk som människan har närmast kontakt med och i några av människornas rike så ses ankorna som jämnställda. De tre andra djurfolken; Vargmännen, Kattmännen och Råttmännen har alla kontakt med människor men det är endast ett fåtal grupper eller individer som lever och verkar med människor. Det som är gemensamt för de tre sistnämnda är deras avsaknad av skriftliga traditioner vilket ger dem ennegativ modifikation på grundegenskapen Intelligens.

ANKA
Modifikationer: Sty -6, Fys -2 och Smi +4.

VARGMAN
Modifikationer: Sty +1, Smi +1, Int -2 och Kar -2.

KATTMAN
Modifikationer: Sty -4, Fys -2, Smi +2, Int -2 och Iak +2.

RÅTTMAN
Modifikationer: Sty -6, Fys -4, Smi +4, Int -2 och Iak +2.

Födelar: Mörkersyn, Bärsärk
Nackdelar:

HALVLÄNGSMAN
Halvlängdsmännen lever sina stilla liva nära naturen och älskar att odla

Modifikationer: Sty -4, Fys +1 och Smi +1.
Födelar: Mörkersyn, Bärsärk
Nackdelar:

EGENSKAPER
I Fantasia finns det sju grundegenskaper. Det är dom egenskaperna som symboliserar din karaktärs fysiska och mentala grundförutsättningar. Varje grundegenskap har ett värde mellan 1-24 och det är den siffran som ligger till grund för din karaktärs skicklighet i färdigheter och ger basen för en stor del av dom sekundära egenskaperna. De sju grundegenskaperna är Styrka, Fysik, Smidighet, Intelligens, Iakttagelseförmåga, Psyke och Karisma.

Din karaktärs grundegenskaper påverkas av ålder och i tabellen nedan kan du läsa av vilka effekter det får för din karaktär.

Men det finns också sekundära egenskaper. De avgör hur mycket skada din karaktär kan gör med ett närstridsvapen, hur reflexsnabb han eller hon är eller hur tålig karaktären är. Det finns sex sekundära egenskaper och dom är Skadebonus, Kroppspoäng, Inlärning, Reaktionsförmåga och Skräcktålighet.

GRUNDEGENSKAPER

STYRKA (Sty): Det är grundegenskapen Styrka som visar hur fysiskt stark din karaktär är. Den innefattar både kroppens råstyrka och personens styrketeknik. Egenskapsvärdet i Styrka påverkar din karaktärs skicklighet i tvåhandsfattade vapen, hur mycket skada han eller hon gör i närstrid och vilka chanserna är för att lyckas slå in en låst dörr.

FYSIK (Fys): Fysik avgör hur tålig din karaktär är mot fysiska skador, som att bli träffad av ett svärd eller att överleva ett högt fall. Men egenskapen visar också hur mycket gift som personen klarar av eller hur väl förberedd han eller hon är på att motstå sträng kyla eller stark hetta. Genom att addera egenskapen Fysik och egenskapen Psyke så för du fram din karaktärs Kroppspoäng (läs mer om Kroppspoäng längre fram).

SMIDIGHET (Smi): Egenskapen Smidighet innefattar din karaktärs snabbhet, rörlighet och vighet. Det är Smidigheten som bestämmer om din karaktär har potensial att bli en skicklig kombatant men egenskapen visar också hur reflexsnabb han eller hon är. Tillsammans med grundegenskapen Iakttagelseförmåga bestämmer Smidigheten hur väl din karaktär uppfattar sin omgivning i en pressad situation (du kan läsa mer om den sekundära egenskapen Reaktionsförmåga längre fram).

INTELLIGENS (Int): Allmänbildning, slutlednings-förmåga och logisk resonerande är byggarstenar som bildar egenskapen Intelligens. Egenskapen ger din karaktärs förutsättningar för Lärdomsfärdigheter och andra teoretiska kunskaper. Intelligens ger också dig också det sekundära egenskapsvärdet Inlärning.

IAKTTAGELSEFÖRMÅGA (Iak): När din karaktär letar efter gömda skatter eller försöker leta rätt på en person som gömmer sig bland andra människor på stadens torg så använder han eller hon grundegenskapen Iakttagelseförmåga. De flesta Uppfattningsfärdigheter är baserade på grundegenskapen. Tillsammans med grundegenskapen Smidighet så bestämmer Iakttagelseförmågan vilken Reaktionsförmåga som din karaktär har.

PSYKE (Psy): Om din karaktär är viljestark, har en god koncentrationsförmåga eller har en hög smärttröskel så har han eller hon ett högt värde i grundegenskapen Psyke. Tillsammans med grundegenskapen Fysik så får du fram karatärens Kroppspoäng och det är Psyke som avgör hur mentalt förberedd han eller hon är för skräckfyllda situationer eller traumatiska händelser. Psyke ger dig ett värde i den sekundära egenskapen Skräcktålighet.

KARISMA (Kar): Med ett högt värde i Karisma så är din karaktär charmig, inställsam och en duktig lögnare. Grundegenskapen visar utstrålning, personlighet och vältalighet och Kommunikationsfärdigheterna baseras ofta på Karisma.

ATT KÖPA GRUNDEGENSKAPSVÄRDEN
Nu ska du köpa grundegenskapsväden åt din karaktär. Från början får du maximalt köpa ett värde upp till 15 men det värdet kan modifieras av folkslag och ålder. Ett grundegenskapsvärde kan aldrig vara lägre än 1, skulle det inträffa så dör din karaktär. Nedan finns en tabell som visar vad värdena kostar. Du har 85 poäng att köpa grundegenskapsvärden för.

GRUNDEGENSKAPSVÄRDE KOSTNAD
1-12 1/ steg
13-15 2/ steg

SEKUNDÄRA EGENSKAPER

SKADEBONUS (Sb): Det är Skadebonusen som du adderar till Effekten på färdighetsslaget när du har lyckats träffa en motståndare i närstrid. Tillsammans med vapnets Skadevärde så för du fram attackens totala skada. Läs av din karaktärs Skadebonus i tabellen nedan.

KROPPSPOÄNG (Kp): Din karaktär har 4-63 (20 Kp är det normala) och genom att lägga ihop värdena på grundegenskaperna Fysik och Psyke så får du fram din karaktärs Kp. Om din karaktär har mottagit så mycket skada så att hans eller hennes Kp är tillfälligt slut så klarar personen av ytterligare 6 i skada innan han avlider. Det finns för- och nackdelar som påverkar den sekundära egenskapen Kroppspoäng på så väl positivt som negativt vis.

(Fys + Psy) + 6 = Kp

INLÄRNING (Lär): Den sekundära egenskapen Inlärning visar hur snabbt din karaktär lär sig nya saker och hur väl han eller hon kan tillgodo se sig nya kunskaper. Värdet i Inlärning adderas till de Erfarenhetspoäng som din karaktär får tillgodose sig när han eller hon har överlevt ett äventyr. Sätt in Intelligensen i tabellen nedan för att läsa av värdet i Inlärning.

REAKTIONSFÖRMÅGA (Rea): Reaktionsförmågan används för att avgöra när i turordningen som din karaktär för utföra sina attacker i en strid. Genom att läsa av Effekten på reaktionsförmågeslaget och jämför det med de andra karaktärerna och motståndarna som är inblandade i uppgörelsen så ser du när din karaktär ska agera. Genom att lägga ihop värdet i grundegenskaperna Smidighet och Iakttagelseförmåga och dividera det nya värdet med två.

Smi + Iak = Rea

SKRÄCKTÅLIGHET (St): För att din karaktär inte ska bli rädd när han ser en demon eller bli skrämd från vettet av kummelgast så ska han lyckas med ett Psykeslag. Om det slaget misslyckas så har han blivit skräckslagen och du ska slå ett slag på Skräcktabellen. Du adderar värdet i Skräcktålighet till slaget för att bli så opåverkade som möjligt. Läsa av din karaktärs Skräcktålighet i tabellen nedan.

TABELLEN FÖR SEKUNDÄRA EGENSKAPER

GRUNDEGENSKAP SEKUNDÄR EGENSKAP
2-5 1
6-9 2
10-13 3
14-17 4
18-21 5
22-24 6
Cereval (ett land med troll och drakar)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Jag frågar igen: Är det någon som är duktig på att layout:a text som skulle vilja hjälpa mig att fixa modulen Fantasia - Ereb Altor?

Jag är gärna med och tycker till men annars så lämnar jag layout:aren helt artistisk frihet. Jag är ju självklart sugen på att reglerna får en lika fin design som Caddo-modulen och jag har redan erbjudits fina border.

Så, är det någon som är intresserad?
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag skulle kunna slänga in det hela i en layout. Jag behöver saker att sätta upp på min CV ändå. Hur många sidor hade du tänkt dig, är det några bilder som ska in och framförallt - vilken stil vill du ha på dokumentet? Sedan vore det bra om jag vet när jag ska sätta mig in i det hela, för egentligen borde jag köra mina egna projekt för att få de klara. :)

Jag är väldigt dålig på att göra bårdrar och dylikt men om det krisar sig så kan jag göra något av de font-bårdrar som jag har. Det skulle underlätta om du gav lite förslag på typ... stämning. Nämn för all del någon rollspelsbok. Även om DoD-böckerna inte direkt har någon stämningsgivande layout, så finns det säkert andra som man kan ta inspiration från.

Tyvärr är min uppkoppling kass (och då menar jag urusel - 2kB/s), så min efterforskning är väldigt begränsad. Alternativt så får jag gå till biblioteket. Ska ändå lämna tillbaka två designböcker där. :)

Här har du lite smakprov på det som jag åstadkommit nyligen:
Caddo (endast sättning - ej bårder eller övriga bilder)
Reklamsida för rollspel
Rollformulär
Rollformulär

Ja, om du undrar så kan jag även tänka mig att göra rollformuläret. ;)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Det låter toppen, Rickard!

Jag ser gärna att regelmodulen följer Caddomodulen i layout. Jag gillar den skarpt och dessutom är det schysst om det finns en kontinuitet i de grejer som produceras på erebaltor.se.

Vad gäller bårder så har Adragoor lovat (lovade han verkligen?) att hjälpa till. Bilder får jag återkomma med. Just nu lägger jag in massa Angus McBride-bilder men dom är nog tokskyddade. Men det finns säkert flera här på forumet som vill göra en bild eller två (ska kolla med Tomas Arfert också). När det här regelprojektet lyfter så kommer det förhoppningsvis strömma till folk som vill hjälpa till. :D

Vad jag har kikat på är rollspelet Geminis layout, och då främst en sådan banal grej som hur de har gjort med sina tabeller. Dom är små (liten storlek på typsnitt) och väldigt luftiga. Det gillar jag. Men jag kan räkna upp en hel massa spel som jag tycker är snyggt layout:ade: Artesia (kanske det snyggast någonsin), Gemini (redan nämnt), Saga (måste vara med), Arcana Evolved, Nobilis är några exempel. Jag måste lägga till Drakar och Demoner: Expert för nostalgins skull. Men som sagt, jag vill ha det luftigt och det gör inget om det finns vita (oanvända) utrymmen så länge det är snyggt och lättläst. Bilderna för gärna vara knutna till texten men ges utrymme.

Men för mig är Ereb Altor inte Trudvang, det är för 1000-tal. Jag ger Ereb Altor ett 1250- till sent 1400-tal vad gäller känsla och stil. Så, spanan i konst, litteratur och aritektur från den eran så är vi på samma bana.

Jag tycker att mycket av detta finns i Caddomodulen.

Vad jag tror att det kan komma att bli för sidantal? Siktar mot 50 råtext, hoppas på 100 och nöjer mig med 30. :D Än så länge har jag 10 och då har jag bara börjat.

Men jag skickar över det jag har så att du kan, dels komma med feedback på själva reglerna, men också testa att layout:a. Dessutom får du gärna maila tillbaka idéer och förslag.

(Jag antar att din mailadress finns tillgänglig).

Du kanske kan ligga på Adragoor om bårder, så ska jag skriva vidare.

Allt väl och på återseende!
Cereval (ett land med troll och drakar)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Jag glömde två saker.

Jag jobbar i Word 2007 och jag har fattat att dom sparar i ett knepigt filformat. Hur funkar det för dig?

Det andra är, ja, jag vill jättegärna ha hjälp med rollformulär. Jag gillar starkt dom två du visade. (Själv sitter jag och filar på rollformulär i Word och det är inte det bästa).
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Hmm, produceras på erebaltor.se? Det finns en överenskommelse (nämns flyktigt i reglerna för forumet) om att inget system ska utvecklas, men visst.

Jag väntar helst på att Adragoor gör en bårder innan jag sätter igång med arbetet. Jag vill helst att allting ska vara klart med bilder och sådant innan jag sätter igång, annars blir det onödigt arbete. Med Caddomodulen så fick jag göra om 20 sidor, bara för att det skedde ett missförstånd som innebar att jag inte fick alla bilder.

Jag vill mest också klargöra att jag endast tar på mig layoutjobbet och i viss mån korrekturläsning medan jag arbetar med dokumentet. Words format ska inte vara något som helst problem för Indesign, men om det skulle strula så kan du spara i rtf (rich text) för det kan läsas av allting.

I övrigt har jag väl inte så mycket att säga, förutom att du inte bör göra tabeller i Word, utan endast markera varje kolumn med en tab. Det underlättar när jag ska göra tabeller i Indesign. Typ såhär:

Kod: Markera allt

Det	här	är
en	tabell	med
fyra	rader	och
tre	kolumner	!

Notera att ny kolumn i en rad markeras med endast [i]en[/i] tab.
Min mailadress är: rickard80 (at) gmail punkt com
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Jaha, är det bestämt att det inte ska göras några regler här?

Då ska jag inte sätta mig emot detta. Jag tar mitt system och går helt enkelt.

Jag ska däremot fortsätta att följa arbetet med Ereb Altor och skriva ett par rader om Cereval istället.

Rickard, jag får tack dig för det intresse du visade får mitt system och den hjälp du erbjöd mig. Men som sagt, vi stannar här.

Då ska vi istället se vad man kan koka ihop om Cerevalierna? :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nja, grejen är väl snarare att vi inte kommer att ha några officiell regler för projektet som vi anpassar världstexterna till pga bland annat att folk använder så många olika varianter och det vi gör skall funka för alla.
Men om du vill göra ett nytt system anpassat för världen ereb altor så finns det ju inget som hindrar dig att ställa frågor här och höra dig för om hjälp osv. Iaf som jag förstått det.
Så kontentan av det hela är väl att de inte kan bli någon form av officiella regler för det här projektet.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Andy skrev:Jaha, är det bestämt att det inte ska göras några regler här?

Då ska jag inte sätta mig emot detta. Jag tar mitt system och går helt enkelt.

Jag ska däremot fortsätta att följa arbetet med Ereb Altor och skriva ett par rader om Cereval istället.

Rickard, jag får tack dig för det intresse du visade får mitt system och den hjälp du erbjöd mig. Men som sagt, vi stannar här.

Då ska vi istället se vad man kan koka ihop om Cerevalierna? :D
Själv har jag propagerat för att man ska ha någon sorts stats med i modulerna, kompletterat med konverteringstabeller till de vanligaste systemen.
Fortsätt med dina regler. Är de tillräckligt bra kan säkert folk övertalas!
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Yes, självklart fortsätter jag. Reglerna är ju främst till för att jag och min spelgrupp ska använda. Men det är ju alltid kul om andra uppskattar det man gör och kanske till och med använder det man skapar.

För mig skulle Rickards, EDoD vara ett av systemen som skulle gå att ladda ner från den här hemsidan. Om han själv vill. Och om mina blir tillräckligt bra och folk vill använda sig av dom så hoppas jag att de ska ligga med i filarkivet.

Och jag håller med om att även moduler med världsbeskrivningar skulle ha regler med. Jag tror att det behövs och underlättar för användandet av modulen.
Cereval (ett land med troll och drakar)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Det går framåt

Inlägg av Andy »

Det går framåt med FEA (även om det inte blir någon officiell variant på regler).

Jag är upp i 20 sidor (med lite bilder, som jag stulit från internet) och det är inte klart på långa vägar. Så, det blir minst 50 sidor regler (kanske 100).

Jag ska snart ge er ett smakprov eftersom jag nyligen lyckats lägga händerna på ett litet macro som gör det möjligt för mig att spara mitt skrivande i PDF i W2007. Hurra! :D

Jag vill mest säga att jag fortsätter med regelskrivandet.
Cereval (ett land med troll och drakar)
Skriv svar