Fantasia - Ereb Altor

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag har tänkt lite på det här med handlingar:
Man har som ett poäng-system där olika handlingar kostar olika mycke.
Antal poäng kan ju antingen beror på den totala Erfarenheten man har (tot. erf man sammlat på sig?) eller någon grundegenskap.

Man har den HandlingsPoängen (HP) o sen kostar en attack, en parering, dra vapen, röra sig Xm olika poäng som man drar av.
Parering är billigare än ett annfall. Man kan kanska har råd med 2 pareringar men bara ett anfall normalt.

Detta kan ju göra att en strid blir lite intressantare, man kan ju ha vapenteknikerna med här också. Dom olika teknikerna har ett Färdighetskrav som man måste ha i Stridsfärdigheten och när man når det kravet så kan man använda Vapenteknicken för det vapnet om man betalar dom HP som behövs för den.

Detta är ju lite( eller mycke=) ) taget o lånat, och lite förändrat, av det system Rickard har för sitt EDoD, men det är ju bra o gör strider bra mycke roligare än bara Hugg eller Parera.

EDIT
man kan ju också ha så att om det fattas tex ett fåtal poäng så kan man dra av det på FV för att kunna utföra handlingarna, en dålig svärdskämpe kan Dra sitt vapen och hugga samma men han får minus på Hugget då medans en som är duktig gör det utan problem.

Det är ju även att ha en regel som gör att man kan få extra poäng om man lyckas med Upptäcka fara eller något Iacktagelseslag.
man är inte så bra på o slåss men man "känner på sig" att något är på väg o hända så SL kan ge en några extra HP första rundan så man hinner dra upp svärdet o parera vilket man normalt inte skulle kunna.

EXEMPEL
Man har t.ex. 20HP, ett anfall kostar 12, en Parering 10.
Du kan välja att göra 2 Pareringar (20hp) denna runda eller du kan göra ett anfall (12). Du kan äve välja att göra 2 anfall som då får en kostnad på 24HP, 4 mer än du har. Detta gör att du får -4 på Anfalls slaget.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Många funderingar och bra synpunkter.

Jag kör mitt räjs och ska inom en snar framtid presentera ett utkast på hur jag har tänkt mig att ett spelsystem till Ereb Altor ska se ut. 8)
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag snodde i min tur systemet från Shadowrun, men utvecklade det hela till att helt ta bort stridsrundor. :) Feng Shui och Deadlands (via kort) använder också samma typ av system där handlingar sänker ens initiativ. Du kan ju glutta på de där tre systemet för mer inspiration.

Just att dela in handlingar i fria, enkla och komplexa handlingar är direkt taget från Shadowrun; free, simple och complex actions heter det där. :p Ta gärna och följ upp inlägget när du har speltestat det. Jag tycker att det är intressant att ta del av speltest - vad som funkade bra men framförallt vad som inte funkade och varför.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Absolut ska jag informera om speltest. Jag har precis plöjt igenom Noir och där har dom också ett handlingssystem som sänker initiativet. Men jag vet inte om jag vill gör det så avancerat (även om det inte är speciellt avancerat). Jag vill ha det toksimpelt men utan att det ska kännas stelt (vilket självklart är en smaksak).

Jag är inne på ett Expert tänk, med lite M:UA och Noir samt Gemini. Det är dom spelen som jag har tänkt att bygga stridsystemet på. Men jag ska kolla in Shadowrun (får låna det av en polare).
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Andy skrev:Absolut ska jag informera om speltest. Jag har precis plöjt igenom Noir och där har dom också ett handlingssystem som sänker initiativet. Men jag vet inte om jag vill gör det så avancerat (även om det inte är speciellt avancerat). Jag vill ha det toksimpelt men utan att det ska kännas stelt (vilket självklart är en smaksak).

Jag är inne på ett Expert tänk,
RuneQuest (glömde det spelet) har ett system för att sänka initiativ och det är BRP (Basic Roleplaying). DoD utgick ju från RQ i tidernas begynnelse, i så stor mängd att det är i princip direktöversatt. Sista versionen av RQ på 80-talet (det har kommit en ny utgåva för något år sedan) var riktigt solid och om jag hade spelat med RQ istället för DoD så tror jag nog inte att jag hade gjort ett eget spelsystem, baserat på BRP.

Så spana in RuneQuest främst. Det finns många fina regeldesignsaker i de reglerna. Stormbringer/Elric har däremot inte så mycket att erbjuda. Du borde även spana in Pendragon, som jag förvisso inte läst, men har hört att det har en hel del sköna designträffar.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Rickard skrev:
Andy skrev:Absolut ska jag informera om speltest. Jag har precis plöjt igenom Noir och där har dom också ett handlingssystem som sänker initiativet. Men jag vet inte om jag vill gör det så avancerat (även om det inte är speciellt avancerat). Jag vill ha det toksimpelt men utan att det ska kännas stelt (vilket självklart är en smaksak).

Jag är inne på ett Expert tänk,
RuneQuest (glömde det spelet) har ett system för att sänka initiativ och det är BRP (Basic Roleplaying). DoD utgick ju från RQ i tidernas begynnelse, i så stor mängd att det är i princip direktöversatt. Sista versionen av RQ på 80-talet (det har kommit en ny utgåva för något år sedan) var riktigt solid och om jag hade spelat med RQ istället för DoD så tror jag nog inte att jag hade gjort ett eget spelsystem, baserat på BRP.

Så spana in RuneQuest främst. Det finns många fina regeldesignsaker i de reglerna. Stormbringer/Elric har däremot inte så mycket att erbjuda. Du borde även spana in Pendragon, som jag förvisso inte läst, men har hört att det har en hel del sköna designträffar.
Jag ska absolut kolla i RQ (har tänkt att köpa det länge så när lönen kommer :wink: )

Ja, visste finns det många bra system som man bara rakt av kan ta (för mig är Gemini en favorit) men samtidigt är både du och jag för drivna för att nöja oss med det. Vi vill skapa vår egen prägel och det finns så många bra idéer så det går inte att bara sitta passiv med ett system. (Så tror jag att det är :D ).
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Andy skrev:Det finns sju egenskaper: Styrka, Fysik, Smidighet, Intelligens, Iakttagelseförmåga, Psyke och Karisma. Riktigt klassiskt, och det är meningen.

Det finns åtta kunskapsskategorier: Hantverk, Lärdom, Strid, Rörelse, Kommunikation, Uppfattning, Tjuv och Vildmark. Inom dom kategorierna finns det 4-10 färdigheter (beroende på kategori).

Du kan välja att höja kategorien gånger 0.25, 0.5, 0.75 eller 1.0. Denna gångermodifikation ställs mot egenskapsvärdet, som är mellan 5 och 15.

Färdigheterna köps också i steg, +3, +6, +8, +10, +11 och +12.
Grundegenskaperna är väl inte så mycke att förstå sig på (än), ganska självförklarande och bra. Gillar att Iakttagelseförmåga finns med både till namn och funktion. Men, jag förstår inte riktigt det där med att höha kategorierna o färdighet-steg?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Förklaring av egenskaper, kunskapskategorier och färdigheter

Inlägg av Andy »

Som jag nämnt så finns det 7 grundegenskaper: Styrka, Fysik, Smidighet, Intelligens, Iakttagelseförmåga, Psyke och Karisma. Din karaktär har ett värde mellan 3-17 i grundegenskaperna. Så här går det till, det finns tre alternativ.

1. Fördela 85 poäng på egenskaperna. Minst 5 och max 15. Kostnaden är:
5 - 5
6 - 6
7 - 7
8 - 8
9 - 9
10 - 10
11- 11
12 - 12
13 - 14
14 - 16
15 - 18

2. Slå 2T6+3 sju gånger och placera ut resultaten på grundegenskaperna.

3. Dela ut följande värden på de sju grundegenskaperna, 15, 13, 12, 12, 11, 10 och 8.

(Grundegenskaperna modifieras av ålder plus/minus 2)

Exempel: För enkelhetens skulle så tar vi alternativ 3. Jag sätter Sty 13, Fysik 11, Smidighet 12, Intelligens 12, Iakttagelseförmåga 10, Psyke 8 och Karisma 15.

Det finns 8 stycken kunskapskategorier: Hantverk, Kommunikation, Lärdom, Rörlighet, Strid, Tjuv, Uppfattning och Vildmark.

HANTVERK (Sty, Smi och Int)
Här kan du höja Kunskapskategorien med
0,25
0,5
0,75
1,0
Det är dessa modifikationer som du multiplicerar den berörda grundegenskapen med (ses inom parantes ovan).

Färdigheter inom kunskapskategorin Hantverk:

Alkemi
Matlagning
Hantverk: Läder & tyg
Hantverk: Metall
Hantverk: Sten
Hantverk: Trä

Färdigheterna kan man höja i sex steg: +3, +6, +8, +10, +11 och +12.

Säg att din karaktär har höjt kunskapskategorin Hantverk med två steg, till 0,5. Det betyder Han har Sty 7, Smi 6 och Int 6. Det betyder att karaktären har en baschans på 7 eller 6 på alla färdigheter under Hantverk. Det är också upp till Berättaren vilken grundegenskapsbas som ska användas. Det kan nämligen variera. Hantverk: Metall kan kräva ett Int-slag för att man ska veta hur man ska smida ett speciellt föremål men kan också kräva ett Sty-slag för att göra själva smidet. Om karaktären i exemplet har höjt färdigheten Hantverk: Metall med tre steg, alltså har +8 så betyder det att nära han använder färdigheten så adderar han 8 till kunskapskategorins grundchans, i detta fall Sty 7, Smi 6 eller Int 6. Det betyder att karaktären har Hantverk: Metall Sty 15, Smi 14 och Int 14. Det kanske är sällan som Smi-grundchans används vid metallsmide men Berättaren och spelaren kanske kan komma på något tillfälle. Smi-grundchans används oftare vid läderhantverk.

Så är exemplet. Det kanske blev lite rörigt men jag ska snart skriva klart färdighetsreglerna så kan jag skicka en textfil istället. :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

En tanke:

GE från 3-15

om GE löper från 3-18 så känns det helt kompatibelt med allt som har publicerats tidigare till ErebAltor. Vilket skulle kännas som en stor fördel. En mycket stor fördel. :D
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Grundegenskapern sträcker sig igentligen mellan 3-20.

Det är bara från start som man max kan ha 15. Sedan kan man höja grundegenskaperna med erf. (men max 5 steg över ursprunget och endast ett steg i taget).

Känns det bättre? :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Andy skrev:Grundegenskapern sträcker sig igentligen mellan 3-20.

Det är bara från start som man max kan ha 15. Sedan kan man höja grundegenskaperna med erf. (men max 5 steg över ursprunget och endast ett steg i taget).

Känns det bättre? :D
Känns genast bättre.
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Gemini rip off

Inlägg av Andy »

Den som har pluggat på Geminis regler ser säkert genast den uppenbara koppling. Jag har däremot kastat om bonuserna på kategoridelen och specialiseringen (som jag kallar färdigheter).

Men det är meningen, jag älskar rollspelet Gemini! :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hjälp med fördelar och nackdelar

Inlägg av Andy »

Hej,

Jag skulle vilja ha hjälp med fördelar och nackdelar som en karaktär kan ha.

Det kan vara allt möjligt, hitta på så mycket ni orkar! :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Här har du en pdf-fil på 11 sidor med massor av särskilda förmågor (man slog fram dem med 1T100), 50 hjälteförmågor och 44 vilda magier. Bland de särskilda förmågorna har jag försökt likvidera "Du får +2 på Klättra" och dylikt genom att slå ihop det till "Du får +2 på en färdighet". Enligt mig är det dålig regeldesign att ha tio förmågor som ger +2 till något när det lika gärna kan finnas en förmåga som ger +2 till alla färdigheter.

http://forum.rollspel.nu/files/991606-g ... rmagor.pdf
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Sen tycker ja när det gäller + i färdigheter att om det är en bakgrund tex "Bråkig uppväxt" så får man + i FV men är det tex nå man har lätt för, "Naturlig ledare" så får man + i CL.
Lika så när det gäller ras-förmågor. Kattmän får + i CL o klättra pga deras klor, vargmän i lyssna? pga dom har bra höresel etc.

Jag har div Vampire böcker på pdf som du kanske kan få lite förslag på För och Nackdelar ifrån.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar