Vilken utgåva föredrar du?
Postat: 2008-03-14 12:13
Själv så var det första DoD jag spelade var 91 och Chronopia, och jag fortsatt spela det ganska i 10 år fast det är inte föränns nu på senare tid jag kunnat bekanta mig med Ereb Altor. Dock så finner jag numera systemet lite svåranvänt och knepigt. Det stora problemet är vilket DoD material man faktiskt ska använda sig av med alla handböcker, boxar, gamla kampanjer osv. Att skapa karaktärerna ger stor frihet med BP:systemet men sedan är man låst vid sitt yrke med dess yrkesförmåga och de sekundära färdigheterna blir väldigt dyra. Just yrkesförmågorna är jag kluven till.
Jag tycker dom fungerar bra i grundböckerna, men när man börjar använda yrken som tillkommer i handböcker så blir helt plötsligt rpna superbra: Tex "alvkrigare"(i ALVER) får både +5 på initiativ, kan aldrig bli påsmugen av svartfolk eller dvärgar och har tillgång till fördigheten "Anfall bakifrån" (FV=extra skapa när attacken utförs) vilket tillsammans med skogsalvernas bonus för gömma sig/kamuflage och högt FV i Smyga gör att i en skog så kommer rp i princip ta död på vad som helst även med en nyskapad karaktär.
Har dock beslutat mig för att inrikta mig på att blanda regler från både EDD, DoD Magi, EA Box och DoD 91 och vara selektiv med moduler. Det som funkar, det får vara kvar.
Jag tycker dom fungerar bra i grundböckerna, men när man börjar använda yrken som tillkommer i handböcker så blir helt plötsligt rpna superbra: Tex "alvkrigare"(i ALVER) får både +5 på initiativ, kan aldrig bli påsmugen av svartfolk eller dvärgar och har tillgång till fördigheten "Anfall bakifrån" (FV=extra skapa när attacken utförs) vilket tillsammans med skogsalvernas bonus för gömma sig/kamuflage och högt FV i Smyga gör att i en skog så kommer rp i princip ta död på vad som helst även med en nyskapad karaktär.
Har dock beslutat mig för att inrikta mig på att blanda regler från både EDD, DoD Magi, EA Box och DoD 91 och vara selektiv med moduler. Det som funkar, det får vara kvar.