Besvärjelser [STOR]

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Kaigon skrev:Jag tänkte alltså på en besvärjelse som är mer som en ljudexplosion. Motsvarande sak finns ju i Ljus (om jag förstod det rätt) med Bländsken/Ljusexplosion. Om det finns en effekt som temporärt förblindar alla inom en räckvidd så känns det rimligt att samma sak går att åstadkomma med ljud och tillfälligt nedsatt hörsel.
Nej, ingen ljudexplosion men illusionister och mentalister kan ta bort förmågan att höra.
Sen ser jag faktiskt ingen poäng med att behålla en effekt som Elchock i Mentalism, det känns mer som en Berörings-blixt som hör hemma med andra blixtar (Ljus förslagsvis).
Jag har utgått från de existerande besvärjelserna och buntat ihop dem. Hade ingen inspiration när det gäller mentalismen, men ska sätta mig och skriva om det mesta där.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Rickard skrev:
Jag har snarare haft mer problem med Kyla/Köld (eftersom jag kör 8 element för att slippa para ihop dem) även om man borde kunna vända på några av värmebesvärjelserna för att få nya köld.
Eller att man kan frammana is i varierande mängd.
Nu råkar ju Is vara kombinationen av Vatten och Kyla, alternativt Jord (om man tolkar Jord som alla fasta material).

En kort kemisk analys ger ju: (som jag är sugen på att göra något av men inte kommit på något än)
Eld - Plasmaform (alltså kommer blixt troligen att hamna här)
Luft - Gasform
Vatten - Vätskeform
Jord - Fast form

De övriga fyra fungerar som katalysatorer (Ljus och Värme) eller inhibitorer (Mörker och Kyla), eller eventuellt som en form av entalpiindikator (positiv eller negativ entalpi, stabilt eller instabilt ämne). Det känns lättare att tänka i uppdelade element och "omvandlingar" om när man försöker bygga improviserad magi.

Jag inser dock att du troligen inte alls är intresserad av att göra magi till vetenskap, eftersom det kan förstöra mystiken...

Tanken med att spotta ut alla värmebesvärjelser var bara att motivera en skillnad mot eld, även om värmegrejerna internt är mycket lika varandra. Det kanske är nog för att kunna skapa tre grader av VÄRME?
Yokohama
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-04-01 09:37
Ort: Umeå

Re: Besvärjelser [STOR]

Inlägg av Yokohama »

Om jag fattat det rätt så är FV PSY-kostnaden för att lägga E1/Nivå 1 av besvärjelserna.
Det är ganska höga kostnader på många av besvärjelserna, en magiker som vill skapa en salamander/eldvarelse måste alltså spendera 9 PSy-poäng på detta. Och då är eldvarelsen som skapas inte speciellt mäktig eller?
Du har satt FV 12 på Bota i Animism och att en första nivå botar 2T6 KP men om magikern bara vill läka ett litet sår i pannan (typ 2Kp) på en av sina vänner så denne slipper få blod rinnande ner över ansiktet hela tiden. Är inte 12 PSY lite väl hårt då? Kanske ändra så att PSY kostnaden blir 1 PSy per 1kp eller något sådant.
Samma sak med besvärjelsen Djurkropp FV 8 - 8 PSY att få en hunds luktsinne några timmar är ganska mycket. (Jag gillar utformningen i övrigt av denna besvärjelse).

Animism, Nekromanti och Shamanism torde kunna ha gemensamt sin kontakt med andliga varelser. Nekromanti kontaktar ju spöken och odöda varelser som kan ses som en typ av andra likaså borde animisterna kunna kommunicer med träandar, stenandar osv precis som shamaner gör. Detta beror förstås på hur man bestämmer att spelvärlden ska se ut.
Nekromanti skulle kunna jämföras med Voodo istället för att likna Saurons magi.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Besvärjelser [STOR]

Inlägg av Rickard »

Yokohama skrev:Om jag fattat det rätt så är FV PSY-kostnaden för att lägga E1/Nivå 1 av besvärjelserna.
Det är ganska höga kostnader på många av besvärjelserna, en magiker som vill skapa en salamander/eldvarelse måste alltså spendera 9 PSy-poäng på detta. Och då är eldvarelsen som skapas inte speciellt mäktig eller?
Jag vet inte än om eldvarelsen är bra, då jag har inte har tänkt över just detta. Dock så kostar besvärjelsen högst 9 PSY-poäng, men i systemet så sänker man kostnaden med vad tärningen visar, så om du slår 9 eller högre så kostar inte besvärjelsen någonting alls. Med detta så tillkommer förklaringen att magi kan te sig rätt okontrollerbart.
Du har satt FV 12 på Bota i Animism och att en första nivå botar 2T6 KP men om magikern bara vill läka ett litet sår i pannan (typ 2Kp) på en av sina vänner så denne slipper få blod rinnande ner över ansiktet hela tiden. Är inte 12 PSY lite väl hårt då? Kanske ändra så att PSY kostnaden blir 1 PSy per 1kp eller något sådant.
1 i skada är inte så mycket (alla har 25 kroppspoäng) och det finns färdigheter. Blödningregler och blod i ögonen är inget som någonsin har funnits i DoD och finns inte heller i mina regler. Mest för att jag vill göra ett system för (matiné)hjältar.

Just reglerna är inget som behövs ses över för närvarande (har en speltestare än så länge för de andra reglerna), för det kommer säkerligen ändå ändras under ett rejält speltest. Det jag efterfrågar är inspiration till besvärjelserna. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

...för det kommer säkerligen ändå ändras under ett rejält speltest.
Japp, det gjorde det också. Att hålla på med detta blev på tok för plottrigt och ointiutivt. Istället har jag ändrat systemet så att spelarna får en grundlig genomgång av sin valda magiskola och istället får vara kreativ. Systemet anpassar sig efter vad spelaren vill åstadkomma och tar inte i beräkningen hur personen åstadkommer det. Det är upp till spelaren att hitta på. Alla beskrivningar av magins effekter ska endast ses som inspiration.

http://rpglab.net/edod/filer/magihafte.pdf (306 kb)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Inlägg av carlaronsson »

Kanske lite vid sidan om men vi kör med att en besvärjelse är en effekt men att spelaren väljer hur den ser ut tex:

En vattenmagiker kan ha besvärjelsen explosion men den yttrar sig som en het geiser som skadar på samma sätt och förblindar genom dimma/ånga.

Dessutom brukar vi sno besvärjelser från fel skola inom rimliga gränser.

Gjorde tex en Animist som specialiserat sig på spindlar och snodde Spindelnät från stavmagin och Språng från mentalismen.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Skriv svar