Vapenlängd
Postat: 2020-12-31 12:55
Jag är intresserad att höra hur ni spelar med konceptet "vapenlängd". Som reglerna skrivs i EDD är hög vapenlängd alltid bra, då högsta värdet automatiskt får initiativ i den inledande stridsrundan. Helt OK, tycker jag. Men borde det inte, efter den första stridsrundan, vara bättre att ha en låg vapenlängd om man lyckas komma sin fiende inpå livet? D.v.s. om man överlever sin fiendes inledande hillebardshugg och tar sig innanför dennes optimala räckvidd.
Och borde inte högre vapenlängd betyda att ens aktioner är aningen långsammare än om man hade ett mindre vapen?
Å andra sidan kan jag tänka mig att det är möjligt för en skicklig hillebardiär (heter det så?) att använda sitt vapens längd för att kontinuerligt hålla sin fiende på avstånd och hindra denne från att närma sig. Om så är fallet och detta lyckas, borde inte hillebardiären då behålla sin initiativ-bonus?
Jag är själv inte speciellt kunnig på vapen och strid. Har jag dock en poäng här, och i.s.f. har någon ett system som handskas med vapenlängd på ett bra sätt? Broder Fafnir t.ex. brukar vara väldigt kunnig på sånt här...
Och gott nytt år på er, förresten!
Och borde inte högre vapenlängd betyda att ens aktioner är aningen långsammare än om man hade ett mindre vapen?
Å andra sidan kan jag tänka mig att det är möjligt för en skicklig hillebardiär (heter det så?) att använda sitt vapens längd för att kontinuerligt hålla sin fiende på avstånd och hindra denne från att närma sig. Om så är fallet och detta lyckas, borde inte hillebardiären då behålla sin initiativ-bonus?
Jag är själv inte speciellt kunnig på vapen och strid. Har jag dock en poäng här, och i.s.f. har någon ett system som handskas med vapenlängd på ett bra sätt? Broder Fafnir t.ex. brukar vara väldigt kunnig på sånt här...
Och gott nytt år på er, förresten!