Vapenlängd

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Post Reply
User avatar
Albrekt
Erebosisk Köpman
Posts: 303
Joined: 2008-11-22 14:08
Location: Jakarta, Indonesien

Vapenlängd

Post by Albrekt »

Jag är intresserad att höra hur ni spelar med konceptet "vapenlängd". Som reglerna skrivs i EDD är hög vapenlängd alltid bra, då högsta värdet automatiskt får initiativ i den inledande stridsrundan. Helt OK, tycker jag. Men borde det inte, efter den första stridsrundan, vara bättre att ha en låg vapenlängd om man lyckas komma sin fiende inpå livet? D.v.s. om man överlever sin fiendes inledande hillebardshugg och tar sig innanför dennes optimala räckvidd.

Och borde inte högre vapenlängd betyda att ens aktioner är aningen långsammare än om man hade ett mindre vapen?

Å andra sidan kan jag tänka mig att det är möjligt för en skicklig hillebardiär (heter det så?) att använda sitt vapens längd för att kontinuerligt hålla sin fiende på avstånd och hindra denne från att närma sig. Om så är fallet och detta lyckas, borde inte hillebardiären då behålla sin initiativ-bonus?

Jag är själv inte speciellt kunnig på vapen och strid. :| Har jag dock en poäng här, och i.s.f. har någon ett system som handskas med vapenlängd på ett bra sätt? Broder Fafnir t.ex. brukar vara väldigt kunnig på sånt här...

Och gott nytt år på er, förresten! :P :mrgreen:
User avatar
Fafnir
Vortiger
Posts: 2081
Joined: 2007-02-09 12:19
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vapenlängd

Post by Fafnir »

En sak jag snabbt insåg när jag tränade blankvapenstrid var att vapenlängd är brutalt effektivt. I tester man mot man med Sköld och enhandsvapen vs hillebard så var hillebarden överlägsen. Att ta sig nära inpå motståndaren så att räckvidden blir ett handikapp låter sig helt enkelt inte göras utan risk för eget liv. Spjut är också väldigt effektivt. Så pass att spjutens naturliga teknik var tvungen att ändras för att undvika skador när vi tränade.

Nu har jag inte slagits på länge och höll inte heller på så sjukt lång tid men tillräckligt för att ändra min syn på stångvapen.

Regelmässigt så tycker jag att vapenlängd som initiativbonus är fungerande. Nästan i underkant. Och att den bör användas i varje SR. De gånger initiativet förloras av den med högre vapenlängd är de gånger motståndaren lyckas ta sig förbi.

Som krigare i sista utgåvan innan chronopia gavs en initiativbonus på +3 eller +5. Minns inte riktigt. Det är typ den som avgör om en erfaren krigare tar sig förbi bondemilisens spjut. Vi införde också färdigheten Stridserfarenhet som gav 1 erf vid varje skarp strid. Den hanterades som en B-färdighet där varje BFV gav +1 i initiativbonus. I övrigt användes den mest som en kunskapsfärdighet gällande frågeställningar om strid (Hur erfaren ser motståndaren ut, hur enhetligt tycks dom rustade, vad typ av våld har dessa kroppar dukat under av, etc)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
User avatar
Fafnir
Vortiger
Posts: 2081
Joined: 2007-02-09 12:19
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vapenlängd

Post by Fafnir »

Tillägg. Om man vill att en duglig kämpe ska kunna undanmanövrera ett spjut för att gå kroppsnära med dolk eller liknande skulle jag nog regelmässigt gå på att vinna initiativet med en viss differens alternativt vinna initiativet med en differens två ggr i rad.
Kanske med en initiativbonus baserad på differens vid parad eller liknande. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
User avatar
Albrekt
Erebosisk Köpman
Posts: 303
Joined: 2008-11-22 14:08
Location: Jakarta, Indonesien

Re: Vapenlängd

Post by Albrekt »

Mycket bra förklaring, Fafnir. Jag är nu övertygad om vikten av vapenlängd.

Jag lutar åt att göra som du säger och använda längden som en bonus i initiativslaget och även då använda Stridserfarenhet på det sätt du föreslår. Det låter som att Stridserfarenhet kan slås ihop med EDD-färdigheten Taktik.

Tack så mycket. Det hjälpte verkligen.
Post Reply