Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:?: Två olika varianter har använts på wikin för städer och länder, eller snarare för städer i länder. Vilken skall vi bestämma oss för?

1. Landets städer har hela stadsartikeln i landets artikel.
2. I Landartikeln finns en mkt kort sammanfattning om staden, och länk till huvudartikeln om staden på annan sida.

Vilken tycker ni vi skall köra med?

Min röst är 2 för att den ger lite mer städade landsartiklar och lämnar öppet för mkt detaljerade städer likt Montagor på Hakkai.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev::?: Två olika varianter har använts på wikin för städer och länder, eller snarare för städer i länder. Vilken skall vi bestämma oss för?

1. Landets städer har hela stadsartikeln i landets artikel.
2. I Landartikeln finns en mkt kort sammanfattning om staden, och länk till huvudartikeln om staden på annan sida.

Vilken tycker ni vi skall köra med?

Min röst är 2 för att den ger lite mer städade landsartiklar och lämnar öppet för mkt detaljerade städer likt Montagor på Hakkai.
När jag lägger upp på wikin så är min tanke hela tiden på framtida pdf. Där skall givetvis städerna ingå. Men det är kanske inte nödvändigt att de inkluderas under landet i wikin. Samtidigt, varför skall just de inte få vara med?

Man skulle iofs även kunna lyfta ut folkslag etc så att wikin blir än mer städad.

fast min röst ligger nog på 1, utan att vara den som bråkar om wiki.
(Antar att du lade märke till att Faltrax dök upp).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo Faltrax, fast jag tänkte på det redan under Caddo. och det var absolut inte menat som kritik regil, bara en tanke för hur wikin kan fungera bättre även efter pdf är gjord.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Tog det inte som kritik. Frågan är ju hur wikin bör vara upplagd på bästa sätt. Kardien och Caddo harblivit ganska stora, men jag upplever dem inte som alltför otympliga. möjligen lite.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev::?: Två olika varianter har använts på wikin för städer och länder, eller snarare för städer i länder. Vilken skall vi bestämma oss för?

1. Landets städer har hela stadsartikeln i landets artikel.
2. I Landartikeln finns en mkt kort sammanfattning om staden, och länk till huvudartikeln om staden på annan sida.
Om vi använder alternativ två kan vi helt enkelt byta sammanfattningen med texten i huvudartikkeln när det blir dags for pdf. På så vis kan vi också fylla i material i landsartiklarna utan att ha skrivit klart en eventuell langre och mer detaljerad pdf-text. Behöver inte gälla alla städer men kanske de största och viktigaste?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gjort ett förslag/utkast till hur det kan se ut i artikeln Religioner på wikin. Förde upp endast trosuppfattningar jag tänker mig som mer organiserade.

Åsikter?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Joo... det som står i kategorin religioner är ju egentligen det som redan står direkt under huvudartikeln...

...men kanske man skulle ta bort de tre artiklarna (Den Lysande Vägen, Æsír, De Unga Gudarna) och låta Religioner stå kvar.

Eller ännu bättre

• Plocka bort "Den Lysande Vägen, Æsír, De Unga Gudarna"
• För in Religioner
• Dela av "Demonkulter" från "Religioner" och lägg det direkt under huvudkategorin.

Då skulle huvudsidan sett ut såhär:

Religion____________________

• Religioner
• Gudar
• Demonkulter
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så som det ser ut nu så finns förutom informationen på huvudsidan både en kategori Gudar och en artikel Gudar, samt en kategori Religioner och en artikel Religioner, i tillägg til kategorin Religion.

Jag föreslår att vi ändrar huvudsidan enligt Spelknepes förslag, tar bort kategorierna Religioner och Gudar, och behåller artiklarna Religioner, Gudar och den nyskapade Demonkulter. Artiklarna blir genom sin innehållsförteckning både översiktligt listade alfabetisk och kan ha en kortfattad beskrivning med en länk till en för ämnet större artikel.

Alt religionsrelaterad hamnar i den ena kategorin Religion.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker det ser Ok ut nu. :)

Ar inte demonkulter en form av religion&?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lade Stader till under oversikten over Ereb. Eller skal piratstaderna beskrivas under Morëlvidyn, Kasyr under Erebos och Krilloan under Samkarna? Kan de heller passa med Stadsstater?

http://www.erebaltor.se/wiki/Ereb
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Lade Stader till under oversikten over Ereb. Eller skal piratstaderna beskrivas under Morëlvidyn, Kasyr under Erebos och Krilloan under Samkarna? Kan de heller passa med Stadsstater?

http://www.erebaltor.se/wiki/Ereb
Stadsstater är bättre så man inte börjar undra var övriga städer är.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Borde Klomelliens stadsstater läggas där också? De är ju stadsstater även om de gått i union med varandra.

I så fall kommer de att länkas till från både Klomelliens egen sida och från stadsstatslistan. Så skulle det kunna funka med t.ex. Morelvidyns piratstäder också, i så fall.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Albrekt skrev:Borde Klomelliens stadsstater läggas där också? De är ju stadsstater även om de gått i union med varandra.

I så fall kommer de att länkas till från både Klomelliens egen sida och från stadsstatslistan. Så skulle det kunna funka med t.ex. Morelvidyns piratstäder också, i så fall.
Kanske? Känslan är att Klomellien hänger ihop mer och att det därför skulle vara onödigt att lista dem också. I Morëlvidyns fall så är landet inget riktigt land utan mer en plats med löst spridda bosättningar och centrum som styr sig själva och där piratstäderna är de största. (Kan´ske skall Morëlvidyn ligga under platser?) Jag skulle dock begränsa de städer som listas till de som finns i källorna, inte de nya jag hittat på.

Undra om det inte är bättre att lägga tillbaks städerna under Platser, dvs stryk stadsstater. Då slipper vi gränsdragningarnas problem, åtminstone i de flesta fall. Om någon känns mer som en större stadstat (dvs Klomelliens delar) så kan det få ligga under länder (utom just då Klomelliens statsstater som blir fel där tycker jag).

Jag tycker som jag skrivit ovan att städer skall ligga på egen sida i wikin. I landet där staden ligger skall finnas en kort beskrivning/sammanfattning och länk till huvudartikeln. Detta står jag fast vid. :wink:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Du talar sunt, mäster Mikael, och jag är helt med. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Klomelliens stadsstater ligger bast under Klomellien tycker jag, alltså inga egna lankar på Erebsidan.

Angående Stadsstater så behovs inte nodvandigtvis denna kategori men hur då enklast hitta till låt saga Dunderin eller Staden O? Isf bor dessa listas under Platser så att dessa ...platser... kanda från officiellt material ar enkla att hitta till.

Hur forresten gora med Montagor och Hakkai, båda eller endast en?

Så du tanker med staderna låter helt fint for mig Mikael.
Skriv svar